Animated Stories – pokazy specjalne na 65. Krakowskim Festiwalu Filmowym

W programie 65. Krakowskiego Festiwalu Filmowego znalazły się wyjątkowe animacje, które opowiadają o doświadczeniu przeszłości i teraźniejszości z osobistej, emocjonalnej perspektywy. To opowieści o pamięci, tożsamości, migracji i stracie – odmienne formalnie, ale spójne w swojej sile przekazu. W cyklu Animated Stories zaprezentowane zostaną cztery intrygujące filmy z różnych zakątków świata – opowieści o pamięci, migracji, dzieciństwie i przetrwaniu.

W ”Maszynie do szycia” estoński reżyser, Ülo Pikkov, powraca z głęboko osobistym filmem, którego narrację snuje przez historię swojej prababci i jej nowonarodzonego dziecka ukrytego w pudełku po maszynie do szycia. Akcja rozgrywa się w Pechory, gdzie sto lat temu rewolucja bolszewicka na zawsze odmieniła losy miasta i jego mieszkańców. Podstawą tego, niezwykle interesującego pod względem formalnym, filmu są zdjęcia i kroniki z ubiegłego stulecia, ale wysmakowana warstwa wizualna nie przyćmiewa jednak przesłania reżysera. Głos z off’u podpowiada bowiem, że „to także film o wierze i jej niekończącym się poszukiwaniu, odnajdywaniu i traceniu, o spotkaniu z samym sobą. O miłości i potłuczonym szkle, które dziś stało się piaskiem. O wewnętrznym ogniu i łzach”. To opowieść o człowieczeństwie – nawet w chwilach największej beznadziei.

Z kolei ”Luna Rossa” (reż. Olga Pärn, Priit Pärn) to ostentacyjnie dziwaczne dzieło, które otwiera szerokie pole do interpretacji. Film powstawał niemal cztery lata i był wart czekania – tym bardziej, że po raz pierwszy twórcy sięgnęli po technikę motion capture, przekształcając zarejestrowane ruchy aktorów w trójwymiarowe postaci, a następnie rotoskopowali je ręcznie rysowaną animacją. W centrum tej francusko-estońskiej koprodukcji znajduje się nie tylko tajemnicza akcja, ale też pytania o obserwację, grę pozorów i… może jeszcze niedopowiedzianą miłość?

Nagrodzony na Berlinale ”Autokar” Sylwii Szkiłądź to – prowadzona w konwencji realizmu magicznego – podróż do dzieciństwa, ale i do wewnętrznego świata emocji migrantki. Ośmioletnia Agata w latach 90. opuszcza Podlasie i sama wyrusza autobusem do Belgii. Podczas podróży, pisząc list, przypadkiem upuszcza ołówek – ten mały gest staje się początkiem niezwykłej przygody. Szukając zguby, dziewczynka przenika do świata fantazji, pełnego pół-ludzi, pół-zwierząt, a sama podróż zmienia się w symboliczny rytuał przejścia. Animacja – czerpiąca z osobistych doświadczeń reżyserki – opowiada o dorastaniu, niepewności i poszukiwaniu własnej tożsamości w obcym świecie.

Do doświadczeń ze swojego dzieciństwa powraca także Natalia León, snując w ”Jakby ziemia je pochłonęła” melancholijną historię o powrocie do ojczyzny i czasów, których nie sposób już odzyskać. Główna bohaterka, Olivia, wraca do rodzinnego miasta w Meksyku, próbując odnaleźć utracony kontakt z przeszłością. Przemoc, którą kiedyś widziała jako dziecko, wciąż jest jednak obecna, a wspomnienia nie pozwalają na pojednanie z teraźniejszością. Reżyserka zestawia kontrastujące obrazy: kolorowe i ciepłe sceny dzieciństwa oraz szarą, bezbarwną rzeczywistość dorosłej bohaterki, podkreślając utratę niewinności. Animacja 2D, zrealizowana z wykorzystaniem TVPaint, Photoshopa i After Effects, pozwala precyzyjnie uchwycić emocje bohaterki – jej spojrzenia, gesty i wewnętrzne rozedrganie.

Animated Stories:

  •  Autokar, reż.  Sylwia Szkiłądź, Francja, Belgia, 17’, 2025
  • Jakby ziemia je pochłonęła / As If the Earth Had Swallowed Them Up, reż. Natalia León, Francja, 14’, 2025
  •  Luna Rossa, reż. Olga Pärn, Priit Pärn, Francja, Estonia, 32’, 2024
  • Maszyna do szycia / Sewing Machine, reż. Ülo Pikkov, Estonia, 16’, 2024

Poznaj insiderski program 65. Krakowskiego Festiwalu Filmowego!

Krakowski Festiwal Filmowy jest na ekskluzywnej liście wydarzeń filmowych kwalifikujących do Oscara® w kategoriach krótkometrażowych (fabuła, animacja, dokument) oraz pełnometrażowego filmu dokumentalnego, do Europejskiej Nagrody Filmowej w tych samych kategoriach, a także kwalifikuje do nagród BAFTA.

Krakowski Festiwal Filmowy organizowany jest przy wsparciu finansowym Miasta Kraków, Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej, Programu Kreatywna Europa MEDIA oraz Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego. Współorganizatorem jest Stowarzyszenie Filmowców Polskich.

Współorganizatorem KFF w Barbakanie jest Narodowe Centrum Kultury w ramach programu kulturalnego polskiej prezydencji w Radzie Unii Europejskiej 2025.

65. Krakowski Festiwal Filmowy odbędzie się w kinach od 25 maja do 1 czerwca 2025 roku oraz od 30 maja do 15 czerwca online na KFF VOD.

Aktualności

1 z 1152