>

Werdykt 52. Krakowskiego Festiwalu Filmowego

“Mleczne siostry” Petera Gerdehaga, “Gambit Odyseusza” Alexa Lory oraz “Uwikłani” Lidii Dudy najlepszymi filmami 52. KFF.

WERDYKTY JURY 52. KRAKOWSKIEGO FESTIWALU FILMOWEGO

MIĘDZYNARODOWY KONKURS DOKUMENTALNY

Jury konkursu dokumentalnego 52. Krakowskiego Festiwalu Filmowego w składzie: Jacek Bławut – przewodniczący (Polska), Luciano Barisone (Szwajcaria), Hedva Goldschmidt (Izrael), Truls Lie (Norwegia), Peter Torbiörnsson (Szwecja) podjęło decyzję o przyznaniu nagród:

ZŁOTY RÓG dla reżysera najlepszego filmuPeter Gerdehag za film MLECZNE SIOSTRY (Szwecja), pokazującego ducha miłości i wolę głównej bohaterki, która trwa przy życiu i przyrodzie. Poetycki język obrazu wykorzystywany przez reżysera i operatora Petera Gerdehaga wyróżnia uwielbienie dla i wierność wizji.

SREBRNY RÓG dla reżysera najlepszego średniometrażowego filmu dokumentalnego – Ida Grøn za film DZIECKO I KLAUN (Dania), pokazujący walkę dzieci o życie oraz to, jak klaun pochłaniał ich strach, który jest silniejszy niż kino.

SREBRNY RÓG dla reżysera najlepszego pełnometrażowego filmu dokumentalnegoDavid Fisher za film SZEŚĆ MILIONÓW I ON (Izrael/Niemcy/Austria). Jest to modelowe ujęcie tego, co dzieje się z dziećmi człowieka ocalałego z Holokaustu, który odwiedza miejsca ze swojej przeszłości. Opowieść o wyparciu.

NAGRODA STOWARZYSZENIA TWÓRCÓW OBRAZU FILMU FABULARNEGO za najlepsze zdjęcia w filmie dokumentalnym ufundowana przez Studio Produkcyjne ORKA – Wojciech Staroń (Polska) za zdjęcia do filmu UWIKŁANI (reż. Lidia Duda) za pokazanie obu głównych bohaterów, którzy wędrując przez labirynt ludzkich namiętności, trwają w swoich obsesjach.

WYRÓŻNIENIE:
Patricia Mortagne za film MÓJ TATA CIACHO (Francja)

Jury Międzynarodowej Federacji Krytyków Filmowych (FIPRESCI) w składzie: Katia Bayer (Belgia), Giovanni Ottone (Włochy), Mirosław Przylipiak (Polska) postanowiło przyznać nagrodę filmowi MIESZKANIE w reżyserii Arnona Goldfingera (Izrael/Niemcy)

Jury studenckie konkursu dokumentalnego w składzie: Paulina Haratyk, Karolina Stankiewicz, Krzysztof Siwoń, postanowiło przyznać nagrodę filmowi OJCZYZNA ALBO ŚMIERĆ w reżyserii Witalija Manskiego (Rosja) za przedstawiony w rosyjskim duchu obraz Kuby – jej temperamentu, rzeczywistości i mieszkańców.

MIĘDZYNARODOWY KONKURS FILMÓW KRÓTKOMETRAŻOWYCH

Jury konkursu krótkometrażowego 52. Krakowskiego Festiwalu Filmowego w składzie: Marcel Łoziński – przewodniczący (Polska), Oxana Cherkasova (Rosja), Alessandro Marcionni (Szwajcaria), Torene Svitil (USA), Kaveh Tehrani (Norwegia) postanowiło przyznać następujące nagrody:

ZŁOTY SMOK dla reżysera najlepszego filmu Alex Lora za film GAMBIT ODYSEUSZA (USA/Hiszpania) za pokazanie problemu Trzeciego Świata w całej złożoności.

SREBRNY SMOK dla reżysera najlepszego filmu dokumentalnegoMarius Iacob za film Z DNIA NA DZIEŃ (Rumunia) – za niezgodę na naruszenie intymności ludzi żyjących na obrzeżu zwykłego życia.

SREBRNY SMOK dla reżysera najlepszego filmu animowanegoÜlo Pikkov za film PAMIĘĆ CIELESNA (Estonia) za wyjątkowo oryginalne, a zarazem metaforyczne, spojrzenie na Holokaust i Gułag.

SREBRNY SMOK dla reżysera najlepszego filmu fabularnegoAttila Till za film BESTIA (Węgry) – za umiejętność przedstawienia brutalnej sytuacji z dużą dozą pewności, którą bardzo rzadko można zobaczyć w kinie.

WYRÓŻNIENIE:
Adam Palenta za film ŻYCIE STYLEM DOWOLNYM (Polska) – za wrażliwość i szacunek do bohaterów przy tak delikatnym temacie.

PRIX EFA dla najlepszego filmu europejskiego (nominacja do Europejskiej Nagrody Filmowej w kategorii filmu krótkometrażowego) przyznana zostałafilmowi VILLA ANTROPOFF, w reżyserii Vladimira Leschiova i Kaspara Jancisa (Łotwa/Estonia).

Jury Międzynarodowej Federacji Klubów Filmowych (FICC) w składzie: Veit Geldner (Niemcy), Sankar Kumar Pal (Indie), Szymon Stemplewski (Polska) postanowiło przyznać nagrodę Don Quichota filmowi TUBA ATLANTIC,w reżyserii Hallvara Witzø (Norwegia), który nie jest czarną komedią, lecz magiczną, surrealistyczną podróżą wokół tego, co jest dla nas naprawdę istotne: czy jesteśmy w stanie nadal walczyć, ufać, wybaczać, słuchać siebie nawzajem?

Jury studenckie konkursu filmów krótkometrażowych w składzie: Lucyna Adamska, Mateusz Góra i Artur Zaborski,  postanowiło nagrodzić film KRONIKA OLDŘICHA S. w reżyserii Rudolfa Šmida (Czechy) – za niezwykłą, pełną humoru i ironii wizję historii oraz za plastyczność obrazu, świadczącą o niczym nieskrępowanej wyobraźni.

KONKURS POLSKI

Jury konkursu polskiego 52. Krakowskiego Festiwalu Filmowego w składzie: Michał Kwieciński – przewodniczący, Marcin Giżycki, Magnus von Horn, Tomek Sikora, Tomasz Wolski, po obejrzeniu wszystkich filmów konkursowych postanowiło przyznać następujące nagrody regulaminowe:

ZŁOTY LAJKONIK dla reżysera najlepszego filmuLidia Duda za film UWIKŁANI – za podjęcie trudnego tematu i znalezienie dla niego adekwatnej formy.

SREBRNY LAJKONIK dla reżysera najlepszego filmu dokumentalnegoJacek Piotr Bławut za film SAMOTNOŚĆ DŹWIĘKU.

SREBRNY LAJKONIK dla reżysera najlepszego filmu animowanegoPaweł Dębski za film DRWAL.

SREBRNY LAJKONIK dla reżysera najlepszego krótkometrażowego filmu fabularnegoTato Kotetishvili za film ARBUZ (Polska/Gruzja).

WYRÓŻNIENIE:
Magnus Gertten za film PORT NADZIEI (Polska/Szwecja)

Jury studenckie konkursu polskiego w składzie: Ewelina Leszczyńska, Barbara Rusinek i Roman Husarski, postanowiło przyznać nagrodę filmowi SPACER w reżyserii Filipa Jacobsona – za umiejętność przekazania uniwersalnych prawd o człowieku w sposób subtelny, a zarazem intensywnie trafiający do świadomości widza.

Nagrody Pozaregulaminowe:

Nagroda Prezesa Telewizji Polskiej S.A. za najlepszą reżyserię – Piotr Szczepanowicz za film DRÓŻNIK.

Nagroda Prezesa Telewizji Polskiej S.A. za najlepsze zdjęcia – Wojciech Staroń za film UWIKŁANI (reż. Lidia Duda).

Nagroda Prezesa Stowarzyszenia Filmowców PolskichAdam Palenta za film ŻYCIE STYLEM DOWOLNYM.

Nagroda Prezesa Stowarzyszenia Filmowców Polskich za montaż – Stefan Paruch za film MÓJ DOM.

Nagroda im. Macieja Szumowskiego za szczególną wrażliwość na sprawy społeczne ufundowana przez Krajową Radę Radiofonii i Telewizji – Jacek Petrycki za film MOJE ZAPISKI Z PODZIEMIA.

Nagroda dla najlepszego producenta polskich filmów krótkometrażowych i dokumentalnych ufundowana przez Krajową Izbę Producentów Audiowizualnych – Piotr Furmankiewicz z FUMI Studio za film DRWAL.

 

NAGRODA PUBLICZNOŚCI

ZATRZYMANE W KADRZE, reż. Tamar Tal