GEM – Green Education in Media Panel
27.05, 14.30-16.00 – PANEL DYSKUSYJNY – ASP 1
wstęp z akredytacjami: Industry, Industry Pro, Industry Light, Media, Student
W obliczu nasilającego się kryzysu klimatycznego i szybkiego rozwoju technologii cyfrowych konieczne jest nowe spojrzenie na rolę edukacji medialnej w kształtowaniu świadomych i odpowiedzialnych twórców filmowych. Dyskusja panelowa skupi się na analizie wyzwań i możliwości włączenia perspektywy zrównoważonego rozwoju do programów kształcenia przyszłych producentów filmowych i projektantów mediów cyfrowych.

Dyskusja obejmie prezentację projektu GEM (Green Education in Media) – współfinansowanego przez program grantowy Unii Europejskiej ERASMUS + w ramach grantu nr 2022-1-DE01-KA220-HED-000088645 – który ma na celu dostosowanie programów nauczania do aktualnych realiów środowiskowych. Projekt podkreśla potrzebę rozszerzenia tradycyjnego podejścia do edukacji medialnej poprzez włączenie krytycznej refleksji na temat wpływu technologii na środowisko, a także poprzez wdrożenie zasad zrównoważonego projektowania.
Panel podkreśli również inicjatywy na poziomie instytucjonalnym, takie jak te podejmowane przez Biuro Zrównoważonego Rozwoju Nauczania, utworzone na Uniwersytecie Filmowym Konrada Wolfa w Babelsbergu.
Wśród panelistów znajdą się Sophie Tummescheit, Nicole Loeser, Monika Głowacka i Małgorzata Kotlińska, wnosząc różnorodne perspektywy i doświadczenia.
Moderować dyskusję będzie Marta Materska-Samek.
PANELIŚCI:



- Sophie Tummescheit
Sophie Tummescheit od 2020 roku jest asystentką akademicką na Uniwersytecie Filmowym w Babelsbergu. Jest certyfikowanym kierownikiem projektu i ma doświadczenie w koordynowaniu międzynarodowych projektów badawczych. Sophie posiada tytuł magistra w dziedzinie projektowania i cross mediów oraz jest doświadczonym i certyfikowanym facylitatorem warsztatów w zakresie procesów współprojektowania. Była odpowiedzialna za koncepcję i wdrożenie kursów online i offline opartych na projektach, mających na celu osiągnięcie zrównoważonej przyszłości. Szczególnie koncentruje się na opracowywaniu metod procesów innowacyjnych i tworzeniu materiałów dydaktycznych w tych dziedzinach.
- Nicole Loeser
Nicole Loeser jest badaczką, wykładowczynią i ekspertką w dziedzinie innowacji systemowych, prognozowania partycypacyjnego i zarządzania projektami transformacyjnymi. Z interdyscyplinarnym wykształceniem akademickim w dziedzinie ekonomii, kulturoznawstwa, muzykologii i sztuk wizualnych, posiada również tytuł MBA w dziedzinie transformacji cyfrowej, a obecnie kontynuuje studia doktoranckie w dziedzinie produkcji filmowej i telewizyjnej, koncentrując się na produkcji sztuki społecznej na rzecz transformacji. Nicole wykłada projektowanie społeczne i przyszłości oraz innowacje systemowe na wielu uniwersytetach i współpracowała z ponad 50 uniwersytetami na całym świecie, wspierając interdyscyplinarną współpracę między sektorami. Jako dyrektorka Instytutu Sztuki i Innowacji (IFAI) oraz współzałożycielka Art For Futures Lab i The Futuring Alliance, specjalizuje się w innowacjach transformacyjnych, integrując sztukę, naukę i metodologie zmian systemowych w celu opracowania przyszłościowych ścieżek i dźwigni dla złożonych globalnych wyzwań.
- Dr inż. Małgorzata Kotlińska
Wykładowczyni Szkoły Filmowej w Łodzi, badaczka związana także z CICANT (Lusófona University, Portugalia). Specjalizuje się w zarządzaniu produkcją filmową, ze szczególnym uwzględnieniem metodyk zarządzania projektami. Autorka nagrodzonej rozprawy doktorskiej Współczesne metody zarządzania projektami filmowymi oraz monografii Agile w filmie (2023). Zaangażowana w międzynarodowe projekty badawcze, m.in. CRESCINE (rozwój małych rynków filmowych w Europie) i GEM (zielona edukacja w mediach). Jej działalność koncentruje się na zrównoważonej produkcji filmowej oraz wykorzystaniu nowych technologii w edukacji i przemyśle kreatywnym. Członkini Stowarzyszenia Filmowców Polskich.


- Dr Marta Materska-Samek
Doktor, adiunkt i pracownik naukowy Uniwersytetu Jagiellońskiego, gościnny badacz Centrum Badań nad Stosowaną Komunikacją, Kulturą i Nowymi Technologiami CICANT (Uniwersytet Lusofona) w kontekście projektu CresCine Horizon Europe, ze specjalistyczną wiedzą z zakresu przemysłu filmowego i kreatywnego. Od czasu uzyskania tytułu doktora nauk o zarządzaniu na Uniwersytecie Jagiellońskim w 2016 roku przyczyniła się do rozwoju wielu projektów, takich jak EIT Culture & Creativity (2022-2023), PACESETTERS: Powering Artistic and Cultural Entrepreneurship to Drive The Climate Transition oraz IMPULSE: IMmersive digitalization: uPcycling cULtural heritage towards new reviving strategies. Jako przewodnicząca Grupy Roboczej ds. Krajowej Inteligentnej Specjalizacji 12. Sektorów Kreatywnych w Ministerstwie Rozwoju i Technologii przyczynia się do kształtowania polityki w sektorze kreatywnym.
- Monika Głowacka
Zastępca dyrektora Polskiego Centrum Rozwoju Przemysłów Kreatywnych. Do października 2024 r. Kierownik Działu Łódź Film Commission w EC1 Łódź – Miasto Kultury, która zarządza pracami Łódzkiego Funduszu Filmowego. Z branżą filmową związana od 2007 roku. Reprezentowała Komisję w organizacjach branżowych takich jak: AFCI (Międzynarodowe Stowarzyszenie Komisarzy Filmowych), CineRegio – organizacja europejskich funduszy filmowych, Związek Producentów Polskich (KIPA), gdzie przewodniczyła sekcji Regionalnych Funduszy Filmowych. Posiada wieloletnie doświadczenie w pracy z ekipami filmowymi. Inicjatorka i koordynatorka prac grupy „Porozumienie na rzecz zielonej produkcji audiowizualnej – Film dla klimatu”, którą tworzą przedstawiciele polskiego rynku audiowizualnego. Zaangażowana w działania popularyzujące zrównoważoną produkcję filmową i telewizyjną w Polsce: koordynatorka i współautorka „Zielonych Wytycznych dla Przemysłu Audiowizualnego” https://greenfilmtourism.eu/green/, członek jury nagrody „Film z klimatem” w 2022 roku, na Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni, koordynator merytoryczny cyklu szkoleń „Zielone Laboratorium Produkcji Audiowizualnej” organizowanych przez Laboratorium Produkcji Audiowizualnej”; organizowanego przez KIPA, autorka raportu ewaluacyjnego przygotowanego dla projektu Zielona Turystyka Filmowa i projektu Turystyki Filmowej i projektu „Akademia Zrównoważonej Produkcji Audiowizualnej”.
Projekt GEM współfinansowany jest przez program grantowy Unii Europejskiej ERASMUS +
