Laureaci 65. Krakowskiego Festiwalu Filmowego

NAGRODY 65. Krakowskiego Festiwalu Filmowego

NAGRODA SMOK SMOKÓW 

za wkład w rozwój światowego filmu animowanego: JEAN-FRANÇOIS LAGUIONIE (Francja)

REKOMENDACJA KFF do Europejskiej Nagrody Filmowej w kategorii filmu dokumentalnego:

SILVER, reż. Natalia Koniarz (Polska, Finlandia, Norwegia)

MIĘDZYNARODOWY KONKURS FILMÓW DOKUMENTALNYCH

Jury konkursu dokumentalnego w składzie:  Marcin Koszałka – przewodniczący (Polska), Jenny Horwell (Wielka Brytania), Ondřej Kamenický (Czechy), Nima Sarvestani (Szwecja), Mira Staleva (Bułgaria) podjęło decyzję o przyznaniu następujących nagród:

ZŁOTY RÓG dla reżyserki najlepszego filmu ufundowany przez Telewizję Polska S.A. – Weronika Mliczewska za film Dziecko z pyłu (Polska, Wietnam, Szwecja, Czechy, Katar)

W uznaniu za szczere i poruszające ukazanie poszukiwania tożsamości przez jednego człowieka pośród niezatartych ran wojny, a także za stworzenie filmu dokumentalnego, który z głębokim wglądem ukazuje związek między jednostką a historią, między przeszłością a teraźniejszością. Ten film, w swojej ciszy, niesie głos, który wybrzmiewa uniwersalnie.

SREBRNY RÓG dla reżyserki filmu o wysokich walorach artystycznych – Natalia Koniarz za film Silver (Polska, Finlandia, Norwegia)

Za hipnotyczną, milczącą opowieść, w której obraz staje się modlitwą za tych, którzy każdego dnia schodzą pod ziemię. Jury docenia niezwykłą siłę wizualną i formalną filmu oraz odwagę w stworzeniu świata ciemności, kurzu i czułości – świata, który wybiera odczuwanie zamiast mówienia. To kino niczym echo z wnętrza góry – głęboko poruszające i niezapomniane.

SREBRNY RÓG dla reżyserów filmu o tematyce społecznej – Lina Vdovîi i Radu Ciorniciuc za film Tata (Rumunia)

Dzięki odważnemu wysiłkowi reżyserów, by przerwać cykl traumy międzypokoleniowej, ten film głęboko nas poruszył, a jego uniwersalny temat zasługuje na rozmowę. Jury postanowiło przyznać Srebrny Róg dla reżyserki filmu podejmującego tematykę społeczną intymnemu, pierwszoosobowemu dokumentowi, który łączy śledztwo dotyczące nielegalnych praktyk i nadużyć. Nagroda trafia do filmu „Tata”.

HUMAN RIGHTS IN MOTION AWARD – nagroda Zgromadzenia Parlamentarnego Rady Europy dla filmu podejmującego współczesne wyzwania dla demokracji i praw człowieka – Håvard Bustnes za film Ogrodnik, buddysta i szpieg (Norwegia, Wielka Brytania, Niemcy)

Bardziej niż kiedykolwiek potrzebujemy wyzwań dotyczących tego, w jaki sposób filtrujemy prawdę i jak radzimy sobie z delikatną, pełną niuansów równowagą między dobrem a złem. „Ogrodnik, buddysta i szpieg” stawia to niezwykle ważne pytanie i prowokuje widzów do zmierzenia się z zawiłością pokręconych historii, którymi jesteśmy nieustannie otoczeni.

WYRÓŻNIENIE dla Luuka Bouwmana za film Propagandysta (Niderlandy)

Za rygorystyczne i eleganckie opowiadanie historii archiwalnej, wydobywające na światło dzienne sprawę historyczną, która wciąż głośno rezonuje osiemdziesiąt lat później, mierząc się z mechanizmami propagandy i rolą filmu w rozpowszechnianiu ideologii.

NAGRODA FIPRESCI

Jury Międzynarodowej Federacji Krytyków Filmowych (FIPRESCI) w składzie: Jakub Demiańczuk (Polska), Giulia Dobre (Rumunia), Yael Shuv (Izrael) przyznało nagrodę Natalii Koniarz za film Silver (Polska, Finlandia, Norwegia).

Za immersyjny, wymagający, ale fascynujący portret życia boliwijskich górników w postkapitalistycznej rzeczywistości.

MIĘDZYNARODOWY KONKURS FILMÓW KRÓTKOMETRAŻOWYCH

Jury konkursu krótkometrażowego w składzie: Anna Bławut-Mazurkiewicz – przewodnicząca (Polska), Gregory Coutaut (Francja), Ana Nedeljković (Serbia), Léo Soesanto (Francja) postanowiło przyznać następujące nagrody:

ZŁOTY SMOK dla reżysera najlepszego filmu – Artem Rachkelyuk za film Spójrz na dom swój (Polska)

Za eleganckie ukazanie kryzysu egzystencjalnego, którego doświadczają młodzi ukraińscy uchodźcy, próbując ocalić przyszłość swojego kraju.

SREBRNY SMOK dla reżysera najlepszego filmu dokumentalnego – Hesam Eslami za film Obywatel-Więzień (Iran)

Za odważną krytykę globalnego społeczeństwa nadzoru, za sposób, w jaki zostaje ono podważone poprzez estetykę lo-fi, oraz za wieczne pytanie: Kto pilnuje strażnika?

SREBRNY SMOK dla reżyserki najlepszego filmu animowanego – Lea Favre za film Polowanie (Szwajcaria)

Dzięki wrażliwej, kobiecej perspektywie przypomina nam, że animacja może – i powinna – ukazywać silne emocje oraz trudne tematy.

SREBRNY SMOK dla reżysera najlepszego filmu fabularnego – Rein Maychaelson za film O człowieku, który dzielił się swoim ciałem (Indonezja)

Za poruszające przedstawienie relacji matki i syna, ukazane poprzez nieoczekiwane połączenie gatunków i nastrojów, od realizmu magicznego po gwałt, zemstę i melodramat.

Nagroda dla najlepszego filmu europejskiego (Kandydat KFF do Europejskiej Nagrody Filmowej w kategorii filmu krótkometrażowego) Susanna Flock, Adrian Jonas Haim, Jona Kleinlein za film Świat na szali (Austria)

Impreza FIFA, która jest niczym eksperyment z cyfrowym światem, który stał się naszym własnym światem. Dzieło sztuki w epoce cyfrowej reprodukcji.

Wyróżnienie dla filmu To wszystko przez nią w reżyserii Darii Kopiec (Polska)

Za odważne i śmiałe podejście do tematu seksualnych potrzeb i emocjonalnej więzi w procesie starzenia się.

NAGRODA FICC

Jury Międzynarodowej Federacji Klubów Filmowych (FICC) w składzie: Theresa Grysczok (Niemcy), Maja Moan Brataas (Norwegia), Lech Moliński (Polska) postanowiło przyznać nagrody:

Don Quichota filmowi Polowanie w reżyserii Lei Favre (Szwajcaria)

Nagroda Don Kichota dla najlepszego filmu krótkometrażowego trafia do filmu, który igra z oczekiwaniami widza. W niezwykle błyskotliwy sposób ukazuje ofiarę i sprawcę, których role okazują się nie być raz na zawsze przypisane. Minimum czasu, maksimum przekazu i pełen mocy spust migawki.

Wyróżnienie dla filmu To wszystko przez nią w reżyserii Darii Kopiec (Polska).

Przyznajemy specjalne wyróżnienie filmowi, który dzięki znakomitemu aktorstwu opowiada pokręconą historię i wnosi do fikcyjnej narracji teatralny charakter. Gratulacje dla Darii Kopiec za film „To wszystko przez nią”.

MIĘDZYNARODOWY KONKURS DOCFILMMUSIC

Jury konkursu muzycznego w składzie: Urszula Śniegowska – przewodnicząca (Polska), Ayat Najafi (Niemcy, Iran), Jakub Piątek (Polska) postanowiło przyznać nagrodę:

ZŁOTY HEJNAŁ dla reżyserów najlepszego filmu – Michael Mabbott i Lucah Rosenberg-Lee za film Inna droga Jackie Shane (Kanada)

Po pierwsze chcieliśmy podziękować za zaproszenie do różnorodnego świata artystów konkursu DOCFilmMusic.

Wybraliśmy film, który zabiera nas w filmową podróż w świat niesprawiedliwie zapomnianej piosenkarki/artystki/twórczyni. Mimo braków materiałów filmowych pokazujących bohaterkę twórcom dokumentu udało się w przekonujący i oryginalny sposób stworzyć wielowymiarowy portret artystki. Jej historia jest zarówno uniwersalna, jak i niezwykle aktualna. Nie mogliśmy pójść Inną Drogą niż nagrodzić Inną Drogę Jackie Shane.

KONKURS POLSKI

Jury konkursu polskiego – film krótkometrażowy w składzie: Magdalena Kamińska – przewodnicząca, Kaja Krawczyk-Wnuk i Wiola Sowa, po obejrzeniu wszystkich filmów konkursowych postanowiło przyznać następujące nagrody:

ZŁOTY LAJKONIK dla reżysera najlepszego filmu fabularnego – Artem Rachkelyuk za film Spójrz na dom swój (Polska)

Za wspaniale zagraną, uważną podróż do wnętrza bohatera na rozstaju dróg.

WYRÓŻNIENIE dla Damiana Kosowskiego za film Ludzie i rzeczy (Polska)

ZŁOTY LAJKONIK dla reżysera najlepszego filmu dokumentalnego  – Wojciech Węglarz za film Bloodline (Polska)

Za imponującą wizualnie, przeprowadzoną ze skupieniem i dyscypliną metaforę samotności i odrzucenia.

WYRÓŻNIENIE dla Małgorzaty Goździk za film Zatańcz ze mną, tato ( Polska)

Za odważny i przepełniony wrażliwością obraz niełatwej miłości między córką a ojcem.

ZŁOTY LAJKONIK dla reżyserki najlepszego filmu animowanego – Daria Kopiec za film Basen albo śmierć złotej rybki (Polska)

Za wzruszającą i sugestywną plastycznie opowieść o tym, że nie da się bez końca udawać własnego nieistnienia.

WYRÓŻNIENIE dla Pauliny Ziółkowskiej za film Rozdarcia (Polska)

Za hipnotyzujący obraz życia w czasach nadmiaru.

Nagroda Wytwórni Filmów Fabularnych we Wrocławiu za debiut dla twórcy pierwszego lub drugiego filmu fabularnego – Jakub Prysak za film Bez reszty (Polska).

Za poruszającą, unikającą łatwych rozwiązań opowieść o ludziach w obliczu ostatecznego końca.

Jury konkursu polskiego – film dokumentalny w składzie: Izabela Łopuch – przewodnicząca, Grzegorz Brzozowski, Aliaksandr Tsymbaliuk po obejrzeniu wszystkich filmów konkursowych postanowiło przyznać następujące nagrody:

ZŁOTY LAJKONIK (ex aequo) dla reżyserki najlepszego filmu dokumentalnego powyżej 30 minut –

Weronika Mliczewska za film Dziecko z Pyłu (Polska, Wietnam, Szwecja, Czechy, Katar)

Za film spełniony, który losy jednostki poszukującej ojca przemienia w uniwersalną przypowieść o mierzeniu się z krzywdą zadawaną przez historię. Za bolesne piękno obrazu o zrywaniu i odzyskiwaniu najważniejszych międzyludzkich więzi. Wszyscy jesteśmy dziećmi wrzuconymi w świat, który nas rani, ale któremu nie możemy się poddać.

ZŁOTY LAJKONIK (ex aequo) dla reżysera najlepszego pełnometrażowego filmu dokumentalnego – Wojciech Staroń za film Pasja według Agnieszki (Polska)

Dla intymnego i zarazem niebywale pojemnego filmu o wypełnianiu każdej chwili sensem. Za przypomnienie, że możliwy jest świat, w którym ludzie widzą się, słyszą i dzięki temu rosną. Taśma naświetla się z dwóch stron. Dziękujemy Twórcom za przypomnienie tej wspaniałej metafory międzyludzkich relacji. 

Nagroda pod patronatem Stowarzyszenia Autorów Zdjęć Filmowych za najlepsze zdjęcia ufundowana przez Cinelight –Stanisław Cuske za film Silver (Polska, Finlandia, Norwegia)

Kamera, która w sposób dosłowny, a metaforyczny wyłania ludzi z mroku. Portretuje ich w sposób bardzo czuły i humanistyczny. Utrzymuje odpowiedni dystans. Towarzyszy we wszystkich podróżach.  Staje się integralną częścią tego opowiadania o ludziach zawieszonych pomiędzy światłem a ciemnością.

Nagroda im. Macieja Szumowskiego za szczególną wrażliwość na sprawy społeczne pod mecenatem Stowarzyszenia Autorów ZAiKS – Natalia Koniarz za film Silver (Polska)

Za szlachetną empatię w opisaniu świata znajdującego się na marginesie naszej codzienności. Za cichy krzyk, skandujący, że każdy, KAŻDY z ludzi jest najcenniejszym kruszcem tego świata, nawet jeśli nie mamy łatwych rozwiązań dla przełamania fatum tych, którzy urodzili się poza kręgiem uprzywilejowanych.

Nagrody przyznawane przez jury oceniające polskie filmy krótkometrażowe i polskie filmy dokumentalne.

Nagroda Prezesa Stowarzyszenia Filmowców Polskich za montaż – Marcin Sucharski i Mateusz Romaszkan za film Dziecko z pyłu (Polska, Wietnam, Szwecja, Czechy, Katar)

Za wykreowanie wielopłaszczyznowej i niesłychanie wzruszającej opowieści. Za wysunięcie na front szacunku i wielkiej czułości dla bohaterów, przy jednoczesnej maestrii i odwadze dramaturgicznych rozwiązań.

Nagroda dla najlepszego producenta polskich filmów krótkometrażowych i dokumentalnych ufundowana przez Krajową Izbę Producentów Audiowizualnych, ATM Group i FDR Studio – Maciej Kubicki (TELEMARK) za film Silver (Polska, Finlandia, Norwegia)

Za producencką odwagę, widoczną w podjęciu niełatwego tematu i zawierzeniu artystycznym wyborom Twórców, aby opowiedzieć go tak szlachetnie i nieszablonowo. 

NAGRODA JURY STUDENCKIEGO

Po obejrzeniu wszystkich filmów konkursowych, Jury studenckie w składzie: Zuzanna Adamowicz, Michał Bech, Amelia Georgiewska, Marcin Gołąbek, Wiktoria Gornowicz, Iga Gross, Roman Kraiński, Ignacy Pstrągowski, Krzysztof Strumiński, Katarzyna Szyszkowska, Maciej Warchoł, Oliwia Weksej postanowiło przyznać nagrodę filmowi Sanatorium w reżyserii Gar O’Rourke

Za subtelny i nowatorski sposób przypominania o sprawach, o których nie mamy prawa zapomnieć. Dostrzegamy, że świat pilnie potrzebuje uleczenia. Dlatego wyróżniamy dzieło, które odnajduje lekarstwo w poczuciu wspólnoty — tocząc heroiczną walkę o piękno każdej chwili, nawet tej najtrudniejszej. Ten głęboko humanistyczny obraz ukazując codzienność protagonistów uczłowiecza ofiary wojny znacznie bardziej niż jakakolwiek martyrologia. Twórcy dają nam nadzieję, że każda choroba rzeczywistości może zostać wyleczona — nawet jeśli środkiem ku temu jest błoto.

NAGRODA PUBLICZNOŚCI

Nagroda publiczności dla

NAGRODY KFF INDUSTRY – ANIMATED IN POLAND I DOC LAB POLAND 2025


NAGRODY ANIMATED IN POLAND

Nagroda MŁODYCH HORYZONTÓW INDUSTRY – zaproszenie do udziału w programie Young Talents dla studentów i absolwentów szkół filmowych i artystycznych podczas międzynarodowego forum koprodukcyjnego Młode Horyzonty Industry dla uczestniczki Talent Marketu Mai Olczak

Nagroda SOUND MIND STUDIO – bon Studia Sound Mind na 10 dni post-produkcji dźwięku do filmu dla projektu Telegrams to the Tree reż. Julia Benedyktowicz, prod. Grzegorz Wacławek / Animoon

Nagroda FIXAFILM – bon na usługi w zakresie postprodukcji obrazu o wartości 10 000 PLN dla projektu Owsiankowy Potwór, reż. Izabela Plucińska, prod. Paulina Ratajczak / FUNDACJA LAS SZTUKI

Nagroda KRAKOWSKIEGO PARKU TECHNOLOGICZNEGO – MULTILAB Award – bon studia KPT Multilab o wartości 5.000 PLN na wykonanie kopii projekcyjnej filmu dla projektu Serce, reż. Oskar Aleksander Wasiluk, prod. Robert Sowa / Akademia Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie

Wyróżnienie CREW UNITED – trzyletnia subskrypcja Crew United w statusie Premium – dla reżysera i producenta wyróżnionego projektu dla projektu Aşk, reż. Magdalena Iris Özen, prod. Robert Sowa / Akademia Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie

NAGRODY DOC LAB POLAND

DLA PROJEKTÓW PREZENTOWANYCH NA PITCHINGU DOCS TO GO:

Nagroda Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej — 15 000 PLN w gotówce dla projektu Krajobrazy z wnętrza, reż. Zofia Sawicka, prod. Maciej Kubicki, Zofia Kujawska / Telemark

Nagroda FINA — wkład rzeczowy: materiały archiwalne o wartości 50 000 PLN dla projektu Teatr przy głównej ulicy – historia Idy Kamińskiej, reż. Dawid Szurmiej, prod. Katarzyna Kaczmarek, Milena Drincić, Dawid Szurmiej / Studio Agart

Wyróżnienie  WFF – Wrocławskiej Wytwórni Filmowej — usługa postprodukcji obrazu i dźwięku o wartości 25 000 PLN dla projektu Igrając z diabłem, reż. Piotr Małecki, Maciek Nabrdalik, prod. Piotr Małecki / Short Docs Media

Nagroda FIXAFILM — usługa postprodukcji obrazu  o wartości 15 000 PLN dla projektu Stado reż. Mariusz Biernacki, prod. Iga Malińska  / Play Colors Media

Nagroda Multilab / Krakowskiego Parku Technologicznego  — usługa postprodukcji obrazu o wartości 10 000 PLN  dla projektu Maestra reż. Magda Nabiałczyk, prod. Iwona Harris / Lollipop Films 

DLA PROJEKTÓW PREZENTOWANYCH NA PITCHINGU DOCS TO START:

Cafe Ole Award  — usługa postprodukcji dźwięku o wartości 10 000 PLN dla projektu Her Name is Fields, dir. Martyna Wróbel, Anna Biernacik prod. Magdalena Sztorc, Anna Zajączkowska / Mozaika Films

Nagroda MX35 — usługa wynajmu sprzętu o wartości  10 000 PLN dla projektu Usłyszeć Olenę, reż. Agnieszka Iwańska, prod. Izabela Igel / 7FILMS

Wyróżnienie DOK LEIPZIG — zaproszenie na Co Pro Meetings w Lipsku dla projektu Her Name is Fields, reż. Martyna Wróbel, Anna Biernacik, prod. Magdalena Sztorc, Anna Zajączkowska / Mozaika Films

Wyróżnienie  FIPADOC — zaproszenie w charakterze gościnnego projektu na FIPADOC Industry dla projektu Nie ma się czego bać, reż. Katarzyna Cieślar, prod. Marta Dużbabel / ATM GRUPA S.A.

Wyróżnienie IDFA — zaproszenie w charakterze gościnnego projektu na IDFA Forum w Amsterdamie  dla projektu My Diana, reż. Inga Pylypchuk, prod. Alexandra Bratyshchenko, Kateryna Ptashka / Eleron Pictures

Wyróżnienie Institute of Documentary Film  — zaproszenie na East Doc Platform w Pradze  dla projektu To Mother, reż. Mattias Bavré, prod. Stanisław Zaborowski,  Barbara Dyck, Maarten Bernaerts / Silver Frame, Salto Productions

Wyróżnienie POLISH DOCS PRO — wsparcie międzynarodowej promocji i zaproszenie na jedno z międzynarodowych branżowych wydarzeń dokumentalnych dla projektu Filar reż. Marcin Koszałka, prod. Piotr Kobus / Mañana

Wyróżnienie DAE Encouragement – 1 rok bezpłatnego członkostwa w Documentary Association of Europe i 1 konsultacja z ekspertem dla projektu Karin, reż. Kama Czudowska, prod. Dorota Schleiss / ASF Studio