Short Matters! = Best shorts!

Zachwyciły krytyków, skradły serca międzynarodowej publiczności i zostały wybrane przez prestiżowe grono festiwali do tego, by znaleźć się w finale Europejskich Nagród Filmowych. Już po raz kolejny widzowie Krakowskiego Festiwalu Filmowego będą mieli okazję obejrzeć najciekawsze europejskie krótkie dokumenty, animacje i fabuły minionego sezonu.

Sekcja „Short Matters! Krótkie filmy roku towarzyszy festiwalowi od lat. W tegorocznej edycji przeważają krótkie fabuły, ale w programie znalazły się też animacje i dokumenty. Wszystkie produkcje pokazywane pod jej szyldem to obrazy, które znalazły się na krótkiej liście tytułów ubiegających się o nominację do Europejskiej Nagrody Filmowej – odpowiednika amerykańskiego Oscara. 

Jesteśmy niezwykle dumni z tego, że od wielu lat prezentujemy naszej publiczności program “Short Matters!”. Cieszy nas obecność w tym gronie filmów, które w ubiegłym roku pokazywaliśmy w Krakowie i jesteśmy bardzo ciekawi reakcji naszej publiczności na pozostałe krótkie metraże – komentuje Barbara Orlicz-Szczypuła, dyrektorka biura programowego festiwalu. Program jest jak zwykle bardzo różnorodny, co pokazuje, że europejskie kino nie zamyka się, a wciąż eksperymentuje i szuka nowych form.

W tym roku będzie można obejrzeć dwie animacje prezentowane wcześniej na Krakowskim Festiwalu Filmowym. W programie sekcji znalazły się Kwestia smaku reżyseria Joanna Quinn oraz laureat ubiegłorocznego Srebrnego Smoka Kocham, tato w reżyserii Diany Cam Van Nguyen. Ten drugi tytuł znalazł się w finałowej piątce filmów nominowanych do Europejskich Nagród Filmowych. Ostatecznie nagroda dla najlepszej krótkometrażowej produkcji trafiła do słoweńsko-francuskiej animacji, Życie seksualne babci w reżyserii Urški Djukić i Émilie Pigeard. Tego bezpruderyjnego i przełamującego tabu filmu nie zabraknie w sekcji “Short Matters!”. 

Wśród nominowanych do Europejskich Nagród Filmowych, które pokażemy w Krakowie, znalazła się jeszcze jedna animacja. To doceniona również przez oscarowe gremium portugalsko-brytyjsko-francuska produkcja Handlarze lodu reżyseria João Gonzalez. Film jest piękną, kameralną opowieścią o relacji ojca i syna. Podobny temat poruszają też fabularne Czereśnie reżyseria Vytautas Katkus. W litewskim shorcie obserwujemy, jak przy zbieraniu owoców z tytułowego drzewa, pracują dwa pokolenia mężczyzn, co okazuje się pretekstem do pogłębienia więzi między rodzicem, a dorastającym dzieckiem. O skomplikowanych relacjach rodzinnych opowiada też kolejna znakomita fabuła z Litwy. W filmie Techno, Mama reżyseria Saulius Baradinskas otrzymujemy portret zaborczej matki i syna, który próbuje się wyrwać z kraju i spod kurateli toksycznej rodzicielki. Większą swobodę ma nastoletnia bohaterka Wspomnienia gwałtownej burzy w reżyserii Sofii Georgovassili. Dziewczynie udaje się przed rodzicami ukryć pewną tajemnicę.

Z tegorocznego zestawu wyłaniają się nam dwa dominujące wątki tematyczne. Obok związków i relacji rodzinnych, równie silnie wybrzmiewa kwestia nadużyć władzy. W mocnym dokumencie Podręcznik reżyser Pavel Mozha rekonstruuje zestaw tortur i represji, którym na Białorusi poddawani się przeciwnicy władzy. Z kolei w fabularnym Czy odwiedzą mnie rodzice? reżyseria Mo Harawe zobaczymy przejmującą historię przesłuchań młodego, zagubionego somalijskiego chłopaka, który pada ofiarą bezwzględnego systemu. Odpowiedzią na te doświadczenia może być eksperyment prowadzony przez bohaterów dokumentu Sąsiad Abdi reżyseria Douwe Dijkstra. Dwaj sąsiedzi tworzą wirtualną rzeczywistość, w której ofiary wojen i prześladowań będą mogły skonfrontować się z przeszłością. W ramach wytchnienia krakowska publiczność będzie miała okazję zobaczyć refleksyjną i kojącą fabułę. To nagrodzone na ubiegłorocznym Berlinale hiszpański Siewca gwiazd w reżyserii Lois Patiño.

Filmy w sekcji Short Matters!:

  • Czereśnie / Cherries, reż. Vytautas Katkus, Litwa,  15’, 2022
  • Życie seksualne babci / Granny’s Sexual Life, reż. Urška Djukić, Émilie Pigeard, 13’, 2021
  • Podręcznik / Handbook, reż. Pavel Mozhar, Niemcy, Białoruś, 29’, 2021
  • Handlarze lodu / Ice Merchants, reż. João Gonzalez, Portugalia, Francja, Wiielka Brytania, 14’, 2022
  • Kocham, tato / Love, Dad, reż. Diana Cam Van Nguyen, Czechy, Słowacja, 13’, 2021
  • Kwestia smaku/ Affairs of the Art, reż. Joanna Quinn, Wielka Brytania, Kanada, 16’, 2021
  • Wspomnienie gwałtownej burzy / Memoir of a Veering Storm, reż. Sofia Georgovassili, Grecja, 14’,  2022
  • Sąsiad Abdi / Neighbour Abdi, reż. Douwe Dijkstra, Królestwo Niderlandow, 29’, 2022
  • Techno, Mama, reż. Saulius Baradinskas, Litwa, 18’, 2021
  • Siewca gwiazd / The Sower of Stars, reż.  Lois Patiño, Hiszpania, 25’, 2022
  • Czy odwiedzą mnie rodzice? / Will My Parents Come to See Me, reż. Mo Harawe, 28’, Austria, Niemcy, Somalia, 2022

Szczegółowy program Festiwalu będzie opublikowany w połowie maja na stronie www.krakowfilmfestival.pl.

Krakowski Festiwal Filmowy jest na ekskluzywnej liście wydarzeń filmowych kwalifikujących do Oscara® w kategoriach krótkometrażowych (fabuła, animacja, dokument) oraz pełnometrażowego filmu dokumentalnego, a także rekomenduje do Europejskiej Nagrody Filmowej w tych samych kategoriach.

Krakowski Festiwal Filmowy realizowany jest przy wsparciu finansowym Unii Europejskiej w ramach programu “Kreatywna Europa”, Miasta Krakowa, Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej, Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Województwa Małopolskiego. Współorganizatorem jest Stowarzyszenie Filmowców Polskich, a głównym organizatorem –  Krakowska Fundacja Filmowa

63. Krakowski Festiwal Filmowy odbędzie się w kinach w dniach od 28 maja do 4 czerwca oraz online na terenie całej Polski od 2 do 18 czerwca 2023.

Kategoria: News.

Aktualności

209 z 1973