Master Class: Jean-François Laguionie
26.05, 12.15 – 13.30 MASTER CLASS: Jean-François Laguionie MOS 2
wstęp wolny
“Dzikie animacje” – autorska metoda pracy nad filmem animowanym
Podczas 65. Krakowskiego Festiwalu Filmowego, Jean-François Laguionie, wybitny francuski reżyser i animator, poprowadzi masterclass poświęcony jego autorskiej metodzie pracy twórczej. Podczas spotkania mistrz podzieli się swoim unikatowym podejściem do procesu animacji.
W centrum uwagi znajdzie się technika “dzikich animacji” – metoda pracy, w której animatyka (nazywana również “makietą”) poprzedza etap storyboardingu. W przeciwieństwie do tradycyjnego procesu, Laguionie tworzy szkice postaci i scen, które następnie łączy z muzyką w montażu bardzo zbliżonym do ostatecznego cięcia filmu.

Jean-François Laguionie urodził się w 1939 roku, w Besançon we Francji, zajmował się rysunkiem, malarstwem i teatrem. Początkowo studiował scenografię teatralną na École de la rue Blanche w Paryżu. Później w stolicy Francji uczył się aktorstwa, gdzie w 1963 roku poznał Paula Grimaulta (1904-1994), jednego z najważniejszych w kraju reżyserów filmów animowanych. To spotkanie sprawiło, że reżyserpostanowił zmienić ścieżkę swojego artystycznego rozwoju. Grimault stał się jego mentorem, udostępnił mu studio filmowe, uczył go nie tylko technik animacji, ale też sposobów konstruowania narracji. Przede wszystkim pokazał Laguioniemu, że film animowany nie musi być tylko rozrywką, a może być sztuką opowiadającą o ludziach i uczuciach.
Francuski twórca łączy w swoich dziełach inspiracje surrealistyczne i impresjonistyczne, tworząc unikatowe światy wizualne. Jego artystyczny styl, ukształtowany przez malarstwo (szczególnie technikę gwaszu), cechuje się wyrazistymi kolorami, grą światła i cienia oraz baśniowymi krajobrazami, w których szczególne miejsce zajmują morza i oceany.


Woda i morskie podróże stanowią centralny element jego twórczości – od debiutanckiej “Damy i wiolonczelisty” (1965), przez nagrodzony Cezarem “Wiosłując przez Atlantyk” (1978), po nowsze produkcje jak “Louise nad morzem” (2016) i “Łódź w ogrodzie” (2024). Statki i łodzie w jego filmach symbolizują relację człowieka z naturą oraz są pretekstem do eksplorowania związków międzyludzkich.


Obok motywów akwatycznych, nie brak w jego filmach metafory społecznej i politycznej. W “Masce diabła” (1976) przedstawia mechanizmy władzy opartej na strachu, “Przypadkowa bomba” (1969) piętnuje absurdy wojny, a “Obraz” (2011) to alegoria społecznego rozwarstwienia.
Mimo uznania dla jego krótkometrażowych animacji, dopiero filmy pełnometrażowe przyniosły Laguioniemu szerszą rozpoznawalność. Jego twórczość obejmuje zarówno produkcję dla młodszej widowni (“Skarb piratów”, “Podróż księcia”), jak i bardziej refleksyjne dzieła dla dorosłych. Niezależnie od długości i adresata, filmy Laguioniego pozostają wierne jego charakterystycznemu stylowi, łącząc mądrość przekazu z abstrakcyjnym humorem i poetycką wyobraźnią.
Reżyser przyjedzie do Krakowa i poprowadzi masterclass.
Wydarzenie organizowane jest we współpracy z Institut Français en Pologne.