>

Konkurs DocFilmMusic – lista filmów.

Wyniki selekcji konkursu muzycznego.

Po wynikach selekcji do konkursu krótkometrażowego, który odbywa się nieprzerwanie od 1961 roku, przyszedł czas na najmłodszy, odbywający się po raz trzeci, konkurs muzyczny. DocFilmMusic będzie mieć tradycyjnie także swoją warszawską odsłonę, filmy konkursowe zostaną pokazane w Kinie Kultura, w sali Rejs.  
Dwie poprzednie edycje udowodniły już, że dokument muzyczny to gatunek tak różnorodny
i wielowymiarowy jak różnorodna i wielowymiarowa może być muzyka z różnych zakątków świata i jak skomplikowane losy bohaterów. Filmy muzyczne tegorocznej edycji to zestawienie muzyki poważnej i popularnej, portretów intymnych i zbiorowych, polityki i buntu.

W niezwykłym dokumencie „Erbarme Dich – historie pasyjne” holenderski reżyser Ramón Gielingo głównym bohaterem czyni "Pasję według świętego Mateusza" Bacha i opowiada o sile odziaływania tego utworu na ludzi z różnych warstw społecznych. Rozmaite interpretacje artystyczne mieszają się z niezwykle poruszającymi opowieściami o kluczowej roli, jaką utwór odegrał w życiu wielu osób. „Pieśni bez ojczyzny” w reżyserii Ayata Najafiego pokazuje trudną sytuację kobiet w Iranie, którym nie wolno występować  przed męską publicznością. Irańska piosenkarka Sara Najafi stara się ten absurdalny zakaz zignorować i wspólnie z muzykami z Iranu i Francji podejmuje się organizacji koncertu, w którym wystąpią solistki. Zwraca się m.in. do Emel Mathlouthi, tunezyjskiej wokalistki, której publiczne wykonanie utworu „Kelmti Horra” („Mój świat jest wolny”) w trakcie Arabskiej Wiosny obiegło Internet, a sam utwór stał się ważnym protest songiem. 

O istotnej roli śpiewu opowiada także „Alentejo, Alentejo”, dokument w którym reżyser Sergio Tréfaut przygląda się (a przede wszystkim przysłuchuje) mieszkańcom portugalskiej prowincji, która słynie z polifonicznego śpiewu a cappella. Pieśni, które dawniej wykonywali głównie górnicy i chłopi, pozostają ważną częścią tożsamości współczesnego pokolenia.
„I’ve never known a girl like you before” śpiewał przez całe lata 90. Edwyn Collins, szkocki muzyk, a razem z nim cały świat. Jednak to nie kariera i spektakularny sukces utworu są głównym tematem dokumentu „Jeszcze wszystko jest możliwe” w reżyserii Edwarda Lovelace’a i Jamesa Halla. 10 lat po nagraniu utworu Collins doznał wylewu, po którym cierpi na częściowy paraliż, ma problemy z mową i pamięcią. To nie powstrzymuje go jednak przed wcielaniem w życie muzycznych planów, w czym pomaga mu jego żona Grace.
Lata 90. bezdyskusyjnie należały też do szturmem wchodzącego wtedy na rynek muzyczny zespołu Nirvana. Wydawać się może, że o Kurcie Cobainie powiedziano i napisano już wszystko, ale w dokumencie „Montage of Heck”  reżyser Brett Morgen sięga o wiele głębiej, pod wszystkie etykiety, które przez lata doklejano charyzmatycznemu liderowi. Opierając się przede wszystkim na domowych archiwaliach, należących do wdowy po muzyku Courtney Love, film skupia się na prywatnym życiu wokalisty.
Tytuł filmu „Mister Dynamit James Brown” (reż. Alex Gibney) nie pozostawia żadnych wątpliwości z jakiego rodzaju muzykiem mieliśmy do czynienia. Niespożyta energia na scenie ojca chrzestnego rhytm and bluesa fascynuje po dziś dzień. Film wykorzystuje nieznane dotychczas archiwalia z wczesnego okresu kariery Browna, a na jego temat wypowiada się m.in. Mick Jagger, który jest także producentem filmu.
Jak fascynujące może być muzyczne spotkanie ludzi z różnych stron świata pokazuje kameralny obraz „Próby” (reż. Ana Maria Vijdea), w którym siedmiu muzyków spędza ze sobą kilka dni, wspólnie interpretując muzykę Marii Tănase, rumuńskiej ikony kultury.
Przed nami również kilka pasjonujących podróży. Wraz z orkiestrą Royal Concertgebouw z Amsterdamu, która w 2013 roku świętowała 125-lecie swego istnienia, wybierzemy się „W 50 koncertów dokoła świata” (reż. Heddy Honigmann). Twórcy filmu towarzyszą muzykom podczas trasy przez sześć kontynentów i zaglądają za kulisy sal koncertowych, uczestniczą w próbach, słuchają prywatnych zwierzeń artystów.
Kambodżę od mniej znanej strony muzycznej zwiedzimy za sprawą filmu „Rock’n’roll
i Czerwoni Khmerzy”
Johna Pirozziego. Przeniesiemy się w czasie do okresu roztańczonego i rozśpiewanego, kiedy Kambodża usiłowała pozostać neutralna politycznie, aż do nastania dyktatury Pol Pota, kiedy przedrewolucyjni artyści stali się wrogami systemu, a wielu z nich zginęło w niewyjaśnionych okolicznościach.
Poczuć się jak na prawdziwym koncercie pomoże z kolei trójwymiarowy film „Wacken – witajcie w piekle” Norberta Heitkera, który przeniesie widzów w sam środek jednego z największych na świecie festiwali muzyki metalowej. Na scenie pojawią się takie tuzy metalu jak Anthrax, Alice Cooper, Deep Purple, Motorhead czy Rammstein.
Obok konkursu DocFilmMusic filmy muzyczne znajdą się także w pozakonkursowej sekcji „Dźwięki muzyki” prezentowanej przez Piotra Metza w plenerowym Kinie Pod Wawelem.
W tym roku stawiamy na muzyczne klasyki, wielkie filmy wielkich mistrzów. Zobaczymy m.in. „Hair” Milosa Formana, „Buena Vista Social Club” Wima Wendersa, „The Doors” Olivera Stone’a. Wstęp wolny.

Lista filmów zakwalifikowanych do konkursu muzycznego:


Erbarme Dich – Historie pasyjne
(Erbarme Dich – Matthäus Passion Stories), reż. Ramón Gieling, Holandia 2015, 99’ 
Mister Dynamit James Brown (Mr. Dynamite: The Rise of James Brown), reż. Alex Gibney, USA 2014, 120’
Jeszcze wszystko jest możliwe (The Possibilities Are Endless),  reż. Edward Lovelace, James Hall, Wielka Brytania 2014, 83’
Kurt Cobain: Montage of Heck, reż. Brett Morgen, USA 2015, 132’ 
Pieśni bez ojczyzny (No Land’s Song), reż. Ayat Najafi, Niemcy, Francja 2014, 91’
Próby (Rehearsals), reż. Ana Maria Vijdea, Portugalia 2015, 59’
Rock’n’roll i Czerwoni Khmerzy (Don’t Think I’ve Forgotten: Cambodian Lost Rock n’roll), reż. John Pirozzi, USA 2014, 107’ 
Wacken – witajcie w piekle (Wacken 3D – The Movie), reż. Norbert Heitker, Niemcy 2014, 95’
W 50 koncertów dokoła świata (Around the World in 50 concerts), reż. Heddy Honigmann, Holandia,2014, 94’