NAGRODY 62. Krakowskiego Festiwalu Filmowego

NAGRODA SMOK SMOKÓW

za wkład w rozwój światowego filmu dokumentalnego: JARMO JÄÄSKELÄINEN (Finlandia)

REKOMENDACJA KFF do Europejskiej Nagrody Filmowej w kategorii filmu dokumentalnego:

BOYLESQUE, reż. Bogna Kowalczyk (Polska)

MIĘDZYNARODOWY KONKURS FILMÓW DOKUMENTALNYCH

Jury konkursu dokumentalnego w składzie: Till Brockmann – przewodniczący (Szwajcaria), Christine Camdessus (Francja),  Ohad Milstein (Izrael), Petrula Veljanovska (Macedonia Północna), Agnieszka Zwiefka (Polska) podjęło decyzję o przyznaniu  następujących nagród:

ZŁOTY RÓG dla reżysera najlepszego filmu – Denis Dobrovoda za film Katedra (Słowacja)

Żarliwa wiara pozwala prostemu człowiekowi czerpać niemal nieludzką energię, która oscyluje między geniuszem, wizją i obsesją. Film w wyszukany sposób łączy to, co duchowe z tym, co materialne i ukazuje jednocześnie potęgę wiary. Niczym świątynia zbudowana przez niedoszłego mnicha, film błyskotliwie przeplata materiały archiwalne, wywiady i amatorskie nagrania samego bohatera, układając je w fascynującą opowieść o współczesnym Łazarzu.

SREBRNY RÓG dla reżysera filmu o wysokich walorach artystycznych – Shaunak Sen za film Wszystko, co żyje (USA, Wielka Brytania, Indie)

Od pierwszego ujęcia film zabiera nas w oniryczną podróż. Podważając tradycyjny sposób kręcenia dokumentów i konsekwentny w swym artystycznym kunszcie, wprowadza powiew estetycznej świeżości, który odzwierciedla piękno zagrożonego świata.

SREBRNY RÓG dla reżysera filmu o tematyce społecznej – Laura Sistero za film Poślizg kontrolowany (Hiszpania)

Odnalazłszy iskrę życia pośród lodowatego i nieprzyjaznego klimatu ekonomicznego upadku, reżyserka ukazuje drobny akt wyzwolenia i nie tak znowuż cichego buntu. Poznajemy dziarską grupę młodzików driftujących wśród beznadziei otaczającego ich świata. Reżyserce udaje się uchwycić chwile za pomocą wyrazistego, poetyckiego, i sprytnie symbolicznego języka filmowego, nie wpadając jednocześnie w pułapkę banalizowania wszechobecnego spustoszenia.

WYRÓŻNIENIE – Elwira Niewiera i Piotr Rosołowski za film Syndrom Hamleta (Polska, Niemcy)

WYRÓŻNIENIE – Igor Ivanko za film Krucha pamięć (Ukraina, Słowacja)

NAGRODA FIPRESCI

Jury Międzynarodowej Federacji Krytyków Filmowych (FIPRESCI) w składzie: Nino Kovačić (Chorwacja),  Yun-Hua Chen (Tajwan), Giuseppe Sedia (Włochy) przyznało nagrodę Hirotoshiemu Takeoka za film Adamiani (Japonia, Królestwo Niderlandów).

W swoim debiutanckim dokumencie o Kistach Hirotoshi Takeoka przedstawia wielowątkową opowieść o społeczności, która wstępuję na drogę ku odkupieniu. Poprowadzi ją grupa nieustępliwych i tolerancyjnych kobiet, które całą nadzieję pokładają w rozwoju turystyki. W społeczeństwie, gdzie męskość często mierzy się chęcią i zdolnością do walki, to właśnie one łagodzą spory i stanowią przykład budzącej podziw wytrwałości. W niezwykle życzliwy i nieosądzający sposób japoński reżyser pokazuje, że w przepięknym wąwozie Panksi tylko poprzez przyjęcie Innego można jednocześnie rozliczyć się z własną przeszłością i zagwarantować lepszą przyszłość.

MIĘDZYNARODOWY KONKURS FILMÓW KRÓTKOMETRAŻOWYCH

Jury konkursu krótkometrażowego w składzie: Juliusz Machulski – przewodniczący (Polska), Andrea Martignoni (Włochy), Anita Reher (Dania), Olga Lucovnicova (Mołdawia), Amer Salmeen Al Murry (Zjednoczone Emiraty Arabskie) postanowiło przyznać następujące nagrody:

ZŁOTY SMOK dla reżysera najlepszego filmu – Jay Rosenblatt za film Jak minął rok? (USA)

SREBRNY SMOK dla reżysera najlepszego filmu dokumentalnego – Raúl de la Fuente Calle i Amaia Ramirez  za film Maldita. Pieśń miłości do Sarajewa (Hiszpania)

WYRÓŻNIENIE – Adán Aliaga za film Hardcore (Hiszpania)

SREBRNY SMOK dla reżysera najlepszego filmu animowanego – Diana Cam Van Nguyen za film Kocham, tato  (Czechy, Słowacja)

WYRÓŻNIENIE – Gerhard Funk za film Kozie zaklęcie (Niemcy)

SREBRNY SMOK dla reżysera najlepszego filmu fabularnego – Karolina Porcari za film Victoria (Polska)

WYRÓŻNIENIE – Alison Kuhn za film Roje (Niemcy)

Nagroda dla najlepszego filmu europejskiego (Kandydat KFF do Europejskiej Nagrody Filmowej w kategorii filmu krótkometrażowego) – Kocham, tato w reżyserii Diany Cam Van Nguyen (Czechy, Słowacja)

NAGRODA FICC

Jury Międzynarodowej Federacji Klubów Filmowych (FICC) w składzie: Eugene Dugan-Brause (Wielka Brytania), Ritesh Basak (Indie), Karolina Nowacka (Polska) postanowiło przyznać nagrodę Don Quichota filmowi Parizad w reżyserii Mehdi Imani Shahmiri (Iran) oraz wyróżnienie filmowi: Kocham, tato w reżyserii Diany Cam Van Nguyen (Czechy, Słowacja)

MIĘDZYNARODOWY KONKURS DOCFILMMUSIC

Jury konkursu muzycznego w składzie: Włodek Pawlik – przewodniczący (Polska), Roman Gutek (Polska), Robert Kirchhoff (Słowacja) postanowiło przyznać nagrodę:

ZŁOTY HEJNAŁ dla reżysera najlepszego filmu – Lucie Králová za film Jan Kapr. Opera dokumentalna (Czechy, Słowacja)

Nieoczywista i innowacyjna forma wypracowana, aby opowiedzieć o rozbudowanym i kontrowersyjnym bohaterze. Film o trudnych wyborach i zderzeniu się sztuki z reżimem totalitarnym, z historią wschodniej Europy XX w.

WYRÓŻNIENIE dla Ana Sofia Fonseca za film Cesária Évora (Portugalia)

Nieznana opowieść o życiu genialnej piosenkarki z Republiki Zielonego Przylądka, w której uchwycona została potęga muzyki przełamującej wszelkie granice – języka, państw i systemów. Film o muzyce wywodzącej się z trudnego kontekstu niewolnictwa i braku wolności.

KONKURS POLSKI

Jury konkursu polskiego w składzie: Piotr Stasik – przewodniczący, Daria Kopiec, Kuba Mikurda, Anna Sienkiewicz-Rogowska, Małgorzata Szyła  po obejrzeniu wszystkich filmów konkursowych postanowiło przyznać następujące nagrody:

ZŁOTY LAJKONIK dla reżysera najlepszego filmu ufundowany przez Prezesa Stowarzyszenia Filmowców Polskich –  Elwira Niewiera i Piotr Rosołowski za film Syndrom Hamleta (Polska, Niemcy)

Reżyserzy tego filmu spotkali się ze swoimi bohaterami zanim wojna w Ukrainie przybrała na sile. Dzięki temu my, widzowie, mamy szansę na głębszą analizę, na zrozumienie i współodczuwanie tego co dzieje się teraz, ale też tego, co czeka naszych sąsiadów, a być może i nas w przyszłości. To ważne szczególnie w czasach, kiedy o wojnie dowiadujemy się głównie z krótkich informacji w mediach społecznościowych, kiedy temat wojny powoli „oswaja” się. Ważne, bo wiele ludzi nadal myśli, że ta wojna jest daleko i ich nie dotyczy. Ważne, bo wielu polityków przyjęło strategię minimalnych ruchów – krótkowzroczną i podyktowaną obawą o stratę zysków. Ale ich film to nie tylko alarm czy głos rozpaczy, to także niezwykła opowieść o sile słowa i rozmowy. O tym, że naprzeciwko naszych problemów, a nawet naprzeciwko czołgów może stanąć słowo. I może wygrać.

SREBRNY LAJKONIK dla reżysera najlepszego filmu dokumentalnego powyżej 30 minut – Bogna Kowalczyk za film Boylesque (Polska)

Boylesque to film spełniony – ze wspaniałym, charyzmatycznym bohaterem, który czaruje nas swoją klasą, językiem i wyobraźnią; ze znakomitymi zdjęciami, montażem i muzyką; film, w którym sama rzeczywistość zdaje się kibicować twórcom i podsyłać im niemożliwe do zainscenizowania momenty; wreszcie to film o miłości i żałobie, o głodzie życia i pogodzeniu się ze skończonością.

SREBRNY LAJKONIK dla reżysera najlepszego filmu dokumentalnego poniżej 30 minut – Marcin Lesisz za film Koniki na biegunach (Polska)

Urzekł nas świat głównej bohaterki, jej wynalazczość plastyczna, rzeźbiarska i językowa. Oszczędna forma dokumentu tym bardziej podkreśla niezwykłą, rozbuchaną wyobraźnię Ewy Werfel.

SREBRNY LAJKONIK dla reżysera najlepszego filmu animowanego – Marta Pajek za film Figury niemożliwe i inne historie I (Polska, Kanada)

Za zmysłową i wieloznaczną opowieść o przemijaniu, sile miłości i manifestującej się w przeraźliwej pustce ulotności naszej egzystencji, gdzie poczucie bliskości jest czułym migotliwym wspomnieniem, za którym się tęskni.

SREBRNY LAJKONIK dla reżysera najlepszego filmu fabularnego – Michał Toczek za film Martwe małżeństwo (Polska)

Nagrodziliśmy film o miłości, który znalazł śmiałą figurę dla wyrażenia stanu głównego bohatera i jego przemiany emocjonalnej. Film z wyrazistym konceptem i subtelnymi portretami postaci.

Nagroda Prezesa Stowarzyszenia Filmowców Polskich za montaż – Milenia Fiedler za film Głos (Polska)

Montażysta/montażystka to w filmie ukryty reżyser. Ukryty także dlatego, że najlepszy montaż to taki, którego nie czujemy. Im bardziej są utalentowani, im lepiej pracują, tym bardziej ich praca staje się niewidzialna. Cieszymy się, że ta nagroda może przypomnieć o ich roli.

Nagroda im. Macieja Szumowskiego za szczególną wrażliwość na sprawy społeczne pod mecenatem Stowarzyszenia Autorów ZAiKS – Bartłomieja Żmudy za film Bóg i wojownicy lunaparków (Polska)

Rozpalone w Internecie czy mediach dyskusje na temat podziału Polaków przynoszą często odwrotne do zamierzonych cele. Zamiast łączyć – jeszcze bardziej dzielą, zamiast wyjaśniać – ślizgają się po powierzchni i utrwalają stereotypy. Uciekamy od prawdziwej konfrontacji, szczególnie jeśli te podziały pojawiają się wśród najbliższych nam osób. Bohaterowie tego filmu zrobili to za nas – ojciec i syn wsiedli do jednego samochodu, odważyli się na czasem śmieszny, czasem straszny, często wzruszający, psychologiczny rollercoaster.

Nagroda dla najlepszego producenta polskich filmów krótkometrażowych i dokumentalnych ufundowana przez Krajową Izbę Producentów Audiowizualnych oraz FDR Studio – Magdalena Kamińska i Agata Szymańska (Balapolis) za film Syndrom Hamleta (Polska, Niemcy)

Nagroda za – co chcemy podkreślić – podwójną produkcję (filmu oraz włączonego w niego spektaklu teatralnego). Dla filmu tworzonego w trudnych warunkach, który wymagał szczególnej troski o bohaterów, czułości, ale także wolności i zaufania do twórców.

Nagroda pod patronatem Stowarzyszenia Autorów Zdjęć Filmowych za najlepsze zdjęcia ufundowana przez Black Photon Wojciech Staroń za film Głos (Polska)

Za dyskretną i ciepłą obserwację, prostotę formy i bliskość z bohaterami.

NAGRODA PUBLICZNOŚCI

Boylesque w reżyserii Bogny Kowalczyk (Polska)

NAGRODA JURY STUDENCKIEGO

Po obejrzeniu wszystkich filmów konkursowych, Jury studenckie w składzie Monika Babińska, Aleksandra Brzuzy, Katarzyna Burdek, Paulina Gandor, Arkadiusz Hulbój, Przemysław Kania, Weronika Kapusta, Jędrzej Kościński,  Mateusz Leśniak, Krzysztof Strumiński postanowiło przyznać nagrodę filmowi Syndrom Hamleta w reżyserii Elwiry Niewiery i Piotra Rosołowskiego

NAGRODY KFF INDUSTRY – ANIMATED IN POLAND I DOC LAB POLAND 2022

NAGRODY ANIMATED IN POLAND

NAGRODA SOUND MIND STUDIO – bon Studia Sound Mind na 10 dni post-produkcji dźwięku do filmu dla projektu Magda, reż. Adela Kaczmarek – Siwińska, prod. Letko

NAGRODA FIXAFILM – bon studia Fixafilm na usługi w zakresie postprodukcji obrazu o wartości 10 000 PLN dla projektu Cud, reż. Ewa Borysewicz, prod. Letko

WYRÓŻNIENIE CREW UNITED – pięcioletnia subskrypcja Crew United w statusie Premium – dla reżysera i producenta projektu Koniunkcja, reż. Marta Magnuska, prod. Animoon

NAGRODY DOC LAB POLAND DLA PROJEKTÓW PREZENTOWANYCH NA DOCS TO START

Nagroda HBO Max Award – 10 000 PLN w gotówce dla projektu Ubezpieczenie od meteorytów, reż. i prod. Natalia Śliwowska, Jorik Amit Galama

Nagroda ORKA – usługa postprodukcji obrazu o wartości of 20 000 PLN dla projektu The Perfect Date reż. Małgorzata Goliszewska, prod. Agnieszka Skalska / ZPR MEDIA / KOI STUDIO

Nagroda FIXAFILM – usługa postprodukcji obrazu o wartości 15 000 PLN dla projektu Czułość przemijania, reż. Mateusz Mularski, prod. Joanna Zielińska / BIG WAVE FILMS

Nagroda MX35 – usługa wynajmu sprzętu filmowego o wartości 10 000 PLN dla projektu Dziura w ścianie, reż. Arjun Talwar, prod. Karolina Śmigiel / UNI-SOLO STUDIO

Wyróżnienie DOK Leipzig – zaproszenie na DOK Co‐pro Meetings dla projektu Dziura w ścianie, reż. Arjun Talwar, prod. Karolina Śmigiel / UNI-SOLO STUDIO

Wyróżnienie Institute of Documentary Film – zaproszenie na East Doc Platform dla projektu W stronę słońca, reż. Agnieszka Kokowska, prod. Justyna Ziemkiewicz, Sławomir Richert / WARSAW PRODUCTION TEAM

Wyróżnienie Polish Docs Pro – wsparcie międzynarodowej promocji i zaproszenie na jedno z międzynarodowych branżowych wydarzeń dokumentalnych dla projektu Go&See, reż. Julia Kuzka, prod. Małgorzata Małysa / FURIA FILM

NAGRODY DOC LAB POLAND DLA PROJEKTÓW PREZENTOWANYCH NA DOCS TO GO!

Nagroda SMAKJAM – usługa postprodukcji obrazu o wartości 25 000 PLN dla projektu Córy Węgla, reż. Aneta Nowicka, prod. Jacek Kucharski / TRAFIK

Nagroda ORKA – usługa postprodukcji obrazu o wartości 20 000 PLN dla projektu Znaki Pana Śliwki, reż. Urszula Morga, Bartosz Mikołajczyk, prod. Stanisław Zaborowski, Jan Borowiec / SILVER FRAME

Nagroda ORKA – usługa postprodukcji obrazu o wartości 20 000 PLN dla projektu Strach z głowy, reż. Grzegorz Brzozowski, prod. Natalia Grzegorzek / KOSKINO

Nagroda CAFE OLE – usługa postprodukcji dźwięku o wartości 10 000 PLN dla projektu Radość Hassana, reż. Natalia Pietsch, Grzegorz Piekarski, prod. Katarzyna Kostecka / LARMO

Wyróżnienie Institute of Documentary Film – zaproszenie na East Doc Platform dla Radość Hassana, reż. Natalia Pietsch, Grzegorz Piekarski, prod. Katarzyna Kostecka / LARMO

Wyróżnienie Fundacji Filmowej im. Władysława Ślesickiego – zaproszenie na Co‐pro Meetings w Lipsku dla projektu Twarze Agaty, reż. Małgorzata Kozera prod Maria Krauss / PLESNAR & KRAUSS FILMS