Po raz kolejny Krakowski Festiwal Filmowy prezentuje online filmy, które zdobyły najwyższe festiwalowe laury i największe uznanie publiczności w ubiegłym roku. Od 7 maja do 2 czerwca najciekawsze dokumenty, filmy krótkometrażowe i animowane są dostępne bezpłatnie w portalu VoD.pl.

 

Dzięki współpracy Krakowskiego Festiwalu Filmowego z VoD.pl, filmy, które najczęściej nie funkcjonują poza obiegiem festiwalowym mają szansę trafić do szerokiego grona odbiorców. Wielbiciele filmów dokumentalnych, krótkich fabuł i animacji, w oczekiwaniu na 58. Krakowski Festiwal Filmowy, znajdą tutaj wybór różnorodnych dzieł zdobywców nagród we wszystkich festiwalowych konkursach.

 

Filmy Krakowskiego Festiwalu Filmowego dostępne online od 7 maja – 2 czerwca 2018 r.

 

Katalog w serwisie VoD.pl : www.vod.pl/krakowski-festiwal-filmowy-2018

Dołącz do wydarzenia na FB: www.facebook.com/events/368500563658559

 

Lista filmów:

 

“Dum Spiro Spero” reż. Pero Kvesić | Chorwacja | 2016 | 52’ | dokument

Nagroda na 57.KFF – Złoty Róg (konkurs dokumentalny)

 

„Póki oddycham, mam nadzieję” – brzmi zawarta w tytule łacińska sentencja. Wyrazem nadziei jest właśnie ten film, nakręcony przez znanego chorwackiego pisarza Pero Kvesića zmagającego się z ciężką chorobą płuc. Zapis codziennej walki przypomina szczególny rodzaj wideobloga – przepełnionego autoironią oraz błyskotliwymi komentarzami na temat życia i śmierci. Mimo że świat wokół coraz bardziej się kurczy, bohater i reżyser w jednej osobie nie przestaje wypełniać go sensem.

 

 

“Przy stadionie” / “En la Boca” reż. Matteo Gariglio | Szwajcaria, Argentyna | 2016 | 26’ | dokument

Nagroda na 57.KFF – Złoty Smok (konkurs krótkometrażowy), nominacja do Europejskiej Nagrody Filmowej

 

Rodzina Molina zamieszkuje ubogie okolice słynnego stadionu piłkarskiego klubu Boca Juniors w Buenos Aires. Jej członkowie parają się sprzedażą fałszywych biletów na mecze,przez co często popadają w kłopoty. Ich nielegalnej działalności z niepokojem przypatruje się nestorka rodu, ze wszystkich sił starająca się tworzyć choćby pozory normalnego domu. Niestety tragedia jest nieunikniona.

 

“Źródło kłopotu” / “The origin of trouble” reż. Tesse Louise Pope | Holandia | 2016 | 30’ | dokument

Nagroda na 57.KFF – Srebrny Smok (konkurs krótkometrażowy)

 

Reżyserka kieruje kamerę na swoich bliskich. Choć skupia się przede wszystkim na skomplikowanej relacji z wiecznie nieobecnym ojcem, nie pomija pozostałych członków rodziny. Bezpośrednia rozmowa, wzbogacona materiałami archiwalnymi, pozwala reżyserce skonfrontować się z przeszłością i znaleźć tytułowe źródło nieporozumień i kłopotów. Ta filmowa autoterapia córki i ojca stanie się podwaliną do zbudowania nowych, głębszych więzi, dzięki którym łatwiej będzie przetrwać nawet najtrudniejsze doświadczenia.

 

 

 

“Dziwny przypadek” reż. Zbigniew Czapla | Polska | 2017 | 14’ | animacja

Nagrody na 57.KFF – Srebrny Smok (konkurs krótkometrażowy) i Srebrny Lajkonik

(konkurs polski)

 

„Po co to wszystko?” – pyta nieustannie bohater, zastanawiając się nad sensem ludzkiego życia. W swobodnie płynącym strumieniu świadomości powraca do wydarzeń, które miały na niego wpływ: miłości, dojrzewania czy epizodów współczesnej historii. Kalejdoskop wspomnień, myśli i refleksji pokazany został za pomocą szybko zmieniających się malarskich wizji. Subtelne pociągnięcia pędzla i barwne plamy uzupełnia przyprawiająca o ciarki, niespokojna muzyka.

 

 

“Retusz” / “Retouch” reż. Kaveh Mazaheri | Iran | 2017 | 19’ | fabuła

Nagroda na 57.KFF – Srebrny Smok (konkurs krótkometrażowy)

 

Zaskakujący portret kobiety. Pewnego poranka los przynosi Maryam niespodziewany wybór: pomiędzy życiem i śmiercią, wolnością i zniewoleniem, przyszłością i przeszłością. Prosty w formie, odważny w treści i emocjonalnie angażujący film potwierdza, że irańskie kino to jedna z najciekawszych współczesnych kinematografii. Kaveh Mazaheri podąża śladami Jafara Panahiego i Asghara Farhadiego, pod okiem cenzorów uważnie, a nawet krytycznie przyglądając się swojemu społeczeństwu.

 

 

“Kiedy Bóg śpi” / “When God Sleeps” reż. Till Schauder | USA, Niemcy | 2017 | 88’ | dokument muzyczny

Nagroda na 57.KFF – Złoty Hejnał (konkurs muzycznych dokumentów DocFilmMusic)

 

Odkąd ajatollahowie wydali na niego fatwę za obrazę islamu, życie Shahina Najafiego jest w ciągłym niebezpieczeństwie. W swych rockowo-rapowych utworach często dotyka tematów stanowiących tabu w dzisiejszym Iranie. Obecnie mieszka w Niemczech, ale każdy jego koncert niesie ze sobą ryzyko, zarówno dla muzyków, jak i publiczności. Film jest portretem niespokojnego artysty, który musi się ukrywać i często zmieniać swój wygląd, lecz mimo wszystko nie przestaje grać.

 

 

“Obcy na mojej kanapie” / “A Stranger on my Couch” reż. Grzegorz Brzozowski | Polska | 2017 | 54’ | dokument

Nagroda na 57.KFF – Srebrny Lajkonik (konkurs polski)

 

Obraz współczesnego miasta z perspektywy couchsurferów – Warszawa jako miejsce spotkań ludzi z różnych stron świata, w różnym wieku i z różnymi historiami życiowymi. Łączy ich poczucie zagubienia, a także dojmująca potrzeba ucieczki od samotności. Couchsurfing staje się płaszczyzną porozumienia dla zupełnie odmiennych światów – w jaki bowiem inny sposób można by skłonić polskiego inżyniera po pięćdziesiątce i studenta z Niemiec do wspólnego składania chińskiego modelu helikoptera?

 

 

“Nic nowego pod słońcem” reż. Damian Kocur | Polska | 2017 | 25’ | fabuła

Nagroda na 57.KFF – Srebrny Lajkonik (konkurs polski)

 

Rutyna wypełnia życie Michała. Praca w hodowli krów, obiad w postaci zupy w proszku i towarzystwo rówieśników ze wsi, z którymi nie znajduje wspólnego języka – wszystko to pozbawia chłopaka radości życia. Jedyna nadzieja na odmianę to dziewczyna, którą poznał przez Internet. Mieszka w Holandii i ma przyjechać do Polski, chociaż mężczyzna niewiele potrafi o niej powiedzieć. „Jak przyjedzie, to się jakoś wszystko rozwiąże”, twierdzi Michał.

 

 

“Proch” reż. Jakub Radej | Polska | 2017| 25’ | dokument

Wyróżnienie na 57.KFF (konkurs polski)

 

„Proch” to studium drogi, jaką musi przejść ludzkie ciało od chwili śmierci aż po pogrzeb. Kolejne etapy tej drogi (prosektorium, kostnica, cmentarz) zestawione zostają w filmie Jakuba Radeja z biurokratyczną buchalterią, która staje się udziałem również dobytku zmarłego lub zmarłej. Chłodna rejestracja losów tych materialnych pozostałości po człowieku stanowi otwartą formę, w którą wpisać można zarówno pytanie o sens egzystencji, jak i refleksję o samotności osób, których nikt nie żegna.

 

  1. Krakowski Festiwal Filmowy odbędzie się w dniach 27 maja – 3 czerwca 2018 roku.