Fundacja Filmowa im. Władysława Ślesickiego wraz z Krakowskim Festiwalem Filmowym i KFF Industry ogłaszają nabór na dwunastą edycję DOC LAB POLAND – największego w Polsce programu dla profesjonalnych twórców filmów dokumentalnych. Aplikacje przyjmowane są na dwa odrębne komponenty: DOC LAB START dla projektów w developmencie lub DOC LAB GO dla filmów w montażu. Zgłoszenia należy składać do 30 stycznia 2026 roku.
DOC LAB POLAND, to największy w Polsce program dla dokumentalistów organizowany przez Fundację Filmową im. Władysława Ślesickiego we współpracy z Krakowskim Festiwalem Filmowym. Co roku najważniejsze wydarzenia: pitchingi i spotkania (ok. 300 spotkań każdego roku) odbywają podczas KFF Industry. W ciągu 11 dotychczasowych edycji z programu skorzystało ok. 250 projektów (ok. 450 uczestników), z których powstało już ok. 150 filmów zdobywających nagrody na całym świecie, a wiele kolejnych jest w fazie realizacji. Autorzy najlepszych projektów co roku mają szansę na nagrody w postaci grantów finansowych, bonów na usługi postprodukcyjne oraz zaproszenia na najważniejsze europejskie markety koprodukcyjne. W ciągu 11 edycji partnerzy programu ufundowali nagrody o łącznej wartości ok. 1 000 000 PLN. W programie uczestniczyli twórcy wielu głośnych i wielokrotnie nagradzanych dokumentów ostatnich lat m.in. Eliza Kubarska, Agnieszka Zwiefka, Marcin Koszałka, Małgorzata Kozera-Topińska, Maciej Cuske, Michał Bielawski, Tomasz Wolski, Łukasz Kowalski, Marek Kozakiewicz, Piotr Stasik, Paweł Chorzępa, Piotr Bernaś czy Małgorzata Goliszewska.
Stawiamy na filmy autorskie, posiadające międzynarodowy potencjał, starając się dołożyć cegiełkę do ich powstania, wartości artystycznej oraz późniejszych sukcesów. Naszym głównym zadaniem jest umożliwienie prezentacji projektów zagranicznym profesjonalistom w celu nawiązania współpracy koprodukcyjnej lub zwiększenie szans festiwalowych i dystrybucyjnych filmów. Dbamy o to, żeby udział w programie dawał uczestnikom możliwość kompleksowego rozwoju ich pomysłów. Odbywa się to w przestrzeni partnerskiej dyskusji, w towarzystwie najlepszych ekspertów od kina dokumentalnego z Polski i zagranicy. Chcemy współtworzyć pejzaż polskiego kina dokumentalnego jako różnorodnego, ciekawego formalnie, na wysokim poziomie artystycznym – mówi Adam Ślesicki, dyrektor DOC LAB POLAND.
Na DOC LAB POLAND 2026 mogą zgłosić się filmowcy-dokumentaliści (reżyserzy i producenci) mający już za sobą pierwsze zrealizowane filmy lub etiudy. W zależności od zaawansowania projektu twórcy mogą aplikować na wybrany komponent programu DOC LAB POLAND:
DOC LAB START – dla projektów filmowych w fazie developmentu lub wczesnych zdjęć. Udział biorą: reżyser i producent. Projekty pełno- lub średniometrażowe, nie krótsze niż 50 min. W ramach komponentu DOC LAB START twórcy mają możliwość konsultacji merytorycznej projektu pod kątem rozwoju tematu i dramaturgii, wyboru bohaterów i sposobu narracji, pracy nad budżetem i planem finansowania, opracowania koncepcji prezentacji projektu, poszukiwania partnerów do produkcji i finansowania. W skład warsztatów wchodzą dwie intensywne sesje: pierwsza w kwietniu i druga odbywająca się na przełomie maja i czerwca (w ramach KFF Industry). W drugiej sesji projekty tego komponentu biorą udział w pitchingu DOCS TO START na Krakowskim Festiwalu Filmowym, po którym odbywają się indywidualne spotkania z ekspertami, potencjalnymi koproducentami, funduszami filmowymi, przedstawicielami telewizji i zagranicznych marketów koprodukcyjnych (np. Amsterdam, Lipsk, Jihlava, Sheffield lub inne).
DOC LAB GO – dla filmów w fazie montażu. Udział biorą: reżyser i producent (w niektórych spotkaniach ewentualnie także montażysta). Projekty pełno- lub średniometrażowe. Udział zakłada konsultacje wersji montażowych, opracowanie strategii komunikacji, promocji i dystrybucji filmu, przygotowanie pakietów promocyjnych, konsultacje z dystrybutorami i agentami sprzedaży, pracę nad strategią festiwalową. W skład warsztatów wchodzą dwie intensywne sesje: pierwsza w kwietniu oraz druga na przełomie maja i czerwca (w ramach KFF Industry). Pitching DOCS TO GO na Krakowskim Festiwalu Filmowym umożliwia indywidualne spotkania z selekcjonerami najważniejszych światowych festiwali (IDFA, DOK Leipzig, Hot Docs, Berlinale, Visions du Reel), dystrybutorami, agentami sprzedaży (np. Autlook Film Sales, Deckert Distribution, Wide House, First Hand Films, Doc Alliance Films lub inni), redaktorami zamawiającymi – w poszukiwaniu partnerów dystrybucyjnych.




Warsztaty programu DOC LAB POLAND obejmują: konsultacje reżyserskie i realizacyjne, pracę nad trailerami i materiałami promocyjnymi, trening prezentacji projektów, konsultacje z agentami sprzedaży, omawianie budżetów i planów finansowania. Na etapie konsultacji eksperci i uczestnicy są równorzędnymi partnerami, prowadzą dyskusje i wspólnie zastanawiają się nad najlepszymi rozwiązaniami dla filmów.
Zwieńczeniem warsztatów i konsultacji jest publiczny pitching projektów na KFF Industry podczas Krakowskiego Festiwalu Filmowego oraz indywidualne rozmowy z koproducentami, przedstawicielami telewizji, agentami sprzedaży, selekcjonerami festiwali. W poprzednich edycjach warsztaty drugiej sesji w Krakowie prowadzili m.in:
Adriek van Nieuwenhuijzen, szefowa IDFA Forum,
Nadja Tennstedt, szefowa DOK Leipzig Industry,
Rada Šešić, selekcjonerka IDFA oraz szefowa Konkursu Dokumentalnego Sarajevo FF,
Ove Rishøj Jensen, szef Co-production Forum FIPADOC
Peter Jaeger, wieloletni agent sprzedaży, założyciel Autlook Filmsales i Jaeger Creative.
Debra Zimerman, szefowa Women Make Movies,
Elizabeth Radshaw, dyrektorka programowa Hot Docs,
Daniel Saltzwedel, ekspert funduszu Medienboard Berlin-Brandenburg,
agentka sprzedaży Irena Taskovski (Taskovski Films),
agent sprzedaży Stefan Kloos (Rise and Shine),
producentka i agentka sprzedaży Esther van Messel (First Hand Films,
producentka i tutorka EAVE Lise Lense-Møller,
Paul Pauwels, producent i wieloletni dyrektor European Documentary Network,
Martijn J. te Pas, programer i doradca festiwalu Mirage,
szefowa produkcji dokumentalnej HBO Europe Hanka Kastelicova,
była szefowa DOK Leipzig Industry, założycielka Documentary Association of Europe Brigid O’Shea i inni.
Oprócz pracy z tutorami, uczestnicy każdego roku odbywają rozmowy i konsultacje z ok. 50 ekspertami: producentami, przedstawicielami funduszy, stacji telewizyjnych, selekcjonerami festiwali, agentami sprzedaży, dystrybutorami.
Autorzy najlepszych projektów mają również szansę na nagrody w postaci grantów finansowych, bonów na usługi postprodukcyjne oraz zaproszenia na najważniejsze europejskie markety koprodukcyjne. W 2025 roku partnerzy programu przyznali nagrody o łącznej wartości 170 000 PLN.
Zgłoszenia przyjmowane są jedynie za pośrednictwem formularza on-line. Więcej szczegółów na www.doclab.pl.
Patroni medialni: Polish Docs, Magazyn Filmowy Stowarzyszenia Filmowców Polskich, Film&TV Kamera, Filmowe Centrum Festiwalowe.