Olimpiady w oczach mistrzów

Mistrzowie kina o mistrzach sportu na Krakowskim Festiwalu Filmowym

 

Podczas 56. Krakowskiego Festiwalu Filmowego jedną z nowości w programie będzie przegląd filmów wielkich reżyserów, którzy postanowili udokumentować zimowe i letnie igrzyska olimpijskie.

Dokładnie dwa miesiące po ostatnim seansie tegorocznej edycji Festiwalu rozpoczną się XXXI Letnie Igrzyska Olimpijskie w Rio de Janeiro. Z tej okazji dajemy widzom niezwykłą okazję do zapoznania się z perełkami kina olimpijskiego zrealizowanymi przez mistrzów światowego kina: Leni Riefenstahl, Claude’a Leloucha i François Reichenbacha, Carlosa Saurę oraz Siergeia Miroschnichenko. Partnerem cyklu jest Polski Komitet Olimpijski.

 

To nie tylko gratka dla fanów sportu, filmoznawców i wielbicieli widowiskowego kina, to także przyczynek do rozważań na temat cienkiej granicy między szlachetną pochwałą hartu ducha, a realizacją zamówienia propagandowego. Przegląd otworzy właśnie ukończony, imponujący dokument “Igrzyska w Soczi” wybitnego twórcy rosyjskiego, Sergeia Miroschnichenko, który będzie gościem pokazu.

 

To monumentalne dzieło wymaga odpowiedniej oprawy – mówi Krzysztof Gierat, dyrektor festiwalu. Film pokażemy na wielkim ekranie Kijów.Centrum, by widzowie mogli w pełni docenić jego walory widowiskowe (nad filmem pracowało 19 operatorów!). Reżyser, znany z realizowanego przez wiele lat cyklu “Urodzeni w ZSRR”, wybrał kilku sportowców z różnych krajów i konkurencji, by prześledzić ich dramatyczne zmagania i razem z nimi dzielić ból, strach, pożądanie, radość zwycięstwa i gorycz porażki, czyli emocje tożsame z każdym wydarzeniem sportowym, a podczas olimpiady szczególnie spotęgowane.

 

Ponadto w programie zobaczymy jeden z najważniejszych dokumentów sportowych w historii kina: dwie części “Olimpiady” Leni Riefenstahl, pierwszy film z takim rozmachem pokazujący olimpiadę dzięki użyciu nowatorskich technik realizacyjnych. Ze względu na historyczny kontekst film uznawany jest dziś za kontrowersyjny, propagujący nie tylko sportowe idee, ale także nazistowską III Rzeszę. Niezaprzeczalnie jest to jednak kamień węgielny dla sportowych dokumentów filmowych.

 

“Olimpiada w Grenoble” według Claude’a Leloucha i François Reichenbacha to brutalne zmagania hokejowe, zjawiskowa jazda figurowa na łyżwach i pędzące z zawrotną prędkością sanki. Filmowcy pokazują także olimpiadę od kuchni, portretują zarówno sportowców, jak i publiczność, dzięki czemu podniosła atmosfera igrzysk zyskuje trochę humoru.

W “Maratonie” Carlosa Saury Igrzyska Olimpijskie w Barcelonie to widowiskowa ceremonia otwarcia, spektakularne zwycięstwa i druzgocące porażki. Pełna niepokoju muzyka w czasie biegu podkreśla determinację sportowców, delikatne, radosne dźwięki zamieniają lekkoatletykę w taniec, a smutne skrzypce towarzyszą tym, którym sukces na olimpiadzie nie był pisany. 

 

Harmonogram: 

 

PON| 30.05 | KIJÓW.CENTRUM | 20:30 “Igrzyska w Soczi”, reż. Sergey Miroshnichenko, 192’
WT| 31.05 | MOS 2 | 19:30 “Olimpiada cz. 1”, reż. Leni Riefenstahl, 124’
ŚR| 01.06 | MOS 2 | 19:30 “Olimpiada cz. 2”, reż. Leni Riefenstahl, 96’
CZW| 02.06| MOS 2 | 19:30 “Olimpiada w Grenoble”, reż. Claude Lelouch, François Reichenbach, 112’ PT| 03.06 | MOS 2 | 19:30 “Maraton”, reż. Carlos Saura, 114’

Kategoria: News.

Aktualności

932 z 1927