Docs to Buy

3.06, 13.00 – 18.00 CEST

dostęp wyłącznie na zaproszenie

Przedpremierowe pokazy najnowszych filmów dokumentalnych przeznaczone dla branży filmowej. Celem wydarzenia jest znalezienie potencjalnych kanałów dystrybucji. Po projekcjach odbędą się indywidualne spotkania producentów z międzynarodowymi dystrybutorami i agentami sprzedaży.

DOCS TO BUY powstało z inicjatywy Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej oraz KFF Sales & Promotion – części Krakowskiej Fundacji Filmowej, której celem jest sprzedaż i znajdywanie międzynarodowych dystrybutorów polskich filmów dokumentalnych. Pokazy i spotkania są zamknięte, wyłącznie dla zaproszonych producentów, dystrybutorów i decydentów.

WYBRANE FILMY:

Cienie bez słońca

Reżyseria: Mehrdad Oskouei
Scenariusz: Mehrdad Oskouei
Zdjęcia: Mehdi Azadi
Muzyka: Afshin Azizi
Dźwięk: Mahmoud Khorsand, Parsa Karimi
Montaż: Amir Adibparvar
Produkcja: Mehrdad Oskouei (Oskouei Film Production), Carsten Aanonsen (Indie Film)
Dystrybutor: Nasrine Medard de Chardon (Dream Lab Films)

Rzadko udaje się wejść z kamerą za bramę irańskiego więzienia – zwłaszcza kobiecego. Bohaterkami filmu są żony, córki czy siostry odsiadujące wyroki za zabicie mężczyzn ze swoich rodzin. Niektóre z nich jedynie młody wiek uchronił przed karą śmierci. Ich życie za kratkami, w którym jest miejsce na naukę czy zabawę, bywa bezpieczniejsze, swobodniejsze i ciekawsze od tego na wolności. Dostając do ręki kamerę, bohaterki nagrywają wideolisty do swoich bliskich, w tym również do swych oprawców i ofiar. Stają się w ten sposób aktywnymi współtwórczyniami filmu.

Autoportret

Reżyseria: Margreth Olin, Katja Hogset, Espen Wallin
Scenariusz: Margreth Olin, Katja Hogset, Espen Wallin
Zdjęcia: Espen Wallin, Espen Wallin, Øystein Mamen, Lars Tubaas Øymo
Muzyka: Susanne Sundfør
Montaż: Helge Billing
Produkcja: Margreth Olin (Speranza Film)
Dystrybutor: Shoshi Korman (Cinephil)

Lene Marie Fossen nie chce być „ikoną anoreksji”, choć fotografia jest dla niej formą autoterapii. Niezależnie od tego, czy fotografuje mieszkańców greckich wysp, uchodźców czy siebie samą w niecodziennych stylizacjach, jej prace – szokujące i piękne zarazem – stają się zapisem desperackiej walki z chorobą i śmiercią. Kamera towarzyszy młodej norweskiej artystce przede wszystkim w jej zmaganiach z samą sobą. Stojąc u progu wielkiej kariery, bohaterka nadal pozostaje małą dziewczynką, która boi się dorosnąć.

Saul & Ruby – Kapela ocalałych

Reżyseria: Tod Lending
Scenariusz: Tod Lending
Zdjęcia: Tod Lending
Muzyka: Selma Mutal
Montaż: Tod Lending, Melissa Sterne
Bohaterowie: Saul Dreier, Ruby Sosnowicz, Chana Sosnowicz
Produkcja: Tod Lending (Nomadic Pictures)
Dystrybutor: Miles Fineburg (Samuel Goldwyn Films), Dov Gil-Har (Israeli Films)

Życie zaczyna się po dziewięćdziesiątce – można pomyśleć, kiedy patrzy się dziś na bohaterów tego filmu. Obaj przeżyli Zagładę, mieszkają w USA i kilka lat temu założyli zespół grający muzykę klezmerską. Marzeniem Saula i Ruby`ego jest przyjazd z koncertami do Polski – kraju ich pochodzenia i miejsca największej traumy. Mimo różnych przeciwności losu udaje im się wreszcie zrealizować swój plan. Dla dwóch dziarskich staruszków ta podróż będzie formą terapii, a zarazem spełnieniem misji. Swoimi opowieściami i muzyką przypominają nam o tym, co się wydarzyło w naszej części Europy.

Koszerna plaża

Reżyseria: Karin Kainer
Scenariusz: Karin Kainer
Zdjęcia: Karin Kainer, Einav Goodman Giat, Ynon Slutzky, Roee Farag, Tal Mor
Muzyka: Erez Russo
Montaż: Yael Leibovitz, Arik Lahav Leibovich
Dystrybutor: Hillel Rate (Go2Films)

Czyste, słoneczne plaże Tel Awiwu przyciągają tłumy mieszkańców i turystów. W jednym z najbardziej zsekularyzowanych miast Izraela znajduje się również przestrzeń dla jego ortodoksyjnych mieszkanek spragnionych morskich kąpieli. Odgrodzona i oznaczona plaża w wybrane dni tygodnia przyciąga kobiety odziane w tradycyjne stroje. Jest schronieniem, ale i miejscem spotkań rozmodlonych plażowiczek. Pływają, ćwiczą, medytują, a nawet surfują pod czujnym okiem ratowników, którzy ze swojej wieży mają doskonały widok również na sąsiednią plażę, gdzie zamiast długich sukien królują obcisłe męskie kąpielówki w tęczowe flagi.

Hey! Teachers!

Reżyseria: Yulia Vishnevets
Scenariusz: Yulia Vishnevets, Shura Burtin
Zdjęcia: Konstantin Salomatin, Darya Senicheva, Yulia Lantsova
Produkcja: Eugenia Vengerova (Oka Reka)
Dystrybutor: Evgeniya Chulkova (Antipode Sales & Distribution)

Tytułowe zawołanie, w przeciwieństwie do piosenki Pink Floydów, nie jest oskarżeniem ciała pedagogicznego. Wręcz przeciwnie – dwoje młodych idealistów, Katja i Wasja, podejmuje pracę w szkole i bardzo chce ją zmienić. Na przestrzeni jednego roku szkolnego przyglądamy się ich wysiłkom, by zdobyć zaufanie nastoletnich uczniów, by rozbudzić w nich zainteresowania i wychować na lepszych ludzi. Każdego dnia świeżo upieczeni nauczyciele muszą mierzyć się z nacjonalizmem, seksizmem, homofobią, ale także z oporem instytucji i całego sytemu. Czy uda im się wytrwać w swojej misji?