Przekornie w nazwach sekcji pozakonkursowych królują tytuły fabuł, za to w środku znalazły się dokumentalne perełki z całego świata, choć nie zabraknie też polskich akcentów. W “Na krawędzi”, “Body/Ciało”, “Rodzinnych rewolucjach” oraz “Powidokach” będzie można zobaczyć mocne historie o ingerencji w cielesność, rodzinne konflikty, próby rewizjonistycznego podejścia do historii czy gniewne opowieści o konfliktach i radykalizmach.
Na krawędzi
Żyjemy w coraz bardziej spolaryzowanym świecie, w którym coraz trudniej znaleźć wspólną platformę dialogu. Dzięki filmom z sekcji Na krawędzi możemy zobaczyć z bliska, jak ekstremalne formy mogą przybierać dzisiejsze konflikty czy poszukiwanie nowych dróg wyjścia z kryzysu. Takie próby są podejmowane przez bohaterów dokumentu “Rozszczepienie”. Polsko-niemiecka koprodukcja João Pedro Prado, i Antona Yaremchuka problematyzuje gorący temat – energetykę jądrową – osadzając go w różnych miejscach i kontekstach, globalnych i lokalnych. Rozpisuje go na głosy, które chwilami brzmią bardzo poważnie, a chwilami ekscentrycznie i zabawnie.




Wspólnym mianownikiem tych bardzo różnych historii jest połączenie bezsilności i gniewu, które czasem stają się paliwem wspólnych działań, a czasem przybierają formy graniczące z absurdem, tak jest w dokumencie “Opowieść szamana” duetu Beaty i Mihaila Bashkirov. Dzisiejszej Rosji potrzeba egzorcysty. Za kogoś takiego uważa się Aleksandr Gabyszew, który wyruszył piechotą z Jakucji do Moskwy, by za pomocą szamańskich rytuałów uwolnić kraj od Putina. Film przedstawia odrealnioną codzienność kraju pogrążonego w beznadziei, bezprawiu i przesądach. O rytuałach jest również przerażający dokument “Poskromić węże”. Reżyser Matthias Lawetzky portretuje członków jednej ze wspólnot religijnych ze stanu Wirginia. Praktykujący ewangelikanie odprawiają niebezpieczny rytuał z udziałem jadowitych węży. Wierzą, że w ten sposób pokonują szatana. Film dla ludzi o mocnych nerwach i trzewiach. Natomiast wzruszeń może dostarczyć dokument “D jak dystans”. Co mają ze sobą wspólnego utrata pamięci, William S. Burroughs, powojenne akcje szpiegowskie CIA i dzisiejsze zmagania z bezduszną służbą zdrowia? To wszystko łączy się ze sobą w kreacyjnym i zarazem bardzo osobistym eseju autorstwa Christophera Petit i Emmy Matthews.
Body/Ciało
Zebrane w sekcji Body/Ciało dokumenty opowiadają o cielesności na wiele sposobów: naturalistycznie niczym w body horrorze, lekko albo z dużą dawką emocji. Powszechny kult gładkiej twarzy nie zawsze i nie wszędzie jest tym, czym się wydaje, a w sklepiku z bielizną łatwiej odsłonić swoją duszę. O tym pierwszym opowiada “A niech tę zmarszczkę szlag trafi” Omara Mismara. Im bliżej jest wojna, tym większy ruch w interesie – takie są spostrzeżenia szefowej bejruckiego salonu piękności, specjalizującego się w ostrzykiwaniu twarzy. Bez znieczulenia, operując głównie zbliżeniami, film pokazuje zabiegi medycyny estetycznej, które odbywają się na przekór bombom. Z kolei w brasfiternii spotkamy bohaterki dokumentu “Pełne wsparcie” Michala Cohena i Hedvy Goldschmidt. W tym miejscu chodzi o coś więcej niż dopasowanie biustonosza. Do sklepu w Jafie przychodzą klientki młode i niemłode, Żydówki i Arabki, po mastektomii i operacjach plastycznych, cis kobiety i trans kobiety. A brafitterka staje się na moment ich przyjaciółką i powiernicą. Bohaterka ostatniego z filmów w sekcji ponownie decyduje się zostać surogatką, żeby zapewnić lepszą przyszłość swojej dorastającej córce. Reżyserka Ketevan Vashagashvili w dokumencie “Umowa na 9 miesięcy” pokazuje z czym w Gruzji mierzy się jej protagonistka. Od komplikacji prawnych po te zdrowotne. Jak długo uda jej się ukryć ciążę?



Rodzinne rewolucje
Każdy dom kryje inne sekrety, a każda rodzina podlega własnej dynamice. Bohaterowie i bohaterki filmów z sekcji Rodzinne rewolucje muszą się zmierzyć ze swoim dziedzictwem. Dla jednych będzie to stara rodzinna posiadłość i definitywne pożegnanie z dawnym życiem. Dla innych wyzwaniem jest surowy obyczaj i prawo czyniące z kobiety istotę podrzędną. Niektórzy odkrywają, że ich rodzina, choć spełnia swoje podstawowe zadania, jest fikcją, a nawet więzieniem. Wszyscy oni, niezależnie od kultury, w jakiej przyszło im żyć, znaleźli się u progu nowego etapu życia.




Tytułowa bohaterka dokumentu “Azza” jest instruktorką jazdy w kraju, gdzie do niedawna kobietom nie wolno było prowadzić aut. Lecz pozostaje ofiarą innego saudyjskiego prawa: po rozwodzie to mąż przejął opiekę nad ich dziećmi. Bohaterka filmu Stefanie Brockhaus podejmuje próbę walki o siebie i wyrusza w podróż na pustynię. Film “Dziecko swoich czasów” opowiada o odwrotnej sytuacji. To dorosłe dziecko walczy o siebie. W latach 70. wiele holenderskich rodzin adoptowało dzieci z Indonezji. Tim jest jednym z nich. Jego przybrani rodzice mieli dobre intencje, jednak coś poszło nie tak. Dziś bohater ma pretensje do ojca, że zabrał go do Europy. Jesteśmy świadkami rodzinnej psychodramy, którą rejestruje brat bohatera, reżyser filmu, Huibert van Wijk. Z kolei w filmie “Być krewnym Johna Malkovicha” Luka Mavretica ojciec i syn, poeci, wyruszają w podróż przez rodzinne wspomnienia i legendy, by poznać prawdę o sobie i swojej relacji. Tropiąc domniemane pokrewieństwo z hollywoodzką gwiazdą, mierzą się z przeszłością, która może zmienić ich przyszłość. Intymna opowieść o pamięci, tożsamości i delikatnej więzi między bliskimi. W ramach UK/Poland Season na festiwalu będzie można zobaczyć “Tam gdzie żyją smoki”. Dokument jest intymnym i czarującym portretem dziecięcych lęków, wyobraźni i nieprzemijającej mocy rodzinnych mitów i artefaktów, które kształtują nasze życie. Wraz z reżyserką Suzanne Raes śledzimy losy rodzeństwa Impey, które przygotowuje swój rodzinny dom na sprzedaż.
Powidoki
W filmach z Powidoków powracamy do obrazów z przeszłości. Czasem jest to bardzo bolesna podróż, tak jak wtedy, gdy trzeba rozliczyć polską historię, zakłamywaną przez całe dekady. Albo gdy wyprawa zamienia się w śledztwo, które ma doprowadzić irańskiego zbrodniarza przed szwedzki sąd. Jest też opowieść o kobiecie, która pomimo burzliwej biografii, naznaczonej przez zawirowania XX wieku, znalazła swoje miejsce w historii. W każdym z tych przypadków przeszłość domaga się ponownego odczytania.



Dziś jej malarstwo przeżywa na świecie renesans i pozostaje inspiracją dla twórców z różnych dziedzin. Nie mniej fascynujący od samych obrazów jest życiorys urodzonej w Warszawie artystki. Film “Prawdziwa historia Tamary Łempickiej” Julie Rubio składa hołd malarce, która odważnie przekraczała granice stawiane kobietom w sztuce. Domniemane żydowskie korzenie artystki łączą się z filmem “Polska kontra historia” Joanny Grudzińskiej. Pogrom w Jedwabnem z 1941 roku przez długi czas był białą plamą w polskiej historii. Dopiero książka „Sąsiedzi” Jana Tomasza Grossa uruchomiła debatę na temat stosunków polsko-żydowskich w czasach okupacji. Film pokazuje, jak temat ten podzielił Polaków i został zawłaszczony przez politykę historyczną. Z kolei “Przeżyć egzekucję” to film, który ogląda się niczym mocny thriller, a chwilami jak dramat sądowy. Na naszych oczach odbywa się skomplikowana akcja, której celem jest schwytanie i osądzenie człowieka współodpowiedzialnego w latach 80. za masakrę tysięcy irańskich więźniów politycznych.
Na krawędzi:
- D jak dystans / D is for Distance, reż. Christopher Petit, Emma Matthews, Finlandia, 88’, 2025
- Poskromić węże / Taking Up Serpents, reż. Matthias Lawetzky, Niemcy, USA, 90’, 2025
- Rozszczepienie / Fission, reż. João Pedro Prado, Anton Yaremchuk, Polska, Niemcy, 75’, 2025
- Opowieść szamana / A Shaman’s Tale, reż. Beata Bashkirova, Mihail Bashkirov, Francja, Czechy, USA, 75’, 2024
Body / Ciało
- A niech tę zmarszczkę szlag trafi / Frown Gone Mad, reż. Omar Mismar, Liban, 71’, 2024
- Pełne wsparcie / Full Support, reż. Michal Cohen, Izrael, 68’, 2024
- Umowa na 9 miesięcy / 9-Month Contract, reż. Ketevan Vashagashvili, Gruzja, Bułgaria, Niemcy, 77’, 2025
Rodzinne rewolucje:
- Azza, reż. Stefanie Brockhaus, Niemcy, 89’, 2025
- Być krewnym Johna Malkovicha / Being Related to John Malkovich, reż. Luka Mavretić, Bułgaria, Chorwacja, Włochy, 73’, 2024
- Dziecko swoich czasów / Child of Their Time, reż. Huibert van Wijk, Holandia, 55’, 2024
- Tam gdzie żyją smoki / Where Dragons Live, reż. Suzanne Raes, Holandia, Wielka Brytania, Irlandia Północna, 81’, 2024
Powidoki:
- Polska kontra Historia / Poland versus History, reż. Joanna Grudzińska, Polska, Francja, 70, 2025
- Prawdziwa historia Tamary Łempickiej / The True Story of Tamara de Lempicka & The Art of Survival, reż. Julie Rubio, USA. 96’, 2024
- Przeżyć egzekucję / Surviving the Death Commitee, reż. Nima Sarvestani, Szwecja, 85’, 2025
Poznaj insiderski program 65. Krakowskiego Festiwalu Filmowego!
Krakowski Festiwal Filmowy jest na ekskluzywnej liście wydarzeń filmowych kwalifikujących do Oscara® w kategoriach krótkometrażowych (fabuła, animacja, dokument) oraz pełnometrażowego filmu dokumentalnego, do Europejskiej Nagrody Filmowej w tych samych kategoriach, a także kwalifikuje do nagród BAFTA.
Krakowski Festiwal Filmowy organizowany jest przy wsparciu finansowym Miasta Kraków, Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej, Programu Kreatywna Europa MEDIA oraz Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego. Współorganizatorem jest Stowarzyszenie Filmowców Polskich.
Współorganizatorem KFF w Barbakanie jest Narodowe Centrum Kultury w ramach programu kulturalnego polskiej prezydencji w Radzie Unii Europejskiej 2025.
65. Krakowski Festiwal Filmowy odbędzie się w kinach od 25 maja do 1 czerwca 2025 roku oraz od 30 maja do 15 czerwca online na KFF VOD.