PANEL: Od finansowania po dystrybucję


Od finansowania po dystrybucję – wsparcie instytucjonalne dla dokumentalistów 

30.05, 15.30 – 18.15 – ASP 1

Wstęp z akredytacjami: Industry, Industry Pro, Industry Light, MediaStudent

15.30-17.00 Mapa finansowania – kompletowanie budżetu dokumentów z wielu źródeł – dyskusja z udziałem: Marka Zająca (TVP), Pauliny Czech-Malinowskiej (PISF) oraz Marty Dużbabel (ATM)

Gdzie szukać środków na film dokumentalny? Uczestnicy panelu przyjrzą się strategiom dywersyfikacji finansowania, roli instytucji oraz możliwościom koprodukcji, wsparcia prywatnego i wykorzystania systemu zachęt finansowych.

17.15-18.15 Zobaczyć dokument – drogi dystrybucji i widoczności

Jak skutecznie docierać z dokumentem do widza? Podczas panelu omówimy różne modele dystrybucji – od kinowej po alternatywne – zastanowimy się nad wyzwaniami frekwencyjnymi, rolą audience design i skutecznością poszczególnych rozwiązań.

Prezentacja programu operacyjnego PISF dotyczącego dystrybucji filmów dokumentalnych oraz dyskusja z udziałem: Pauliny Czech-Malinowskiej (PISF), Małgorzaty Prociak (KIPA) i Marii Magdaleny Gierat (Kino Pod Baranami)

  • Marta Dużbabel (ATM) – do ATM Grupy dołączyła w kwietniu 2022 roku. Odpowiedzialna za nadzór artystyczny i kreatywny oraz rozwój takich projektów, jak seria „Tytani KSW” dla Viaplay, a także filmów dokumentalnych „Nie mi się czego bać” i „Wrestlerzy”. Wcześniej przez wiele lat była redaktorką zamawiającą w Telewizji Polskiej. Pod jej kierownictwem, w koprodukcji z TVP, powstały m.in.: nagradzany na całym świecie film „Over the Limit” w reżyserii Marty Prus, „Mów mi Marianna” Karoliny Bielawskiej, „Wszystkie nieprzespane noce” Michała Marczaka, czy „In touch” Pawła Ziemilskiego. W TVP Dużbabel odpowiadała również za nadzór produkcyjny i redakcyjny programów i seriali dokumentalnych m.in. „Sanatorium Miłości”, „Portrety wojenne”, „Moje 600 gramów szczęścia”, czy „Podróże z historią Radka Kotarskiego”. A w ramach współpracy z Grupą Medialną ZPR Media była odpowiedzialne m.in. za produkcję serialu dokumentalnego „Zakonnice” dla Canal Plus Polska, czy formatu „Kryptonim Szef Polska” dla Fokus TV. 
  • Paulina Czech-Malinowska (PISF) – Zastępca Kierownika Działu Produkcji i Rozwoju Projektów Filmowych w Polskim Instytucie Sztuki Filmowej, koordynator programu 30% Cash Rebate. Wcześniej przez ponad 15 lat związana z produkcją filmową, pracowała przy polskich i międzynarodowych projektach fabularnych i dokumentalnych;

  • Małgorzata Prociak (KIPA) – Producentka filmowa, kierowniczka produkcji, działaczka kultury, absolwentka Filologii czeskiej na Uniwersytecie Wrocławskim oraz Wydziału Organizacji Produkcji Filmowej PWSFTviT w Łodzi. Od 2006 roku realizuje projekty kulturalno-społeczne współfinansowane przez Narodowe Centrum Kultury, Polsko-Amerykańską Fundację Wolności, Polski Instytutu Sztuki Filmowej, Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Kreatywną Europę MEDIA, Tribeca Film Institute oraz z budżetów jednostek samorządu terytorialnego. W latach 2012-2025 związana z ZK Studio. Zrealizowała wiele krótkometrażowych i cztery pełnometrażowe filmy dokumentalne. Współpracuje z producentami i stacjami telewizyjnymi na całym świecie takimi jak HBO Europe, Arte, SVT, DR, MDR, NRK, NDR, TVP czy Al Jazeera Balkans. Absolwentka IDFAcademy 2017 i Ex Oriente Films Workshop, stypendystka Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu w 2020 Członkini Zarządu Sekcja Filmu Dokumentalnego Stowarzyszenie Filmowców Polskich Przewodnicząca Sekcji Producentów Filmów Dokumentalnych Krajowej Izby Producentów Audiowizualnych (KIPA) Członkini Zarządu Krajowej Izby Producentów Audiowizualnych (KIPA);

  • Maria Magdalena Gierat (Kino Pod Baranami) – absolwentka filmoznawstwa na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie. Od 2002 prowadzi arthouse’owe Kino Pod Baranami w Krakowie. Członkini Zarządu sieci kin europejskich Europa Cinemas. Prowadząca wykłady i warsztaty dla managerów kin, jurorka międzynarodowych festiwali. W 2009 roku odebrała nagrodę Europa Cinemas dla Kina Pod Baranami za najlepszy program w Europie, w 2010 nagrodę PISF dla najlepszego kina w Polsce. Wymieniona w rankingach branżowych: 40 UNDER 40 (Celluloid Junkie – 2016) oraz Top 50 Women in Global Cinema (Celluloid Junkie – 2017).

Moderatorka: Anna E. Dziedzic (Crew United)