Stypendyści Miasta Krakowa na dużym ekranie

Krakowski Festiwal Filmowy i Akademia Sztuk Pięknych w Krakowie, w ramach Open Eyes Art Festival, zapraszają na tydzień bezpłatnych pokazów filmowych Open Screen, które odbędą się od 15 do 21 listopada, codziennie o godz. 19.00 w Auli ASP (Plac Matejki 13). W programie znalazły się filmy animowane, fabularne i dokumentalne; te najnowsze, ale także te starsze; produkcje krótko- i pełnometrażowe. Łączy je jedno – wszystkie są autorstwa laureatów Stypendium Miasta Krakowa.

Open Screen to otwarcie na różnorodne filmowe doświadczenia. Intymne opowieści spotkają się tutaj z wielką historią. Realizm dokumentu z fantazją, czy nawet surrealizmem animacji. W programie znajdą się tytuły twórców o ogromnym dorobku, jak i tych, którzy dopiero stawiają pierwsze kroki za kamerą. Będą to produkcje, które inspirują, czasem bawią, a innym razem pobudzają do myślenia, wyznaczają nowoczesne trendy oraz poruszają zagadnienia istotne dla funkcjonowania człowieka we współczesnym świecie.

Mimo intensywnych przygotowań do kolejnej edycji Krakowskiego Festiwalu Filmowego, jesień Krakowskiej Fundacji Filmowej jest wypełniona innymi filmowymi wydarzeniami. Na naszej platformie KFF VOD trwa przegląd online laureatów tegorocznego festiwalu; w tym tygodniu do krakowskich film wprowadzamy niezwykły ekologiczny dokument “Nature Is My Homeland” Marka Gajczaka oraz inaugurujemy niepowtarzalny przegląd filmowy wraz z zaprzyjaźnioną Akademią Sztuk Pięknych – podsumowuje dyrektor Krakowskiego Festiwalu Filmowego, Krzysztof Gierat – Na ten ostatni cieszymy się szczególnie. Z przyjemnością przypomnimy widzom głośne filmy twórców związanych z Krakowem. Dla mnie to także osobista satysfakcja, bo program stypendialny narodził się w 1993 roku, kiedy byłem wiceprezydentem Krakowa.

Wstęp na wszystkie pokazy jest bezpłatny.

Program przeglądu Open Screen

  • Poniedziałek, 15 listopada

„1970” (70’), dokument,  reż. Tomasz Wolski, anim. Robert Sowa

Film opowiada o zepsuciu władzy, która nie potrafi i nie chce rozmawiać z ludźmi, używa argumentu siły. Dotyczy to nie tylko tego jednego gabinetu i wydarzeń grudnia 1970 r.

  • Wtorek,  16 listopada

„Szczęściarze” (27’), dokument, reż. Tomasz Wolski 

Zbiorowy portret petentów Urzędu Stanu Cywilnego. Młode pary rejestrują tu swój związek, rodzice nowonarodzone dzieci, wdowcy zgon małżonka, a jubilaci otrzymują medale za długoletnie pożycie małżeńskie. Przez mikrosceny obserwujemy różne etapy związku pomiędzy kobietą a mężczyzną.

„Złota rybka” (69’), dokument, reż. Tomasz Wolski 

Codzienne życie wychowanków Domu Pomocy Społecznej, którzy przygotowują się do wystawienia w teatrze spektaklu #Bajka o Złotej Rybce#. Opowieść o kolorowym świecie osób upośledzonych i o ich marzeniach. 

  • Środa,  17 listopada

„Dad you’ve never had” (29’), dokument, reż. Dominika Łapka 

Historia skomplikowanej relacji córki z ojcem. Córka wyrusza w podróż do ojca, który ją kiedyś odrzucił. Ojciec wpuszcza dziewczynę do swojego mieszkania, stara się odpowiedzieć na jej pytania, razem pochylają się nad listami, które przez lata do siebie pisali. 

„Solar Voyage” (18’), dokument, reż. Adam Żądło

Historia człowieka, który po latach izolacji wyrusza w niewiarygodną podróż dookoła świata w poszukiwaniu miłości i słońca.

„Marysina Polana” (39’), dokument, reż. Grzegorz Zariczny 

Na rozległym górskim zboczu gdzieś nad lasem wydobywa się dym. To bacówka. Aby do niej dojechać, trzeba minąć dawno już nieczynne polsko-słowackie przejście graniczne i skręcić głęboko w las. W bacówce mieszka czterech mężczyzn. Przez ponad pół roku, od maja do października skazani są wyłącznie na swoją obecność.

  • Czwartek, 18 listopada

„128. Szczur” (30’), fabuła, reż. Jakub Pączek 

Film o niezajmowaniu swojego miejsca w wyścigu szczurów i o tym, że szczęśliwi bywają tylko idioci. Paweł Burak, sfrustrowany student teologii, wypowiada wojnę otaczającej go rzeczywistości.

„Ucho wewnętrzne” (74’), dokument, reż. Szymon Uliasz 

Próba przedstawienia artystycznej biografii Mikołaja Trzaski  w kontekście łączących go relacji z innymi muzykami oraz podczas indywidualnych poszukiwań, refleksji wypływających z poszczególnych spotkań. Wśród najbliższych współpracowników głównego bohatera znajdują się m.in. gitarzysta Raphael Rogiński oraz pisarz Andrzej Stasiuk. Trzaska prowadzi nas przez meandry polskiej i światowej sceny muzyki improwizowanej wskazując na obszary, inspiracje, korzenie, z których owa muzyka czerpie. 

  • Piątek 19 listopada 2021 r.

„Photon” (107’), dokument, reż. Norman Leto 

Trzyczęściowa historia przedstawiająca tworzenia się materii, informacje dotyczące powstawania życia oraz futurystyczną wizję świata.

  • Sobota 20 listopada 2021 r.

„Millhaven” (7’), animacja, reż. Bartek Kulas 

Demoniczna nastolatka śpiewa o serii tajemniczych morderstw, do których doszło w prowincjonalnym miasteczku.

„Polański, Horowitz. Hometown” (75’), dokument, reż. Anna Kokoszka-Romer, Mateusz Kudła 

Po kilkudziesięciu latach wreszcie udało im się spotkać w rodzinnym mieście. Dwóch artystów, fotografik Ryszard Horowitz i reżyser Roman Polański, wędruje po Krakowie śladami swoich wojennych doświadczeń. Przemierzają ulice Kazimierza i dawnego getta, zaglądają do mieszkań, w których spędzili chłopięce lata, wspominają tych, których już nie ma – ale także tych, dzięki którym przeżyli Zagładę. 

  • Niedziela 21 listopada 2021 r.

„Figury niemożliwe i inne historie II” (15’), animacja, reż. Marta Pajek 

Bohaterką części drugiej tryptyku jest kobieta, która w codziennej bieganinie potyka się i przewraca. Kiedy wstaje, odkrywa że dom w którym mieszka ma nieoczekiwane właściwości – zbudowany jest z paradoksów, wypełniony iluzjami i pokryty wzorami.

„Figury niemożliwe i inne historie III” (12’), animacja, reż. Marta Pajek

Bohaterami filmu są kobieta i mężczyzna w średnim wieku, którzy spotykają się w poczekalni. W przestrzeni poczekalni znajduje się tylko rząd krzeseł i kilka roślin doniczkowych. Kobieta z mężczyzną powoli zbliżają się do siebie. On pomaga jej zdjąć ciężkie, czarne futro, które okrywa jej nagie ciało. Tak rozpoczyna się ich wspólna gra polegająca na naprzemiennym uwodzeniu i obnażaniu się wzajemnie. 

„Roz-poznanie” (6’), animacja, reż. Przemysław Świda Garnitur, kapelusz, teczka – bohater animacji wygląda jak przedstawiciel pokolenia yuppie lub pracownik korporacji. Tym razem jednak w swojej teczce nie ma dokumentów, lecz kolejne wersje samego siebie, a zamiast w podróż biznesową udaje się w szaleńczy bieg po własnej świadomości. Czy mężczyzna ucieka przed sobą, czy siebie próbuje dogonić? Co stanie się, gdy „ja” bohatera wreszcie się spotkają? Abstrakcyjna wizja kształtowania własnej osobowości w stylistyce prasowego komiksu. 

„Refreny”(13’), animacja, reż. Wioletta Sowa 

Reżyserka opowiedziała w filmie przejmującą historię trzech kobiet, reprezentujących różne pokolenia: babci, jej córki i wnuczki, mających podobne doświadczenia. Ich losy można czytać jako kolejne zwrotki urzekającej i głębokiej pieśni, w której pokrewne emocje i koleje losu powracają jak tytułowe refreny.

„Lato 2014” (12’), animacja, reż. Wojciech Sobczyk 

Surowy lecz poetycki, wybrzmiewający w kluczu szarości traktat o pragnieniu dominacji i przemocy jako sile napędzającej historię. Po wielkiej bitwie wokół rozciąga się apokaliptyczny pejzaż. Wszystko trawi wielki ogień.

„Wszystko płynie” (7’), animacja, reż. Edyta Turczanik 

Niemowlęta raczkują, poruszają się chwiejnymi kroczkami, dzieci biegają, bawią się, młodzi ludzie pędzą dokądś, a starcy nieco już przygarbieni wolno przemierzają alejki, każdy z nich na swój sposób ewoluujący i z każdą chwilą przemijający…

„Książę w cukierni” (16’), animacja, reż. Katarzyna Agopsowicz 

Dla niego szczęście to same kłopoty, dla niej może się ono kryć w najzwyklejszej chwili. On ciągle narzeka, ją cieszą małe przyjemności. Dla niego za szczęście trzeba słono zapłacić, według niej kosztuje ono tyle co dobre ciacho. Duży Książę i Kaktusica toczą filozoficzną pogawędkę o życiu w magicznej kawiarni, która niespodziewanie przemienia się w las pełen cudów.

„Vitae Azilia” (7’), animacja, reż. Joanna Wapniewska 

Film o utraconej, ale wciąż żywej relacji między dwojgiem ludzi. Główną bohaterką jest młoda kobieta, która pozostając sam na sam z własnymi uczuciami i tęsknotami, próbuje na nowo odnaleźć się po stracie bliskiej osoby. Zanurzając się w wykreowaną przestrzeń wspomnień, nadpisuje je, tworząc coraz bardziej surrealistyczną rzeczywistość, w której pozorna akceptacja poczucia straty, demaskuje jej emocjonalne uwikłanie w dawną relację.

„O Jezu!” (4’), animacja, reż. Betina Bożek 

Bohaterami filmu są zwykli ludzie targani wewnętrznymi namiętnościami, nieporadni w wyrażaniu uczuć, ciągle oczekujący na to prawdziwe “wielkie spełnienie”. Spędzając czas na zwykłych, niepotrzebnych zajęciach, rozpływają się w codziennym niebycie targani emocjami i potrzebą miłości. Muzyka gra, bohaterowie toną w emocjach i rozlanych drinkach, a orkiestra próbuje nadać ton. Jednak wielka nieudolność wydaję się być nie do przezwyciężenia. O Jezu…

Pokazy Open Screen od 15 do 21 listopada, codziennie o godzinie 19:00 w Auli ASP (Gmach Główny ASP, pl. Matejki 13). Wstęp wolny.