Brytyjski rynek dokumentalny na 54. KFF

18 maja, 2014


"Londyn - nowy Babilon"

28 maja o godzinie 11:00 w Małopolskim Ogrodzie Sztuki rozpocznie się konferencja poświęcona brytyjskiej kinematografii dokumentalnej. Panel dyskusyjny z udziałem przedstawicieli brytyjskiej branży filmowej będzie kluczowym wydarzeniem organizowanego przez nas cyklu „Spojrzenie na Wielką Brytanię”.
W ramach tegorocznej edycji Krakowskiego Festiwalu Filmowego już po raz piąty w programie znalazł się cykl poświęcony kinematografii dokumentalnej zaproszonego kraju. W ubiegłych latach w Krakowie pokazano najlepsze filmy wyprodukowane w Izraelu, w Holandii, we Włoszech i Szwajcarii, natomiast w tym roku przyszedł czas na prezentację kinematografii brytyjskiej. Program „Spojrzenie na Wielką Brytanię” rozpocznie retrospektywa najciekawszych brytyjskich filmów dokumentalnych ostatnich lat, a w ramach cyklu widzowie obejrzą m.in. „Londyn - nowy Babilon” Juliena Temple’a czy „Oddycham” Emmy Davie i Morag McKinnon.    Centralnym wydarzeniem sekcji będzie natomiast panel dyskusyjny, w którym wezmą udział przedstawiciele brytyjskiej branży dokumentalnej. Zaproszeni goście w krótkich wystąpieniach przybliżą polskim uczestnikom  modele produkcji, dystrybucji i promocji brytyjskich filmów dokumentalnych. W związku z faktem, że większość uczestników panelu będzie w Krakowie bardzo krótko, środowe spotkanie jest tak naprawdę jedyną okazją do spotkania z nimi. W panelu wezmą udział: Dick Fontaine (reżyser, obecnie związany z National Film and Television School), Flore Cosquer (Scottish Documentary Institute), Terry Stevens (dystrybutor Dogwoof), Mark Issacs (reżyser i producent), Christine Bardsley (British Council).   
PANELIŚCI:

Dick Fontaine jest wielokrotnie nagradzanym dokumentalistą, którzy stworzył ponad 40 filmów dla telewizji i niezależnych mediów. Jego portfolio zawiera wiele przełomowych innowacji w dziedzinie produkcji telewizyjnej, m.in. wprowadzenie zasad Direct Cinema czy rozwój eseju filmowego. Razem z Mike’m Hodgesem, Fontaine odpowiedzialny jest za pionierski artystyczny serial filmowy, „New Tempo”. Jego najnowszy film „Sonny Rollins – Beyond the Notes” został wyprodukowany przez BeBop Productions we współpracy z BBC Archive. W 2012 roku film był nominowany do nagrody Griersona. Obecnie, Fontaine jest pracownikiem Archiwum Filmowego na uniwersytecie Harvarda oraz naucza i prowadzi gościnne wykłady w Europie i USA. 

 Flore Cosquer, dzięki doświadczeniu w pracy na stanowisku menadżera produkcji we Francji, przeprowadziła się do Wielkiej Brytanii w 2010 roku, gdzie zaczęła współpracę ze Instytutem Filmów Dokumentalnych w Szkocji. Jest odpowiedzialna za nadzorowanie programu szkoleń w instytucie (Bridging the Gap, Interdoc) oraz wydarzeń branżowych (The Edinburgh Pitch, Docs in Progress). Ponadto, służy pomocą przy warsztatach twórczych dla autorów filmów dokumentalnych, które organizowane są we współpracy z British Council. Dzięki tym warsztatom, Flore wyprodukowała wiele dokumentów krótkometrażowych lokalnych twórców m.in. z Libii, Palestyny, Maroko. Oprócz tego, Flore angażuje się również w producenckie przedsięwzięcia instytutu (SDI Productions Ltd) oraz aktualnie jest w trakcie realizowania dokumentu pełnometrażowego w Libii.

Terry Stevens dołączył do firmy dystrybucyjnej Dogwoof w 2008 roku, gdzie początkowo odpowiedzialny był za zarządzanie, koordynację i rozwój działu rozrywki domowej i wypuszczenie na rynek ponad 80 tytułów m.in. „Restrepo”, „Underfeated” oraz „The Spirit of ’45”. Obecnie pracuje w dziale sprzedaży, nadzorując stale rosnące portfolio firmy, silnie reprezentowane na arenie międzynarodowej. Promując Dogwoof na licznych wydarzeniach branżowych, Terry wielokrotnie wypowiadał się na tematy związane z dystrybucją filmową m.in. na festiwalu Visions du Réel w Nyon, Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Dubaju czy Nordisk Panorama. Ponadto, Terry jest mentorem na uniwersytecie Biennale w Wenecji oraz na MPBS.

Mark Isaacs realizował ponad 10 autorskich dokumentów dla BBC oraz Channel 4. Jego filmy otrzymały nagrody Griersona, Royal Television Society oraz BAFTA, a także liczne nagrody na międzynarodowych festiwalach filmowych. W 2008 roku otrzymał doktorat honoris causa na University of East London za swoje dokonania w dziedzinie filmu dokumentalnego. Prowadzi gościnne wykłady w London Film School, the National Film and Television School i Royal Holloway University.

 Christine Bardsley piastuje stanowisko dyrektora programowego działu filmowego w British Council od 2001 roku, pierwotnie pracując w Wielkiej Brytanii oraz za granicą. Christine tworzy projekty filmowe, nadzoruje i komponuje programy festiwalowe oraz doradza w kwestiach selekcji brytyjskich filmów krótkometrażowych oraz pełnometrażowych na festiwalach międzynarodowych oraz wydarzeniach branżowych. Specjalizuje się w filmach dokumentalnych. 

Serwis wykorzystuje pliki cookies. Jeżeli nie wyrażasz zgody na zapisywanie plików cookies, prosimy opuść stronę lub zablokuj takie pliki w ustawieniach swojej przeglądarki.

AKCEPTUJ COOKIES