>

Cykle specjalne w programie KFF: Bliscy – Outsiderzy – Żarliwcy – Mistrzowie

Krakowski Festiwal Filmowy to najważniejsze w Polsce święto kina dokumentalnego. To przestrzeń gdzie wybitni i uznani filmowcy z całego świata spotykają się z debiutantami, a publiczność staje oko w oko z twórcami i bohaterami filmów. To festiwal uroczystych premier i trampolina do międzynarodowej kariery, ale przede wszystkim miejsce spotkań tych, którzy kochają kino w kameralnych salach legendarnych krakowskich kin studyjnych. W programie pozakonkursowym festiwalu nie zabraknie porywających historii i wspaniałych opowieści. Serce dokumentu bije w Krakowie! 

W filmie dokumentalnym zawsze szukamy człowieka z jego dramatami, wątpliwościami, chwilami szczęścia i małych zwycięstw. Przyglądamy się jego twarzy, widząc jak w zwierciadle nasze własne udręki i radości. Historię i współczesność widzimy poprzez losy jednostki, nawet największe problemy świata chcemy oglądać oczami spersonalizowanego bohatera – podkreśla Krzysztof Gierat, dyrektor Krakowskiego Festiwalu Filmowego. W tym roku w programie pozakonkursowym przedstawiamy to, co nas najbardziej zachwyciło w czterech cyklach: filmów zrealizowanych wśród najbliższych, gdzie często dochodzi do największych dramatów; filmów o ludziach, którzy z różnych przyczyn znaleźli się na marginesie życia, filmów o ludziach z pasją i filmów wielkich mistrzów kina.

BLISCY

Wszystkie filmy opowiedziane są w pierwszej osobie i sfilmowane przez członków rodziny, za wyjątkiem opowieści o córce Louisa Armstronga, której istnienie wielki muzyk ukrywał przed światem. Pozostał jej przydomek „Mały Satchmo” (reż. John Alexander). W onirycznym obrazie „Letnie noce” (reż. Ohad Milstein) ojciec z małym synem przenoszą się do krainy szeptów, by rozmawiać o sprawach podstawowych. „Penelopa, moja miłość” (reż. Claire Doyon), to wieloletnia obserwacja autystycznej córki reżyserki i manifest miłości bez ograniczeń. W filmie „Soy libre”(reż. Laure Portier) siostra podąża z kamerą za swym bratem i śledzi jego uporczywą walkę o osobistą wolność. „Obywatel pierwszej kategorii” (reż. Diana Maria Olsson) to emocjonalna dokumentacja walki reżyserki o wyrwanie się ze związku pełnego przemocy.

OUTSIDERZY

Zepchnięci na margines z własnej woli lub słabości, nieroztropnych zachowań, bądź przez okrutny los. Nie chcą się poddać. Kamera towarzyszy im uważnie. Piękne Hinduski z filmu „Lustro” (reż. Siddhant Sarin, Debankon Solanky), z potwornie okaleczonymi kwasem twarzami, próbują wrócić do życia i dawać świadectwo skutków zbrodniczej tradycji. Ortodoksyjni Żydzi usiłują w „Koszernym odwyku” (reż. Anna Oliker) pokonać nałóg. Osamotnieni i skupieni w ośrodku pod Jerozolimą dzielą ze sobą ból i nadzieję. Bohater filmu „Sprawa El Masri” (reż. Stefan Eberlein) wpada bezwiednie w przerażające tryby walki w terroryzmem, a Polak ze wstrząsającego dokumentu „Śpiewaj i płacz, płacz i śpiewaj” (reż. Manu Luksch) zostaje niewinnie oskarżony i poddany torturom i przemocy seksualnej w Emiratach Arabskich.

ŻARLIWCY

W tym cyklu przyglądamy się ludziom z pasją, którzy żarliwie osiągają stawiane przed sobą cele. Różni ich wykształcenie i miejsce zamieszkania, ale łączy energia, z jaką pokonują przeszkody. „Black Mambas” (reż. Lena Karbe) to żeński oddział walczący z kłusownikami w RPA. Walczą też z przemocą wobec kobiet i z własnymi wyrzutami sumienia, bo duża część ich rodaków zabija, być żyć. Mjanma (dawniej Birma) to państwo nieustannie doświadczane przez wewnętrzne konflikty. Bohaterowie filmu „Deszcz 2020” (reż. Yong Chao Lee) żyją z dala od nich, ale zmagają się z żywiołem, który nawiedza ich regularnie. Dla młodych Rumunów z filmu „Jesteś dla mnie Ceauşescu” (reż. Sebastian Mihăilescu) wyzwaniem jest wcielenie się w rolę przywódcy narodu nim został dyktatorem.

MISTRZOWIE

Różni ich wszystko, rok i miejsce urodzenia oraz rodzaj podejścia do filmu dokumentalnego, ale łączy artystyczna perfekcja. Ich dokonania to arcydzieła gatunku. „Ścinki z życia człowieka szczęśliwego” Jonasa Mekasa są zapisem ulotnych chwil wielkiego artysty, który w 2010 roku otrzymał w Krakowie Smoka Smoków, a w tym roku obchodziłby swoje setne urodziny. Projekcję zwieńczy wyjątkowe spotkanie w ramach nowego cyklu KFF Talks. O szczęściu będą rozmawiać Marcin Borchardt – wybitny reżyser, dokumentalista, oraz profesor Bogdan de Barbaro – uznany psychiatra i terapeuta.

„Mr Landsbergis” Siergieja Łoźnicy, laureata Smoka Smoków z 2018 roku, jest pieczołowitą dokumentacją odzyskiwania suwerenności przez Litwę. Filmowi także będzie towarzyszyło spotkanie z cyklu KFF Talks. O wolności porozmawiają, reżyser, tytułowy bohater filmu – Vytautas Landsbergis, była głowa państwa litewskiego oraz Adam Michnik, redaktor naczelny “Gazety Wyborczej”.

Znakomity izraelski dokumentalista, Tomer Heymann śledzi przemiany fałszywie zdiagnozowanego przez lekarzy chłopaka, dzieląc się z nim kamerą (“To nie ja”). W programie także dokumentalna retrospektywa Jerzego Hoffmana z okazji 90 urodzin reżysera przygotowana we współpracy z Filmoteką Narodową.  

BLISCY
  • Letnie noce / Summer Nights, reż. Ohad Milstein, Izrael, Szwajcaria, 53’
  • Mały Satchmo / Little Satchmo, reż. John C. Alexander, USA, 60
  • Obywatel pierwszej klasy / First Class Citizen, reż. Diana Maria Olsson, Szwecja, 57’
  • Penelopa, moja miłość / Penelope, My Love, reż. Claire Doyon, Francja, 88’
  • Soy Libre, reż. Laure Portier, Francja, 78’
OUTSIDERZY
  • Koszerny odwyk / Kosher Rehab, reż. Anna Oliker, Izrael, 60’
  • Lustro / Mirror, reż. Siddhant Sarin, Debankon Solanky, Indie, Litwa, Korea Południowa, 73’
  • Sprawa El Masri / The El Masri Case, reż. Stefan Eberlein, Niemcy, 92’
  • Śpiewaj i płacz, płacz i śpiewaj / Sing and Cry, Cry and Sing, reż. Manu Luksch, Austria, Wielka Brytania, 43’
ŻARLIWCY
  • Black Mambas, reż. Lena Karbe, Niemcy, Francja, 81’
  • Deszcz 2020 / Rain in 2020, reż. Lee Yong Chao, Tajwan, Mjanma, 79’
  • Jesteś dla mnie Ceausescu / You Are Ceausescu to Me, reż. Sebastian Mihăilescu, Rumunia, 101’
MISTRZOWIE
  • Czy jesteś wśród nich? / Are You Among Them?, reż. Jerzy Hoffman, Edward Skórzewski, Polska, 8’
  • Dwa oblicza Boga / Two Faces of God, reż. Jerzy Hoffman, Edward Skórzewski, Polska, 16’
  • Dzieci oskarżają / The Children Accuse, reż. Jerzy Hoffman, Edward Skórzewski, Polska, 10’
  • Jarmark cudów / The Miracle Fair, reż. Jerzy Hoffman, Polska, 8’
  • MR LANDSBERGIS, reż. Siergiej Łoźnica, Litwa, Królestwo Niderlandów, USA, 248’
  • Pamiątka z Kalwarii / A Souvenir from Kalwaria, reż. Jerzy Hoffman, Edward Skórzewski, Polska, 14’
  • Pocztówki z Zakopanego / Postcards from Zakopane, reż. Jerzy Hoffman, Edward Skórzewski, Polska, 12’
  • Sopot 1957 / Sopot’57, reż. Jerzy Hoffman, Edward Skórzewski, Polska, 16’
  • To nie ja / I Am Not, reż. Tomer Heymann, Izrael, Gwatemala, 100’
  • Uwaga, chuligani! / It’s the Hooligans!, reż. Jerzy Hoffman, Edward Skórzewski, Polska, 12’
  • Ścinki z życia szczęśliwego człowieka / Outtakes From the Life of a Happy Man, reż. Jonas Mekas, USA, 68’

Krakowski Festiwal Filmowy jest na ekskluzywnej liście wydarzeń kwalifikujących do Oscara – nagrody Amerykańskiej Akademii Filmowej w kategorii filmu krótkometrażowego (fabuła, animacja, dokument) i pełnometrażowego filmu dokumentalnego, a także rekomenduje filmy do Europejskiej Nagrody Filmowej w tych samych kategoriach. Festiwal kwalifikuje także do nagród BAFTA w kategoriach krótkiego dokumentu i fabuły.

Krakowski Festiwal Filmowy realizowany jest przy wsparciu finansowym Unii Europejskiej w ramach programu “Kreatywna Europa”, Miasta Krakowa, Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej, Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Województwa Małopolskiego.

Współorganizatorem jest Stowarzyszenie Filmowców Polskich, a głównym organizatorem Krakowska Fundacja Filmowa. 

Pełny program tegorocznego Festiwalu oraz bilety będą dostępne w maju 2022 na stronie www.krakowfilmfestival.pl

Krakowski Festiwal Filmowy odbędzie się w dniach od 29 maja do 5 czerwca w krakowskich kinach oraz od 3 do 12 czerwca 2022 online na terenie całej Polski.