>

Konkurs krótkometrażowy – lista zakwalifikowanych filmów

W konkusie krótkometrażowym wystartuje 38 filmów.

W ślad za wynikami konkursu muzycznego i polskiego publikujemy wyniki selekcji do konkursu filmów krótkometrażowych. Wystartuje w nim 38 filmów, w tym 7 polskich.

Międzynarodowy konkurs filmów krótkometrażowy to trzon Krakowskiego Festiwalu Filmowego, odbywa się nieprzerwanie od roku 1961. Do konkursu kwalifikują się filmy o czasie trwania nieprzekraczającym 30 minut. W wyniku tegorocznej selekcji w konkursie rywalizować będzie 11 dokumentów, 12 fabuł i 15 animacji. Warto przypomnieć, że od tegorocznej edycji Festiwalu wszystkie cztery nagrody przyznawane w konkursie krótkometrażowym, a więc Złoty Smok i trzy Srebrne Smoki, znacząco skracają ścieżkę do ubiegania się o oscarowe nominacje w kategorii filmów krótkich.

Wśród zakwalifikowanych do konkursu animacji znalazły się cztery produkcje z Azji – dwa filmy japońskie oraz dwie koprodukcje: chińsko-rosyjska i koreańsko-amerykańska. Filmy balansują pomiędzy opisem codziennych spraw i doznań, a refleksją filozoficzną, i zaskakują formą, jak choćby „Columbos” duetu Kawai+Okamura, wariacja na temat, drugiego po Sherlocku Holmesie najsłynniejszego detektywa świata, porucznika Colombo. Polskę w zakresie animacji w konkursie międzynarodowym reprezentują trzy filmy: długo oczekiwana, animacja profesora Jerzego Kuci, „Fuga na wiolonczelę, trąbkę i pejzaż”; „Toto” Zbigniewa Czapli oraz „Do serca Twego” Ewy Borysewicz.

Aż cztery konkursowe fabuły pochodzą z Wielkiej Brytanii, m. in.  hipnotyzujący „Shallow” o polityku, któremu w dramatycznych okolicznościach przyjdzie sprawdzić w praktyce głoszone przez siebie ideały oraz utrzymany w klimacie totalitarnego science-fiction „Unorginal”, który za punkt wyjścia obiera sytuację, gdy wszystkie oryginalne historie zostały już opowiedziane, a zamknięci w industrialnych podziemiach pisarze bezowocnie próbują stworzyć coś nowego.

Rozgrywający się w Indiach „Allah is Great” w sympatyczny sposób eksploatuje motyw zderzenia żyjącej w pośpiechu kultury zachodniej z lokalnym przekonaniem, że nic nie dzieje się bez przyczyny. Z kolei niemiecki „Great” to oparta na faktach historia serbskiego opozycjonisty, który w okupowanej Jugosławii, w 1942 roku, postanawia pokazać nazistom… „Dyktatora” Charliego Chaplina. Polskę fabularnie reprezentują w tym konkursie dwa filmy: oparte na niedokończonej powieści Andrzeja Bursy z roku 1957 „Zabicie ciotki” Mateusza Głowackiego oraz nowatorsko zrealizowany „The Big Leap” Kristoffera Rusa.

W dokumentalnej części konkursu pojawią się filmy eksplorujące współczesne tematy polityczne jak choćby przedstawiona za pomocą rodzinnych fotografii historia współczesnego Egiptu w „Things I Heard On Wednesday” w reżyserii Abu Bakr Shawky czy obraz ciągle przepełnionej traumą Ameryki w dziesięć lat po zamachach z 11 września w filmie „American Dreamer” Thomasa Haleya. Na antypodach tematów światowych plasują się kameralne historie – rumuńska „Maria”, której bohaterka, staruszka, która żyła pełnią życia żegna się z rodziną czy niemiecki „Mr. Siebzehnruebl”, którego 81-letni bohater to wielki pasjonat X Muzy, który utrzymuje w działaniu wiekowe kino… pornograficzne. Daleko od światowego zgiełku uciekli także Siergiej Łoźnica, zaglądając z kamerą do położonego z dala od cywilizacji rosyjskiego szpitala dla umysłowo chorych („Letter”) oraz twórcy z Kirgistanu, Artykpai Suiundukov i Moldoseit Mambetakunov, którzy w dokumencie „Nomadic” śledzą ginący świat koczowników. Polskie dokumenty krótkometrażowe w konkursie to „Matka 24h” Marcina Krawczyka o podróżującym po goszczących go rodzinach obrazie matki Boskiej Częstochowskiej oraz „Kiedy będę ptakiem” Moniki Pawluczuk, opowiadający historię kobiety z birmańskiego plemienia, która w podeszłym wieku zakłada na szyję metalowe obręcze, tylko po to, żeby zarobić na utrzymanie jako atrakcja turystyczna w Tajlandii, dokąd uciekła wraz z mężem i synami, gdy tymczasem w Birmie, gnębionej przez oddziały junty rządzącej krajem, została ich córka.

FILMY W KONKURSIE KRÓTKOMETRAŻOWYM:

Fabuły
  1. Allah jest wielki (Allah is Great), reż. Andrea Iannetta, Indie, 25’
  2. Piękna Belinda (Belinda Beautiful), reż. Marianne Blicher, Dania, 24’
  3. Dyktator (Great), reż. Andreas Henn, Niemcy, 23’
  4. Pokój 606 (Room 606), reż. Peter Volkart, Szwajcaria,15’
  5. Mielizna (Shallow), reż. Will Bridges, Wielka Brytania, 17’
  6. Jąkająca miłość (Stammering Love), reż. Jan Czarlewski, Szwajcaria, 20’
  7. The Big Leap, rez. Kristoffer Rus, Polska, 17’
  8. Gość (The Guest), reż. Daniel Montanarini, Wielka Brytania, 11’
  9. W desperacji (The Mass of Men), reż. Gabriel Gauchet, Wielka Brytania, 17’
  10. Sfatygowani przystojniacy (Tired of Being Handsome), reż. Léo Marchand, Anne-Laure Daffis, Francja, 30’
  11. Nieoryginalny (Unoriginal), reż. David Jackson, Wielka Brytania, 15’
  12. Zabicie ciotki (Killing Auntie), reż. Mateusz Głowacki, Polska, 30’
     

Animacje 

  1. Mały staw przy Wielkim Murze (A Little Pond by the Great Wall), reż. Dmitry Geller, Rosja/Chiny, 6’
  2. Achill, reż. Gudrun Krebitz, Niemcy, 9’
  3. Ugryźć ogon (Bite of Tail), reż. Song E Kim, USA/Korea Południowa, 9’
  4. Być jak porucznik Columbo (Columbos), reż. Kawai + Okamura, Japonia, 9’
  5. Kochanie (Darling), reż. Izabela Plucińska, Niemcy/Polska, 7’
  6. Deux iles, reż. Éric Lambé, Francja, 6’
  7. Do serca Twego (To Thy Heart), reż. Ewa Borysewicz, Polska, 10’
  8. Jak Edmund stał się osłem (Edmond Was a Donkey), reż. Franck Dion, Kanada/Francja, 15’
  9. Fuga na wiolonczelę, trąbkę i pejzaż (Fugue for Cello, Trumpet and Landscape), reż. Jerzy Kucia, Polska, 17’
  10. Futon, reż. Yoriko Mizushiri, Japonia, 6’
  11. Spojrzenie (Look), reż. Justine Klaiber, Jane Mumford, Szwajcaria, 5’
  12. Plug&Play, reż. Michael Frei, Szwajcaria, 6’
  13. Koniec (The End), reż. Ülo Pikkov, Estonia, 6’
  14. Karmiciel larw (The Maggot Feeder), reż. Priit Tender, Estonia, 15’
  15. Toto, reż. Zbigniew Czapla, Polska, 12’
     
 Dokumenty 
  1. Amerykański marzyciel (American Dreamer), reż. Thomas Haley, Francja, 32’
  2. Kiedy będę ptakiem (When I Am A Bird), reż. Monika Pawluczuk, Polska, 30’
  3. List (Letter), reż. Sergei Loznitsa, Rosja, 20’
  4. Maria, reż. Claudiu Mitcu, Rumunia, 17’
  5. Matka 24h (Mother 24/7), reż. Marcin Janos Krawczyk, Polska, 30’
  6. Kiniarz z Bawarii (Mr. Siebzehnruebl), reż. Tuna Kaptan, Niemcy, 19’
  7. Nomadowie (Nomadic), reż. Artykpai Suiundukov, Moldoseit Mambetakunov, Kirgistan, 26’
  8. Sceny sprzed (Previous Scenes), reż. Aleksandra Maciuszek, Kuba, 29’
  9. Święty i dziwka (Saint & Whore), reż. Anne Zohra Berrached, Niemcy, 28’
  10. Po godzinach (Spare Time), reż. Myriam Rachmuth, Szwajcaria, 22’
  11. Sprawy, o których słyszałem w środy (Things I Heard on Wednesdays), reż. Abu Bakr Shawky, Egipt, 9’