Pokazy specjalne

11 filmów
  • Autokar

    reż. Sylwia Szkiłądź
    anim2025

    W latach dziewięćdziesiątych ośmioletnia Agata opuszcza Polskę i przeprowadza się do Belgii. Migracja, widziana z perspektywy dziecka, staje się opowieścią o dorastaniu, tożsamości i poszukiwaniu swojego miejsca w nowym świecie.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Autokar
  • Biały ślad (White Track)

    reż. Adam Krzeptowski
    fab1932

    Młody Góral Jasiek skrycie kocha się w Hance, ona jednak kocha Andrzeja. Kiedy Andrzej i Hanka podczas górskiej wycieczki zostają przysypani przez lawinę, Jasiek z ekipą TOPR rusza na ratunek. Film, kręcony w pięknej scenerii Tatr, jest pierwszym polskim filmem, który oficjalnie reprezentował Polskę na festiwalu w Wenecji, gdzie został wyróżniony za zdjęcia.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Biały ślad
  • Dzień za dniem (Day by Day)

    reż. Irena Kamieńska
    dok1989

    Szary pejzaż i pył cegieł to codzienność dwóch sióstr z „Transbudu”. Film Ireny Kamieńskiej ukazuje ich monotonną pracę, wspomnienia młodości i zmagania z komunistyczną rzeczywistością. Przejmujący obraz życia zdominowanego przez zmęczenie – dzień za dniem, cegła za cegłą.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Dzień za dniem
  • Gucia

    reż. Dorota Kędzierzawska
    dok1985

    Siedmioletni Tomek, rozczarowany zachowaniem swojej rówieśniczki Guci, proponuje, że zamieni ją w chłopca – Piotrusia, z którym będzie się lepiej dogadywał. Historia opowiedziana przez Dorotę Kędzierzawską czterdzieści lat temu pokazuje, że oczekiwania i wyobrażenia dotyczące płciowości i roli w społeczeństwie pojawiają się w naszym życiu bardzo wcześnie.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Gucia
  • Jakby ziemia je pochłonęła (As If the Earth Had Swallowed Them Up)

    reż. Natalia León
    anim2025

    Olivia, młoda kobieta mieszkająca za granicą, wraca do swojego rodzinnego miasta w Meksyku w nadziei na rozliczenie się z przeszłością.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Jakby ziemia je pochłonęła
  • Kolor (Colour)

    reż. Jadwiga Kędzierzawska
    dok1982

    Osobliwa opowieść o dzieciństwie, zabawie i świecie pełnym magii, widzianym oczami kilkuletniej dziewczynki wykluczonej z grupy rówieśników. Jadwiga Kędzierzawska prowadzi nas przez spaloną słońcem rzekę, las i miasto, tworząc barwną podróż do świata dziecięcej wyobraźni.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Kolor
  • Krystyna M.

    reż. Kazimierz Karabasz
    dok1973

    Mistrz polskiego dokumentu z czułością portretuje dorastającą Krystynę, ukazując jej codzienność wypełnioną pracą i zderzenie marzeń z rzeczywistością. „Krystyna M.” to intymny szkic o dojrzewaniu, ambicjach i ograniczeniach wpisanych w społeczne role i zawodowe hierarchie.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Krystyna M.
  • Luna Rossa

    reż. Olga Pärn, Priit Pärn, Luce Grosjean
    anim2024

    On obserwuje. Ona gra. Zapomniana miłość trwa. Księżyc jest tylko bladym świadkiem tego wszystkiego. Wciąż blady.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Luna Rossa
  • Maszyna do szycia (Sewing Machine)

    reż. Ülo Pikkov
    dok2024

    "Sewing Machine" to film o miasteczku Pechory (Petseri) i jego mieszkańcach, opowiedziany poprzez historię życia prababci reżysera i jej nowonarodzonego dziecka, które musiało być ukryte w pudełku z maszyną do szycia.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Maszyna do szycia
  • Obraz (Painting)

    reż. Bogdan Dziworski
    dok1979

    Pochwała aktu tworzenia oparta na przebłyskach i miniaturach egzystencji. Niemal każdy kadr staje się obrazem prowadzącym do wnętrza bohaterki. Stan niemocy i bezsilności unosi się w spojrzeniach, wypełnia myśli, odwraca wzrok ku przedmiotom. Film Bogdana Dziworskiego to niezwykle dźwięczna, wizualna kołysanka o niemożliwości tworzenia i przełamaniu, które nadchodzi.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Obraz
  • Pieśni płonącej ziemi (Songs of Slow Burning Earth)

    reż. Olha Zhurba
    dok

    Audiowizualny dziennik pierwszych dwóch lat pełnoskalowej inwazji Rosji na Ukrainę. Film rejestruje miejsca, ludzi, nieczęste rozmowy, dźwięki i ciszę. Używając klucza chronologicznego, twórcy składają te elementy w całość, by pokazać, jak wojna staje się codziennością. Na tle tego (meta)fizycznego krajobrazu zbiorowej katastrofy nowe pokolenie Ukraińców próbuje wyobrazić sobie przyszłość.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Pieśni płonącej ziemi