ZWYCIĘZCY 48. KRAKOWSKIEGO FESTIWALU FILMOWEGO

 

ALLAN KING – LAUREAT SMOKA SMOKÓW


KONKURS DOKUMENTÓW PEŁNOMETRAŻOWYCH

Grand Prix – Złoty Róg: „Predstavlenye” / „Rewia” reż. Sergei Loztnitsa (Niemcy/Rosja/Ukraina)
Srebrny Róg: „Nach Der Musik” / „Muzyka mojego ojca” reż. Igor Heitzmann (Niemcy)

Dyplomy Honorowe:

za najlepsze zdjęcia dla twórców, bez których najważniejsze filmy festiwalu nie mogłyby powstać i jednocześnie dla autorów najbardziej poruszających obrazów na festiwalu – często anonimowych operatorów materiałów archiwalnych.


KONKURS MIĘDZYNARODOWY
Grand Prix – Złoty Smok: „Alumbramiento” / „W stronę światła” reż. Eduardo Chapero-Jackson (Hiszpania)
Srebrny Smok dla reżysera najlepszego filmu animowanego: Wiola Sowa za film „Refreny” (Polska)
Srebrny Smok dla reżysera najlepszego filmu fabularnego: Agnieszka Smoczyńska za film „Aria Diva” (Polska)
Srebrny Smok dla reżysera najlepszego filmu dokumentalnego: Marcin Koszałka za film „Do bólu” (Polska)

Prix UIP Kraków: „Time Is Running Out” / „Czas się kończy” w reżyserii Marca Reisbiga (Wielka Brytania)

Dyplomy honorowe:
„Humoresca” / „Humoreska” w reżyserii Diany Deleanu (Rumunia)
„Sianoze” / „Sinica” w reżyserii Rokhsareh Ghaemmaghami (Iran)

Jury Międzynarodowej Krytyki Filmowej (FIPRESCI)
na 48. Krakowskim Festiwalu Filmowym w składzie: Maria Kornatowska (Polska), Tomislav Sakić (Chorwacja), Ingeborg Bratoeva (Bułgaria) postanowiło przyznać nagrodę filmowi „Refreny” w reżyserii Wioli Sowy (Polska) w uznaniu dla indywidualnej siły wyrazu, oryginalnej wyobraźni i artystycznej perspektywy.


Jury Międzynarodowej Federacji Klubów Filmowych (FICC) w składzie: Arnold Deć (Polska), Arne Feddersen (Niemcy) and Mats Frendberg (Szwecja) postanowiło przyznać Nagrodę Don Kichota filmowi “Le Jardin de Jad” / „Ogród Jada” w reżyserii Georgi Lazarevskiego (Francja). Nagrodę przyznano jednogłośnie za poszukiwanie cichego, ale głębokiego humanizmu w ogarniętym kryzysem świecie.

KONKURS POLSKI

 

Grand Prix – Złoty Lajkonik: „Gugara” w reżyserii Jacka Nagłowskiego i Andrzeja Dybczaka
Srebrny Lajkonik dla reżysera najlepszego filmu dokumentalnego: Maciej Cuske za film „III. Pamiętaj, abyś dzień święty święcił”
Srebrny Lajkonik dla reżysera najlepszego filmu animowanego: Wiola Sowa za film „Refreny”
Srebrny Lajkonik dla reżysera najlepszego filmu fabularnego: Agnieszka Smoczyńska za film „Aria Diva”

Dyplomy Honorowe:
„Kamienna cisza” w reżyserii Krzysztofa Kopczyńskiego
„14 dni. Prowokacja bydgoska”, w reżyserii Jacka Petryckiego i Grzegorza Eberhardta
„Do bólu” w reżyserii Marcina Koszałki

NAGRODY POZAREGULAMINOWE


Nagroda Prezesa Stowarzyszenia Filmowców Polskich: Tomasz Jurkiewicz, reżyser filmu „Radioakcja”
Nagroda Prezesa Stowarzyszenia Filmowców Polskich za najlepszy montaż w filmie: Wojciech Jagiełło za film „Aria Diva”
Nagroda Prezesa TVP SA dla najlepszego filmu dokumentalnego: Jacek Nagłowski i Andrzej Dybczak, reżyserzy filmu „Gugara”
Nagroda Prezesa TVP SA za najlepsze zdjęcia: Szymon Lenkowski za zdjęcia do filmu „Jak w niebie” w reżyserii Filipa Marczewskiego
Nagroda im. Macieja Szumowskiego: Kuba Maciejko, reżyser filmu „Felgarz z Woli”
Rzeźba Bronisława Chromego dla najlepszego producenta polskich filmów krótkometrażowych i dokumentalnych – Mistrzowska Szkoła Reżyserii Filmowej Andrzeja Wajdy


Nagroda Jury Studentów Miasta Krakowa:


Najlepszy film polski: „III. Pamiętaj, abyś dzień święty święcił” w reżyserii Macieja Cuske (Polska)
Dyplom Honorowy: Michał Jóźwiak, reżyser filmu „Henio, idziemy na Widzew” (Polska)
Najlepszy pełnometrażowy film dokumentalny: „Złota rybka” w reżyserii Tomasza Wolskiego (Polska)
Dyplom Honorowy: Michaelowi Noerowi, reżyser filmu „Vesterbro” (Dania)
Najlepszy film krótkometrażowy: „Auf Der Strecke” / „Na linii” w reżyserii Reto Caffi (Niemcy/Szwajcaria)
Dyplom Honorowy: Marc Reisbig, reżyser filmu „Time Is Running Out” / „Czas się kończy” (Wielka Brytania)
Nagroda publiczności: „Złota rybka” w reżyserii Tomasza Wolskiego (Polska)