Filmy 61. KFF

168 filmów

Filmy do obejrzenia w kinach stacjonarnych oraz online w dniach 30 maja – 6 czerwca 2021.

Filtruj po swojemu Nowość
ZabawnySmutny
PogodnyMroczny
PowolneSzybkie
MałoDużo
KulturaNatura
PrzeszłośćPrzyszłość
MałoDużo
MałoDużo
MałoDużo
  • 1970

    reż. Tomasz Wolski
    dok2021

    Tomasz Wolski ujawnia rzeczywistą dynamikę wydarzeń grudnia 1970 roku na Wybrzeżu. Łącząc archiwalne zdjęcia z niedawno odkrytymi zapisami rozmów decydentów, tworzy całościowy obraz protestów. Oddaje hołd poległym, ale przede wszystkim rzuca nowe światło na działania władz: przypomina konkretne nazwiska i demaskuje mechanizmy represji i propagandy.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu 1970
  • 98 kg

    reż. Izabela Plucińska
    anim2021

    Ludzie biją ci brawo, bo jesteś tak silny, że podnosisz sztangę o wadze 98 kilogramów. Nie wiedzą, że za zamkniętymi drzwiami swojej siły używasz do bicia żony. Przerażająca animacja o przemocy domowej i skomplikowanej relacji, z której trudno się uwolnić.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu 98 kg
  • Acasa, mój dom (Acasa, My Home)

    reż. Radu Ciorniciuc
    dok2020

    W bukaresztańskim rezerwacie przyrody mieszka romska rodzina. Jej życie ulegnie radykalnej zmianie, kiedy będzie musiała przenieść się do mieszkania w bloku. Pojawią się nieznane dotychczas problemy, wynikające z odmiennego stylu życia.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Acasa, mój dom
  • Agonia (Agony)

    reż. Tomasz Knittel
    dok2020

    Wstęp bezpłatny, liczba miejsc ograniczona. Dziś prawdziwych muzykantów już nie ma – została jedynie garstka zapaleńców, którzy kultywują czyste ludowe brzmienia. Przewodnikiem po tym świecie jest w filmie Adam Strug, wykonawca i popularyzator muzyki tradycyjnej.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Agonia
  • Antybohater (No Hero At All)

    reż. Michał Kawecki
    dok2021

    Miszka to chłopak o wielu twarzach – drobny przestępca i obiecujący narciarz alpejski, który mimo niepełnosprawności fizycznej i trudnych warunków życia czerpie z niego garściami. Poznajemy go w kluczowym momencie, kiedy wkracza w dorosłość i dostaje ostatnią szansę, by wziąć udział w paraolimpiadzie.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Antybohater
  • Autoportret (The Self Portrait)

    reż. Margreth Olin, Katja Hogset, Espen Wallin
    dok2020

    Lene Marie Fossen nie chce być „ikoną anoreksji”, choć fotografia jest dla niej formą autoterapii. Jej zdjęcia, szokujące i piękne zarazem, stają się zapisem desperackiej walki z chorobą i śmiercią.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Autoportret
  • Azbest (Asbestos)

    reż. Javier Marco
    fab2020

    Surrealistyczno-poetycka opowieść o parze, która na złomowisku znajduje okryty azbestem strój jeża. Niecodzienny kostium wprowadza do ich świata element zagadki. Prowokuje i… sam obserwuje – bohaterów i świat pogrążony w pandemicznej samotności.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Azbest
  • Ballada o Green Bank (Green Bank Pastoral)

    reż. Federico Urdaneta
    dok2020

    Niewielka miejscowość Green Bank w Wirginii Zachodniej stała się w latach 50. ubiegłego wieku domem jednego z największych radioteleskopów na świecie. Jest też mekką osób uważających się za nadwrażliwe na promieniowanie elektromagnetyczne – bo obszar wokół Green Bank to strefa absolutnej ciszy radiowej.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Ballada o Green Bank
  • Białe święta (Like the Ones I Used to Know)

    reż. Annie St-Pierre
    fab2021

    Wigilia 1983 roku. Dzieci są dziećmi i nieprzeciętnie rozrabiają. Dorośli w świątecznym rozgardiaszu nie panują nad wszystkim. Pod domem czeka ojciec, którzy ma przejąć od swojej byłej żony opiekę nad maluchami. On sam. Oni wszyscy razem. Światełka, choinki. Dziwny ten wieczór. Taki jak kiedyś, a przecież tak bardzo inny.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Białe święta
  • Blokada (Locked Out)

    reż. Julien Goudichaud
    dok2020

    Dokumentalna elegia dla biedaków, nędzarzy i bezdomnych. Bohaterowie filmu to troje ludzi bez miejsca do życia, zapomnianych przez system ochrony i społeczeństwo. W czasie pandemii COVID-19, kiedy miasta Europy opustoszały, ich egzystencja stała się jeszcze bardziej niestabilna.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Blokada
  • Borderland

    reż. Andreas Voigt
    dok2020

    Andreas Voigt po trzydziestu latach powraca nad Odrę i Nysę, by sprawdzić, co dziś sądzą o granicach, transformacji i sąsiadach mieszkańcy polsko-niemieckiego pogranicza: starzy i młodzi, miejscowi i przybysze z innych państw i kontynentów. Jedni z nostalgią wspominają czasy zimnowojennej świetności, inni bez kompleksów szukają swojego miejsca w pozbawionej granic Europie.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Borderland
  • Bóg tutaj był! (God Was Here!)

    reż. Raluca Lupascu
    dok2020

    „Bóg przybył do Maglawit i czynił cuda”. Niezwykła historia sprzed ponad 80 lat stanowi wyjątkowe dziedzictwo ludzi zamieszkujących ten południowy skrawek Rumunii. Ludzi, którzy są dumni z tego, że Najwyższy przemówił do pasterzy.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Bóg tutaj był!
  • Branka

    reż. Ákos K Kovács
    fab2021

    Wczesne lata 90. Jugosławia się rozpada; kraj jest rozdarty krwawym konfliktem. W tym niepewnym czasie młoda pielęgniarka Branka rozpoczyna pracę w szpitalu. Szybko odkrywa, że dramat rozgrywa się nie tylko za murami. Na oddziale położniczym umierają noworodki.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Branka
  • Brutal (Rough)

    reż. Declan Lawn, Adam Patterson
    fab2020

    Irlandia Północna po zakończeniu konfliktu. Grupy paramilitarne przekształciły się w gangi, które egzekwują własną uliczną sprawiedliwość. Ich decyzje są nieodwołalne. Kiedy jednak wyrok śmierci pada na miejscowego psa, może się okazać, że bandyci tym razem próbują ugryźć więcej, niż są w stanie przeżuć.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Brutal
  • Chodź tu (Come Here)

    reż. Marieke Elzerman
    fab2020

    Sam jest nieśmiałą i wrażliwą opiekunką w schronisku dla psów w Ostendzie. Woli trzymać się z boku i wypełniać swoje obowiązki. Z nowymi właścicielami pracuje Koen, behawiorysta. Kiedy w ośrodku zjawia się znerwicowana właścicielka owczarka belgijskiego, Sam postanawia jej pomóc.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Chodź tu
  • Cienie bez słońca (Sunless Shadows)

    reż. Mehrdad Oskouei
    dok2019

    Rzadko udaje się wejść z kamerą za bramę irańskiego więzienia, zwłaszcza dla kobiet. Bohaterki filmu odsiadują wyroki za zabicie mężczyzn ze swoich rodzin. Dla tutejszych więźniarek życie za kratkami bywa bezpieczniejsze i swobodniejsze od tego na wolności.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Cienie bez słońca
  • Clara z wąsem (Clara with a Mustache)

    reż. Ilir Blakçori
    anim2021

    Wypędzenie z domu, utrata pieniędzy i kosztowności, pobyt w więzieniu – tego doświadczają ludzie w czasie wojny. Świadkiem tych dramatycznych wydarzeń jest przekazywany z rąk do rąk niemiecki banknot z wizerunkiem Clary Schumann.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Clara z wąsem
  • Coś, czego nigdy nie utraciłam (What I've Never Lost)

    reż. Marina Thomé
    dok2021

    Wstęp bezpłatny, liczba miejsc ograniczona. Alzira Espíndola to żywa legenda brazylijskiej muzyki. Po latach wspomina swe korzenie i przyjazd do São Paulo, gdzie jako niezależna kobieta i nowatorska artystka nieustannie rzuca wyzwanie muzycznym i patriarchalnym tradycjom.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Coś, czego nigdy nie utraciłam
  • Czarny Kapturek (Little Black Riding Hood)

    reż. Piotr Dumała
    anim1983

    Pełna suspensu oraz czarnego humoru, utrzymana w purnonsensowej poetyce krwawa wariacja na temat popularnej bajki o Czerwonym Kapturku. Tytułowy bohater nie jest tym razem tak grzeczny jak w znanej bajce, a poza tym ma wilczy apetyt… Film otrzymał nagrodę w Warnie (1983) i wyróżnienie w Huesca (1984).

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Czarny Kapturek
  • Czerwona obręcz (The Red Ring)

    reż. Joonas Berghall
    dok2021

    Dezinformacja, obojętność, a przede wszystkim niewyobrażalne cierpienie – tego wszystkiego doświadczył reżyser filmu, odkąd zachorował na boreliozę. Odwiedzając różne kraje ujawnia kontrowersje i mity wokół tej choroby oraz żerujące na nich globalne interesy.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Czerwona obręcz
  • Człowiek nie jest samotną wyspą (No Man Is an Island)

    reż. Ali Parandian
    fab2017

    Trzech znajomych spotyka się po dłuższej rozłące nad rzeką, żeby napić się i popływać. Beztroską zabawę zakłóca pojawienie się mężczyzny, który twierdzi, że ma na imię Jezus i przychodzi do nich z ważnym przesłaniem.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Człowiek nie jest samotną wyspą
  • Dalekowschodnia golgota (Far Eastern Golgotha)

    reż. Julia Sergina
    dok2021

    „Lepiej być klaunem niż inteligentnym niewolnikiem” – uważa Wiktor Toropcew, youtuber z Kraju Chabarowskiego na wschodnich rubieżach Rosji. Bohater podejmuje walkę z Lewiatanem – lokalną korupcją, powszechną beznadzieją i zastraszaniem niepokornych, próbując wybudzić z letargu rosyjskie społeczeństwo.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Dalekowschodnia golgota
  • Dani Karavan. Bez taryfy ulgowej (High Maintenance - The Life and Work of Dani Karavan)

    reż. Barak Heymann
    dok2020

    Pełen ciętego humoru, a jednocześnie ciepły i wzruszający portret izraelskiego rzeźbiarza światowej sławy, znanego z monumentalnych realizacji w przestrzeniach publicznych. Mimo podeszłego wieku Dani Karavan tryska energią i obcesowo komentuje najrozmaitsze aspekty rzeczywistości.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Dani Karavan. Bez taryfy ulgowej
  • Długa droga do domu (North by Current)

    reż. Angelo Madsen Minax
    dok2021

    Autor filmu odwiedza swą mormońską rodzinę trzy lata po wielkiej tragedii. Ale jest też ukryty cel tego powrotu – Angelo chciałby się dowiedzieć, jak najbliżsi rozumieją jego transpłciową tożsamość. Czy kamera spełni rolę rodzinnego psychoterapeuty?

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Długa droga do domu
  • Dr Charakter przedstawia (Dr Charakter presents)

    reż. Piotr Dumała
    anim2010

    Pełen absurdalnego humoru pastisz telewizyjnych programów w rodzaju popularnego przed wielu laty „Tele-Echa”. Jego gospodyni, Irena Dziedzic, w tym pierwszym w dziejach Telewizji Polskiej talk-show w ciągu ćwierćwiecza przeprowadziła około 12 500 rozmów z ciekawymi ludźmi.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Dr Charakter przedstawia
  • Dr Charakter przedstawia II (Dr Charakter presents II)

    reż. Piotr Dumała
    anim2012

    Dwa lata po zrealizowaniu efektownej, pełnej purnonsensowego humoru animacji "Dr Charakter przedstawia", będącej pastiszem programów telewizyjnych typu talk-show, w których rozmawia się z ciekawymi ludźmi, Dumała powrócił do swego bohatera. Tym razem gośćmi tytułowego doktora są coraz dziwniejsi osobnicy.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Dr Charakter przedstawia II
  • Dzieci wroga (Children of the Enemy)

    reż. Gorki Glaser-Müller
    dok2021

    Córka Patricia Galveza była „narzeczoną dżihadu”. Po jej śmierci ojciec podejmuje walkę o odzyskanie siedmiorga swoich wnucząt przebywających w syryjskim obozie dla uchodźców. Film jest zapisem brawurowej akcji i ogromnej determinacji człowieka, który pragnie wyrwać dzieci z piekła.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Dzieci wroga
  • Dziennik Tanaki (Tanaka's Diary)

    reż. Filip Jacobson
    dok2021

    Miała to być upragniona wycieczka objazdowa grupy Japończyków po Europie, jej finał okazał się jednak tragiczny. Wydarzenia z 1979 roku wspomina para, która odbywała wówczas swoją podróż poślubną.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Dziennik Tanaki
  • Dzień z życia 2020 (Life in a Day 2020)

    reż. Kevin Macdonald
    dok2021

    Seans bezpłatny, ilość miejsc ograniczona. Kolejna odsłona globalnego projektu filmowego. Ponad 300 tysięcy nagrań z całego świata, jeszcze więcej bohaterów i różnych historii będących swobodnym kronikarskim zapisem zdarzeń jednego dnia, 25 lipca 2020 roku.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Dzień z życia 2020
  • Ederly

    reż. Piotr Dumała
    fab2015

    Drugi film fabularny w dorobku mistrza animacji. „Punkt wyjścia fabuły: ktoś zostaje w jakimś domu wzięty przez jakąś rodzinę za kogoś innego, niż jest w rzeczywistości, przyśnił mi się” – wyznaje reżyser. Jak to we śnie bywa, postępowanie jego bohatera jest dalekie od reguł logiki przyczynowo-skutkowej.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Ederly
  • Efekt widza (Water Bears)

    reż. Yenni Lee
    fab2017

    Jak zachować się w sytuacji, kiedy dochodzi do przemocy, ale nikt z obecnych świadków zdarzenia nie reaguje? Dyskusja uczniów podstawówki na temat przemocy, władzy i odpowiedzialności przybiera niespodziewany obrót.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Efekt widza
  • Faith i Branko (Faith and Branko)

    reż. Catherine Harte
    dok2020

    Wstęp bezpłatny, liczba miejsc ograniczona. Połączyła ich romska muzyka, kiedy Faith przyjechała z Wielkiej Brytanii do Serbii, by uczyć się gry na akordeonie. Kamera przez siedem lat towarzyszyła parze muzyków, rozdartej między dwoma krajami. Czy wspólna pasja pomoże im ocalić miłość?

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Faith i Branko
  • Fajna Ferajna. Powstanie oczyma dzieci. (Brave Bunch. Uprising through children's eyes)

    reż. Tomasz Stankiewicz
    dok2020

    Bezpłatny seans na platformie www.playkrakow.com. Unikatowe połączenie narracji dokumentalnej z realizmem magicznym. Twórcy przedstawiają poruszające relacje tych, którzy jako dzieci byli świadkami powstania warszawskiego.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Fajna Ferajna. Powstanie oczyma dzieci.
  • Fajna Ferajna w Indiach. (Brave Bunch in India)

    reż. Tomasz Stankiewicz
    dok2021

    Bezpłatny seans na platformie www.playkrakow.com. Niezwykła historia dziesięcioletniego Wiesia, jednego z tysiąca polskich dzieci, które z piekła II wojny światowej ocalił indyjski maharadża. Multimedialny webdoc opowiada autentyczną historię Wiesława Stypuły poprzez komiksy, animacje i archiwa.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Fajna Ferajna w Indiach.
  • Farsa (Farce)

    reż. Robin Jensen
    anim2019

    [18+] Mężczyzna musi uratować swoją partnerkę i stado reniferów, które pewnego dnia znikają z jego hodowli. Odkrywa, że za kulisami ekologicznej restauracji rozgrywa się prawdziwa rzeźnia… Obsceniczna produkcja, w której farsa przeistacza się w horror z elementami porno.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Farsa
  • Fellinopolis

    reż. Silvia Giulietti
    dok2020

    Prawdziwa gratka dla miłośników włoskiego kina, a już zwłaszcza dla wielbicieli Federica Felliniego. To dokumentalna podróż po planie jego największych filmów, ale i wspaniałe, sentymentalne spotkanie ze współpracownikami i przyjaciółmi wybitnego reżysera.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Fellinopolis
  • Franz Kafka

    reż. Piotr Dumała
    anim1991

    Realizowane techniką płytek gipsowych filmy Dumały obficie czerpią z literackiej klasyki, rozpościerają się między światem Fiodora Dostojewskiego a pejzażem wewnętrznym Franza Kafki. To dzieło – utrzymane w konwencji animowanego dokumentu – Dumała poświęcił życiu i twórczości genialnego praskiego pisarza z początku XX wieku.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Franz Kafka
  • Furia (Fury)

    reż. Krzysztof Kasior
    dok2021

    Ola marzy o karierze zawodowej fighterki. Chciałaby się w końcu wyrwać z prowincjonalnego blokowiska, zostawić za sobą osiedlowe patologie i rozpocząć życie na własny rachunek. Jak wiele będzie w stanie poświęcić, by zdobyć upragniony mistrzowski pas?

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Furia
  • Genius Loci

    reż. Adrien Mérigeau
    anim2019

    Młoda, wrażliwa samotniczka Reine przechodzi trudny okres w życiu. Pewnej nocy wszystko dookoła niej staje się zaskakująco metafizyczne. Wędrując po mieście, dziewczyna niejasno wchodzi w interakcje z innymi samotnikami, a pośród miejskiego chaosu dostrzega poruszającą jedność. Czy ten wieczór przyniesie odpowiedzi na dręczące pytania o egzystencję i potrzebę transformacji? Film otrzymał nominację do EFA z Kurzfilm Festival Hamburg.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Genius Loci
  • Georgia

    reż. Jayil Pak
    fab2020

    Kiedy policja odmawia śledztwa w sprawie samobójstwa młodej dziewczyny, ofiary gwałtu, zdesperowani rodzice postanawiają inaczej dochodzić sprawiedliwości. Przygotowują niecodzienny protest. Kino epoki #MeToo, wyczulone na nierówności społeczne.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Georgia
  • Grzyb ma głos (The Mushroom Speaks)

    reż. Marion Neumann
    dok2021

    Nieostentacyjnie piękne, ukryte – grzyby w kinie rzadko odgrywają role pierwszoplanowe. Niesłusznie, bo mogą służyć za wspaniały przykład tego, jak wchodzić w udane alianse, życiodajne symbiozy – podtrzymując delikatne ekosystemy w stanie owocnej współpracy. Wydają się delikatne, a są nieśmiertelne i wieczne. Osobne, a połączone w gigantyczną sieć i wszechobecne.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Grzyb ma głos
  • Gunda

    reż. Victor Kossakovsky
    dok2020

    Tytułowa świnia Gunda mieszka na farmie i właśnie została mamą gromadki prosiąt. Kamera Kossakowskiego obserwuje z bliska pierwsze tygodnie ich życia: niezgrabne wspinaczki po potężnym ciele matki, by sięgnąć do pełnego mleka sutka; przepychanki przy śniadaniu i radosne taplaniny w błocie. Jednonogi kogut spoglądający tęsknie za ogrodzenie podwórza, prosiaczek-ciapa, który zawsze zostaje z tyłu, wąchająca liście młodej brzozy krowa – każda z pokazanych tu istot ma swój charakter i temperament; swoją fascynującą historię.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Gunda
  • Hipopotamy (Hippos)

    reż. Piotr Dumała
    anim2014

    W rzece kąpią się nagie kobiety ze swymi dziećmi. Pełna idylla. Z ukrycia obserwuje je grupa zafrapowanych mężczyzn. Decydują się zbliżyć. Ich spotkanie przybiera niezwykły, pełen dramaturgicznych spięć przebieg. Suspens oraz atmosferę zagrożenia podkreśla ekspresyjna muzyka Alexandra Bǎlǎnescu.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Hipopotamy
  • Instytut Zaawansowanego Myślenia (The World of Thinking)

    reż. Misha Wessel, Thomas Blom
    dok2019

    Idylla - tym miał być założony w 1930 roku Institute for Advanced Studies, którego pracownicy i stypendyści pozbawieni są wszelkich obowiązków poza jednym: snuciem oryginalnej myśli. Czy ta ostatnia przystań Alberta Einsteina realizuje cel, czy okazuje się utopią, w której nie wypowiedziana presja społeczności staje się powodem obsesji?

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Instytut Zaawansowanego Myślenia
  • Jawa czy sen (The Wakeful Sleeper)

    reż. Boris Van der Avoort
    dok2020

    Czerpiący śmiało z dorobku surrealistów zapis prywatnego śledztwa, w którym autor filmu poszukuje przyczyn tajemniczego zaburzenia – bezsenności. To ujmująca formalnie, wspaniale metaforyczna droga między rzeczywistością a snem, tym, co wrażeniowe, a tym, co naukowe. Czym jest sen? Jaką pełni funkcję? Czy jest jakaś międzygatunkowa wspólnota senna? W swoim intymnym wizualnym dzienniku Boris Van der Avoort rejestruje stany ducha i ciała zawieszonych między światłem i ciemnością.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Jawa czy sen
  • Jeden dom (Common Place)

    reż. Karolina Anna Kuta, Patrycja Skorupska
    dok2021

    Na przekór wojnie w byłej Jugosławii i ciągle żywym antagonizmom etniczno-religijnym w bośniackiej miejscowości Rogatica kobiety należące do różnych nacji, wyznań i pokoleń zamieszkują wspólnie stary dom.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Jeden dom
  • Jeden dzień dłużej (One More Day)

    reż. Monika Meleń
    dok2020

    Małgorzata i Krystian to wyjątkowa para. Ona cierpi na postępujący zanik mięśni, on uwielbia jazdę na motocyklu – ale kto powiedział, że nie mogą wspólnie spełniać swoich marzeń? Wraz z bohaterami ruszamy na spotkanie nie tylko z przygodą, lecz także z tym, co nieuchronne i ostateczne.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Jeden dzień dłużej
  • Jesteś tutaj (You Are Here)

    reż. Orkhan Abulov
    fab2020

    Delikatny melodramat w starym stylu o młodości, wspomnieniach i pierwszym zauroczeniu. Opowieść o spotkaniu dwóch odrębnych wszechświatów, rosyjskiej studentki i amerykańskiego badacza, w namiocie na łonie natury, wśród oszałamiających krajobrazów Kaukazu. Z dobrym początkiem i takim końcem.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Jesteś tutaj
  • Jeszcze na chwilę (Just for a While)

    reż. Zuzanna Gorczycka
    fab2021

    Piękny letni dzień. Dookoła rozbuchana zieleń, śpiew ptaków, szum traw, brzęczenie owadów i one dwie – kobiety w różnym wieku. Tyle je dzieli, ale też tyle pcha ku sobie, przyciąga. Tak dobrze się znają. Jaką tajemnicę skrywa ich więź? Gdzie gna je „jeszcze jedna chwila”? Subtelne, czułe kino, płynące w spokojnym, wakacyjnie leniwym tempie.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Jeszcze na chwilę
  • Joe Buffalo

    reż. Amar Chebib
    dok2020

    Dokumentalny portret Joego Buffalo, rdzennego mieszkańca Kanady oraz legendy jazdy na deskorolce. Na trudnej i skomplikowanej drodze życia deskorolka była dla mężczyzny największą pasją, a w okresie więzienia i uzależnienia od alkoholu – ostatnią deską ratunku.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Joe Buffalo
  • Johanna Langefeld. Historia znikania (The Disappearance of Johanna Langefeld)

    reż. Władysław Jurków, Gerburg Rohde-Dahl
    dok2020

    Była starszą nadzorczynią w hitlerowskich obozach koncentracyjnych, ale zaraz po wojnie udało jej się zbiec z więzienia w Krakowie. Film bada najbardziej tajemniczy wątek tej ucieczki: jak to się stało, że grupa polskich więźniarek obozu w Ravensbrück pomogła byłej esesmance?

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Johanna Langefeld. Historia znikania
  • Kacper i Emma najlepsi przyjaciele (Casper and Emma - Best Friends)

    reż. Arne Lindtner Næss
    fab2013

    Bezpłatny seans na platformie www.playkrakow.com. Kacper właśnie przeprowadził się z rodziną do nowego domu i pełen obaw czeka na początek nauki w przedszkolu. Poznaje tam Emmę, z którą przeżywa niesamowite przygody. Opowieść nie tylko o przyjaźni, ale także o trudnościach, z jakimi wiąże się życie pięciolatków.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Kacper i Emma najlepsi przyjaciele
  • Kat w domu (The Hangman at Home)

    reż. Michelle Kranot, Uri Kranot
    anim2021

    Ciężarna kobieta rygluje drzwi, mężczyzna układa się do snu pomiędzy przelatującymi bombami, ojciec bawi się z córką – każda z tych osób zostaje przyłapana przez widzów w intymnej i emocjonalnej chwili. Podglądamy ich tak jak kata z wiersza Carla Sandburga. O czym myśli oprawca, gdy wraca po pracy do domu?

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Kat w domu
  • Kiedy byliśmy łobuzami (When We Were Bullies)

    reż. Jay Rosenblatt
    dok2021

    Archiwalny film edukacyjny i przypadkowe spotkanie ze szkolnym kolegą przywołują wspomnienia z lat 60., kiedy to reżyser był w piątej klasie. Wziął wówczas udział we wstydliwym incydencie: razem z innymi uczniami znęcał się nad klasowym kozłem ofiarnym. Co uczestnicy zdarzenia zapamiętali z tamtych lat?

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Kiedy byliśmy łobuzami
  • Kobieta i śmierć (Mutha & The Death of Ham-ma Fuku)

    reż. Daniel Suberviola
    dok2021

    Wolna Strefa, Sahara Zachodnia. Opustoszała, nieludzka ziemia, gdzie olbrzymią przestrzeń pustyni przeorały miny przeciwpiechotne. Bohaterka filmu pracuje w brygadzie neutralizującej ładunki wybuchowe i osobiście komentuje tę niemal syzyfową pracę.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Kobieta i śmierć
  • Kołysanka (Lullaby)

    reż. Piotr Dumała
    anim2012

    Mimo że od tragicznej śmierci Krzysztofa Komedy minęło ponad pół wieku, wciąż powstają filmy poświęcone temu artyście, jak choćby dokument Nataszy Ziółkowskiej-Kurczuk Komeda, Komeda… (2012). Zawiera on animowany fragment, który przepięknie obrazuje słynną kołysankę z Dziecka Rosemary (1968) Romana Polańskiego.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Kołysanka
  • Komisja (The Committee)

    reż. Gunhild Enger, Jenni Toivoniemi
    fab2016

    Satyryczne spojrzenie na stosunki międzynarodowe. Przedstawiciele trzech nordyckich krajów spotykają się, by omówić powstanie dzieła sztuki, które będzie reprezentować ponadnarodowy sojusz i przyjaźń.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Komisja
  • Koncert balkonowy (Balcony Concert)

    reż. Diana Kadłubowska, Krzysztof Kadłubowski
    dok2021

    Tragikomiczny obraz polskiego społeczeństwa w dobie pierwszego lockdownu. Mieszkańcy pewnej kamienicy – każdy zamknięty w swoim mieszkaniu – przystosowują się do nowej sytuacji. Większość z nich zostaje w domach, a kontakt ze światem zewnętrznym dają im… balkon oraz wspólne podwórko.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Koncert balkonowy
  • Krafftówna w krainie czarów (An Actress in Wonderland)

    reż. Maciej Kowalewski, Piotr Konstantinow
    dok2021

    „Zawsze była we mnie ciekawość, żeby zajrzeć dalej” – wyznaje jedna z najwspanialszych polskich aktorek. Wraz z Barbarą Krafftówną odwiedzamy jej magiczną krainę, którą zamieszkują duchy przeszłości, Starsi Panowie, lecz nade wszystko niezapomniane role.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Krafftówna w krainie czarów
  • Krąg (The Wheel)

    reż. Nomin Lkhagvasuren
    dok2020

    Dlaczego wśród mieszkańców Mongolii jest tyle prób samobójczych? Poprzez różne historie film przygląda się doświadczeniom i emocjom, jakie towarzyszyły tym desperackim gestom. W wielu przypadkach nie da się odwrócić biegu wydarzeń. Zarówno dla tych, którzy wyszli z tych prób cało, jak i dla pozostających w żałobie rodzin, życie musi się toczyć dalej.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Krąg
  • Książę marzeń (Prince of Dreams)

    reż. Jessica Nettelbladt
    dok2021

    Erik jest w drodze. Pielgrzymuje ze szwedzkiego Rosengård do hiszpańskiego Camino de Finisterre. Jego piesza wędrówka ma bardzo symboliczny wymiar. Chłopak niesie ze sobą bagaż wielu trudnych doświadczeń, który być może będzie mógł wkrótce zrzucić i rozpocząć nowe życie wraz z ukochaną Martyną.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Książę marzeń
  • Książę w cukierni (Prince in a Pastry Shop)

    reż. Katarzyna Agopsowicz
    anim2020

    Duży Książę i Kaktusica toczą filozoficzną pogawędkę o szczęściu w magicznej kawiarni, która niespodziewanie przemienia się w las pełen cudów. Ich rozmowie towarzyszą nie tylko pączki i bajaderki, ale także domowe i leśne zwierzęta. To uroczy, baśniowy seans.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Książę w cukierni
  • Kto się boi Alice Miller? (Who's Afraid of Alice Miller?)

    reż. Daniel Howald
    dok2020

    Poruszający dramat psychologiczny, a może trzymający w napięciu dokument śledczy? Film Daniela Howalda łączy w sobie jedno i drugie. To poruszająca historia syna, który po śmierci rodziców próbuje zrozumieć ich zachowania, a przy okazji skonfrontować się z ich burzliwą wojenną przeszłością.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Kto się boi Alice Miller?
  • Kwestia smaku (Affairs of the Art)

    reż. Joanna Quinn
    anim2021

    W „Kwestii smaku” każdy ma jakiegoś bzika. Tylko narratorce wydaje się, że jest jedyną normalną osobą w zwariowanej rodzinie. Czy aby na pewno? Wykorzystująca czarny humor animacja w przerysowany sposób pokazuje nasze obsesje i uporczywe dążenie do realizacji marzeń.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Kwestia smaku
  • Las (The Forest)

    reż. Piotr Dumała
    fab2009

    Debiut fabularny Dumały. Ta opowieść o szukaniu wzajemnego porozumienia, przełamywaniu barier, zaufaniu, uczuciu, potrzebie bliskości – imponuje kontemplacyjną narracją, dbałością kompozycyjną, prowadzeniem opowieści głównie poprzez obraz. Słowa padają oszczędnie, dopełniając treści zawarte głównie w obrazie.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Las
  • Latające włosy (Flying Hair)

    reż. Piotr Dumała
    anim1984

    Pełna subtelnej poezji impresja o spacerze dwojga zakochanych. Idą objęci, wolnym krokiem, a niebo gwiaździste nad nimi. Nagle nieoczekiwanie zrywa się gwałtowna burza, z trzaskiem łamią się konary drzew, a na zakochanych spada deszcz srebrzystych igieł, wplatających się we włosy…

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Latające włosy
  • Lata świetlne (Light Years)

    reż. Monika Proba
    dok2021

    „Prawdziwa męska przyjaźń” – mówią o Witalim i Łukaszu. Po skończeniu seminarium prawosławnego trzydziestolatkowie nadal mieszkają razem, ale żeby otrzymać święcenia kapłańskie, muszą najpierw się ożenić. Czy to, co łączy bohaterów, okaże się silniejsze od powinności religijnych?

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Lata świetlne
  • Lody Mao (Mao's Ice Cream)

    reż. Brindusa Nastasa, Jialu Zhang, Annabella Stieren
    dok2020

    Dokument przedstawia intrygujący projekt: co dziesięć lat pięć przyjaciółek staje przed obiektywem aparatu fotograficznego. Ich wspólne zdjęcie służy jako pretekst do konfrontacji z historią Chin ostatnich dziesięcioleci oraz pokazania różnych punktów widzenia.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Lody Mao
  • Ludzie w sobotę (People on Saturday)

    reż. Jonas Ulrich
    fab2020

    Słoneczne i leniwe sobotnie popołudnie w Zurychu. Na środku zatłoczonego placu na ławce leży biznesmen. W innym miejscu nastolatek tęskni za uznaniem. Podróżujący walczy z biletomatem. Film przedstawia 10 scenariuszy codziennych sytuacji w mieście. Przebywający w nim ludzie stają przed małymi lub dużymi problemami; każdy z nich jest Syzyfem, który bez końca toczy w górę małe kamienie codziennego życia. Film otrzymał nominację do EFA na festiwalu w Locarno.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Ludzie w sobotę
  • Lykantropia (Lycanthropy)

    reż. Piotr Dumała
    anim1981

    Lykantropia to nocna przemiana człowieka w zwierzę podobne do wilka, które przed świtem powraca do ludzkich kształtów. Film o tym tytule to mroczna opowieść o fałszywych wilkach, a właściwie ludziach przebranych w wilcze skóry, którzy zostają – wcześniej czy później – zdemaskowani i pożarci. Człowiek człowiekowi wilkiem.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Lykantropia
  • Łagodna (The Gentle One)

    reż. Piotr Dumała
    anim1985

    Efektowna plastycznie, pełna psychologicznej głębi wizja opowiadania Fiodora Dostojewskiego. Sugestywne studium zazdrości i nienawiści, podkreślone zastosowaniem niekonwencjonalnej techniki animacyjnej oraz subtelną muzyką Zygmunta Koniecznego. To nie słowo, a obraz i muzyka prowadzą narrację tej przejmującej opowieści.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Łagodna
  • Mamy talent! (Rock Band)

    reż. Christian Lo
    fab2018

    Bezpłatny seans na platformie www.playkrakow.com. Dwaj najlepsi przyjaciele, Grim i Axel, od zawsze marzą o udziale w największym skandynawskim festiwalu rockowym. Kiedy otrzymują taką szansę, muszą szybko dokonać zmian w zespole i w nowym składzie wyruszają w szaloną podróż przez Norwegię.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Mamy talent!
  • Matka (Mother)

    reż. Subarna Das
    anim2020

    Radosne sceny dziecięcych zabaw i tańca niespodziewanie zamieniają się w zapis traumatycznych wspomnień z przeszłości. Matka, która kiedyś została obrzezana, musi teraz wykonać ten sam zabieg swojej córce. Czy uda jej się przeciwstawić tradycji?

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Matka
  • Matka nic nie wiedziała (Mother Didn't Know)

    reż. Anita Killi
    anim2020

    Próbując odizolować się od rzeczywistości, wyczerpana dziewczynka ukrywa się w ogromnym opuszczonym silosie. Silos jest metaforą dziecięcej depresji, której rodzice tak często nie zauważają. Czy coś nada sens życiu dziecka?

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Matka nic nie wiedziała
  • Między twarzami (Lost in Face)

    reż. Valentin Riedl
    dok2020

    Naukowiec i artysta Valentin Riedl wraca do bohaterki zachwycającego filmu krótkometrażowego „Carlotta’s Face”. W swoim hybrydowym dokumencie łączącym porządek racjonalny z emocjonalnym przedstawia wewnętrzny świat osoby dotkniętej zaburzeniem percepcji wizualnej zwanym prozopagnozją. Niemożliwe staje się możliwe dzięki wrażliwości nie tylko reżysera, ale i autora sekwencji animowanych, Frédérica Schulda.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Między twarzami
  • Mikrokosmosy (Universes)

    reż. Dorota Roś
    dok2021

    Ogólnopolski Festyn „W Krainie Pierogów” w Bychawie. Osobliwa impreza oraz widowiskowa fotografia astronauty NASA mają wspólny mianownik – niewielką gminę na Lubelszczyźnie. Z daleka widok jest piękny, a jak wyglądają małe ojczyzny z bliska?

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Mikrokosmosy
  • Miłego psa! (Have a Nice Dog!)

    reż. Jalal Maghout
    anim2020

    Pogrążony w wojnie, chaosie i atmosferze rozpadu Damaszek staje się ponurą scenerią dla animacji o życiu podszytym strachem i bezsilnością. Bohater, mieszkaniec Syrii, wie, że jego dom w każdej chwili może zniszczyć bomba. „Miłego psa!” pokazuje apokalipsę, która dzieje się na naszych oczach.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Miłego psa!
  • Miłość w czasach gospodarki opartej na węglu (Love in Times of Coal-Based Economy)

    reż. Tomasz Siwiński
    anim2021

    Mroczna i niepokojąca animacja z elementami fantastyki, utrzymana w stylistyce socrealistycznych plakatów. Zbyszek, przytłoczony zimnem i pracą w kopalni, próbuje popełnić samobójstwo. Przy życiu utrzymuje go głos lektora z telewizji i miłość do operatorki kopalnianego dźwigu.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Miłość w czasach gospodarki opartej na węglu
  • @miriamfrompoland

    reż. Piotr Szczepański
    dok2021

    Co to znaczy być dzisiaj Żydem w Polsce? Piotr Szczepański odsłania w swoim dokumencie kolejny zaskakujący fragment łódzkiej mozaiki kultur. Bohaterowie jego filmu całym swoim życiem pokazują, że przywiązanie do religii i historii nie wyklucza związków z kontrkulturą ani skłonności do twórczej prowokacji.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu @miriamfrompoland
  • Mój syn zamyka się w łazience (My Son Locks Himself in the Bathroom)

    reż. Kuba Januszewski
    fab2021

    W nowoczesnej willi, wśród słoików z przecierem pomidorowym, matka i syn toczą między sobą dziwaczną grę pozorów. Kobieta nie chce, żeby dorosły już, dwudziestojednoletni chłopak wyprowadził się z domu, ale nie potrafi tego wyrazić. Usiłuje zatrzymać jedynaka na inne, czasami dość absurdalne sposoby.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Mój syn zamyka się w łazience
  • Mój wujek Tudor (My Uncle Tudor)

    reż. Olga Lucovnicova
    dok2021

    Punktem wyjścia wstrząsającego autodokumentalnego filmu Olgi Lucovnicowej jest powrót w rodzinne strony, do Mołdawii. Dom wypełniony jest wspomnieniami, lecz wszyscy wokół wydają się idealizować przeszłość, która skrywa traumatyczne wspomnienia.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Mój wujek Tudor
  • Mury (Walls)

    reż. Andrei Kutsila
    dok2020

    Tytułowe mury to szary gmach aresztu – symbolu okrutnej i zarazem strachliwej władzy Łukaszenki. Przed budynkiem stoją rodziny zatrzymanych; w większości są to kobiety wspierające więźniów politycznych: swoich mężów, braci, synów.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Mury
  • Nad Niemnem (Over the River)

    reż. Andrei Kutsila
    dok2021

    Kiedyś chciał być żołnierzem – dziś jest wiejskim lekarzem i ciężko pracującym rolnikiem. A także samotnym strażnikiem pamięci o żydowskich mieszkańcach tej okolicy, po których został jedynie zarośnięty cmentarz. Sielski pejzaż nad rzeką Niemen przechowuje ślady tych, którzy odeszli.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Nad Niemnem
  • Najlepsze miasto to wcale nie miasto (The Best City Is No City at All)

    reż. Christoph Schwarz
    dok2019

    Zardzewiały hangar służy młodemu mężczyźnie jako miejsce do gry na gitarze. Opuszczony drewniany kościół trafi na obrzeża miejskiego obszaru ekspansji, do użytku kulturalnego. Dzieci w wieku przedszkolnym w kręgu krzeseł mówią sobie nawzajem, czego nie robią. W tym filmowym eseju miesza się wiele punktów widzenia na największy obszar ekspansji miejskiej Wiednia. W obliczu nieuchronnego załamania ekologicznego podzielają one sentymentalną krytykę wzrostu i odmowę podążania za postępem.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Najlepsze miasto to wcale nie miasto
  • Nature Is My Homeland

    reż. Marek Gajczak
    dok2021

    Bohaterami filmu są ludzie na bardzo różnych poziomach związani z naturą – naukowcy, artyści, entuzjaści. Z zupełnie nowej perspektywy ukazują oni tematykę związków człowieka z naturą. Czego możemy się nauczyć od roślin i zwierząt, dla których naturalnym środowiskiem stały się produkowane przez nas śmieci?

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Nature Is My Homeland
  • Nature Is My Homeland [AD] (Nature Is My Homeland)

    reż. Marek Gajczak
    dok2021

    Bohaterami filmu są ludzie na bardzo różnych poziomach związani z naturą – naukowcy, artyści, entuzjaści. Z zupełnie nowej perspektywy ukazują oni tematykę związków człowieka z naturą. Czego możemy się nauczyć od roślin i zwierząt, dla których naturalnym środowiskiem stały się produkowane przez nas śmieci?

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Nature Is My Homeland [AD]
  • Na zawsze dziewice (Virgins4lyfe)

    reż. Thea Hvistendahl
    fab2018

    Czternastoletnia Issi i jej koleżanka Astrid spędzają ostatnie wakacyjne dni nad morzem. Tego wieczora mają jeden konkretny cel – znaleźć dla Issi chłopaka, z którym będzie mogła spędzić swój pierwszy raz.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Na zawsze dziewice
  • Nerwowe życie kosmosu (A Nervous Life of Cosmos)

    reż. Piotr Dumała
    anim1986

    Kamera animatora wnikliwie penetrująca kosmos zatrzymuje się na jednej z planet. Żyją tam dziwne ludziki. Przypominają postacie ze znanych bajek, ale są to tylko powierzchowne skojarzenia. W ich zachowaniu jest wiele przebiegłości, złośliwości i wzajemnej wrogości, a także spora doza okrucieństwa.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Nerwowe życie kosmosu
  • Niebieski kod milczenia (Blue Code of Silence)

    reż. Magnus Skatvold, Gregory Mallozzi
    dok2020

    W latach 70. nowojorski detektyw Bob Leuci zajął się infiltracją kolegów po fachu, uwikłanych w przestępczy proceder. Ale zdemaskowanie korupcji przyniosło mu łatkę zdrajcy. Kim był naprawdę? Z sensacyjnym nerwem i odniesieniami filmowymi dokument tworzy niejednoznaczny portret człowieka.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Niebieski kod milczenia
  • Niewidzialny (Invisible Hero)

    reż. Cristèle Alves Meira
    fab2019

    Duarte to starszy niewidomy mężczyzna, który w dniu swoich urodzin postanawia odszukać przyjaciela z Zielonego Przylądka, Leandra, który zniknął w tajemniczy sposób. Pomimo letnich upałów w Lizbonie Duarte spaceruje po swojej okolicy, poznając mieszkańców miasta z różnych warstw społecznych, ale okazuje się, że nikt nie widział ani nie pamięta jego znajomego. Misja bohatera filmu ostatecznie zaprowadzi go do miejsca, które być może ujawni sekret. Film otrzymał nominację do EFA z festiwalu w Clermont-Ferrand.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Niewidzialny
  • Niezapomniane (Memorable)

    reż. Bruno Collet
    anim2019

    Louis doświadcza ostatnio dziwnych wydarzeń. Ciągle czegoś zapomina, a jego świat zaczyna być coraz mniej realny. Meble, przedmioty, a nawet ludzie powoli tracą kształty, niszczą się, czasami się rozpadają. Malarz i jego żona z coraz większym trudem radzą sobie z postępującą demencją mężczyzny. Zrealizowana w technice stop motion animacja otrzymała nominację do nagrody EFA z Tampere Film Festival.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Niezapomniane
  • Niezwyciężona (Invincible)

    reż. Tom Koliński
    dok2021

    Twórcy filmu przez cztery lata towarzyszyli z kamerą Joannie Jędrzejczyk – wielokrotnej mistrzyni UFC, która w swoim czasie zdominowała świat kobiecego MMA. By pozostać na szczycie, polska zawodniczka musi się nieustannie konfrontować z kolejnymi przeciwniczkami, własnymi ograniczeniami i ciałem, wciąż na nowo zmuszanym do nadludzkiego wysiłku.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Niezwyciężona
  • Nina

    reż. Hristo Simeonov
    fab2019

    Kino małego realizmu społecznego, pozbawiona tkliwego sentymentalizmu obserwacyjna opowieść o dziewczynce w potrzasku. W jaki sposób Nina pozbawiona została beztroskiej radości dzieciństwa i trafiła pod „opiekę” znacznie starszego od siebie mężczyzny, w obcym mieście, z dala od swojej rodziny? Pieniądze na utrzymanie zdobywa jako kieszonkowiec. Przyjaźni szuka w towarzystwie porzuconego psiaka. Przy kolejnej kradzieży zostaje złapana na gorącym uczynku, ale jej ofiara postanawia nie wzywać policji. Ofiarowuje za to swoją pomoc. Czy to jednak wystarczy, aby uciec do lepszego życia? Film otrzymał wyróżnienie jury na 60. Krakowskim Festiwalu Filmowym.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Nina
  • Oderwanie (The Place)

    reż. Sylwia Zawiła
    anim2020

    Matka i trójka dzieci mieszkają w surowym betonowym budynku. Jedynym pożywieniem dzieci jest mleko matki. Co się stanie, gdy go zabraknie? Czy drzewo figowe stanie się ich drzewem życia? Budząca lęk, surrealistyczna animacja odnosząca się do biblijnego motywu raju i zakazanego owocu.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Oderwanie
  • Odwaga (Courage)

    reż. Aliaksei Paluyan
    dok2021

    Przez wiele miesięcy przyglądaliśmy się temu, co po ostatnich wyborach działo się na białoruskich ulicach. W tym chaosie próbuje się odnaleźć trójka aktorów podziemnego mińskiego teatru. Sprzeciw wobec władzy wyrażali sztuką, a teraz postanowili dołączyć do tłumu, co wystawia na próbę ich odwagę.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Odwaga
  • Ogniem pisane (Writing with Fire)

    reż. Rintu Thomas, Sushmit Ghosh
    dok2021

    Wbrew stereotypom i przesądom, na przekór systemowi kastowemu i kryzysowi dziennikarstwa grupa mieszkanek stanu Uttar Pradesh tworzy własną niezależną gazetę. Nasilająca się w Indiach przemoc wobec kobiet i radykalizacja sceny politycznej sprawiają, że wydawanie pisma staje się coraz bardziej ryzykowne.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Ogniem pisane
  • Ogniem pisane [AD] (Writing with Fire)

    reż. Rintu Thomas, Sushmit Ghosh
    dok2021

    Seans z audiodeskrypcją i napisami dla niesłyszących. Wbrew stereotypom i przesądom, na przekór systemowi kastowemu i kryzysowi dziennikarstwa grupa mieszkanek stanu Uttar Pradesh tworzy własną niezależną gazetę. Nasilająca się w Indiach przemoc wobec kobiet i radykalizacja sceny politycznej sprawiają, że wydawanie pisma staje się coraz bardziej ryzykowne.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Ogniem pisane [AD]
  • On Time

    reż. Zbigniew Czapla
    anim2021

    Migające w zawrotnym tempie rozkłady jazdy i rysunki Hokusaia tworzą osadzoną w Japonii wariację na temat podróżowania i świata, który pędzi coraz szybciej. Nad całością unosi się duch poezji Bashō, nadając tej intensywnej wizualnie animacji filozoficzno-refleksyjny ton.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu On Time
  • Opuszczając raj (Leaving Paradise)

    reż. Ofer Freiman
    dok2021

    Cleofas wymarzył sobie, że zostanie głową dużej rodziny, z którą zbuduje coś więcej niż dom. Stworzy wspólnotę. Wyjechał wraz z bliskimi budować swój raj na brazylijskiej farmie. Okazało się jednak, że nie wszyscy jego potomkowie czują, że ich ojczyzna jest ich miejscem na ziemi.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Opuszczając raj
  • Ostatnia szansa (Last Chance)

    reż. Wiktoria Niewiadomska
    dok2021

    Sara mówi, że anoreksja zabrała jej osiem lat życia, i zdaje sobie sprawę, że to już ostatni moment, kiedy może coś zmienić. W ośrodku dla dziewcząt z zaburzeniami odżywiania próbuje nabrać sił, aby żyć dalej i spełniać swoje marzenia związane z prywatnym życiem.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Ostatnia szansa
  • Ostatnia wieczerza (The Last Supper)

    reż. Piotr Dumała
    anim2019

    Nocny pociąg, a w nim… Jezus i dwunastu apostołów. Siedzą przy ostatniej wieczerzy, tak jak na płótnie Leonarda da Vinci. Nagle obraz ożywa. Jurorzy poznańskiego Animatora, przyznając Dumale Kryształowego Animusza, dostrzegli w tej opowieści „uniwersalny język i błyskotliwość w prowadzeniu narracji”. A wszystko w rytm wspaniałej muzyki Sebastiana Ładyżyńskiego.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Ostatnia wieczerza
  • Ostatni matador (The Last Matador)

    reż. Katariina Lillqvist
    anim2020

    W Hiszpanii zakazano walk byków, a areny, na których niegdyś odbywały się korridy, zamieniono w supermarkety. Bezrobotnym toreadorom pozostało tylko pozowanie do zdjęć dla turystów. Bohaterowi animacji trafił się jednak niecodzienny klient – sam Władimir Putin.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Ostatni matador
  • O mężczyźnie, który malował krople wody (The Man Who Paints Water Drops)

    reż. Oan Kim, Brigitte Bouillot
    dok2020

    Koreański malarz Kim Tschang-Yeul wyspecjalizował się w abstrakcyjnych obrazach – przez kilkadziesiąt lat tworzył wariacje wokół motywu wodnych kropelek. Wraz z jego synem zanurzamy się w mikrokosmos tej twórczości, naznaczonej filozofią Wschodu. Stopniowo jednak malarstwo Kima odsłania swoje traumatyczne korzenie.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu O mężczyźnie, który malował krople wody
  • Papierosy (Cigarettes)

    reż. Maja Markowska
    dok2020

    Pierwsza pandemiczna Wielkanoc. Zamknięta w czterech ścianach młoda kobieta opiekuje się ciężko chorym dziadkiem. Czas mija im na rozmowach, wspólnych posiłkach i graniu w pokera. Łączy ich autentyczna bliskość, ale także niezdrowa przyjemność – oboje lubią sobie zapalić.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Papierosy
  • Pierwsze lato końca świata (First Last Summer)

    reż. Nastazja Gonera
    fab2020

    W świecie wyniszczonym przez katastrofę ekologiczną tajna baza wojskowa gdzieś na Wybrzeżu prowadzi eksperymenty na ludziach. Istnieje sposób na przekształcenie recydywistów w zwierzęta z zagrożonych lub wymarłych gatunków. Proces jest okrutny, ale nawet w takim miejscu i w takim czasie pojawiają się miłość i bunt.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Pierwsze lato końca świata
  • Pokolenie Utøyi (Generation Utøya)

    reż. Aslaug Holm, Sigve Endresen
    dok2021

    Cztery kobiety, które przetrwały zamach na norweskiej wyspie Utøya w 2011 roku, decydują się przekuć te traumatyczne doświadczenia w aktywną pracę na rzecz lepszej przyszłości dla kolejnych pokoleń.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Pokolenie Utøyi
  • Pokój bez widoku (Room without a View)

    reż. Roser Corella
    dok2020

    Współczesne niewolnice: służące w bogatych krajach Bliskiego Wschodu. Najczęściej pochodzą z Kenii, Filipin i Etiopii. Ich pensje są głodowe, perspektywy na przyszłość żadne. Nie chcą już być ofiarami kapitalistycznego wyzysku. Walczą o siebie, a dzięki wzajemnemu wsparciu zaczynają odzyskiwać głos.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Pokój bez widoku
  • Polański, Horowitz. Hometown

    reż. Mateusz Kudła, Anna Kokoszka-Romer
    dok2021

    Po kilkudziesięciu latach wreszcie udało im się spotkać w rodzinnym mieście. Dwóch artystów, fotografik Ryszard Horowitz i reżyser Roman Polański, wędruje po Krakowie śladami swoich wojennych doświadczeń.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Polański, Horowitz. Hometown
  • Powrót (Comeback)

    reż. Vladimir Leschiov
    anim2021

    Mały chłopiec marzy, by zostać profesjonalnym hokeistą. Niestety pewnego dnia zostaje zmuszony do porzucenia swojej pasji… W rytmie rosyjskiej „Kalinki” animacja opowiada nie tylko o marzeniach, ale także o budowaniu relacji między ojcem a synem.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Powrót
  • Powrót do domu (Homecoming)

    reż. Raffi Movsisyan
    fab2020

    Gorzkie, utrzymane w realistycznej stylistyce kino o rozpadzie więzi rodzinnych. Armenia. Hayk przyjeżdża do domu na święta. Dla bliskich ma wiele prezentów i uśmiechów. Stopniowo i boleśnie przekonuje się jednak, jak bardzo żona i dzieci się od niego oddalili.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Powrót do domu
  • Praca tymczasowa (The Shift)

    reż. Laura Carreira
    fab2020

    Przed zrobieniem zakupów Anna wyprowadza psa na poranny spacer. W supermarkecie kobieta próbuje znaleźć najbardziej przystępne cenowo artykuły i rezygnuje z drobnych przyjemności. Gdy zbliża się do kasy, nagle otrzymuje telefon z pracy; okazuje się, że straciła swoją zmianę. Film portretuje trudną sytuację pracowników tymczasowych z perspektywy młodej kobiety, która bezsilnie patrzy na to, jak jej życie w jednej chwili się rozpada. Film otrzymał nominację do EFA na festiwalu w Wenecji.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Praca tymczasowa
  • Przypadek Jana Pampucha (The Case of Jan Pampuch)

    reż. Mikołaj Piszczan
    fab2020

    Skromny sprzedawca zabawek Jan Pampuch nie może złamać „słowa tatusia” danego córce. Kłopot w tym, że jej rysunek niespodziewanie wywołuje zażartą wojnę światopoglądową. Jan musi zrobić wszystko, żeby zażegnać spór. Gra toczy się bowiem o jego firmę i przyszłość całej rodziny.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Przypadek Jana Pampucha
  • Psie pole (Dog's Field)

    reż. Michalina Musialik
    anim2020

    Kiedy starsza kobieta niespodziewanie upada na podłogę, jej zwierzęta domowe pozostają zdane same na siebie. Dwa psy, kot i ptak muszą poradzić sobie same, co staje się coraz trudniejsze, gdy zaczyna im brakować pożywienia.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Psie pole
  • Rentgen rodzinny (Radiograph of a Family)

    reż. Firouzeh Khosrovani
    dok2020

    Reżyserka sięga po metaforę zdjęć rentgenowskich, by przejrzeć na wskroś relację łączącą jej rodziców: matkę oddaną irańskiej rewolucji i zsekularyzowanego ojca radiologa. Za pomocą bogatych archiwaliów i dyskretnych inscenizacji tworzy obraz podzielonego domu i kształtującej się w nim kobiecej tożsamości.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Rentgen rodzinny
  • Ręce Boga (Hands of God)

    reż. Barna László
    dok2020

    Wstęp bezpłatny, liczba miejsc ograniczona. Csángáló był wirtuozem skrzypiec w romskim Szászcsávás Band, ale ze względu na chorobę Parkinsona został wyrzucony z zespołu. Zamiast poddać się operacji mózgu, woli przekazać smyczek wnukowi i czekać na cud.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Ręce Boga
  • Rodzeństwo (Khoniyar's Children)

    reż. Arman Gholipour Dashtaki
    dok2020

    Tytułowe rodzeństwo to dwóch braci i dwie siostry – czwórka starców, którzy nigdy nie wzięli ślubu ani nie założyli własnych rodzin. To jednak nie znaczy, że są sami: tworzą wyjątkową wspólnotę, której horyzont wyznacza wzajemna bliskość, lecz także poczucie odosobnienia.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Rodzeństwo
  • Rzeczy, które wydarzają się w łazience (Things that Happen in the Bathroom)

    reż. Edward Hancox
    fab2018

    Dla Jaka łazienka to azyl – miejsce, w którym chłopak może egzystować bez konieczności noszenia maski, którą codziennie przedstawia światu. Tu wykonuje rytuały stylizacji, oczyszczania i ukojenia, tu odkrywa swoją queerową tożsamość. Ale kiedy zostaje zgwałcony przez nowego kochanka, jego poczucie osobistej autonomii się kruszy. Film bada kwestie związane z samotnością, niepewnością seksualną i oczekiwaniami. Produkcja dostała nominację do EFA na Cork International Film Festival.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Rzeczy, które wydarzają się w łazience
  • Samogłów (Headfish)

    reż. Jakub Prysak
    fab2021

    Zatopiona w industrialnym krajobrazie, surowa opowieść o dwójce samotników. Bohaterowie pragną wyrwać się ze świata, który ich tłamsi. Eryk pracuje w spółdzielni Mleczny Raj, Marissa jest prostytutką w podrzędnym klubie nocnym. Od innego życia dzieli ich bilet w nieznane, ale żeby go zdobyć, potrzeba nie tylko pieniędzy.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Samogłów
  • Siostry. Lato naszych supermocy (Sisters: The Summer We Found Our Superpowers)

    reż. Arild Østin Ommundsen, Silje Salomonsen
    fab2020

    Bezpłatny seans na platformie www.playkrakow.com. Trwają wakacje. Siostry Billie i Vega wyjeżdżają z tatą na górską wycieczkę. Letnia wyprawa, która miała być formą odpoczynku, staje się prawdziwym wyzwaniem dla całej rodziny.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Siostry. Lato naszych supermocy
  • Siostry Rzeki (River Sisters)

    reż. Cecylia Malik
    dok2021

    Rzeka jest kobietą. A raczej ma twarz wielu kobiet, które tworzą ogólnopolski kolektyw ratujący naturalne cieki wodne. Akcja Siostry Rzeki rozbudza społeczną świadomość na temat tego, jak wielkim dla nas skarbem jest Wisła czy Tarnawka.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Siostry Rzeki
  • Słońce poboczne (Sun Dog)

    reż. Dorian Jespers
    fab2020

    Trwa najdłuższa noc roku w Murmańsku. Młody ślusarz Fiodor niespiesznie wędruje od klienta do klienta w mrokach mroźnej rosyjskiej Arktyki. Z każdym zleceniem wydaje się coraz bardziej zatracać w świecie snów – dopóki surrealistyczne spotkania nie osiągną punktu kulminacyjnego i na horyzoncie nie pojawi się fascynujące zjawisko optyczne. Film zdobył nominację do EFA z festiwalu w Rotterdamie.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Słońce poboczne
  • SM (MS)

    reż. Suzanne Raes
    dok2019

    Niespotykany w kinie dokumentalnym realny, dogłębny dialog między naukowcem a artystką, którzy dzielą jedną życiową obsesję (i zagadkową chorobę): stwardnienie rozsiane. Dla niego, neurologa, to spalające go wyzwanie zawodowe. Dla niej, pisarki, to palący osobisty dramat. Wspólna jest im frustracja. Dwa języki opisu i dwie perspektywy splatają się we wzruszającym, ale trzeźwym naukowo raporcie ze stanu bezradności.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu SM
  • Solan i Ludwik - Misja Księżyc (Louis & Luca - Mission to the Moon)

    reż. Rasmus A. Sivertsen
    anim2018

    Bezpłatny seans na platformie www.playkrakow.com. Trwa wielki wyścig na Księżyc. Drużyny z całego świata pragną jako pierwsze umieścić swoje flagi na jego powierzchni. Wkrótce o podróży w kosmos zaczynają marzyć także odważny Solan i nieco bardziej ostrożny Ludwik.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Solan i Ludwik - Misja Księżyc
  • Solar Voyage

    reż. Adam Żądło
    dok2021

    „To jest film o Mirku Lechu, wizjonerze-wynalazcy, ekstremalnym podróżniku, asie odnawialnych źródeł energii”. Portret niebanalnego bohatera przybiera równie niebanalną formę: parodii dokumentalnego eseju z elementami życzliwego humoru.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Solar Voyage
  • Spacer z Aniołami (Walk With Angels)

    reż. Tomasz Wysokiński
    dok2021

    W RPA nagminnie znikają dzieci. Często kryją się za tym zorganizowany biznes, zmowa milczenia i mrożące krew historie. Jerry, który od czasów dzieciństwa walczy ze swoimi demonami, podejmuje próbę odnalezienia dziewczynki porwanej przed kilkoma laty. Śledztwo prowadzi do samego jądra ciemności.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Spacer z Aniołami
  • Stancja (The Last Room on the Left)

    reż. Adrian Apanel
    fab2021

    „Ja w sprawie ogłoszenia” – chłopak w zaparowanych okularach wyjaśnia poirytowanej gospodyni przyczynę swojej niespodziewanej wizyty. Gdy się okazuje, że jest wypłacalny, kobieta zaprasza go do środka. Czy to jednak na pewno stancja, której szukał? A może pułapka, z której nie można się wydostać?

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Stancja
  • Straceńcy (Lost Boys)

    reż. Joonas Neuvonen, Sadri Cetinkaya
    dok2020

    [18+] Ten film to narkotyczny trip, zagadka kryminalna i zapis pornograficzny. Twórcy ruszają tropem dwóch swoich kumpli, którzy zaginęli podczas wspólnego wypadu do Tajlandii i Kambodży. Miała to być ekstremalna przygoda, tymczasem próba wyjaśnienia zagadki przypomina wkraczanie w otchłań.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Straceńcy
  • Szałwia o dziewiątej (Salvia at Nine)

    reż. Nari Jang
    anim2020

    Co jest większym przewinieniem: kradzież batonika czy molestowanie dzieci przed szkołą? W czasie gdy dorośli bezkarnie krzywdzą najmłodszych, mała dziewczynka zostaje złapana w sklepie, bo próbuje ukraść słodycze. Opuszcza sklep, ale towarzyszą jej poczucie winy i wyrzuty sumienia.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Szałwia o dziewiątej
  • Sztangistka (Lift Like a Girl)

    reż. Mayye Zayed
    dok2020

    Opustoszały, zagracony plac gdzieś na przedmieściach Aleksandrii. Właśnie w takim miejscu nastoletnia Zebiba trenuje do… olimpiady. Gdyby nie ogromna determinacja, talent i wymagający trener nastolatka nie miałaby szans na sukces.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Sztangistka
  • Sztetlowcy (Shtetlers)

    reż. Katya Ustinova
    dok2020

    Nostalgiczna opowieść utkana z tęsknoty za utraconym światem żydowskich miasteczek. Większość ich przedwojennych mieszkańców od dziesiątek lat żyje w Stanach Zjednoczonych i Izraelu, jednak pamięć o dawnej ojczyźnie jest w nich wciąż bardzo żywa. Ich tęsknotę podzielają ci, którzy tam pozostali.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Sztetlowcy
  • Ściany (Walls)

    reż. Piotr Dumała
    anim1987

    Porażająca ekspresją, mroczna, przepojona kafkowską atmosferą osaczenia posępna opowieść o człowieku i jego niezbyt wesołym losie. Jej bohater jest uwięziony w pomieszczeniu bez okien i drzwi. Jego oczy bacznie obserwują ściany, uszy łowią każdy szmer. Szanse oswobodzenia wydają się jednak zerowe.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Ściany
  • Tam, gdzie wraca człowiek (Where Man Returns)

    reż. Egil Håskjold-Larsen
    dok2019

    Ponadczasowy portret relacji człowieka z naturą. W małej chatce, w najbardziej wysuniętym na północ punkcie Europy, mieszka Steinar, który wybrał samotne życie na lodowym pustkowiu z dala od cywilizacji.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Tam, gdzie wraca człowiek
  • Tato ich zastrzelił (Dad Shot Them)

    reż. Per Anders Rudelius
    dok2020

    Ta historia wstrząsnęła mieszkańcami Szwecji: 14 lat temu w miasteczku Rödeby ojciec nastoletniego Mattisa zabił jego prześladowcę, a drugiego chłopca ciężko ranił. Jak uczestnicy i świadkowie tych wydarzeń radzą sobie dzisiaj z traumą? Jedno tutaj jest pewne: niezależnie od wyroku sądowego przegrali wszyscy.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Tato ich zastrzelił
  • Tato ich zastrzelił [AD] (Dad Shot Them)

    reż. Per Anders Rudelius
    dok2020

    Ta historia wstrząsnęła mieszkańcami Szwecji: 14 lat temu w miasteczku Rödeby ojciec nastoletniego Mattisa zabił jego prześladowcę, a drugiego chłopca ciężko ranił. Jak uczestnicy i świadkowie tych wydarzeń radzą sobie dzisiaj z traumą? Jedno tutaj jest pewne: niezależnie od wyroku sądowego przegrali wszyscy.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Tato ich zastrzelił [AD]
  • Ten obrazek jest bardzo ładny (It's a Very Pretty Picture)

    reż. Jakub Ciosiński
    dok2021

    Nagrane telefonem, zarejestrowane na taśmie VHS, sfilmowane kamerą cyfrową. Podpatrzone w intymnych sytuacjach. Jakub Ciosiński pokazuje życie trzypokoleniowej rodziny w kontekście niepowodzeń miłosnych i problemów w budowaniu związków.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Ten obrazek jest bardzo ładny
  • To nie była ta góra, Mohammadzie (It Wasn't the Right Mountain, Mohammad)

    reż. Mili Pecherer
    anim2019

    Abraham, Izaak, zagubiona pasterka i stado antylop pojawiają się w tej starożytnej opowieści przeniesionej do nowego cyfrowego świata. W tej rzeczywistości nikt nie jest niewinny, a rzeczy, których szukamy – i które ostatecznie odnajdujemy – nieuchronnie muszą się ponownie zagubić. To opowieść o absurdalności wiary, istnienia i natury. Ale to także historia o pięknie, miłości i nadziei. Film otrzymał nominację do EFA na festiwalu w Berlinie.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu To nie była ta góra, Mohammadzie
  • To wszystko nie takie proste (In a Knot)

    reż. Aleksandra Sykulak
    dok2021

    Nie umieją żyć ze sobą, ale osobno też nie potrafią – taki obraz dziadków próbuje poskładać w całość stojąca za kamerą wnuczka. Rozstali się 30 lat temu: on mieszka w Warszawie, ona przeniosła się do Berlina. Jak to możliwe, że pozostają w bliskim kontakcie?

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu To wszystko nie takie proste
  • Trochę raju (A Little Bit of Paradise)

    reż. Andrzej Cichocki
    dok2020

    Rodzina ukazana w filmie żyje we własnym mikrokosmosie. Choć na horyzoncie widać kominy aglomeracji, to tutaj sprawy toczą się osobnym torem i bez zbędnych słów. Ramy opowieści wyznaczają z jednej strony skromne warunki materialne, z drugiej zaś autonomiczność i radość swobodnego życia.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Trochę raju
  • Turbo Love

    reż. Alicja Jasina
    anim2021

    Jak znaleźć idealnego chłopaka? Z pomocą przychodzi aplikacja Turbo Love, w której możesz wykreować mężczyznę swojego życia i zaprojektować perfekcyjną randkę. Zabawna animacja parodiuje blogosferę i pokazuje, że za fasadą idealnego życia w mediach społecznościowych kryje się fałsz i samotność.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Turbo Love
  • Tylko wiatr (Only the Wind)

    reż. Zofia Kowalewska
    dok2021

    Wyprawa w poszukiwaniu wspomnień z dzieciństwa: dziewięćdziesięciolatek wybiera się z wnuczką w podróż do Kazachstanu, gdzie jako dziecko przebywał na zesłaniu w latach 40. ubiegłego wieku. Historia zaklęta w kilku wyblakłych fotografiach okaże się niezwykle trudna do uchwycenia…

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Tylko wiatr
  • Walka, miłość i praca (Fight, Love and Work)

    reż. Piotr Dumała
    anim2009

    W falującym zbożu pojawiają się ludzie. W tym niezwykłym animowanym balecie rozpoznajemy postaci z płócien Vincenta van Gogha, Francisca Goi, Honoriusza Daumiera, Jeana-François Milleta. Zapętlonym obrazom towarzyszy ekspresyjna muzyka znakomitego rumuńskiego kompozytora Alexandra Bǎlǎnescu.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Walka, miłość i praca
  • Wizyta (The Visit)

    reż. Mateusz Jarmulski
    anim2021

    Przerażona szympansica ucieka przy akompaniamencie ujadania psów, krzyków myśliwych i wystrzałów z broni. Gdy ogląda się za siebie, widzi płonący las tropikalny. Zmęczona, dociera wreszcie do opuszczonej kolonialnej willi. Wewnątrz czeka na nią coś zupełnie niespodziewanego…

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Wizyta
  • Włosy mamy (Mom’s Hair)

    reż. Alexey Evstigneev
    dok2021

    Lisa w dzieciństwie straciła włosy. Kiedy wszystkie metody leczenia dziewczynki zawodzą, jej matka postanawia tworzyć peruki dla córki ze swoich własnych włosów. Wkrótce jednak włosy podarowane przez matkę zaczynają coraz bardziej ciążyć…

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Włosy mamy
  • Wojna sztuk (War of Art)

    reż. Tommy Gulliksen
    dok2020

    Grupa współczesnych artystów z Chin i różnych krajów Europy Zachodniej bierze udział w projekcie wymiany międzykulturowej w Korei Północnej. Ich zadaniem będzie pokazanie artystom północnokoreańskim swojej sztuki.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Wojna sztuk
  • Wolność nogi (Freedom of the Leg)

    reż. Piotr Dumała
    anim1988

    Bohater tej przewrotnej animacji podczas snu… rozpada się na kawałki. Poszczególne fragmenty jego ciała rozbiegają się po sypialni i rozpoczynają samodzielną egzystencję. Rankiem, na dźwięk budzika, wracają do łóżka na swoje miejsce, z wyjątkiem jednej nogi, która opuściła pokój, wybierając wolność.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Wolność nogi
  • Wujek Tomasz, rozliczanie dni (Uncle Thomas, Accounting for the Days)

    reż. Regina Pessoa
    anim2019

    Ta historia jest przedstawiona w formie listu młodej kobiety do wuja, neurotycznego outsidera z obsesją na punkcie liczb. Dla dziewczyny przez cały czas pozostaje on fascynujący, niezwykły i godny zaufania. Czarno-białe obrazy wzbogacone czerwoną barwą ożywiają przeszłość. Wspomnienia Reginy są hołdem dla Tomasza i wyrazem wiary w to, że nie trzeba być „kimś”, by być dla innej osoby kimś wyjątkowym. Film zdobył nominację do EFA na Riga International Film Festival.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Wujek Tomasz, rozliczanie dni
  • Wyjdź za mnie jednak (Marry Me However)

    reż. Mordechai Vardi
    dok2020

    Uroczysty, tradycyjny ślub, żona i dziecko. Wszystko w zgodzie z religią, ale niekoniecznie w zgodzie ze sobą. Bohaterowie dokumentu to homoseksualni Żydzi, którzy dla dobra społeczności zrezygnowali ze swoich pragnień.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Wyjdź za mnie jednak
  • Wyjście (Exit)

    reż. Karen Winther
    dok2018

    W wieku szesnastu lat reżyserka filmu Karen Winther na dwa lata dołączyła do ruchu ekstremistycznego. Teraz spotyka się z innymi byłymi ekstremistami i rozmawia z nimi o tym, co doprowadziło do zmiany ich światopoglądu.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Wyjście
  • Wyspa Buromskiego (Buromsky Island)

    reż. Olga Stefanova
    dok2020

    Tytułowa wyspa znajduje się u wybrzeży Antarktydy. To skuta lodem, mroźna ziemia, o której słyszeli nieliczni. Od lat eksplorują ją polarnicy, dla których pobyt na wyspie był przełomowym wydarzeniem.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Wyspa Buromskiego
  • W bezdni Maelströmu (Descent into the Maelström)

    reż. Jan Vardøen
    dok2019

    W 1986 roku Philip Glass skomponował muzykę na podstawie utworu Edgara Allana Poego o jednym z najsilniejszych na świecie prądów morskich. Kilkadziesiąt lat później norweska orkiestra wykonuje tę muzykę w miejscu, na którym wzorował się Poe.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu W bezdni Maelströmu
  • W ciemności (In the Dark)

    reż. Mehdi Zarei
    fab2020

    W środku nocy na południu Iranu rodzina wzywa lekarza do nagłego przypadku „zapalenia płuc”. Dwanaście minut, o których nie sposób zapomnieć. Surowy obraz opresji i zniewolenia w patriarchalnym społeczeństwie.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu W ciemności
  • W ciemności wszystkie koty są szare (All Cats Are Grey in the Dark)

    reż. Lasse Linder
    dok2019

    Christian, samotny mężczyzna w średnim wieku, mieszka ze swoimi dwoma ukochanymi kotami, Marmoladą i Katjuschą. Decyduje się na zapłodnienie Marmolady przez kota z zagranicy, Hektora. Film subtelnie pokazuje niekonwencjonalną relację człowieka ze zwierzęciem, ludzką potrzebę bliskości i budowania więzi. W 2020 roku produkcja otrzymała nagrodę dla najlepszego europejskiego filmu krótkometrażowego.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu W ciemności wszystkie koty są szare
  • W domu reżysera (The Filmmaker's House)

    reż. Marc Isaacs
    dok2020

    Kiedy w domu reżysera spotykają się jego kolumbijska gospodyni, brytyjscy robotnicy, słowacki bezdomny i sąsiadka z Pakistanu, sytuacja wymyka się spod kontroli. Pełna inwencji filmowa gra Marka Isaacsa, który zaciera granice między dokumentem a fikcją, jednocześnie wciąga, bawi i niepokoi.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu W domu reżysera
  • W potrzasku (Inside the Red Brick Wall)

    reż. Hong Kong Documentary Filmmaker
    dok2020

    Listopad 2019 roku przyniósł w Hongkongu nasilenie protestów przeciwko ustawie o ekstradycji tamtejszych obywateli do Chin. Oglądamy jeden z najbardziej dramatycznych momentów – trwające 13 dni policyjne oblężenie politechniki. Dzięki twórcom dokumentu te surowe materiały zamieniają się w pełne napięcia kino.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu W potrzasku
  • Zamęt. Kronika rodzinna (The Maelstrom: A Family Chronicle)

    reż. Péter Forgács
    dok1997

    Wykorzystane w tym filmie ujęcia zostały nakręcone w Holandii na przełomie lat 30. i 40 ubiegłego wieku. Uwiecznieni na nich ludzie korzystają z życia: uprawiają sport, bawią się z dziećmi, flirtują. Choć trudno znieść myśl, że nie potrafimy odróżnić jednych od drugich, są wśród nich zarówno przyszłe ofiary, jak i sprawcy Holokaustu.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Zamęt. Kronika rodzinna
  • Za późno (Too Late)

    reż. Kinga Syrek
    anim2021

    Bohaterką animacji jest modelka, aktorka, gwiazda filmów Andy’ego Warhola oraz jego partnerka, Edie Sedgwick. Jednak to nie związek z amerykańskim artystą stał się główną osią filmu, a relacja kobiety z toksycznym ojcem. Trudne dzieciństwo położyło się cieniem na jej dorosłym, przesiąkniętym alkoholem i narkotykami życiu.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Za późno
  • Zbrodnia i kara (Crime and Punishment)

    reż. Piotr Dumała
    anim2000

    Młody mężczyzna postanawia zamordować i obrabować starą lichwiarkę... Ekranizacja słynnej powieści Fiodora Dostojewskiego. Sugestywną warstwę plastyczną wzmacnia ekspresyjna muzyka Janusza Hajduna. To ona w dużym stopniu decyduje o narracyjnej płynności tej adaptacji bez słów – literackiego przecież – dzieła.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Zbrodnia i kara
  • Zeznania Any (Testimony of Ana)

    reż. Sachin Dheeraj Mudigonda
    dok2020

    Noc. Jezioro. Kamień w wodę. Tajemnicze otwarcie filmu prowadzi do postaci Anaben Pawar, starszej kobiety, która w małej indyjskiej wiosce wiedzie życie wypełnione synkretycznymi rytuałami. Staruszka żyje w zgodzie z naturą, lecz w ciągłym zagrożeniu ze strony opresyjnej kultury patriarchatu.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Zeznania Any
  • Zieleń (Green)

    reż. Karolina Kajetanowicz
    anim2021

    Przez zielone, równo przystrzyżone trawniki przemykają czarne postacie, które zmieniają się w zwierzęta. W tle pobrzmiewają uspokajające dźwięki natury – szum wody, cykanie owadów, śpiew ptaków. Animacja przypomina seans medytacji, a zarazem zwraca uwagę na ingerencję człowieka w świat przyrody.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Zieleń
  • Ziemia (The Soil)

    reż. Zuzanna Solakiewicz
    dok2021

    Zilustrowana pięknymi zdjęciami opowieść o współczesnej wsi i jej nietypowych mieszkańcach, których dzieli różnica wieku, a łączy silne przywiązanie do ludowej kultury. Równie ważna jak obraz jest w tym filmie muzyka, towarzysząca bohaterom podczas kluczowych wydarzeń w życiu.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Ziemia
  • Złote guziki (The Golden Buttons)

    reż. Alex Evstigneev
    dok2020

    Rosyjska szkoła dla kadetów zatrzymała się w czasie. Chłopcy, co prawda korzystają z telefonów komórkowych, by porozumiewać się z bliskimi i przeglądać Internet, a zajęcia z musztry są uzupełnione o ćwiczenia baletowe, to jednak duch i myśl o potędze wschodniego mocarstwa wydają się od lat być niezmienne. Kamera cierpliwie portretuje uczniów, daje im możliwość opowiedzenia o sobie, ale też podgląda ich w różnych prozaicznych sytuacjach. Z dokumentu wyłania się obraz zwyczajnych chłopców, których w młodym wieku wplątano w niebezpieczne mechanizmy. Film otrzymał nagrodę Srebrnego Smoka dla najlepszego krótkometrażowego dokumentu na 60. KFF.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Złote guziki
  • Zły nastrój (Bad Mood)

    reż. Loris Giuseppe Nese
    anim2020

    Jej mama zarabia 5 euro za godzinę. Czasami się zdarza, że ktoś umiera na jej oczach, wtedy kobieta wpada w zły nastrój. Jej mama opiekuje się starszymi osobami. Film to przedstawiona z perspektywy dziecka opowieść o powtarzalności ludzkiego życia i śmierci.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Zły nastrój
  • Zupa z homara (Lobster Soup)

    reż. Pepe Andreu, Rafá Moles
    dok2020

    Rodzinna knajpka w rybackim miasteczku Grindavík to małe centrum świata. Tu spotykają się stare wilki morskie i miejscowe oryginały. Ale świat pędzi do przodu i zmiany coraz bardziej dają się we znaki bywalcom lokalu. Islandzka miejscowość w cieniu wulkanów przyciąga turystów i wielki biznes.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Zupa z homara
  • Zza szyby (The Danger in Front)

    reż. Alexis Chartrand
    fab2020

    Z barberem nigdy nie wiadomo. Nie wiesz, co mu może chodzić po głowie, gdy tak całymi dniami obserwuje życie, które toczy się na ulicy – ani co zrobi, gdy dostrzeże cień zagrożenia. Szalona zabawa z kinem, teatrem i komiksem, w której raz wycelowany rewolwer na pewno w końcu wypali.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Zza szyby
  • Z ukrycia (Hide)

    reż. Daniel Gray
    anim2020

    Raz, dwa, trzy – szukasz ty! A gdyby schować się tak, żeby nikt cię już nigdy nie znalazł? Na taki pomysł wpada jeden z braci podczas domowej zabawy w chowanego. Zamknięty w szafie, przez lata obserwuje życie swojej rodziny tylko przez szparę w drzwiach.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Z ukrycia
  • Żółwik (Snowy)

    reż. Kaitlyn Schwalje, Alex Wolf Lewis
    dok2020

    Snowy to domowe zwierzątko i niezbyt ruchliwy członek rodziny. Snowy mieszka w zakamarkach piwnicy, prowadzi samotniczy tryb życia. Snowy to żółw. Czy Snowy może być szczęśliwy? Wiele mniej lub bardziej bliskich żółwikowi osób wypowiada się na temat jego kondycji.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Żółwik
  • Życie Ivanny (Life of Ivanna)

    reż. Renato Borrayo Serrano
    dok2021

    Tytułowa bohaterka to istna siłaczka. Młoda matka pięciorga dzieci należy do wspólnoty nomadów zamieszkujących tundrę. Nie mogąc liczyć na męża alkoholika, Ivanna marzy, by porzucić koczownicze życie i surowe warunki. Przeprowadzka do miasta oznacza jednak radykalną zmianę i pogwałcenie tradycji.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Życie Ivanny
  • Życie Ivanny [AD] (Life of Ivanna)

    reż. Renato Borrayo Serrano
    dok2021

    Seans z audiodeskrypcją i napisami dla niesłyszących. Tytułowa bohaterka to istna siłaczka. Młoda matka pięciorga dzieci należy do wspólnoty nomadów zamieszkujących tundrę. Nie mogąc liczyć na męża alkoholika, Ivanna marzy, by porzucić koczownicze życie i surowe warunki. Przeprowadzka do miasta oznacza jednak radykalną zmianę i pogwałcenie tradycji.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Życie Ivanny [AD]