Jury 2025

    Międzynarodowy konkurs dokumentalny

    • Marcin  Koszałka, portret jurora

      Marcin Koszałka

      Przewodniczący
      Polska

      Autor zdjęć i reżyser filmowy, taternik, alpinista, maratończyk. Absolwent Szkoły Filmowej im. Krzysztofa Kieślowskiego oraz Szkoły Filmowej w Łodzi. Po głośnym debiucie „Takiego pięknego syna urodziłam” (1999), nagrodzonym na Krakowskim Festiwalu Filmowym, uznany został za jednego z najważniejszych polskich dokumentalistów swojego pokolenia. W 2016 roku film ten znalazł się w gronie dziesięciu najlepszych polskich dokumentów w historii, w zestawieniu ogłoszonym podczas projektu 100/100. Epoka Polskiego Filmu Dokumentalnego. Twórczość Koszałki często podejmuje tematy osobiste, bliskie samemu reżyserowi. Samodzielnie pisze scenariusze oraz bierze udział w montażu swoich filmów. Do jego najważniejszych dokumentów należą „Istnienie” (2007) oraz „Deklaracja nieśmiertelności” (2010). Jako reżyser fabularny zadebiutował thrillerem „Czerwony pająk” (2015), pokazanym premierowo w konkursie głównym Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Karlowych Warach. Film zdobył Nagrodę Specjalną na Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni. Koszałka jest także autorem zdjęć do wielu polskich filmów fabularnych. Jego prace były wielokrotnie nagradzane na najważniejszych międzynarodowych festiwalach filmów dokumentalnych. Dwukrotnie otrzymał nagrodę za najlepsze zdjęcia na Festiwalu Filmowym w Gdyni. Za zdjęcia do „Rewersu” uhonorowano go również Brązową Żabą na festiwalu Camerimage. Juror krajowych i międzynarodowych festiwali filmowych. Członek Polskiej Akademii Filmowej, Europejskiej Akademii Filmowej, Związku Polskich Artystów Fotografików oraz Polskiego Związku Alpinizmu. Doktor habilitowany, profesor uczelni w Szkole Filmowej w Katowicach oraz Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Jego ostatni film fabualrny „Biała odwaga” zdobył uznanie krytyków i jurorów, triumfując na 49. Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni (nagroda za najlepszą reżyserię, scenariusz, jak również nagrody aktorskie), film zdobył 15 nominacji do Polskich Nagród Filmowych „Orły”.

    • Jenny  Horwell, portret jurora

      Jenny Horwell

      Wielka Brytania

      Główna programerka Bertha DocHouse – londyńskiego kina prezentującego tylko filmy dokumentalne. Dołączyła do organizacji jako producentka w 2012 roku, a wcześniej przez kilka lat pracowała przy festiwalach i wydarzeniach filmowych, m.in. w zespole założycielskim Branchage Film Festival (2008–2011). W 2015 roku objęła stanowisko asystentki w Bertha DocHouse, a od 2022 roku pełni funkcję dyrektorki i kuratorki oraz nadzoruje repertuar całoroczny, w którym prezentowane są dokumenty z całego świata.

    • Ondřej  Kamenický, portret jurora

      Ondřej Kamenický

      Czechy

      Dyrektor festiwalu filmowego One World – Międzynarodowego Festiwalu Filmów o Prawach Człowieka, filmoznawca, dystrybutor filmów. Od 2009 roku współtworzy festiwal One World, który odbywa się w Pradze i ponad 50 miastach w Czechach. Na festiwalu prezentowane są filmy dotyczące praw człowieka, kwestii społecznych i politycznych; organizowane są też debaty, projekty społeczne i pokazy dla szkół. One World dystrybuuje filmy i wspiera festiwale powstające m.in. w Nikaragui, Armenii, czy w Hong Kongu, a także współuczestniczy w Human Rights Film Network, Green Film Network i International Coalition for Filmmakers at Risk.

    • Nima Sarvestani, portret jurora

      Nima Sarvestani

      Szwecja

      Reżyser i producent, laureat nagrody Emmy. Karierę zaczynał w Iranie jako dziennikarz, a od czasu przeprowadzki do Szwecji w 1984 roku skupił się na filmach dokumentalnych. W 1992 roku założył firmę producencką Nimafilm Productions. Podejmuje trudne tematy – szczególnie związane z prawami człowieka i sprawiedliwością społeczną – ujmując je w formę atrakcyjną dla szerokiej publiczności. Wśród jego dzieł są m.in. „Za kratami nie nosimy burek” (2012), „Więzienne siostry” (2016) i „Surviving the Death Committee” (2025).

    • Mira Staleva, portret jurora

      Mira Staleva

      Bułgaria

      Dyrektorka Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Sofii, producentka i dystrybutorka dzieł audiowizualnych, kuratorka festiwali filmowych. Członkini zarządu Europejskiej Akademii Filmowej i CICAE. Od 25 lat działa w różnych gałęziach branży audiowizualnej. Od samego początku pracuje na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Sofii, a obecnie jest dyrektorką zarządzającą tego największego – i jedynego akredytowanego przez FIAPF – festiwalu filmowego w Bułgarii. Zajmuje się też doradztwem, rozwojem widowni oraz produkcją i dystrybucją treści audiowizualnych.

    Międzynarodowy konkurs krótkometrażowy

    • Anna Bławut-Mazurkiewicz, portret jurora

      Anna Bławut-Mazurkiewicz

      Przewodnicząca
      Polska

      Producentka, wykładowczyni i prawniczka zajmująca się prawem autorskim. Członkini Polskiej i Europejskiej Akademii Filmowej. Laureatka nagrody dla najlepszego producenta filmów dokumentalnych i krótkometrażowych na Krakowskim Festiwalu Filmowym (2024). Współzałożycielka firm Aura Films i Enter Film, specjalizujących się w produkcji filmów fabularnych, seriali i dokumentów. Wspiera kino autorskie, realizując projekty dokumentalne („Wszystko ma żyć”), animowane („Kosmogonik”) oraz fabularne („Dzień czekolady”). Wykłada w Szkole Filmowej w Łodzi i Szkole Wajdy.

    • Gregory Coutaut, portret jurora

      Gregory Coutaut

      Francja

      Dziennikarz, filmoznawca. Po ukończeniu studiów filmowych i anglistycznych w rodzinnym Bordeaux, przeniósł się do Paryża, gdzie początkowo pracował jako tłumacz w branży audiowizualnej. Po różnych doświadczeniach w La Maison du film court, magazynie Ecran Total i dziale dubbingu Canal+, rozpoczął swoją działalność jako krytyk filmowy wśród redakcji strony FilmDeCulte. W 2017 roku wraz z Nicolasem Bardotem założył LePolyester.com, internetowy magazyn poświęcony nowościom kina artystycznego. Do 2021 roku przewodniczył firmie dystrybucyjnej Aloha Distribution. W 2022 roku dołączył do zespołu selekcyjnego Paolo Morettiego w sekcji Directors’ Fortnight Festiwalu Filmowego w Cannes jako doradca artystyczny, a w 2024 roku był członkiem komisji selekcyjnej Avy Cahen wybierającej filmy krótkometrażowe na Tydzień Krytyki Filmowej w Cannes.

    • Ana Nedeljković, portret jurora

      Ana Nedeljković

      Serbia

      Artystka wizualna, reżyserka, animatorka i edukatorka. Jej pierwszy film animowany „Rabbitland” (2013), wyreżyserowany wspólnie z Nikolą Majdakiem, otrzymał m.in. Kryształowego Niedźwiedzia na Berlinale. Ich drugi film „Untravel” (2018) prezentowano na Berlinale, Sundance i w Annecy. Obecnie Nedeljković i Majdak pracują nad rozwinięciem projektu swojego pierwszego pełnometrażowego filmu animowanego, „New Rabbitland”. W swoim studiu realizują również projekty komercyjne i prowadzą warsztaty animacji. Mieszka i pracuje w Belgradzie (Serbia).

    • Léo Soesanto, portret jurora

      Léo Soesanto

      Francja

      Dziennikarz filmowy, programer i pisarz. Kurator konkursu filmów krótkometrażowych na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Rydze i członek FIPRESCI. Ma ponad 15-letnie doświadczenie we współtworzeniu festiwali filmów krótkometrażowych i fabularnych oraz seriali telewizyjnych. Pełni funkcję doradcy i moderatora m.in. na Tygodniu Krytyki Filmowej w Cannes i Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Rotterdamie. Publikował m.in. w „Libération” i „French Cinematheque”. Zasiadał w jury wielu festiwali, w tym w Cannes, Londynie i Toronto.

    Międzynarodowy konkurs DocFilmMusic

    • Urszula Śniegowska, portret jurora

      Urszula Śniegowska

      Przewodnicząca
      Polska

      Menadżerka kultury, dyrektorka artystyczna American Film Festival we Wrocławiu. Twórczyni programu US in Progress, łączącego polską i amerykańską branżę filmową. Do 2010 roku kuratorka w Centrum Sztuki Współczesnej – Zamek Ujazdowski oraz twórczyni i wieloletnia managerka kina KINO.LAB. Dwukrotna ekspertka Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej oraz członkini komisji wybierającej polskiego kandydata do Oscara. Jurorka na licznych festiwalach zagranicznych, m.in. Berlinale. Członkini Europejskiej Akademii Filmowej oraz laureatka Orderu Prezydenta Republiki Litewskiej.

    • Ayat Najafi, portret jurora

      Ayat Najafi

      Niemcy, Iran

      Reżyser filmowy i teatralny, artysta multimedialny. Jego dwa pełnometrażowe filmy dokumentalne „Football Under Cover” (2008) i „No Land’s Song” (2014) były pokazywane na ponad 100 międzynarodowych festiwalach i zdobyły liczne nagrody. Z kolei „The Sun Will Rise” (2023) miał premierę na La Biennale di Venezia. Najafi produkował także sztuki teatralne. W 2017 roku współtworzył kolektywny projekt artystyczny SANDSTORM – And Then There Was DUST, który miał na celu stworzenie hybrydowych przestrzeni doświadczalnych.

    • Jakub Piątek, portret jurora

      Jakub Piątek

      Polska

      Reżyser i wykładowca. Jego krótkometrażowy debiut „Matka” (2009) był pokazywany na ponad 50 festiwalach na całym świecie. Pełnometrażowy debiut fabularny „Prime Time” (2021) miał premierę na Sundance w USA. W 2023 roku debiutował pełnometrażowym filmem dokumentalnym „Pianoforte”. Pośród wielu nagród zdobył Polską Nagrodę Filmową Orzeł 2024 oraz International Emmy Award w kategorii Arts Programming. Reżyseruje również seriale fabularne premium. Wykłada na Wydziale Reżyserii Szkoły Filmowej w Łodzi i w Instytucie Kultury Polskiej UW.

    Konkurs polski - krótki metraż

    • Magdalena Kamińska, portret jurora

      Magdalena Kamińska

      Przewodnicząca
      Polska

      Producentka filmowa, założycielka firmy Balapolis. Produkuje nagradzane filmy i seriale. Została wyróżniona przez KIPA za odwagę twórczą na festiwalu OFF Camera za film „Baby Bump” w reżyserii Kuby Czekaja. Film dokumentalny „Syndrom Hamleta” w reżyserii Elwiry Niewiery i Piotra Rosołowskiego zdobył Grand Prix sekcji Semaine de la Critique w Locarno i Złotego Lajkonika na 62.KFF. Wśród jej ostatnich produkcji są „Biała Odwaga”, „Simona Kossak” i serial „Czarne stokrotki”.

    • Kaja  Krawczyk-Wnuk, portret jurora

      Kaja Krawczyk-Wnuk

      Polska

      Scenarzystka. Absolwentka filmoznawstwa na Uniwersytecie Jagiellońskim oraz produkcji filmowej i telewizyjnej w PWSFTviT w Łodzi. Członkini Polskiej i Europejskiej Akademii Filmowej. Główna scenarzystka serialu „Prawo Agaty” i producentka pierwszego polskiego serialu HBO – „Bez tajemnic”. Współscenarzystka filmu „Polot”, wyróżnionego w konkursie Script Pro w 2018 roku. Autorka scenariusza adaptowanego do „Żeby nie było śladów” Jana P. Matuszyńskiego (na podstawie reportażu Cezarego Łazarewicza), prezentowanego w konkursie głównym festiwalu w Wenecji i nagrodzonego Srebrnymi Lwami w Gdyni. Laureatka pierwszej edycji konkursu festiwalu Script Fiesta na najlepszy scenariusz polskiego filmu fabularnego.

    • Wiola Sowa, portret jurora

      Wiola Sowa

      Polska

      Reżyserka filmów animowanych. Absolwentka Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie i Szkoły Filmowej w Łodzi. Dwukrotna laureatka Stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, stypendystka Miasta Krakowa i Goethe-Institut. W latach 2008-2012 była przewodnicząca polskiego oddziału ASIFA. W 2008 roku jej film „Refreny” został nagrodzony Srebrnym Smokiem, Srebrnym Lajkonikiem i nagrodą FIPRESCI na Krakowskim Festiwalu Filmowym. Jej filmy były pokazywane i nagradzane na wielu festiwalach w Polsce i za granicą, m.in. w National Gallery of Art w Waszyngtonie, Fundacji Kościuszkowskiej w Nowym Jorku, Barbican Centre w Londynie, Centre Pompidou w Paryżu, Centrum Sztuki Współczesnej w Zamku Ujazdowskim w Warszawie, Hiroshima Animation Festival w Japonii i Annecy Animation Festival we Francji. Obecnie jest adiunktą w Instytucie Sztuki i Designu
      Uniwersytetu KEN w Krakowie, gdzie prowadzi zajęcia z animacji.

    Konkurs polski - dokumenty

    • Izabela Łopuch, portret jurora

      Izabela Łopuch

      Przewodnicząca
      Polska

      Producentka filmowa i telewizyjna, założycielka i CEO firmy Spirit Animal. Absolwentka Instytutu Sztuk Audiowizualnych Uniwersytetu Jagiellońskiego. W latach 2012–2022 jako Head of Original Production HBO Polska wyprodukowała lub była producentką wykonawczą seriali (m.in. „Watahy”, „Ślepnąc od świateł” , „Nago.Głośno.Dumnie.”) i antologii filmów krótkometrażowych „W domu”, kilku filmów fabularnych koprodukowanych przez HBO Europe oraz kilkudziesięciu filmów dokumentalnych, w tym nagrodzonej Europejską Nagrodą Filmową i wpisanej na oscarową shortlistę „Komunii” Anny Zameckiej, a także innych filmów docenionych zarówno w Krakowie, jak i na innych festiwalach („Film balkonowy”, „Angels of Sinjar”, „Boylesque”, „Wiatr. Thriller dokumentalny”, „Lekcja miłości”).

    • Grzegorz Brzozowski, portret jurora

      Grzegorz Brzozowski

      Polska

      Reżyser, doktor socjologii, krytyk filmowy. Studiował m.in. na Uniwersytecie Warszawskim oraz Yale, prowadzi zajęcia z antropologii wizualnej m.in. na Uniwersytecie w St. Gallen. Absolwent Szkoły Wajdy, uczestnik szeregu międzynarodowych warsztatów dokumentalnych (m.in. VGIK, Nisi Masa, Aristoteles Workshop). Reżyser, autor scenariuszy, autor m.in. filmu „Obcy na mojej kanapie”, nagrodzonego Srebrnym Lajkonikiem dla najlepszego polskiego dokumentu na Krakowskim Festiwalu Filmowym w 2017 roku, oraz filmu „Tylko dzień i noc”, który w 2024 roku otrzymał w Krakowie Nagrodę im. Macieja Szumowskiego za szczególną wrażliwość na sprawy. Krytyk filmowy i szef działu recenzji “Patrząc” na portalu “Kultura Liberalna”, wyróżniony za recenzję w konkursie o Nagrodę im. Krzysztofa Mętraka.
      Fotografia Paweł Masłowski

    • Aliaksandr Tsymbaliuk, portret jurora

      Aliaksandr Tsymbaliuk

      Polska

      Autor zdjęć filmowych i reżyser filmów dokumentalnych. Absolwent Wydziału Operatorskiego Państwowej PWSFTviT w Łodzi. Jego reżyserski debiut „Koka” otrzymał liczne międzynarodowe nagrody, w tym Artistic Vision Award na Big Sky (USA), Special Youth Jury Award na Visions du Réel (Szwajcaria), nagrodę za najlepszy film średniometrażowy na Viewpoint (Belgia) oraz nagrodę za najlepsze zdjęcia na 64. Krakowskim Festiwalu Filmowym. Był nominowany na festiwalu Camerimage, a także otrzymał nagrodę PSC za najlepsze zdjęcia w filmie dokumentalnym. Był jednym z autorów zdjęć do filmu „Queendom” w reżyserii Agnii Galdanovej, który znalazł się na shortliście do 96. Nagród Akademii Filmowej (2024), otrzymał nominację do nagrody Emmy w 2025 roku i był prezentowany m.in. na festiwalach SXSW, IDFA oraz CPH:DOX (nagroda NEXT:WAVE).
      Kontynuuje eksplorację języka wizualnego kina dokumentalnego, pracując zarówno jako operator, jak i reżyser.

    FIPRESCI

    • Jakub Demiańczuk, portret jurora

      Jakub Demiańczuk

      Polska

      Krytyk filmowy i komiksowy, redaktor. Dziennikarz działu kultury tygodnika „Polityka”, stały współpracownik „Kina”, festiwalu Nowe Horyzonty i American Film Festival. Członek Koła Piśmiennictwa Stowarzyszenia Filmowców Polskich oraz FIPRESCI. W latach 2022–2023 programer odbywającego się w Warszawie Przeglądu Nowego Kina Niderlandzkiego. W swoich tekstach zajmuje się najczęściej kulturą popularną i jej reakcją na zmiany społeczne, polityczne i historyczne.

    • Giulia Dobre, portret jurora

      Giulia Dobre

      Rumunia

      Antropolożka wizualna. Współpracuje jako antropolożka z Rumuńskim Radiem Narodowym oraz kilkoma rumuńskimi i francuskimi magazynami i stronami internetowymi. Ukończyła studia licencjackie, magisterskie i doktoranckie z antropologii wizualnej na UNATC w Bukareszcie, San Francisco State i Berkeley University. Autorka kilku scenariuszy amerykańskich filmów niezależnych. Reporterka RAI i ARTE od 2013 roku.

    • Yael Shuv, portret jurora

      Yael Shuv

      Izrael

      Krytyczka filmowa, filmoznawczyni. Główna krytyczka filmowa w „Time Out Tel Aviv” od pierwszego wydania publikacji w 2002 roku. Ukończyła studia magisterskie w dziedzinie filmoznawstwa na Uniwersytecie Nowojorskim i prowadzi kursy filmowe na Otwartym Uniwersytecie Izraela. Pełniła funkcję doradczyni artystycznej Izraelskiego Funduszu Filmowego oraz jurorki FIPRESCI na międzynarodowych festiwalach filmowych w Locarno, Wenecji, Karlowych Warach, Palm Springs i Rotterdamie. Autorka dwóch książek dla dzieci.

    Jury FICC

    • Theresa Grysczok, portret jurora

      Theresa Grysczok

      Niemcy

      Niezależna reżyserka, ilustratorka i koordynatorka programowa. Pracuje jako asystentka programowa na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Brunszwiku (BIFF). Studiowała animację w Wyższej Szkole Sztuki w Kassel. Stworzyła kilka filmów krótkometrażowych, organizowała wystawy i prowadziła warsztaty związane z filmem, głównie na temat animacji i konstrukcji lalek. Wraz z innymi filmowcami założyła Sticky Frames (2015) – kolektyw, który prezentuje artystyczne animowane filmy krótkometrażowe i promuje sieci artystów poprzez wydarzenia filmowe.

    • Maja Moan Brataas, portret jurora

      Maja Moan Brataas

      Norwegia

      Od wielu lat należy do Tromsø Film Club, a od 2021 roku jest członkinią zarządu i zespołu programowego, który wybiera filmy wyświetlane w poszczególnych cyklach. Kino jest jej pasją i z przyjemnością dzieli sienią z członkami klubu, którzy poszukują niezapomnianych wrażeń filmowych.

    • Lech  Moliński, portret jurora

      Lech Moliński

      Polska

      Animator kultury, organizator wydarzeń filmowych, dziennikarz filmowy, popularyzator turystyki filmowej. Współzałożyciel i prezes Wrocławskiej Fundacji Filmowej. Wykładowca Warszawskiej Szkoły Filmowej. W latach 2011–2018 dyrektor artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Filmów Dokumentalnych „Okiem Młodych”, w latach 2015–2021 dyrektor artystyczny Festiwalu Filmowego SPEKTRUM. Redaktor naczelny portalu kulturalnego G-Punkt.pl. Współautor (wraz z Jerzym Wypychem) książek „Nikt nie woła, każdy pamięta. Filmowy Dolny Śląsk” i „Te wszystkie Raje, Zrywy i Jutrzenki. O małych kinach na Dolnym Śląsku”.

    Jury Studenckie

    •  , portret jurora

      Zuzanna Adamowicz, Michał Bech, Amelia Georgiewska, Marcin Gołąbek, Wiktoria Gornowicz, Iga Gross, Roman Kraiński, Ignacy Pstrągowski, Krzysztof Strumiński, Katarzyna Szyszkowska, Maciej Warchoł, Oliwia Weksej