Opowieści ze świata i Gdzieś w Europie

Szczegóły sekcji pozakonkursowych Opowieści ze świata i Gdzieś w Europie

Choć to cztery główne konkursy wzbudzają zwykle największe emocje, sekcje pozakonkursowe Krakowskiego Festiwalu Filmowego oferują równie bogaty i emocjonujący repertuar.  
W „Opowieściach ze świata” tradycyjnie już przeniesiemy się w różne zakątki naszego globu, podążając za ciekawymi historiami, wyrazistymi postaciami i wciąż aktualnymi tematami, opowiedzianymi przez wielkich reżyserów. 

Obejrzymy „Iris” zmarłego niedawno laureata Smoka Smoków, wybitnego dokumentalisty Alberta Mayselsa.  Iris Apfel to amerykańska ikona stylu, jedna z najlepiej ubranych osób świata według The Guardian, znana także z tego, że projektowała wnętrza Białego Domu dla kolejnych 9 prezydentów Stanów Zjednoczonych. W wieku dziewięćdziesięciu lat stała się ambasadorką popularnej marki kosmetycznej MAC. 
Partnerem pokazu jest MAC Cosmetics
 

Iris, reż. Albert Maysles 

W zeszłym roku Julien Temple zabrał nas w monumentalną, historyczną podróż przez Londyn. Tym razem udamy się do innej metropolii, tętniącego życiem i rozgrzanego do czerwoności Rio De Janeiro. „Żar w Rio” oprowadza nas po ekskluzywnych resortach i popularnych atrakcjach turystycznych, ale także po zaułkach faweli, odsłaniając ciemną stronę tego barwnego miasta.

Niekonwencjonalne spojrzenie na judaizm przedstawia religijny Żyd i reżyser Ori Gruder w filmie „Święta sperma”, stając przed trudnym zadaniem wytłumaczenia swojemu dziesięcioletniemu synowi reguł dotyczących seksualności, która dla ortodoksyjnych Żydów wciąż jest tematem tabu.
Sześć różnych krajów przemierzają twórcy filmu „Wieczorem patrzą w księżyc” – Joanna Helander i Bo Persson – szukając źródeł współczesnego terroryzmu i antysemityzmu, a w tytule wykorzystując fragment wiersza Wisławy Szymborskiej.
Za sprawą filmu „Księga” w reżyserii rosyjskiego klasyka Vitaliya Manskiego zajmiemy się problematyką ludzkiego grzechu i zła, która mimo upływu lat nie traci na ważności, także  wśród rozsianej po całym świecie diaspory ormiańskiej.

Sekcja „Gdzieś w Europie” to filmy wyprodukowane na naszym kontynencie i podejmujące problemy nękające naszych sąsiadów, jednak bardzo uniwersalne.

W Rosji Ola kocha Galię i pragnie być z nią do końca świata, planując założenie rodziny, ale Galia nie podziela zaangażowania Oli w walkę o prawa osób homoseksualnych  („Miłość Oli”, reż. Kirill Sakhnarov).
W Bośni i Hercegowinie dorastające dzieci wojny przeżywają bolesną traumę samotności i odrzucenia, spędzając swoją młodość w przytułkach, bo matka ma inny pomysł na życie, bo ojciec jest brutalem lub odsiaduje wieloletnią karę za zbrodnie ludobójstwa („W cieniu wojny”, reż. Sophia i Georgia Scott)
Na Słowacji recydywiści podejmują próby powrotu do normalnego życia, zmagając się z nałogami i bezdusznym prawem („Comeback”, reż. Miro Remo). Która z tych barier okaże trudniejsza do pokonania, by wielki powrót stał się faktem? 
W Niemczech lokatorzy współczesnej wieży Babel, wyrzuceni poza nawias życia, marzą o lepszym jutrze, otuchy szukając wśród sąsiadów lub otaczając się licznymi psami i kotami („W bloku”, reż. Robin Humboldt, Laurentia Genske ).
Mieszkańcy siedmiu nadmorskich krajów nad Morzem Czarnym jeszcze nie przeczuwają nadciągającej w ten rejon świata nawałnicy, malowniczo prezentując się przed kamerą niemiecko – polskiej ekipy i dając świadectwo jak niewielka jest granica między niebem a piekłem („Czarnomorska odyseja”, reż. Stanisław Mucha). 
Czarnomorska Odyseja, reż. Stanisław Mucha
Kategoria: News.

Aktualności

1094 z 1939