2.06, 14.30 – 16.30 PAŁAC POTOCKICH (PP)
acces with passes Industry, Industry Light, Industry Pro, Media
New Narratives (&) XR to pierwsze spotkanie producentów i twórców z obszaru mediów immersyjnych zorganizowane przez członków Sekcji Nowe Narracje KIPA. Podczas paneli wymienią się doświadczeniami oraz opowiedzą o wyzwaniach napotkanych w ramach realizacji swoich projektów VR-owych. W drugiej części usłyszymy o procesie i roli kreatywnych producentów oraz nawiązywaniu nowych relacji w polu działania z instytucjami finansującymi.
14:30-15:30 –
case studies projektów pokazywanych podczas Krakowskiego Festiwalu Filmowego: “The Choice” reż. Joanna Popińska, “Noccc” reż.. Weronika Lewandowska, “Kosmogonik reż. Paweł Szarzyński i “Umarłe miasto” reż. Krzysztof Grudzińsk
15:30-16:30 – prezentacje:
Drive The Change! New Narration Landscape (Marta Materska-Samek, Uniwersytet Jagielloński & EIT Culture & Creativity)
iCreative producer in Metaverse – czyli nowy wymiar bycia producentem (Łukasz Alwast, Everdome.io, rozmowę poprowadzi Marta Szarzyńska, Kinhouse Studio)
Po prezentacji zapraszamy na spotkanie networkingowe
Współorganizatorzy:
KIPA – Krajowa Izba Producentów Audiowizualnych i vnLab Laboratorium Narracji Wizualnych, Infinite Frame, Kinhouse Studio, VRAAR.


GOŚCIE:
Marta Szarzyńska producentka i współwłaścicielka firmy Kinhouse Studio. Jej debiut pełnometrażowy pt.: “Piosenki o miłości” w reż. Tomasza Habowskiego otrzymał m.in: nagrodę w konkursie Mikrobudżetów w Gdyni oraz nagrodę Główną w Konkursie Polskich Filmów Fabularnych na Międzynarodowym Festiwalu Kina Niezależnego Off Camera w Krakowie, podczas tego festiwalu Marta otrzymała nagrodę KIPA za debiut producencki. Interesuje się szeroko rozumianym storytellingiem, który obejmuje również działania na polu: XR. Jej projekt animacji immersyjnej pt: “Cosmogonic” w reż. Pawła Szarzyńskiego miał premierę na prestiżowym NewImages Festiwal w Paryżu oraz BIFAN w Seulu w 2022 r. Marta współpracuje z duetem Sióstr Bui wraz z którymi koprodukowała film pt.: “Świtezianka”, z Adeliną Borets zrealizowała film w polsko-ukraińskiej koprodukcji pt. “Eden House”. Absolwentka kursu Development Kreatywny w Szkole Wajdy, Serialu Premium w Storylab, EAVE Producers Workshop 2022 oraz Series’ Woman Erich Pommer Institute.
Dr. Joanna Popińska producentka, reżyserka, współzałożycielka firmy Infinite Frame Media, wielokrotnie nagradzanego studia specjalizującego się w produkcjach XR. Ukończyła reżyserię filmową w PWSFTviT, uzyskując tytuł doktora. Jej praca doktorska, “Nowe formy narracji w Wirtualnej Rzeczywistości”, to pierwszy w Polsce doktorat z reżyserii w VR. Popinska zadebiutowała jako reżyserka filmów VR docenionym przez krytyków dokumentem The Choice. Film miał swoją premierę na Międzynarodowym Festiwalu Filmów Dokumentalnych w Amsterdamie (IDFA) i SXSW, gdzie zdobył Nagrodę Publiczności. The Choice, korzystając z technologii VR, zaprasza widza do osobistej, intymnej rozmowy z Kristen – rdzenną mieszkanką Teksasu, która podjęła decyzję o usunięciu ciąży z powodów medycznych. The Choice łączy tradycyjne techniki opowiadania z bezpośrednią rozmową oraz animacją, wykorzystując technologię wirtualnej rzeczywistości i interaktywność, aby przedefiniować nie tylko sposób opowiadania historii, ale także sposób, w jaki widz doświadcza jej treści. Dzięki temu rodzi się głęboka, emocjonalna więź pomiędzy widzem a bohaterką Innowacyjność The Choice została doceniona wieloma nagrodami, m.in. Audience Award na SXSW; Best XR for Impact podczas Games for Change. Była także nominowana do nagrody Best Immersive Experience: Non-Fiction podczas Canadian Screen Awards, i szeregu innych, m.in. Auggie Awards od AWEXR, VR Awards od AIXR i VR Days, The XR Must Awards, oraz Best Original Score for Interactive Media na Canadian Screen Music Awards. Popińska pracuje nad kolejnym projektem, Jacob’s Journey. Jest to interaktywny dokument VR, który opowiada historię Jacoba Goldsteina, polsko-kanadyjskiego Ocalałego z Holokaustu. Projekt zdobył nagrodę Best Immersive Experience Pitch na Sunny Side of the Doc.
Weronika M Lewandowska – reżyserka VR, scenarzystka i producentka wykonawcza VR „Noccc”. Od 2022 koordynatorka programu DOK Exchange XR (Industry DOK Leipzig). Ekspertka Komisji ds. Filmów Nowatorskich przy Państwowym Instytucie Sztuki Filmowej (2021). Poetka słowa mówionego, performerka, digital storyteller, doktorka kulturoznawstwa, badaczka i kuratorka narracji immersyjnych i XR. Badaczka i autorka gier XR o zmianie klimatu dla Guest XR – międzynarodowego projektu badawczego o agencie uczenia maszynowego dla harmonii w społecznych środowiskach XR (w Instytucie Studiów Społecznych UW). Scenariusz VR „Nightsss”, oparty na jej wierszu mówionym „Noccc”. Wiersz został przetłumaczony na 13 języków i prezentowany w ponad 20 krajach. Jej performanse poetycki można było również usłyszeć podczas wystawy “The Liberated Voice – Sound Poetry” w Palais de Tokyo w Paryżu, która prezentowała najważniejsze zjawiska i kompozycje poezji dźwiękowej XX i XXI wieku. Prowadzi warsztaty kreatywnego pisania dla immersyjnego opowiadania historii i performansu.
dr Marta Materska-Samek – dyrektorka ds. Edukacji (Talent scaler) we Wspólnocie Wiedzy i Innowacji: EIT Culture & Creativity, adiunkt Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie, autorka innowacyjnych projektów wprowadzających narzędzia ICT w obszarze edukacji i przemysłów kultury. Pracowała jako prezeska Fundacji Rozwoju Kina i koordynatorka projektów t.j „Małopolskiej Sieci Kin Cyfrowych” oraz „Kultura naszym biznesem”. Doktorka nauk o zarządzaniu związana z Katedrą Zarządzania, Ekonomiki Mediów i Reklamy Uniwersytetu Jagiellońskiego, wykładowczyni przedsiębiorczości, ekonomiki kultury i zarządzania projektami na UJ. Laureatka programu Doctus Małopolski, stypendystka Funduszu Stypendialnego i Szkoleniowego, Rządu Republiki Francuskiej, Miasta Krakowa oraz Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego w obszarze zarządzania kulturą. Obecnie jako niezależna ekspertka ocenia wnioski w programach europejskich, regionalnych i społecznych. Jest też wpisana na listę ekspertów Narodowego Centrum Badań i Rozwoju oraz Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji. Kierowniczka i koordynatorka licznych projektów badawczych, między innymi międzynarodowego projektu pt. Experience and immersive technologies – from creative practice to educational theory” realizowanego we współpracy z Państwową Wyższą Szkołą Filmową, Telewizyjną i Teatralną im. Leona Schillera w Łodzi, Uniwersytetem Maltańskim i Uniwersytetem Narodowym im. Kapodistriasa w Atenach w ramach programu Erasmus+ Partnerstwa strategiczne na rzecz innowacji. Przewodnicząca Grupy Roboczej ds. KIS 12: Przemysły kreatywne przy Ministerstwie Rozwoju i Technologii. Zainteresowania badawcze i zawodowe: cyfryzacja w przemysłach i sektorach kultury i kreatywnych (CCSI), rozszerzona rzeczywistość (XR) oraz sztuczna inteligencja (AI) w mediach, filmie i grach komputerowych, kinematografia dla dzieci, rynek filmowy oraz jego zielona transformacja
Krzysztof Grudziński – reżyser, scenarzysta, producent gier, filmów i teledysków ( bAranovski, Agim, Natalia Nykiel ) director of virtual production i narrative designer, wykładowca Warszawskiej Szkoły Filmowej. Laureat programu 30 minut Studio Munka, producent fabularnego filmu Magdalena. Twórca i producent gier video Apocalipsis Harry at the end of the world, aida, This is the zodiac speaking, barnfinders VR, poopin. Laureat programu Kreatywna Europa. Zdobywca nominacji i nagród min. na festiwalach KTR, YACH, ARS iNDEPENDENT, Fryderyki, Cinemaforum, Pixel Heaven, Finalista konkursu Papaya Young Directors. Obecnie Dyrektor Kreatywny studio LOCO XR odpowiedzialnego za postprodukcję takich projektów jak “Cosmogonic” czy “Kartka z Powstania”.
Łukasz Alwast jest producentem kreatywnym, przedsiębiorcą, dyrektorem worldbuildingu projektu Everdome metaverse. Koordynuje pracą zespołu artystów koncepcyjnych, architektów, konsultantów naukowych oraz producentów muzycznych nadających tożsamość futurystycznej koncepcji metaversu Everdome. Wcześniej, partner i dyrektor ds. rozwoju studia Science Now oraz Stellar Fireworks, odpowiedzialny m.in. za koncepcję kreatywną oraz produkcję warstwy narracyjnej i multimedialnej Pawilonu Polski na Wystawie EXPO 2020 w Dubaju. Łukasz łączy doświadczenia z branży kreatywnej i rozrywkowej z zainteresowaniami z obszaru nowych technologii i nauki. Pracował w Platige Image, wiodącym polskim studiu projektowania efektów specjalnych i animacji oraz w Future Cities Catapult, brytyjskim centrum technologii i innowacji miejskich. Jest laureatem dorocznej nagrody „New Europe 100” 2017, przyznawanej przez Res Publica, Google, Visegrad Fund i Financial Times dla wschodzących innowatorów z Europy Środkowej i Wschodniej.
Paweł Szarzyński (1987) – reżyser, animator, projektant graficzny, współzałożyciel kolektywu artystycznego: kilku.com oraz Kinhouse Studio. W latach 2013-2019 nauczyciel grafiki w Warszawskiej Szkole Fotografii i Grafiki Projektowej.. Od 2007 roku współpracował jako specialista pd animacji i postprodukcji m.in. z Prodigious, Saatchi & Saatchi, FCB czy National Geographic. Specjalizacja projektowanie graficznye, animacji 2D/3D i VR oraz animacji proceduralna. Zdobywca srebrnej i złotej nagrody European Design Awards.