Jury 63. Krakowskiego Festiwalu Filmowego

Reżyserzy, scenarzyści, producenci, festiwalowi programerzy, agenci sprzedaży, dziennikarze, krakowscy studenci, a nawet dyrektorzy. To oni zasiądą w Jury tegorocznej edycji Krakowskiego Festiwalu Filmowego i zadecydują, o tym, które filmy dokumentalne i krótkometrażowe opuszczą Kraków z nagrodami.

Aż 210 pokazów i prawie 190 filmów czeka na kinowych widzów 63. edycji Krakowskiego Festiwalu Filmowego. Wśród nich znalazło się 57 premier światowych, 10 międzynarodowych i ponad 50 polskich. Nawet najbardziej ambitni nie są w stanie zobaczyć wszystkiego, na szczęście sporą część programu będzie można nadrobić w domowym zaciszu w ramach festiwalowego KFF VOD. Inaczej rzecz się ma z jurorami. Czeka ich naprawdę trudne zadanie, muszą w ograniczonym czasie obejrzeć konkursowe filmy, dogłębnie przeanalizować swoje wybory, a następnie je przedyskutować w trakcie finałowych obrad. Zwieńczeniem ich prac będzie gala zamknięcia Festiwalu, w trakcie której poznamy laureatów czterech konkursów. Na zwycięzców czekają nagrody o łącznej wartości ponad 350 tys złotych. 

Przewodniczącym Jury międzynarodowego konkursu filmów dokumentalnych będzie Andrzej Fidyk ( fot. Ryszard Czernow, Polska) – reżyser i scenarzysta. Zrealizował ponad 40 filmów dokumentalnych i wiele filmów reklamowych i reportaży telewizyjnych. Jest laureatem kilkudziesięciu nagród na międzynarodowych festiwalach filmowych. Trzy razy otrzymał nagrodę Wiktora w kategorii twórca telewizyjny. Jest profesorem sztuki filmowej, dyrektorem kierunku reżyseria na Uniwersytecie Śląskim w Katowicach. Członek Polskiej i Europejskiej Akademii Filmowej. 

W jury dokumentalnym zasiądą także: Mette Hoffmann Meyer (Dania) – producentka filmowa, założycielka i prezeska fundacji THE WHY, która rocznie produkuje i dystrybuuje 10-20 filmów dokumentalnych skupiających się na prawach człowieka, Karen Avetisyan  (Armenia) – dyrektor Międzynarodowego Festiwalu Filmowego Golden Apricot w Erewaniu, członek Europejskiej Akademii Filmowej, Ada Solomon (Rumunia) – producentka takich filmów jak “Niefortunny numerek lub szalone porno” i “Toni Erdmann”, jej produkcje  prezentowane były i nagradzane na najbardziej prestiżowych festiwalach, jest przewodniczącą wykonawczą Europejskiej Sieci Audiowizualnej Kobiet i członkinią zarządu Europejskiej Akademii Filmowej. 

Obradami Jury międzynarodowego konkursu filmów krótkometrażowych pokieruje Jan Naszewski (Polska), agent sprzedaży, założyciel firmy New Europe Film Sales, w której katalogu znajdziemy nominowane do Oscara „Boże Ciało” Jana Komasy, czy „Chłopów” – najnowszą animację twórców „Twojego Vincenta”. Pracował jako organizator wydarzeń branżowych przy Międzynarodowym Festiwalu Filmowym Nowe Horyzonty. Jest wykładowcą prestiżowych międzynarodowych programów, takich jak EAVE, ACE, Berlinale Talents oraz ekspertem europejskiego programu MEDIA.

W jury konkursu oceniającego krótkie fabuły, animacje i dokumenty z całego świata znaleźli się: Brigid O’Shea (Niemcy, Australia) – wykładowczyni i producentka filmowa, szefowa DOK Leipzig Industry, jest mentorką z zakresu europejskich funduszy filmowych, zarządzania kulturą i strategii festiwalowych, współzałożycielka Documentary Association of Europe, Anne Gaschütz (Niemcy) – dyrektorka festiwalu filmów krótkometrażowych Filmfest Dresden oraz selekcjonerka Festiwalu Filmowego w Locarno, Isabelle Favez (Szwajcaria) – animatorka i reżyserka, jej film dyplomowy „Replay” (1999) był prezentowany na licznych międzynarodowych festiwalach, zrealizowała kilka filmów dla dzieci, w tym “Circuit marine” (2003). 

Pracami Jury międzynarodowego konkursu dokumentalnych filmów muzycznych DocFilmMusic pokieruje nasz trzykrotny laureat, reżyser i scenarzysta Leszek Dawid (Polska).  Autor licznie nagradzanych filmów krótkometrażowych, dokumentów, seriali czy pełnometrażowych filmów fabularnych, jak chociażby kultowe “Jesteś Bogiem”. Członek Europejskiej Akademii Filmowej, Gildii Reżyserów Polskich oraz Polskiej Akademii Filmowej. Wykładowca i prodziekan wydziału reżyserii Szkoły Filmowej w Łodzi .

W wyborze najlepszego filmu muzycznego pomogą: Jinsu Chun (Południowa Korea) – programer Jecheon International Music & Film Festival i Jeonju International Film Festival, pracował jako asystent reżysera i producent muzyczny, laureatka Złotego Hejnału w 2022 roku, Lucie Králová (Czechy) – reżyserka filmowa i scenarzystka, pracuje jako wykładowczyni na FAMU w Pradze, jej dokumenty były pokazywane na wielu międzynarodowych festiwalach filmowych i zdobywały liczne nagrody, jak chociażby „Kapr code”, który w ubiegłym roku wygrał konkurs DocFilmMusic. 

W tym roku w konkursie polskim przyznane zostaną aż cztery równorzędne Złote Lajkoniki. Dzięki temu, twórcy różnych formatów filmowych będą mieć szansę na najwyższe laury. Złoty Lajkonik zostanie przyznany najlepszemu średnio- lub pełnometrażowemu filmowi dokumentalnemu, a wśród filmów krótkich: najlepszej animacji, najlepszej fabule i najlepszemu dokumentowi. W związku z tą zmianą pojawiły się dwa składy Jury konkursu polskiego

Pierwszy oceni produkcje krótkometrażowe, a jego przewodniczącą będzie Jagoda Szelc (Polska) – reżyserka i scenarzystka. Autorka dwóch głośnych i nagradzanych fabuł “Monument” oraz “Wieża. Jasny dzień” oraz kilku ważnych i docenianych filmów krótkometrażowych, jak “Taki pejzaż”, który uhonorowano Złotą Kijanką na festiwalu Camerimage. Laureatka Paszportu Polityki. Wykłada reżyserię w Szkole Filmowej w Łodzi.

W obradach wezmą udział: wielokrotny laureat Krakowskiego Festiwalu FIlmowego Damian Kocur (Polska) – reżyser, operator i scenarzysta filmowy, absolwent Szkoły Filmowej im. Krzysztofa Kieślowskiego UŚ w Katowicach oraz doktorant w Szkole Filmowej w Łodzi, autor nagradzanych w kraju i za granicą filmów krótkometrażowych oraz  pełnometrażowego “Chleba i soli”, Joanna Wendorff-Ostergaard (Polska) – producentka i konsultantka scenariuszowa, wieloletnia współwłaścicielka i szefowa produkcji w Studiu Filmowym Anima-Pol, obecnie pracuje z Agencją John Weston Group jako storytelling expert dla międzynarodowych firm i marek, wykłada w Szkole Filmowej w Łodzi. 

Pełnometrażowe polskie dokumenty oceniać będzie jury pod przewodnictwem reżysera Macieja Cuskego (Polska). Twórca wielokrotnie nagradzanych na Krakowskim Festiwalu Filmowym dokumentów, m.in. “Antykwariatu”, “Kuracji”, “Dekalog III. Pamiętaj, abyś dzień święty święcił”, “Elektryczka” czy “Wieloryb z Lorino”. Od urodzenia związany z Bydgoszczą, gdzie współtworzy Bydgoską Kronikę Filmową, miejsce dla młodych filmowców w MCK Bydgoszcz. Wykłada w Wajda School oraz w Gdyńskiej Szkole Filmowej. Ekspert Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej, członek Polskiej Akademii Filmowej.

Pozostałymi członkami jury będą: Maciej Kubicki (Polska) – producent filmowy i telewizyjny oraz scenarzysta, absolwent Szkoły Wajdy i Instytutu Kultury Polskiej UW, kursu producenckiego EAVE oraz licznych międzynarodowych warsztatów, współwłaściciel i członek zarządu Telemark, laureat nagrody KIPA, wyróżniony tytułem Emerging Producer, nominowany do Orła za „Over the Limit”, członek Emmy, a także Polskiej i Europejskiej Akademii Filmowej, Ita Zbroniec-Zajt  (Polska)  – operatorka filmowa, ukończyła Wydział Operatorski Szkoły Filmowej w Łodzi, laureatka wielu nagród i wyróżnień, m.in. Złotej Żaby za „Kobietę na dachu” Anny Jadowskiej czy Złotego Żuka za zdjęcia do filmu „The Yard” Månsa Månssona, pracuje zarówno przy filmach fabularnych, dokumentalnych jak i reklamowych. 

W Jury FIPRESCI zasiądą: Igor Angjelkov (Macedonia), Antonis Lagarias (Francja), Paweł Mossakowski (Polska)

W skład Jury FICC wejdą: Maria Eriksson (Szwecja), Anita Petra Hamremoen (Norwegia), Grzegorz Pieńkowski (Polska)

Nie zabraknie też Jury studenckiego. W tym roku decyzję podejmą: Zuzanna Adamowicz, Monika Babińska, Maja Duszak, Arkadiusz Hulbój, Jagoda Janicka, Przemysław Kania, Maksymilian Kosiorowski, Jan Andrzej Legus, Eliška Soukupová, Mateusz Trojnar, Wiktoria Wojas, Agnieszka Zimny

Przypominamy, że jurorami są też widzowie. Na specjalnie przygotowanych kartach do głosowania festiwalowicze będą mogli ocenić obejrzany film. Partnerem plebiscytu jest Magazyn Filmowy SFP.

Szczegółowy program Festiwalu będzie opublikowany w połowie maja na stronie www.krakowfilmfestival.pl.

Krakowski Festiwal Filmowy jest na ekskluzywnej liście wydarzeń filmowych kwalifikujących do Oscara® w kategoriach krótkometrażowych (fabuła, animacja, dokument) oraz pełnometrażowego filmu dokumentalnego, a także rekomenduje do Europejskiej Nagrody Filmowej w tych samych kategoriach.

Krakowski Festiwal Filmowy realizowany jest przy wsparciu finansowym Unii Europejskiej w ramach programu “Kreatywna Europa”, Miasta Krakowa, Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej, Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Województwa Małopolskiego. Współorganizatorem jest Stowarzyszenie Filmowców Polskich, a głównym organizatorem –  Krakowska Fundacja Filmowa

63. Krakowski Festiwal Filmowy odbędzie się w kinach w dniach od 28 maja do 4 czerwca oraz online na terenie całej Polski od 2 do 18 czerwca 2023.

Kategoria: News.

Aktualności

132 z 1921