“Opowieści ze świata” i “Gdzieś w Europie” na 58. Krakowskim Festiwalu Filmowym

 

Dwie pozakonkursowe sekcje 58. Krakowskiego Festiwalu Filmowego “Opowieści ze świata” i “Gdzieś w Europie” – to wspaniała filmowa podróż przedstawiająca nowe światy. Znane kraje kryjące nieznane opowieści, wycieczki w czasie i wnikliwe spojrzenie na współczesność. Wśród filmów niekonwencjonalna biografia Etgara Kereta, odkrywanie tajemnicy zdjęcia z Sergio Leone i Ennio Morricone, czy dokument Abla Ferrary.

 

“Opowieści ze świata”

 

Etgar Keret: Based on a True Story

Etgar Keret: Oparte na prawdziwej historii

 

Dwóch fanów izraelskiego pisarza Etgara Kereta, który będzie gościem festiwalu, postanawia zrealizować o nim dokument. Mistrz krótkiej prozy okazuje się równie niezwykły i fascynujący, co jego twórczość. “Etgar Keret. Oparte na prawdziwej historii” (reż. Stephane Kaas) splata się z książkową narracją, tworząc urokliwą opowieść o człowieku, dla którego sensem życia jest opowiadanie historii.

 

“Bękart” (reż. Floris-Jan van Luyn) jest historią Daniela, Etiopczyka, którego we wczesnym dzieciństwie porzucił holenderski ojciec. Bohater jest przekonany, że gdyby tak się nie stało, jego życie nie zakończyłoby się w więzieniu. Opowieść Daniela przeplata się z historią rodzinną jego ojca, zawierającą zaskakująco wiele zbieżnych fragmentów.    

 

Mój kraj w sercu oceanu

 

“Mój kraj w sercu oceanu” (reż. Annick Ghijzelings) to Tahiti, rajska wyspa w cieniu atomowego grzyba. Kusi turystów tropikalnym klimatem i intrygującą egzotyczną kulturą. Jednak niewielu zachodnich przybyszów zagłębia się w historię Polinezji naznaczoną atomowymi próbami. Tymczasem wydarzenia sprzed ponad 50 lat wciąż ciążą nad tym miejscem i jego mieszkańcami.

 

Irit i Aser, których syn, oficer izraelskiej marynarki wojennej, zginął zanim zdążył założyć rodzinę, postanawiają wykorzystać jego nasienie, by zyskać wnuka. Prawo jednak nie stoi po ich stronie. “Pusty pokój” (reż. Shirly Berkovitz) stanowi zapis zmagań małżonków z urzędnikami i sądami. Z dokumentem wyraźnie koresponduje krótkometrażowy film fabularny “Cukierek” (reż. Rakan Mayasi), który zaprezentowany zostanie w sekcji “Laureaci Festiwali”.

 

“Umrzeć by powiedzieć” (reż. reż. Hernán Zin) to wojna widziana oczami korespondentów. To oni docierają do najniebezpieczniejszych miejsc, by opisać piekło konfliktów zbrojnych na całym świecie. Przeżywają je równie mocno, co żołnierze i mieszkańcy skonfliktowanych ziem i narażają się na takie samo ryzyko.

 

“Gdzieś w Europie”

 

Pusty pokój

 

Abel Ferrara, jeden z najciekawszych współczesnych reżyserów, twórca bezkompromisowy, znany choćby z kultowego “Złego porucznika”, w dokumencie “Piazza Vittorio” opowiada o sercu Rzymu, miejscu styku kultur, gdzie przecinają się drogi legalnych i nielegalnych imigrantów, artystów, biznesmenów czy polityków.

 

“Nazywam się Nikt” (reż. Denise Janzee) to historia pewnego zdjęcia. Widać na nim trzech chłopców w wieku szkolnym. Wśród nich późniejszy słynny reżyser Sergio Leone i równie uznany kompozytor Ennio Morricone. A kim jest trzeci chłopiec, który siedzi pomiędzy nimi? Czy też był skazany na sukces?  

 

Co kryje się pod tajemniczą nazwą “Ashcan” (reż. Willy Perelsztejn)? W poszukiwaniu odpowiedzi na to pytanie, cofamy się w czasie do momentu zakończenia II wojny światowej. To właśnie wtedy powstaje sekretne więzienie, gdzie przetrzymywani są najwięksi zbrodniarze nazistowscy w oczekiwaniu na proces norymberski.  

 

Wiara nadzieja miłość

 

Reżyserka filmu “Wiara nadzieja miłość” Katja Fedulova opuściła ojczystą Rosję, gdy miała 18 lat. Kraj od zawsze kojarzył się jej z babcią, bohaterką wojenną. Po dwudziestu latach Fedulova postanawia wrócić, by sprawdzić, kim są współczesne heroiny w kraju Putina.  

 

Z kolei czeska dziennikarka Saša Uhlová podejmuje się społecznego eksperymentu w filmie “Granice pracy”. Przez pół roku zatrudnia się w najgorzej opłacanych miejscach pracy, gdzie nie są wymagane żadne kwalifikacje. Ukrytą kamerą rejestruje swoje doświadczenia i przemyślenia.

 

Lista filmów:

 

“Opowieści ze świata”:

“Bękart” / “The Bastard”, reż. Floris-Jan van Luyn, 85’, Holandia, 2018

“Etgar Keret. Oparte na prawdziwej historii” / “Etgar Keret: Based on a True Story”, reż. Stephane Kaas, 66’, Holandia, 2017

“Mój kraj w sercu oceanu” / “Ma’ohi Nui, in the Heart of the Ocean My Country Lies”, reż. Annick Ghijzelings, 112’, Belgia, 2018

“Pusty pokój” / “Empty Room”, reż. Shirly Berkovitz, 70’, Izrael, 2017

“Umrzeć by powiedzieć” / “Dying to Tell”, reż. Hernán Zin, 87’, Hiszpania, 2017

 

“Gdzieś w Europie”:

“Ashcan”, reż. Willy Perelsztejn, 90’, Luksemburg, Belgia, 2018

“Granice pracy” / “The Limits of Work”, reż, Apolena Rychlíková, 70’, Czechy, 2017

“Nazywam się Nikt” / “My Name Is Nobody”, reż. Denise Janzee, 79’, Holandia, 2017

“Piazza Vittorio” / “Abel Ferrara’s Piazza Vittorio”, reż. Abel Ferrara, 82’, Włochy, 2017

“Wiara nadzieja miłość” / “Faith Hope Love”, reż. Katja Fedulova, 97’, Niemcy, 2017