Wśród filmów dokumentalnych, krótkometrażowych i animowanych z całego świata silną reprezentację stanowić będą tytuły polskie, które wezmą udział we wszystkich czterech festiwalowych konkursach, ale także znajdą się w programach sekcji pozakonkursowych.

 

Polska panorama

 

Hugo, reż. Wojciech Klimala

Hugo, reż. Wojciech Klimala

 

Jedną z najważniejszych sekcji pozakonkursowych jest Polska panorama. W tym roku w programie znajdzie się 18 najciekawszych produkcji ostatnich miesięcy, a wśród nich niezwykłe filmowe portrety wspaniałych kobiet: kuratorki sztuki Andy Rottenberg i szefowej Polskiej Akcji Humanitarnej Janiny Ochojskiej oraz pełna emocji opowieść o weteranach z Afganistanu autorstwa operatora Petro Aleksowskiego, postrzelonego na innym planie filmowym przez byłego żołnierza GROM-u. Odtworzymy klimat światowych dni młodzieży w 2016 roku, a nawet posłuchamy tradycyjnego gardłowego śpiewu mongolskiego w wykonaniu… kobiet. W zestawie także krótkie fabuły i animacje, które dowodzą jak bardzo rozszerzyła się mapa polskiego szkolnictwa filmowego.

 

Polskie filmy w konkursach międzynarodowych

 

Over the Limit, reż. Marta Prus

Over the Limit, reż. Marta Prus

 

Krakowski Festiwal Filmowy otworzy 27 maja film “Koncert na dwoje” Tomasza Drozdowicza. Ten pełnometrażowy dokument będący intymnym portretem charyzmatycznego dyrygenta, kompozytora i pianisty, Jerzego Maksymiuka oraz jego żony Ewy będzie zarazem jednym z dwóch polskich filmów, które zmierzą się w ekskluzywnym międzynarodowym konkursie DocFilmMusic. Drugi to „Ethiopiques – Muzyka duszy” Macieja Bochniaka, porywająca i barwna opowieść o jednej z najoryginalniejszych odmian funky/jazzu na świecie – Ethiopiques, wywodzącej się ze swingującej Etiopii lat 70-tych XX w.

 

W prestiżowym międzynarodowym konkursie dokumentalnym zobaczymy także dwa polskie tytuły. Najnowszy swój obraz zaprezentuje Grzegorz Zariczny, twórca nagrodzonego na festiwalu Sundance filmu “Gwizdek”. Tym razem reżyser przedstawia licealistów z klasy maturalnej. “Ostatnia lekcja” to opowieść o pierwszych ważnych decyzjach dotyczących wchodzenia w dorosłość. Z kolei Marta Prus, która znalazła się na prestiżowej liście magazynu Variety 10 europejskich talentów, których karierę należy śledzić – „10 Europeans to Watch 2018”, pokaże “Over the Limit”– portret rosyjskiej gimnastyczki, Margarity Mamun, która w drodze po olimpijskie laury musi zmierzyć się nie tylko z rywalkami, ale także z własnymi ograniczeniami.

 

Siostry, reż. Michał Hytroś

Siostry, reż. Michał Hytroś

 

W międzynarodowym konkursie filmów krótkometrażowych Polska reprezentowana będzie we wszystkich kategoriach: dokumentu, fabuły i animacji. Wśród krótkich dokumentów zaprezentowany zostanie film “Siostry” Michała Hytrosia ukazujący życie 12 zakonnic w najstarszym żeńskim klasztorze klauzurowym w Polsce. Marta Pajek powróci na Festiwal ze swoją najnowszą animacją “III”, która zostanie także pokazana w głównym konkursie krótkometrażowym festiwalu w Cannes. Film jest trzecią częścią tryptyku „Figury niemożliwe i inne historie”, której poprzednia część otrzymała Srebrnego Lajkonika na Festiwalu w 2016 roku.

 

Wśród filmów fabularnych, w międzynarodowym konkursie krótkometrażowym zaprezentowane zostaną aż dwa polskie tytuły: “Users” Jakuba Piątka i “Kobieta budzi się rano” Olgi Chajdas. Oba, choć zupełnie inne, opowiadają o samotności i zatraceniu siebie. Pierwszy z nich wciąga nas w niebezpieczny świat wirtualny, drugi obnaża rozpaczliwe próby poradzenia sobie ze światem wewnętrznym.

 

 

III, reż. Marta Pajek

III, reż. Marta Pajek

 

Konkurs polski na 58. Krakowskim Festiwalu Filmowym

 

“44 (sic!) tytuły wyłonione zostały w trakcie naszej troskliwej selekcji, w tym aż 23 filmy dokumentalne. Zauważyliśmy, że polscy dokumentaliści przestali ruszać w świat, by znaleźć intrygujący temat i mocnych bohaterów, ale nadal odwracają się od burzliwej politycznej rzeczywistości i codziennych wojenek. Czasem sięgają w przeszłość, ale na ogół kierują kamerę na otaczające ich sąsiedztwo i – jak zawsze – na rodzinę. My zaś postanowiliśmy wyjść poza zaklęte/zamknięte rewiry polskiego kina, by nowego oddechu poszukać także wśród artystów wizualnych, a nawet amatorów – podkreśla Krzysztof Gierat, dyrektor Krakowskiego Festiwalu Filmowego.

 

Filmy fabularne w konkursie podsumowuje Dagmara Romanowska, krytyczka filmowa i kuratorka sekcji fabularnej Krakowskiego Festiwalu Filmowego: “Wybraliśmy fabuły bardzo formalnie różnorodne: są tu małe dramaty i próby gatunkowe, humor, satyra, a nawet groza, kostium historyczny i współczesne otoczenie. A jednak wszystkie te filmy łączy pewien niepokój – drżenia, które mają swoje źródło w wewnętrznym niespełnieniu, rozczarowaniu, pozbyciu się złudzeń, ale i zewnętrznym lęku. Niezależnie od tego czy zawodzi system czy drugi człowiek, bohater zawsze zostaje sam ze swoimi emocjami i musi wybrać pomiędzy stawieniem im czoła, akceptacją, pozytywnym działaniem, a ucieczką – nawet w zbrodnię. Finał nie zawsze musi być gorzki, ale nawet wtedy w widzu pozostanie jakieś pytanie, niepokój właśnie.

 

Robert Sowa, kurator sekcji animacji Krakowskiego Festiwalu Filmowego podkreśla rozmaitość tematów i technik animacyjnych: “Tegoroczną selekcję filmów animowanych w konkursie polskim najlepiej zapowiadają same tytuły: “Mrówka wychodzi za mąż”, “Chrystus narodu”, “Colaholic”, “Na zdrowie!”… Zapewnimy dużo wrażeń i dobrej zabawy. W programie znajdą się same premierowe pokazy, wśród których między innymi najnowszy film Marty Pajek “III” i animacja o Romanie Polańskim – “Masterclass”.”

 

JURY KONKURSU POLSKIEGO

Filmy w konkursie polskim będzie oceniać jury w składzie: Tadeusz Sobolewski – przewodniczący, Anna Jadowska, Dorota Kobiela, Mikołaj Jazdon, Petro Aleksowski.

 

Podczas festiwalu odbędzie się także retrospektywa twórczości Władysława Ślesickiego z okazji 10. rocznicy śmierci reżysera oraz pokaz filmów programu “30 minut” z okazji 10. lecia Studia Munka.

 

Wydarzeniem specjalnym tegorocznej edycji będzie filmowy wieczór “Toast za Rzeczpospolitą”, podczas którego w niezwykłej oprawie muzycznej zaprezentowane zostaną filmy: “Rzeźbiarz z kamerą” zmontowany przez Marcina Giżyckiego z materiałów zrealizowanych w latach 20. przez hrabiego Augusta Zamoyskiego oraz odkryta w Filmotece Narodowej niepełna kopia 35mm obrazu “Polonia Restituta 1928”. Zagrają zespoły The Beat Freaks i SALK. Organizatorami tej wyjątkowej prezentacji będą: Filmoteka Narodowa-Instytut Audiowizualny, Festiwal Filmu Niemego i Krakowski Festiwal Filmowy.

 

Lista polskich filmów w konkursach 58. Krakowskiego Festiwalu Filmowego

 

KONKURSY MIĘDZYNARODOWE

Międzynarodowy konkurs dokumentalny

“Ostatnia lekcja” / “The Last Lesson”, reż. Grzegorz Zariczny, Polska, 53’, 2018

“Over the Limit”, reż. Marta Prus, Polska, Niemcy, Finlandia, 74’, 2017

 

Międzynarodowy konkurs DocFilmMusic

“Ethiopiques – Muzyka duszy” / “Ethiopiques – Revolt of the Soul”, reż. Maciej Bochniak, Polska, 71, 2017

“Koncert na dwoje” / “Concerto for Two”, reż. Tomasz Drozdowicz, Polska, 75’, 2018

 

Międzynarodowy konkurs filmów krótkometrażowych

“III”, reż. Marta Pajek, Polska, anim., 12’, 2018

“Kobieta budzi się rano” / “Morning Has Broken”, reż. Olga Chajdas, Polska, fab., 15’, 2017

“Siostry” / “The Sisters”, reż. Michał Hytroś, Polska, dok., 19’, 2017

“Users”, reż. Jakub Piątek, Polska, fab., 29’, 2018

 

KONKURS POLSKI

Filmy dokumentalne

“Dreamland”, reż. Stanisław Berbeka, 85’, Polska, 2018

“Ethiopiques – Muzyka duszy” / “Ethiopiques – Revolt of the Soul”, reż. Maciej Bochniak, 71’ Polska, 2017

“Gość” / “Guest”, reż. Sebastian Weber, 30’, Polska, 2018

“Jerzy i Jerzy na jeziorach” /” George and George on the Lake”, reż. Piotr Małecki, 26’, Polska, 2018

“Koncert na dwoje” / “Concerto for Two”, reż. Tomasz Drozdowicz, 75’, Polska, 2018

“Krzyżoki”, reż. Anna Gawlita, 20’, Polska, 2018

“Mała zagłada” / “A Minor Genocide”, reż. Natalia Koryncka-Gruz, 72’, Polska, 2018

“Miłość bezwarunkowa” / “Unconditional Love”, reż. Rafał Łysak, 40’, Polska, 2018

“Miłość i puste słowa” / “Love and Empty Words”, reż. Małgorzata Imielska, 77’, Polska, 2018

“Mistrz świata” / “World Champion”, reż. Kacper Lisowski, 65’, Polska, 2018

“Newborn”, reż. Lidia Duda, 74’, Polska, 2018

“Notatki z życia. Edward Żebrowski” / “Notes on Life. A Movie about Edward Żebrowski”, reż. Maria  

Zmarz-Koczanowicz, 75’, Polska, 2017

“Obłoki płyną nad nami” / “Under a Placid Sky”, reż. Anna Konik, 92’, Polska, 2018

“Odprawa” / “The Briefing”, reż. Filip Drzewiecki, 19’, Polska, 2018

“Ostatnia lekcja” / “The Last Lesson”, reż. Grzegorz Zariczny, 53’, Polska, 2018

“Over the Limit”, reż. Marta Prus, 74’, Polska, Niemcy, Finlandia, 2017

“Radwan” / “Radwan”, reż. Teresa Czepiec, 15’, Polska, 2018

“Rodzina” / “Family”, reż. Patrycja Widłak, 27’, Polska, 2017

“Sen Leocadii” / “Leocadia’s Dream”, reż. Krzysztof Nowicki, 18’, Polska 2017

“Siostry” / “The Sisters”, reż. Michał Hytroś, 19’, Polska, 2017

“Tama” / “Dam”, reż. Natalia Koniarz, Stanisław Cuske,  22′, Polska, 2018

“Universam Grochów” / “Universam Grochów”, reż. Tomasz Knittel, 39’, Polska, 2018

“Urosłam kiedy spałaś” / “I grew up as you slept”, reż. Marcin Sauter, 50’, Polska, 2018

 

Filmy fabularne

“1410”, reż. Damian Kocur, 26’, Polska, 2018

“Atlas”, reż. Maciej Kawalski, 28’, Polska, 2018

“Córka” / “Daughter”, reż. Mara Tamkovich, 29’, Polska, 2017

“Drżenia” / “Tremors”, reż. Dawid Bodzak, 21’, Polska, 2018

“Kobieta budzi się rano” / “Morning Has Broken”, reż. Olga Chajdas, 15’, Polska, 2017

“Operacja” / “Operation”, reż. Mohammed Almughanni, 19’, Polska, Palestyna, 2018

“Play”, reż. Piotr Sułkowski, 13’, Polska, 2018

“Szczęście” / “Happiness”, reż. Maciej Buchwald, 24’, Polska, 2018

“Users”, reż. Jakub Piątek, 29’, Polska, 2018

“Wakacje” / “It’s Summer”, reż. Filip Bojarski, 16’, Polska, 2018

 

Filmy animowane

“Bernard”, reż. Anna Oparkowska, 7’, Polska, 2017

“Błoto” / “Mud”, reż. Alicja Błaszczyńska, 13’, Polska, 2018

“Chrystus Narodu” / “Christ of Nation”, reż. Ewa Drzewicka, 9’, Polska, 2018

“Colaholic”, reż. Marcin Podolec, 11’, Polska, 2018

“III”, reż. Marta Pajek, 12’, Polska, 2018

“Inny” / “The Other”, reż. Marta Magnuska, 5’, Polska, 2018

“Masterclass”, reż. Ewa Drzewicka, Grażyna Trela, Dominika Fedko, Weronika Kuc, Małgorzata Jachna, Małgorzata Jędrzejec, Aleksandra Rylewicz, 6’, Polska, 2018

“Mrówka wychodzi za mąż” / “The Ant Gets Married”, reż. Michał Poniedzielski, 15’, Polska, 2017

“Na zdrowie!” / “Bless You!”, reż. Paulina Ziółkowska, 5’, Polska, 2017

“Się zjada” / “Eatself”, reż. Edyta Adamczak, 14’, Polska, 2018

“Smakosz” / “Connoisseur”, reż. Daria Godyń, 6’, Polska, 2017

 

POLSKA PANORAMA

“Czary Mary Mama” / “Hocus Mommy Pocus”, reż. Anna Pawluczuk, fab., 17’, Polska, 2018

“Dni przemiany” / “The Days of Transformation”, reż. Tomasz Jurkiewicz, dok., 51’, Polska, 2018

“Dziku” / “The Beast”, reż. Kamila Chojnacka, fab., 22’, Polska, 2018

“Hugo”, reż. Wojciech Klimala, dok., 80’, Polska, 2017

“Janka”, reż. Adela Kaczmarek, dok., 50’, Polska, 2018

“Kichka. Life Is a Cartoon”, reż. Delfina Jałowik, dok., 74’, Polska, 2017

“Luxus. Prosta historia” / “Luxus. The Simple Story”, reż. Agnieszka Mazanek, dok., 67’, Polska, 2017

“Piszę do ciebie, kochanie” / “I’m Writing to You, My Love”, reż. Magdalena Szymków, dok., 26’, Polska, Słowacja, 2018

“Przerwana misja” / “Aborted Mission”, reż. Petro Aleksowski, dok., 50’, Polska, 2018

“Room”, reż. Michał Socha, anim., 6’, Polska, 2018

“Samotność” / “Loneliness”, reż. Igor Kawecki, Betina Bożek, anim., 8’, Polska, 2017

“Saszka” / “Sashka”, reż. Katarzyna Lesisz, fab., 26’, Polska, 2018

“Śpiewać” / “Sing”, reż. Olga Korotkaya, dok., 52’, Polska, Rosja, 2018

“Techno”, reż. Tadeusz Łysiak, fab., 24’, Polska, 2017

“Tsantsa”, reż. Robin Lipo, fab., 30’, Polska, 2018

“U cioci Leonii” / “Auntie Leonie’s”, reż. Michał Ciechomski, fab., 25’, Polska, 2018

“Układanie wolności” / “Framing Freedom”, reż. Róża Fabjanowska, Sławomir Malcharek, dok., 79’, Polska, 2017

“Wypasiony raj” / “Open Range”, reż. Rafał Gużkowski, dok., 35’, Polska, 2017

 

  1. Krakowski Festiwal Filmowy odbędzie się w dniach 27 maja – 3 czerwca 2018 roku.