Międzynarodowy konkurs krótkometrażowy na 62. KFF

Światy równoległe

Krótkie fabuły, dokumenty i animacje twórców z najróżniejszych zakątków świata przybliżą nam codzienność inspirujących i intrygujących bohaterów, a także przeniosą nas w czasie i przestrzeni. Szansę na Złotego Smoka, rekomendację do Europejskiej Nagrody Filmowej oraz uproszczoną ścieżkę do Oscara ma 13 filmów dokumentalnych, 13 fabularnych i 13 animacji, a wśród nich 6 produkcji polskich.
Filmy animowane

Filmy animowane, które będą prezentowane w podczas Krakowskiego Festiwalu Filmowego, to crème de la crème animacji. Filmy o tematyce społecznej, przedstawiające dramaty jednostek, ale również filmy eksperymentalne i mieszające gatunki. Co zaskakujące, nadesłano do festiwalowej selekcji wyjątkowo wiele ciekawych wizualnie filmów zrealizowanych w trudnej i wymagającej technice animacji lalkowej. Niewątpliwy renesans tej techniki charakteryzuje nowatorskie modelowanie lalek i dekoracji oraz często umowne odzwierciedlenie przestrzeni. – podsumowuje Wiola Sowa, animatorka, kuratorka animacji. 

Jeden z ulubionych pisarzy Polaków Etgar Keret tym razem pojawi się w Krakowie w roli animatora. W filmie “A Brief History of Us” w swoim charakterystycznym stylu w krótkiej formie mierzy się z tematem długoletniej relacji i jej następstw. Marta Pajek powraca z ostatnią (a chronologicznie pierwszą) częścią wielokrotnie nagradzanego tryptyku “Figury niemożliwe i inne historie”. Najnowsza część jest postapokaliptyczną wizją świata, w którym człowiek i jego istnienie nie znaczą więcej niż ułamek sekundy. Animację wyróżnia pojawienie się dialogu, a głosu głównej bohaterce udzieliła wybitna aktorka teatralna Anna Polony. 

Ponadto dowiemy się m.in. jak mógłby wyglądać świat bez ludzi (“Bez nas”), o świecie widzianym oczami dzieci (“Kozie zaklęcie”, “Luce i skała”), a także jakie niezwykle różnorodne historie skrywa świat przeszłości (“Holy Holocaust”, “Wiśniowa skała”, “Do zobaczenia”). Polskimi akcentami w konkursie poza filmami Pajek i Kereta jest także “Twierdza” Sławka Zalewskiego na podstawie opowiadania Sławomira Mrożka z Jerzym Stuhrem w roli narratora.

Filmy fabularne

W kategorii fabularnej Polskę reprezentować będą dwa filmy: “Victoria” (reż. Karolina Porcari) z Katarzyną Figurą w roli 50-letniej Amelii, której życie ulega przemianie, kiedy doznaje pierwszego orgazmu przy użyciu wibratora oraz “Obecność obowiązkowa” (reż. Adam Ziajski), czyli zaskakująca i oryginalna opowieść o bohaterze zamkniętym w klaustrofobicznym pokoju, gdzie kolejne tygodnie upływają mu na wyszukiwaniu coraz to bardziej absurdalnych czynności przeplatanych postapokaliptycznymi wizjami o końcu świata. 

Spokój i powaga, kiedy indziej żart, groteska, a nawet lekka prowokacja. Krótkie fabuły na festiwalu – nie tylko w sekcjach konkursowych – to podróż pełna smaków, barw i melodii, miejsc bliskich i całkiem dalekich, a pociągających. Prezentowane filmy dzieli niemal wszystko: temperament i styl, tematyka, bohaterowie, ale łączy ciekawość świata i człowieka, szczerość twórczych poszukiwań i otwartość pytań. Empatia.  – podsumowuje Dagmara Romanowska, krytyczka filmowa, kuratorka fabuł na Krakowskim Festiwalu Filmowym. 

Z kolei postapokalipsy w stylu retro będzie można doświadczyć za sprawą bułgarskich “Przebiśniegów na końcu pociągu”, a w rejony postindustrialnego miasta górniczego przeniesie nas (kolejką linową!) film “Chiatura”. “Na żywo” obejrzymy transmisję z podróży chińską taksówką, która przybiera niespodziewany obrót, a “W stronę morza” zabierze nas zmęczona matka syna z upośledzeniem umysłowym. Wśród zakwalifikowanych filmów także obraz o współczesnym niewolnictwie, które nie jest odległym problemem, a może dziać się tuż przed naszymi oczami (“Gąsienica”).

Filmy dokumentalne

Jak zawsze szczególną uwagę przykuwają rozmaite historie rodzinne, od rozwiązywania zagadek odnalezionych domowych archiwach po wstrząsające wiwisekcje relacji. – tłumaczy Maciej Gil, filmoznawca, selekcjoner KFF. – “Jest wśród nich nowy film dobrze na Krakowskim Festiwalu Filmowym znanego Jaya Rosenblatta.

Nominowany w tym roku do Oscara za film “Kiedy byliśmy łobuzami” (prezentowany w ramach 60.KFF) Rosenblatt powraca na festiwal ze swoim najnowszym dziełem “​​Jak minął rok?”, w którym co roku, począwszy od najmłodszych lat, zadaje swojej córce te same pytania związane z jej życiem. Temat śmierci podejmują dla odmiany filmy “​​Już czas byś umarła” – wstrząsające studium odchodzenia oraz “Laboratorium nr 2” którego bohaterem jest pracownik prosektorium tuż przed emeryturą. Cielesność i jej różne wymiary pojawiają się w filmach: “Hardcore” – o sparaliżowanym miłośniku techno, “Anna” – o kobiecie ukształtowanej przez opinie innych na temat jej wagi, “Mów mi mamuśka” – o matce trójki dzieci, która pracuje jako sex workerka. Za sprawą filmu “Maldita. Pieśń miłości do Sarajewa” poznamy jednego z najbarwniejszych bośniackich artystów – Božo Vreća. 

Lista filmów fabularnych zakwalifikowanych do konkursu krótkometrażowego:
  • “10:45”, reż. Giorgi Gogichaishvili, 14’, Gruzja 2021
  • “Gąsienica” / “Caterpillar”, reż. Marcus Anthony Thomas‭, 21’, Wielka Brytania 2021
  • “Chiatura”, reż. Toby Andris, 16’, Francja, Gruzja 2021
  • “T. Rex” / “Ruthless”, reż. Matthew McGuigan, 13’, Irlandia 2021
  • “Gila, która chodzi sama” / “Gila Who Walks Alone”, reż. Yuval Shapira, 20’, Francja, Izrael 2021
  • “Na żywo” / “Live”, reż. Baggio Jiang, 22’, Chiny 2021
  • “W kostnicy nie straszy” / “No Ghost in the Morgue”, reż. Marilyn Cooke, 16’, Kanada 2022
  • “Obecność obowiązkowa” / “Mandatory Presence”, reż. Adam Ziajski, 25′ Polska 2021
  • “Przebiśniegi na końcu pociągu” / “Snowdrops at the End of the Train”, reż. Galina Georgieva, 26’, Bułgaria 2021
  • “Roje” / “The Swarmers”, reż. Alison Kuhn, 30’, Niemcy 2022
  • “W stronę morza”  / “To The Sea”, reż. Lin Po-Yu, 25’, Tajwan 2021
  • “Victoria”, reż. Karolina Porcari, 28’, Polska 2022
  • “Narzeczona morza” / “The Sea Bride”, reż. Mohammed Ateeq, 15′, Bahrajn  
Lista filmów animowanych zakwalifikowanych do konkursu krótkometrażowego:
  • “A Brief History of Us”, reż. Etgar Keret, 6’, Polska 2021
  • “Kozie zaklęcie” / “A Goat’s Spell”, reż. Gerhard Funk, 9’, Niemcy 2022
  • “Wiśniowa kość” / “Cherry Bone”, reż. Evgenia Gostrer, 18’, Niemcy 2021
  • “Figury niemożliwe i inne historie I” / “Impossible Figures and Other Stories I”, reż. Marta Pajek, 16’, Polska, Kanada 2022
  • “Holy Holocaust”, reż. Osi Wald, Noa Berman-Herzberg, 17, Izrael 2021
  • “Dom serca” / “Home of the Heart”, reż. Sarah Saidan, 15’, Francja 2021
  • “W Jego miłosierdziu” / “In His Mercy”, reż. Christoph Büttner, 12′, Niemcy, 2022
  • “Kocham, tato” / “Love, Dad”, reż. Diana Cam Van Nguyen, 13’, Czechy, Słowacja 2021
  • “Luce i skała” / “Luce and the Rock”, reż. Britt Raes, 13’, Belgia, Francja, Królestwo Niderlandów 2022 
  • “Menażeria” / “Menagerie”, reż. Jack Gray, 4’, USA 2022
  • “Do zobaczenia” / “Til We Meet Again”, reż. Ülo Pikkov, 14’, Estonia 2022
  • “Twierdza” / “Fortress”, reż. Sławek Zalewski, 13’, Polska 2021
  • “Bez nas” / “Without Us”, reż. Julie Engaas, 9’, Norwegia 2022                                   
Lista filmów dokumentalnych zakwalifikowanych do konkursu krótkometrażowego:
  • “Anna”, reż. Julia Roesler, 18’, Niemcy 2022
  • “Hardcore”, reż. Adán Aliaga, 22’, Hiszpania 2022
  • “​​Jak minął rok?” / “How Do You Measure A Year?”, reż. Jay Rosenblatt, 29’, USA 2021
  • “​​Już czas, byś umarła” / “It’s Time You Died Already”, reż. Hadar Morag, 17’, Izrael 2021
  • “Laboratorium nr 2” / “Laboratory No.2”, reż. Edris Abdi, Aware Omer, 16’, Irak, Iran 2021
  • “Lasy” / “Forests”, reż. Simon Plouffe, 16’, Kanada 2022
  • “Maldita. Pieśń miłości do Sarajewa” / “Maldita. A Love Song to Sarajevo”, reż. Raúl de la Fuente Calle, Amaia Ramirez, 27’, Hiszpania 2022
  • “Moody”, reż. Karolina Karwan, Tomasz Ratter, 30, Polska 2022
  • “Mów mi mamuśka” / “Call Me Mommy”, reż. Tara O’Callaghan, 15’, Irlandia 2022
  • “Parizad”, reż. Mehdi Imani Shahmiri, 24’, Iran 2021
  • “Sen konia” / “The Dream of a Horse”, reż. Marjan Khosravi, 25’, Iran 2021
  • “Strigov”, reż. Barbora Bereznakova, 7′, Słowacja, 2022
  • “Warrawong… wietrzne miejsce na wzgórzu” / “Warrawong…The Windy Place on the Hill”, reż. Simon Target, 29’, Australia 2022

Krakowski Festiwal Filmowy jest na ekskluzywnej liście wydarzeń kwalifikujących do Oscara – nagrody Amerykańskiej Akademii Filmowej w kategorii filmu krótkometrażowego (fabuła, animacja, dokument) i pełnometrażowego filmu dokumentalnego, a także rekomenduje filmy do Europejskiej Nagrody Filmowej w tych samych kategoriach. Festiwal kwalifikuje także do nagród BAFTA w kategoriach krótkiego dokumentu i fabuły.

Krakowski Festiwal Filmowy realizowany jest przy wsparciu finansowym Unii Europejskiej w ramach programu “Kreatywna Europa”, Miasta Krakowa, Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej, Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Województwa Małopolskiego. Współorganizatorem jest Stowarzyszenie Filmowców Polskich, a głównym organizatorem Krakowska Fundacja Filmowa. 

Pełny program tegorocznego Festiwalu oraz bilety będą dostępne w maju 2022 na stronie www.krakowfilmfestival.pl

Krakowski Festiwal Filmowy odbędzie się w dniach od 29 maja do 5 czerwca w krakowskich kinach oraz od 3 do 12 czerwca 2022 online na terenie całej Polski.

Kategoria: news.

Aktualności

246 z 1914