Case studies: VR


30.05, 14.00-15.00 I ASP 1

wstęp z akredytacjami: Industry, Industry Pro, Industry Light, Media, Student

Już po raz trzeci na Krakowskim Festiwalu Filmowym pojawi się VR. Za tegoroczną selekcję pięciu wyjątkowych tytułów ponownie odpowiada Joanna Popińska. W immersyjnym doświadczeniu będzie można wziąć udział podczas od poniedziałku do piątku w Bunkrze Sztuki. Wstęp wolny.

Choć VR@KFF zagości już po raz trzeci, to zadebiutuje w przestrzeni partnerskiego Bunkra Sztuki. Na odbiorców czeka aż pięć niesamowitych produkcji. Każdy z zaproszonych projektów reprezentuje odmienne podejście do narracji w rzeczywistości wirtualnej, ukazując bogactwo form i emocji, jakie oferuje medium immersyjne. Wydarzenie jest inkluzywne, otwarte dla wszystkich zainteresowanych. 


Etyka, immersja i agencja w filmach dokumentalnych VR

Jak twórcy równoważą eksplorację opartą na użytkownikach z prawdą? Dołącz do twórców filmów Ancestral Secret (2024) i Shelter (2025) w dyskusji na temat dylematów etycznych, wyzwań technologicznych i kreatywnych możliwości opowiadania historii w immersyjnej rzeczywistości wirtualnej. Panel prowadzony przez Toma C. Halla.

PREZENTOWANE PROJEKTY:

Shelter / to dokument w wirtualnej rzeczywistości wyreżyserowany przez Sjorsa Swierstrę (Holandia) i współreżyserowany przez Ivannę Khitsinską (Ukraina), który oferuje intymne spojrzenie na wojnę w Ukrainie. Film zanurza widzów w codziennych scenach: czułej rozmowie między ciężarnymi kobietami na oddziale położniczym w Kijowie, pogrzebie żołnierza we Lwowie, napiętych przygotowaniach w koszarach na linii frontu i występie orkiestry operowej w piwnicy w Charkowie. Shelter zaprasza widzów do dzielenia wirtualnej przestrzeni z Ukraińcami, by byli świadkami chwil wspólnego człowieczeństwa i zastanawiali się nad głębokimi kosztami wojny.


Ancestral Secret VR / Istnieje starożytna przepowiednia, która mówi, że w trudnych czasach na naszej planecie powróci harmonia, gdy kondor i orzeł znów będą latać razem. Kondor reprezentuje rdzenną ludność, a orzeł to, co dziś znamy jako zglobalizowany świat. Jest to podróż do sposobów życia i światopoglądu społeczności Q’ero z Peru, uważanej za ostatnich żyjących Inków. Podróż, która na nowo definiuje związek między ludzkością a Matką Ziemią, w wciągającym doświadczeniu, które przełamuje fizyczne granice rzeczywistości.

PROWADZĄCY:

Justin Karten / jest holenderskim producentem kreatywnym i współzałożycielem ScopicLabs, studia filmowego VR skupiającego się na wciągających, społecznie wpływowych opowieściach. W swojej pracy bada empatię, sprawczość i etykę poprzez empiryczną VR. Na KFF reprezentuje „Shelter”. jako jego producent – dokument 360° oferujący cywilną perspektywę na wojnę w Ukrainie.

Ivanna Khitsinska / Ivanna Khitsinska jest ukraińską producentką i menadżerką festiwali, znaną z pracy jako producentka serialu dokumentalnego jako producentka serii filmów dokumentalnych „Twierdza Mariupol”. Jest członkinią zarządu Ukraińskiej Akademii Filmowej i stowarzyszenia dokumentalistów #BABYLON13. Shelter jest debiutem reżyserskim Ivanny.

María José Díaz / jest chilijską producentką specjalizującą się w filmach non-fiction w formatach kinowych i rozszerzonej rzeczywistości (XR). Jako założycielka Galgo Storytelling, kreatywnego laboratorium zajmującego się wykorzystaniem technologii do opowiadania historii, odegrała kluczową rolę w pionierskich narracjach immersyjnych. Współreżyserowała projekt wirtualnej rzeczywistości „Ancestral Secret VR” (premiera na IDFA DocLab 2024) i wyprodukowała pełnometrażowy film dokumentalny „In The Shadow of Light” (premiera na Sheffield Doc Fest 2023). Obecnie produkuje doświadczenie rzeczywistości mieszanej „Knowing Your Nature” (w przygotowaniu) oraz immersyjną instalację „Membrane”. María José współpracuje z firmami produkcyjnymi w Chile i Barcelonie, gdzie obecnie mieszka.

Tom C. Hall / jest wielokrotnie nagradzanym producentem, operatorem i filmowcem wirtualnej rzeczywistości. Tom nieustannie bada, w jaki sposób nowe technologie mogą umożliwić twórcom opowieści lepsze nawiązanie kontaktu z publicznością i rozwój sztuki filmowej.  Jako pionier w dziedzinie filmowania w wirtualnej rzeczywistości, Tom konsekwentnie przesuwa granice tego, jaka może być przyszłość narracji w XXI wieku.