18 września 2018 roku podczas 43. Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni już po raz jedenasty odbyła się uroczysta gala wręczenia Nagród PISF.

 

Stowarzyszenie Autorów Zdjęć Filmowych i magazyn FilmPRO otrzymały nagrodę Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej w kategorii Edukacja filmowa  za organizację cyklu warsztatów operatorskich w 2017 roku.

 

PSC i FilmPRO zorganizowały wspólnie cykl siedmiu warsztatów operatorskich. Prowadzili je czołowi polscy twórcy: Bogdan Dziworski, Marcin Koszałka, Tomasz Naumiuk i Arkadiusz Tomiak. Wydarzenia zgromadziły łącznie ponad 300 uczestników z całej Polski.

 

Jeden cykl spotkań został zorganizowany we współpracy z Krakowskim Festiwalem Filmowym. 1 czerwca 2017 roku jako wydarzenie towarzyszące warsztatom My Street Films podczas KFF Industry w ramach 57. edycji  KFF odbyły się nagrodzone zajęcia operatorskie „Arri Amira w dokumencie kreacyjnym” z użyciem kamery Arri Amira z obiektywami Angenieux Optimo. Warsztaty prowadzone były pod kierunkiem wybitnych dokumentalistów i operatorów filmowych, Marcina Koszałki i Bogdana Dziworskiego. Uczestnicy warsztatów mogli dowiedzieć się o tym, w jaki sposób świadomie tworzyć głębię obrazu i kreować swojego bohatera, nie wykorzystując przy tym dużej ilości sprzętu oraz oświetlenia. Uczestnicy warsztatów mieli możliwość partycypowania w prezentacji Olivera Temmlera z firmy Arri na temat możliwości kamer Amira. Zrealizowane materiały zostały poddane korekcji kolorów w Laboratorium Mutilab w  Krakowskim Parku Technologicznym, który był partnerem wydarzenia .

 

Nagrodzony cykl warsztatów jest kontynuacją działań z 2016 r. i ma na celu odkrywanie tajemnic sztuki operatorskiej oraz poznawanie nowego sprzętu filmowego dostępnego na rynku. Warsztaty są kierowane do studentów, młodych filmowców, ale także do doświadczonych operatorów. Dzięki współpracy z czołowymi producentami sprzętu filmowego (m.in. Angenieux, Arri, Canon, Leica, RED, Sony, Panasonic, Panavision) uczestnicy mają kontakt z najnowszymi technologiami, które dopiero wchodzą na rynek (często są to prototypy).

 

Warsztaty stają się platformą wymiany wiedzy i doświadczeń między autorami zdjęć, młodymi filmowcami i studentami. Podobne inicjatywy realizuje się przy daleko wyższych budżetach w najbogatszych kinematografiach świata. W Polsce są możliwe dzięki unikatowej współpracy wielu firm, instytucji z sektora audiowizualnego oraz najlepszych technologów i inżynierów obrazu. W dobie błyskawicznie zmieniającej się technologii twórcy mogą bezpiecznie przetestować najnowsze narzędzia w warunkach planu filmowego, a także w procesie postprodukcji (większość warsztatów ma część poświęconą korekcji koloru nagranych materiałów).

 

Dzięki warsztatom poznajemy słabe i mocne strony poszczególnych narzędzi filmowych, a także dowiadujemy się, w jaki sposób można wykorzystać je przy profesjonalnej realizacji. Rozpoznanie możliwości każdego sprzętu ma na celu poszerzanie palety środków wyrazowych, a także obronę rzemiosła filmowego wysokiej jakości. Warsztaty nie koncentrują się jedynie na technologii, ale także na rodzaju zdjęć (np. zdjęcia podwodne), często odbywają się przy współpracy z festiwalami.

 

Więcej informacji na temat warsztatów można znaleźć tutaj.