KFF Industry 2023 – podsumowanie

KFF Industry, wydarzenie przeznaczone dla filmowych profesjonalistów odbywające się równolegle z 63. Krakowskim Festiwalem Filmowym, odbyło się jak co roku na przełomie maja i czerwca. W tym roku odwiedziło nas aż ponad 1000 gości, w tym kilkuset z zagranicy. Filmowcy odbyli prawie 900 spotkań indywidualnych z wybitnymi ekspertami i decision makers, których do Krakowa przyjechało ponad dziewięćdziesięciu. Podczas trzech pitchingów i marketu koproduckyjnego zaprezentowano 60 projektów.

Twórcy i producenci filmów dokumentalnych, animowanych i krótkometrażowych, eksperci, programerzy międzynarodowych festiwali filmowych, agenci sprzedaży, dystrybutorzy, przedstawiciele funduszy filmowych, stacji telewizyjnych, platform online i VOD uczestniczyli w z organizowanych po raz osiemnasty wydarzeniach KFF Industry, które odbywało się od 29 maja do 3 czerwca. Jak co roku był to tydzień obfitujący w pitchingi, prezentacje, warsztaty, spotkania indywidualne.  W program włączono również nowy cykl poświęcony wirtualnej rzeczywistości oraz specjalne spotkania dla członków Krajów Grupy Wyszehradzkiej. A miłośnicy kina hiszpańskiego mieli okazję dowiedzieć się więcej o tajnikach tej kinematografii podczas Focus on Spain. Goście, którzy nie zdołali dotrzeć osobiście do Krakowa, mogli obejrzeć część nagranych prezentacji projektów oraz korzystać z KFF Video Library w internecie. 

ANIMATED IN POLAND

Podczas tegorocznego KFF Industry odbyła się 11. edycja Animated in Poland. Przygotowania do pitchingów, które są głównym punktem programu sekcji animowanej KFF Industry prowadził Maarten van Gageldonk, dyrektor programowy Festiwalu Kaboom, największego festiwalu filmów animowanych w Holandii. W samym pitchingu wzięło udział 7 projektów polskich krótkometrażowych filmów animowanych w fazie produkcji. Po prezentacjach, moderowanych przez Zofię Jaroszuk, producentkę filmów animowanych, uczestnicy mieli okazję porozmawiać z ekspertami podczas spotkań indywidualnych. Najlepszym projektom zostały przyznane nagrody oraz specjalne wyróżnienia. Nagrodę SOUND MIND STUDIO –  bon Studia Sound Mind na 10 dni post-produkcji dźwięku do filmu otrzymał projekt Joko w reżyserii  Izabeli Plucińskiej (prod. Piotr Szczepanowicz, Grzegorz Wacławek / ANIMOON). Nagroda FIXAFILM – bon na usługi w zakresie postprodukcji obrazu o wartości 10 000 PLN została przyznana projektowi “Hair Story” (reż. Dominika Wyrobek, prod. Paulina Ratajczak / FUNDACJA LAS SZTUKI, STUDIO MUNKA – STOWARZYSZENIE FILMOWCÓW POLSKICH). Hair Story otrzymało również Wyróżnienie CREW UNITED – pięcioletnią subskrypcja Crew United w statusie Premium – dla reżysera i producenta. Natomiast Wyróżnienie CeTA – CENTRUM TECHNOLOGII AUDIOWIZUALNYCH – aport rzeczowy: użyczenie sprzętu i infrastruktury oraz wykonanie wybranych usług o wartości 30 000 PLN przyznano projektowi “Jest Taki Błękit” (reż. Zofia Snarska, prod. Przemysław Adamski / AKADEMIA SZTUK PIĘKNYCH W WARSZAWIE).

Kolejną ważną częścią Animated in Poland był Talent Market. Twórcy poszukujący producenta do swoich projektów mieli okazję spotkać się z przedstawicielami 6 polskich studiów animacji – Animoon, Centrum Animacji Kraków, Laniakea Pictures, GS Animation, NoLabel, oraz Letko. Talent Market przygotowany został we współpracy ze Stowarzyszeniem Producentów Polskiej Animacji. 

W tym roku w ramach Animated in Poland zorganizowane zostały także dwie prezentacje: traktująca o współpracy ze studiem animacji, przygotowana przez Annę Głowik ze Studia Letko oraz panel prawny, jak co roku prowadzony przez Marcina Lassotę i Wojciecha Krawca z kancelarii Lassota i Krawiec sp.j., którego tematem były prawne problemy adaptacji filmowej, a także wyzwania, jakie stawia przed animacją rozwój AI.

Co roku podczas Krakowskiego Festiwalu Filmowego organizatorzy dają możliwość uczestniczenia w specjalnym Master Class z wybitnym twórcą. Tym razem był to światowej sławy holenderski reżyser filmów animowanych, zdobywca Oscara i laureat tegorocznej nagrody Smok Smoków na KFF, Michael Dudok de Wit. Podczas swojej Master Class opowiadał on o procesach twórczych i wyzwaniach, jakie napotkał podczas pracy nad własnymi niezależnymi filmami, a także o powstawaniu każdej historii, od samego punktu jej wyjścia.   

PITCHINGI DOCS TO START, DOCS TO GO

W ramach KFF Industry odbyła się kolejna sesja DOC LAB POLAND, współorganizowana przez Fundację Filmową im. Władysława Ślesickiego. Każdego roku wybrane polskie projekty dokumentalne biorą udział w intensywnych warsztatach, które swój finał mają podczas KFF Industry – odbywają się wówczas dwie sesje pitchingowe: Docs to Start i Docs to Go, podczas których producenci i filmowcy prezentują projekty, nad którymi pracowali. W tegorocznej edycji projektów łącznie było aż 28, gdyż wyjątkowo w ramach projektu DOC LAB POLAND & UKRAINE – do polskich twórców dołączyli artyści i producenci z Ukrainy.

Celem  pitchingu Docs to Go jest prezentacja i promocja najciekawszych polskich filmów dokumentalnych w fazie postprodukcji, których premiera przewidywana jest w ciągu najbliższych miesięcy. W tegorocznych warsztatach przygotowujących producentów i reżyserów wybranych 12 projektów tutorami byli  Rada Šešić (programerka festiwali dokumentalnych, reżyserka) Peter Jaeger (agent sprzedaży, dystrybutor, konsultant). 

Pitching Docs to Start jest prezentacją projektów filmowych w fazie developmentu lub pierwszych zdjęć. Jego celem jest pozyskanie potencjalnych koproducentów i funduszy niezbędnych do dalszej realizacji filmu. Uczestnicy prezentowali swoje projekty producentom, przedstawicielom nadawców telewizyjnych, regionalnych funduszy filmowych i instytucji współfinansujących produkcję filmową, a także selekcjonerom z najważniejszych wydarzeń branżowych na świecie . Tutorami w sesji Start byli Adriek van Nieuwenhuiyzen (szefowa Industry festiwalu IDFA),Tereza Šimíková  (producentka, szefowa CPH:FORUM i konsultantka programu Chicken&Egg) oraz Ove Rishoj Jensen (producent i konsultant,  szef Co-Production Forum podczas FIPADOC Industry). W ramach Docs  to Start zaprezentowano 16 projektów.

Każdego dnia po pitchingach reprezentanci projektów odbywali specjalne spotkania w formule one-on-one z potencjalnymi partnerami, producentami, programerami festiwali, dystrybutorami, funduszami czy nadawcami telewizyjnymi – przedstawicielami m.in. Sundance, IDFA, Hot Docs, Berlinale, HBO Max, Canal+, Syndicado, CPH:DOX, SBS, THE WHY,  Cat&Docs, Women Make Movies, Catapult Fund  i wielu innych.

W tym roku po pitchingach przyznano siedem nagród oraz cztery wyróżnienia. Dla projektów w ramach Docs To Go przyznano trzy nagrody główne oraz jedno wyróżnienie.  Nagroda SMAKJAM, usługę postprodukcji obrazu o wartości 25 000 PLN przyznano  projektowi  “Aria Di Bravura”  w reżyserii Małgorzaty Goliszewskiej ( prod. Wojciech Karubin / Movie Mates). Nagrodę FIXAFILM  – usługa postprodukcji obrazu o wartości 15 000 PLN powędrowała do projektu “Runa”  (reż. Agnieszka Zwiefka, prod. Agnieszka Zwiefka, Zofia Kujawska / Chilli Productions). Natomiast Projekt  “Dokąd umierają malarze” (reż. Michał Pietrak prod. Wiesław Łysakowski / Orient Film) otrzymał  Nagrodę CAFE OLE  – usługę postprodukcji dźwięku o wartości 10 000 PLN oraz Wyróżnienie Institute of Documentary Film  – zaproszenie na East Silver podczas East Doc Platform

Projektom polskich filmów dokumentalnych w fazie developmentu biorącym udział w pitchingu Docs to Start przyznano łącznie cztery nagrody główne oraz trzy wyróżnienia. Nagroda CANAL+, 10 000 PLN w gotówce otrzymał projekt “Sceny rodzinne” w reżyserii Anu Czerwiński  (prod. Anna Stylińska / Film Frame, My Way Studio). Projekt “Grudzień” (reż. Grzegorz Paprzycki, prod. Piotr Śmiechowski / Telemark) otrzymał  Nagrodę ORKA  – usługę postprodukcji obrazu o wartości of 20 000 PLN oraz  Wyróżnienie  Polish Docs Pro , czyli wsparcie międzynarodowej promocji i zaproszenie na jedno z międzynarodowych branżowych wydarzeń dokumentalnych.  Nagroda MX35  – usługa wynajmu sprzętu o wartości 10 000 PLN została przyznana projektowi  “Bałtyk” (reż. Iga Lis, prod. Patrycja Przygoda, Stanisław Zaborowski / Silver Frame);  Nagroda CAFE OLE  – usługa postprodukcji dźwięku o wartości 10 000 PLN powędrowała do projektu “Wściekła Kura czyli Bajka o Podlasiu” w reżyserii Joanny Deji (prod. Justyna Kluczewska, Maciej Ostatek / Fundacja Raban).  Wyróżnienie DOK Leipzig  – zaproszenie na Co‐pro Meetings w Lipsku  otrzymał projekt  “Omelko’s House or Guests from Kharkiv”  (reż. Halyna Lavrinets, prod. Alexandra Bratyshchenko / Eleron Pictures,), a  Wyróżnienie IDFA  – zaproszenie na IDFA Forum jako obserwator przyznano projektowi  “Second Line” (reż. Olga Stuga, prod. Olga Stuga / EP Olga Stuga).

CEDOC I V4 CO-PRO MEETINGS

Kolejnym wydarzeniem branżowym w ramach KFF Industry współorganizowanym przez Fundację Filmową im. Władysława Ślesickiego był CEDOC Market – Central European Documentary Co-Production Market – jedyne w Polsce spotkanie koprodukcyjne dla producentów dokumentalnych, którzy poszukują partnerów polskich i zagranicznych. Spotkania odbywały się w formule one-on-one oraz round tables między producentami zaproszonymi na market oraz spotkania one-on-one z międzynarodową branżą dokumentalną: producentami, agentami sprzedaży, nadawcami telewizyjnymi, funduszami, a także przedstawicielami wiodących europejskich programów szkoleniowych i pitchingów. W tym roku CEDOC Market odwiedzili producenci z CEE (w ramach delegacji Ex Oriente), Hiszpanii (w ramach Focus on Spain) oraz Ukrainy (uczestnicy wybrani do programu Doc Lab Poland & Ukraine). Do samego CEDOC Market zakwalifikowano w tym roku 25 projektów dokumentalnych. 

We współpracy z CEDOC odbywały się także w tym roku po raz pierwszy spotkania koprodukcyjne dla profesjonalistów filmowych z krajów Grupy Wyszehradzkiej – V4 Co-Pro meetings. Ich założeniem było inicjowanie kontaktów pomiędzy producentami filmowymi i twórcami z regionu w celu nawiązania współpracy w zakresie produkcji filmowej. Uczestnicy V4 Co-Pro Meetings spotkali się także z ukraińskimi producentami by porozmawiać o możliwościach koprodukcyjnych oraz z międzynarodowymi  ekspertami: Aleksandrą Derewienko ,Cat&Docs (Francja), Krishane, Arorą, SBS (Australia), Beatą Calińską, Sundance Institute (USA); Gregorem Streiberem, Insel Film (Niemcy) oraz Mette Hoffmann Meyer, The Why (Dania).

PREZENTACJE I SPOTKANIA Z EKSPERTAMI

  • Focus On Spain

Gościem specjalnym 63. edycji Krakowskiego Festiwalu Filmowego była kinematografia hiszpańska. Do programu Focus on Spain wyselekcjonowano siedem filmów dokumentalnych. KFF Industry także gościło w swoim programie profesjonalistów z branży hiszpańskiej. Branżowa część Focus on Spain gościła wielu znakomitych twórców i producentów: Jara Ayúcar (ICAA), Mar Izquierdo (ZINEUSKADI / BASQUE. AUDIOVISUAL) Amaia Remirez Garcia (Knanaki Films) Ines Nofuentes (Curuxa Cinema), Inigo Lezertua Uranga (Balea Media), Mar Medir (DIAGONAL), Rafa Moles (Suicafilms), Diego Mas Trelles (director of DocsBarcelona Industry). W ramach programu KFF Industry i Focus on Spain odbył się Polsko-hiszpański roundtable koprodukcyjny, czyli zamknięta prezentacja hiszpańskich i polskich firm zainteresowanych koprodukcją, a także panel skupiający się na finansowaniu, produkcji, dystrybucji i promocji filmów dokumentalnych w Hiszpanii z udziałem przedstawicieli hiszpańskiej branży filmowej. Partnerami wszystkich wydarzeń była Krajowa Izba Producentów Audiowizualnych (KIPA) oraz ICAA i Basque.Audiovisual.

  • VR na KFF: Nowe narracje

KFF Industry idąc z duchem czasu zorganizował wspólnie z KIPA – Krajową Izbą Producentów Audiowizualnych i vnLab  Laboratorium Narracji Wizualnych, Infinite Frame, Kinhouse Studio, VRAAR pierwsze pierwsze spotkanie producentów i twórców z obszaru mediów immersyjnych o nazwie Nowe Narracje (&) XR. W ramach tego panelu odbyło się case studies projektów pokazywanych podczas Krakowskiego Festiwalu Filmowego:  “The Choice” reż. Joanna Popińska, “Noccc” reż. Weronika Lewandowska, “Kosmogonik reż. Paweł Szarzyński  i “Umarłe miasto” reż. Krzysztof Grudzińsk. Drugim punktem programu były prezentacje projektów: “Drive The Change! New Narration Landscape” (Marta Materska-Samek, Uniwersytet Jagielloński & EIT Culture & Creativity) iCreative producer in Metaverse – czyli nowy wymiar bycia producentem (Łukasz Alwast, Everdome.io, z którym rozmowę poprowadziła Marta Szarzyńska, Kinhouse Studio). Podczas paneli producenci wymieniali się doświadczeniami i wyzwaniami napotkanymi w ramach realizacji swoich projektów VR-owych.

  • KFF Industry Meetings

Coroczne spotkania indywidualne w ramach paneli w ramach paneli dyskusyjnych Meet the Festival Programmers i Meet the Sales Agents były  podzielona na kilka części – prezentacje międzynarodowych dokumentalnych festiwali filmowych i agencji sprzedaży oraz dyskusje z programerami i agentami. Po prezentacjach odbywały się KFF Industry Meetings – indywidualne spotkania w formule one-on-one. Spotkania te skierowane są do producentów, twórców filmowych oraz innych profesjonalistów zaangażowanych w promocję filmową i mają formę 15 minutowych konsultacji indywidualnych. Tegoroczna edycja podzielona była na 2 kategorie – animacje i krótkie metraże oraz dokumenty. Uczestnicy mieli okazję spotkać się z przeszło dwudziestoma agentami/agentkami sprzedaży i programerami z całej Europy i USA, w tym przedstawicielami Berlinale, CPH:DOX, DOK Leipzig, Visions du reel, Locarno FF i wielu innych. 

  • Spotkania filmowców. Panele Animacji i Dokumentu

Tradycją Krakowskiego Festiwalu Filmowego i KFF Industry są Spotkania Filmowców. Panele Animacji i Dokumentu, które odbywają się ostatniego dnia wydarzeń branżowych. Program został podzielony na dwie części. Panel dotyczący animacji zajmował się systemem i rozwiązaniami edukacyjnymi w kształceniu przyszłych twórców animacji w kontekście branży animacji, postprodukcji i gier. Wzięli w nim udział znakomite przedstawicielki i przedstawiciele polskiej branży animowanej – Marta Deskur, Marzena Nehrebcka, Joanna Jasińska – Koronkiewicz, Ewa Maria Szczepanowska, Marcin Podolec, Janusz Martyn, Robert Sowa.​​ Moderatorem dyskusji był dr Michał Pabiś-Orzeszyna z Katedry Filmu i Mediów Audiowizualnych UŁ. 

Druga część  poświęcona dokumentom odpowiadała na pytanie, czy czeka nas rewolucja w filmie dokumentalnym. Uczestnikami dyskusji moderowanej przez Dorotę Roszkowską – producentkę i scenarzystkę i wykładowczynię byli Tomasza Piechal, Małgorzata Prociak, Matt Subieta i Katarzyna Wilk. 

Organizatorami Spotkania Filmowców są Stowarzyszenie Filmowców Polskich we współpracy z Krajową Izbą Producentów Audiowizualnych i Krakowską Fundacją Filmową.

Spotkania networkingowe

KFF Industry to także świetna okazja do mniej formalnego networkingu. Obecni w Krakowie filmowcy i eksperci mieli szanse w mniej formalnych okolicznościach porozmawiać na codziennych Industry Drinkach, Rejsie po Wiśle z ORKĄ, Nocy na Kazimierzu, gdzie tradycyjnie w Alchemii spotkali się przedstawiciele festiwali filmowych, a na 20. urodziny Krakowskiej Fundacji Filmowej zagrała DJ Wika, a także na słynnym Industry Party, podczas którego w tym roku do tańca przygrywali DJe związani z Łódzką Szkołą Filmową (DJ Milenia, DJ eMeM, DJ Toczek i DJ Jakubik), rozpoczynając tym samym świętowanie 75-lecia łódzkiej filmówki.

Partnerami KFF Industry 2023 są: Fundacja Filmowa im. Władysława Ślesickiego, Stowarzyszenie Producentów Polskiej Animacji, ICAA, Basque.Audiovisual, KIPA, ORKA, Sound Mind Studio, Fixafilm, CeTA – Centrum Technologii Audiowizualnych, Crew United Polska, Lassota Krawiec sp.j., 

Współorganizatorem jest Creative Europe Desk Polska.

Partnerami KFF Video Library są: DOK Leipzig, Institute of Documentary Films, Festival dei Popoli, Thessaloniki Documentary Festival.

Projekt zrealizowany przy wsparciu finansowym: Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Miasta Kraków i Stowarzyszenia Filmowców Polskich.

Patroni medialni:  Business Doc Europe, Modern Times Review, Film New Europe Film & TV Camera, Polish Docs, Polish Shorts, Polish Animations.

Organizatorem i producentem KFF Industry jest Krakowska Fundacja Filmowa. Wydarzenie odbywa się podczas 63. Krakowskiego Festiwalu Filmowego.

fot. Tomasz Korczyński / KFF; Monika Zarzycka / DOC LAB POLAND

Kategoria: News.

Aktualności

97 z 1082