Czym żyje świat?

Pozakonkursowe sekcje “Opowieści ze świata” i “Gdzieś w Europie.

 

Ile krajów, tyle opowieści, stylów życia, różnic i podobieństw. W cyklu “Gdzieś w Europie” prezentowane są filmy wyprodukowane na naszym kontynencie, ale opisujące te mniej znane i eksplorowane oblicza Europy. “Opowieści ze świata” przenoszą widzów w rozmaite zakątki naszego globu, podążając za ciekawymi historiami, wyrazistymi postaciami i wciąż aktualnymi tematami.

 

“Opowieści ze świata”

 

“Przyszłego roku w Jerozolimie” – mówi mistrz polskiego dokumentu Marian Marzyński i udaje się w fascynującą podróż do świętego miasta, by zrozumieć konflikt żydowsko-palestyński. Kilka krajów Azji odwiedza inny mieszkający w USA polski reżyser, Paweł Gula w filmie “W imię honoru”, by spróbować pojąć coś, co w naszej kulturze jest niepojęte – zbrodnie popełniane w imię honoru na osobach najbliższych. Na przykładzie pięknej kobiety, oszpeconej kwasem przez teścia, irańska autorka, Sona Moghaddam w dokumencie “Masoumeh” pokazuje przerażające okrucieństwo wielowiekowego zwyczaju. “Ja, Haiti” (reż. Raúl de la Fuente) śledzi życie rzeźbiarza po katastrofie trzęsienia ziemi w Haiti, a w “Tańcząc z Madonną” Ester Gould i Reijer Zwaan wysłuchują wspomnień tancerzy, którzy 25 lat temu towarzyszyli Madonnie podczas jej pięciomiesięcznego tournée.

 

“Gdzieś w Europie”

 

W konkursie polskim film o psychiatrze, który przyjaźnił się kiedyś ze zbrodniarzem wojennym Karadzićem, tutaj “Niebezpieczny świat Doktora Dolečka” czyli wspólna podróż reżyserki Kristýny Bartošovej z czesko-serbskim nacjonalistą, który wielbi swego znajomego generała Mladića, sprawcę masakry w Srebrenicy. Jakie były motywy brutalnych zbrodni w Rosji i kto się kryje za ich neonazistowską oprawą, próbują dociec twórcy rosyjsko-izraelskiego śledztwa w dokumecie “Kredyt na morderstwo” (rez. Vladi Antonevicz). Nostalgia za pierwszymi seansami filmowymi i żal za kinami, których już nie ma, to temat filmu “Prawie jak w kinie” (reż. Atanas Hristoskov) z Bułgarii, a portret ojca odtworzony z obfitej dokumentacji filmowej, którą sam wykreował, a także z tego, co chciał ukryć, to już dokument “Moje filmowe życie” (reż. Eva Vitija) ze Szwajcarii. Zamykający ten zestaw, film węgierski “Oczy jego rodziców” (reż. Ágota Varga) ma także swojego odpowiednika w konkursie polskim. Tu i tam dzieci są przewodnikami niepełnosprawnych rodziców.

 

PROGRAM

 

“Opowieści ze świata”
 
PON| 30.05 AGRAFKA 13:00 ŚR|01.06 KINO POD BARANAMI 21:30
“W imię honoru”, reż.Pawel Gula, (USA, POL) 72’

PON| 30.05 KINO POD BARANAMI 21:30 CZW| 02.06 AGRAFKA 13:30
“Przyszłego roku w Jerozolimie”, reż. Marian Marzyński, (USA) 53’

WT| 31.05 AGRAFKA 13:00 CZW| 02.06 KINO POD BARANAMI 21:30
“Masoumeh”, reż. Sona Moghaddam, (IRN) 71’ D

WT| 31.05 KINO POD BARANAMI 21:30 CZW| 02.06 MOS 1 22:00
“Tańcząc z Madonną”, reż. Ester Gould and Reijer Zwaan, (NLD, BEL) 83’

ŚR|01.06 AGRAFKA 14:00 PT|03.06 KINO POD BARANAMI 21:00
“Ja, Haiti”, reż. Raúl de la Fuente, (ESP) 66’

 

“Gdzieś w Europie”

PON| 30.05 KINO POD BARANAMI 14:00 ŚR| 01.06 AGRAFKA 22:00
“Kredyt na morderstwo”, reż.Vladi Antonevicz, (ISR) 86’

PON| 30.05 AGRAFKA 20:30 CZW| 02.06 KINO POD BARANAMI 14:00
“Niebezpieczny świat Doktora Dolečka”, reż.Kristýna Bartošová, (CZE) 75’

WT|31.05 KINO POD BARANAMI 14:00 CZW| 02.06 AGRAFKA 22:00
“Prawie jak w kinie”, reż. Atanas Hristoskov, (BGR) 70’

WT|31.05 AGRAFKA 20:30 PT|03.06 KINO POD BARANAMI 14:00
“Oczy jego rodziców”, reż. Ágota Varga, (HUN) 90’

ŚR| 01.06 KINO POD BARANAMI 14:00 PT|FRI 03.06 AGRAFKA 20:30
“Moje filmowe życie”, reż. Eva Vitija, (CHE) 77’

Kategoria: News.

Aktualności

916 z 1922