Benek Blues

Polska1999dokument56'Retrospektywa Jacka Petryckiego

Ten film ma w sobie coś z „Kartoteki” Tadeusza Różewicza. Tyle że to nie teatr. A łóżka są dwa. Te łóżka są najważniejszymi meblami w ciasnym mieszkanku na warszawskiej Ochocie. Ważny jest też stół. Dźwiga na sobie wszystko co najpotrzebniejsze. Właściwie pokój jest tak mały, że w zasięgu ręki znajduje się tu niemal wszystko co przez lata nagromadziło się na półkach i po kątach, znacząc kolejnymi warstwami upływ czasu. Bohaterowie filmu są skazani na leżenie. Syna unieruchomiły nakładające się na siebie schorzenia, które zdeformowały mu ciało i odebrały władzę w nogach. Ojca obezwładnił wylew krwi do mózgu. Ojciec i syn, z konieczności razem, żyją w fascynującej symbiozie. Z uporem i godnością walczą z fizycznymi ograniczeniami i słabością. Film ukazuje człowieczeństwo i siłę międzyludzkich więzi poddane bardzo ciężkiej próbie.(TVP)

reżyseria
Katarzyna Maciejko-Kowalczyk

Polska montażystka i autorka filmów dokumentalnych i fabularnych, fotografka. Była stałą współpracowniczką Marcela Łozińskiego, zmontowała większość jego filmów. Współpracowała również z takimi dokumentalistami jak Maciej Drygas czy Paweł Łoziński. Jako reżyserka zrealizowała kilka dokumentów, z których najbardziej znany to "Benek Blues", laureat prestiżowych nagród, m.in. „Złotego Smoka” i „Złotego Lajkonika” na Krakowskim Festiwalu Filmowym w 2000 roku, Nagrodę Telewizji Niemieckiej MDR na Międzynarodowym Festiwalu Filmów Dokumentalnych i Animowanych w Lipsku w 1999.

zdjęcia
Jacek Petrycki Gość Q&A
scenariusz
Katarzyna Maciejko-Kowalczyk
muzyka
Ryszard Zawistowski, Wiktor Zydroń
montaż
Katarzyna Maciejko-Kowalczyk
Fotos
Kadr z filmu Benek Blues