Kobiety bohaterki

38 filmów
Niezwykle osobiste i przejmujące historie kobiet, które odważyły się żyć na przekór stereotypom
  • Aicha

    reż. Sanaa El Alaoui
    fab2025

    Trzy ceremonie poświęcone więzi matki i córki. Pierwsza – intymna, w domowej łazience. Druga – głośna, muzyczna, zrytualizowana. Trzecia – stłumiona, pełna smutku. Wiecie, jaki jest sekret życia? Przeżywać przeszłość, teraźniejszość i przyszłość tak, jakby były jednym i tym samym momentem.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Aicha
  • Amelia Starlight

    reż. Laura Thomassaint
    fab2024

    Uwielbiana przez media i publiczność francuska gwiazda, Amélia Starlight (Emmanuelle Béart), jest nieuleczalnie chora. Już dawno wycofała się z życia publicznego, lecz pewnego dnia dziennikarka prowadząca popularny talk show otrzymuje od niej elektryzującą wiadomość: Amélia chce po raz ostatni wystąpić w telewizji.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Amelia Starlight
  • Aria di Bravura

    reż. Małgorzata Goliszewska
    dok

    Szczera i osobista opowieść o świecie osób jąkających się. Film śledzi historię niezwykłej terapeutki, Grażyny Malczyk, która wierzy, że odkryła nową metodę walki z jąkaniem.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Aria di Bravura
  • Azza

    reż. Stefanie Brockhaus
    dok2025

    Tytułowa bohaterka jest instruktorką jazdy w kraju, gdzie do niedawna kobietom nie wolno było prowadzić aut. Lecz pozostaje ofiarą innego saudyjskiego prawa: po rozwodzie to mąż przejął opiekę nad ich dziećmi. Azza podejmuje próbę zawalczenia o siebie i wyrusza w podróż na pustynię.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Azza
  • A niech tę zmarszczkę szlag trafi! (A Frown Gone Mad)

    reż. Omar Mismar
    dok2024

    Im bliżej jest wojna, tym większy ruch w interesie – takie są spostrzeżenia szefowej bejruckiego salonu piękności, specjalizującego się w ostrzykiwaniu twarzy. Bez znieczulenia, operując głównie zbliżeniami, film pokazuje zabiegi medycyny estetycznej, które odbywają się na przekór bombom.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu A niech tę zmarszczkę szlag trafi!
  • Babcia i ryby (The Granny & Fishes)

    reż. Maria Mavati, Ehsan Farokhi Fard, Ehsan Farokhifard
    dok2024

    Starsza kobieta mieszka na zniszczonym przez suszę obszarze w pobliżu jeziora Hamun w Iranie. Jest jedyną mieszkanką jednej z wiosek, które ze względu na brak wody całkowicie opustoszały. Babcia codziennie chodzi po spękanej od słońca ziemi, zbiera wysuszone ryby i czeka, aż na te tereny wróci życie.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Babcia i ryby
  • Bałtyk (The Queen and the Smokehouse)

    reż. Iga Lis
    dok2025

    Pani Miecia nazywana jest królową Łeby. Prowadzi kultową wędzarnię ryb, ale dla niej to coś więcej niż biznes. Pod wpływem rodziny i współpracowników będzie musiała zadbać także o siebie. Ten ciepły portret tryskającej energią kobiety nie stroni od gorzkich tonów, a jego tłem jest nadbałtycki folklor.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Bałtyk
  • Basen albo śmierć złotej rybki (The Pool or Death of a Goldfish)

    reż. Daria Kopiec
    anim2025

    Metaforyczna animacja o dorastaniu i prawie do własnego zdania. Bohaterka funkcjonuje niczym złota rybka – spełnia życzenia rodziców, nie wyraża własnych potrzeb. Skumulowane emocje zaczynają ją jednak zalewać jak woda w basenie. Czy utonąć we własnych łzach i niewyrażonych uczuciach, czy walczyć o wolność?

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Basen albo śmierć złotej rybki
  • Bicie serca (Heartbeat)

    reż. Jay Rosenblatt, Stephanie Rapp
    dok2025

    Jay Rosenblatt, dwukrotnie nominowany do Oscara mistrz kina awangardowego, po raz kolejny kieruje kamerę na siebie. Nakręcony 25 lat temu materiał to surowy zapis dialogu pary, która przeżywa kryzys związany z nadchodzącym rodzicielstwem.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Bicie serca
  • Casting

    reż. Rafał Łysak
    dok2024

    „Poszukuję osoby, która chce, aby zrobić o niej film” – brzmiało ogłoszenie o castingu do filmu dokumentalnego. Reżyser Rafał Łysak bada motywacje ludzi pragnących, aby ich historia została sfilmowana. Co tak naprawdę kryje się za chęcią wystąpienia przed kamerą?

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Casting
  • Czyje to lasy? (Whose Woods Are These)

    reż. Kate Nartker
    anim2024

    Stąpanie bosymi stopami po trawie, garść jagód zerwana prosto z krzaka, pohukiwanie sowy i wilk poruszający się między drzewami - widz śledzi losy kobiety, która weszła do lasu, ale nigdy z niego nie wróciła. Inspirowany prawdziwą historią zaginionej praprababki film to poetycka opowieść oparta na strzępkach pamięci, dopełnionych wyobraźnią.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Czyje to lasy?
  • Fatmé

    reż. Diala Al Hindaoui
    dok2023

    Fatmé, 11-latka z Libanu, mieszka z rodziną w namiocie przy wiejskiej drodze. Jej wygląd i waleczny charakter wzbudzają ciekawość i pytania o to, kim naprawdę jest. Gdy matka zastanawia się, czy jej dziecko to dziewczynka czy chłopiec, Fatmé odpowiada z uśmiechem: „Chcę być najsilniejsza!”. 12+

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Fatmé
  • Gospodyni roku (Housewife of the Year)

    reż. Ciaran Cassidy
    dok2024

    Ciepły obiad na stole, czysty dom, dzieci pod dobrą opieką i zadowolony mąż. Za tym idealnym, tradycyjnym wizerunkiem irlandzkiego gospodarstwa domowego stały nieraz bardzo zmęczone i samotne kobiety. Szansą na wyjście z domu był dla nich ogólnokrajowy konkurs „Gospodyni roku”, telewizyjny show emitowany w latach 1969–1995.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Gospodyni roku
  • Inna droga Jackie Shane (Any Other Way: The Jackie Shane Story)

    reż. Michael Mabbott, Lucah Rosenberg-Lee
    dok2024

    „Urodziłam się, ale nigdy nie żyłam” – mówi afroamerykańska wokalistka R&B, którą pod koniec lat 50. transfobia i rasizm wygnały z USA do Kanady. Wykorzystując rozmowy telefoniczne przeprowadzone przed śmiercią Jackie Shane, twórcy filmu opowiadają historię jej życia w ukryciu i wyjścia z szafy.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Inna droga Jackie Shane
  • Kraina cieni (Shadowland)

    reż. Otso Tiainen
    dok2024

    To miał być film o ezoterycznej wspólnocie żyjącej dzisiaj we francuskich Pirenejach. Podczas kręcenia zdjęć okazało się, że przeciwko jednemu z członków sekty, hollywoodzkiemu reżyserowi Richardowi Stanleyowi, wniesiono poważne oskarżenia. Powstał dokument rozpięty między utopijną fantazją a brutalnym zderzeniem z rzeczywistością.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Kraina cieni
  • Ludzie i rzeczy (People & Things)

    reż. Damian Kosowski
    fab2024

    Ukraina, 2028 rok. Wojna się skończyła, pozostaje uporządkowanie trudnych spraw. Olena z córką Kirą i nowym partnerem Tymurem przyjeżdża odebrać wyniki badań DNA, które potwierdzają śmierć jej zaginionego męża. Procedura przebiega zgodnie z planem, jednak kobietę ogarniają wątpliwości.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Ludzie i rzeczy
  • Mama Micra

    reż. Rebecca Blöcher
    dok2024

    Matka reżyserki, zanim wyszła za mąż, prowadziła niekonwencjonalne życie w drodze. Wróciła do Niemiec i założyła rodzinę, jednak potem znów wyruszyła w podróż. Przez 10 lat mieszkała w samochodzie i prawie nie widywała córki. Wolność była dla niej wszystkim, ale miała swoją wysoką cenę.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Mama Micra
  • Meredith Monk - portret w kawałkach (Monk in Pieces)

    reż. Billy Shebar, David C Roberts
    dok

    Oto artystka totalna, której wokalno-performerska twórczość nigdy nie dawała się łatwo zaklasyfikować. Mówi się, że muzyka Meredith Monk pochodzi z innej planety. Film jest kolażem jej niezwykłych aktywności i osobistych przemyśleń w konfrontacji z przeszłością i nieuchronnym przemijaniem.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Meredith Monk - portret w kawałkach
  • Miłe dziewczyny nie zadają pytań (Nice Girls Don't Ask)

    reż. Jan Krawitz
    dok2025

    W latach 50. amerykańskie szkoły zalewała fala filmów edukacyjnych, które miały kształtować wzorowe kobiece zachowanie. Historia zmontowana z fragmentów tych filmów to nie tylko spojrzenie na dawne ideały kobiecości, ale i gorzka refleksja nad ich współczesnym echem.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Miłe dziewczyny nie zadają pytań
  • Módl się za nasze grzesznice (Pray for Our Sinners)

    reż. Sinead O'Shead
    dok

    Irlandzka reżyserka i dziennikarka Sinéad O’Shea powraca do rodzinnego Navan, by ujawnić nadużycia, do których dochodziło w tamtejszych instytucjach katolickich. W swoim konfrontacyjnym dokumencie rozmawia z osobami, które w latach 60. i 70. doświadczały zastraszania i okrucieństwa ze strony nauczycieli oraz zakonnic.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Módl się za nasze grzesznice
  • Nadal w ruchu (Still Moving)

    reż. Rui Ting-JI
    anim2025

    Poruszająca animacja o matce i córce, które podróżują przeprowadzkowym vanem i próbują odnaleźć nowy początek po rozwodzie. Podróż staje się jednak coraz trudniejsza: deszcz pada coraz mocniej, wycieraczki przestają działać, szyby parują, a napięcie rośnie nie tylko na drodze, ale i między bohaterkami.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Nadal w ruchu
  • Notatki z krainy owiec (Notes from Sheepland)

    reż. Cara Holmes
    dok2023

    Bohaterka filmu z trudnością łączy karierę artystyczną z hodowlą owiec (tą ostatnią zajęła się, gdy odziedziczyła rodzinne gospodarstwo). Jest zaangażowaną hodowczynią, z dumą nosi szminkę, ale zestawia ją z roboczym kombinezonem, w którym wypasa swoje zwierzęta. Wymyka się stereotypom na temat ról płciowych przez lata przypisywanym Irlandkom.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Notatki z krainy owiec
  • Ostatnia pieśń z Kabulu (Last Song from Kabul)

    reż. Kevin Macdonald, Ruhi Hamid
    dok2023

    Porywająca opowieść o utalentowanych, osieroconych dziewczętach z Afganistanu, którym talibowie zamknęli szkołę muzyczną. Zmuszone do ucieczki z kraju, znajdują schronienie w Portugalii, gdzie próbują odbudować swoje życie i na nowo odnaleźć się w muzyce. 12+

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Ostatnia pieśń z Kabulu
  • Pasja według Agnieszki (The Passion of Agnieszka)

    reż. Wojciech Staroń
    dok2025

    Zapis ostatniej współpracy legendarnej montażystki Agnieszki Bojanowskiej i Bogdana Dziworskiego – duetu, który stworzył jedne z najważniejszych filmów w historii polskiego dokumentu. Kamera Wojciecha Staronia rejestruje kulisy ich niełatwej, ale niezwykle twórczej relacji.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Pasja według Agnieszki
  • Pełne wsparcie (Full Support)

    reż. Michal Cohen
    dok2024

    W tym miejscu chodzi o coś więcej niż dopasowanie biustonosza. Do sklepu w Jafie przychodzą klientki młode i niemłode, Żydówki i Arabki, po mastektomii i operacjach plastycznych, cis kobiety i trans kobiety. A brafitterka staje się na moment ich przyjaciółką i powiernicą.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Pełne wsparcie
  • Polowanie (Hunting)

    reż. Lea Favre
    anim2024

    Młoda dziewczyna rusza na polowanie – nie na zwierzęta, lecz na idealne ujęcie do filmu dokumentalnego. Uczy, jak być czujnym, niewidocznym, gotowym na uchwycenie tej jednej wyjątkowej chwili, takiej jak romantyczny pocałunek, niepowtarzalny gest czy błysk w oku. Gdy Lea sądzi, że złapała swój kadr, sama staje się ofiarą.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Polowanie
  • Poza rajem (Beyond Eden)

    reż. Al Johnstone
    dok2025

    W latach 70. na fali radykalnych przemian społecznych grupa amerykańskich lesbijek postanowiła stworzyć świat bez mężczyzn, osiedlając się z dala od wielkich metropolii. Po 50 latach część z nich wraca sprawdzić, co zostało z miejsca, które miało stać się ich nowym Edenem.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Poza rajem
  • Prawdziwa historia Tamary Łempickiej (The True Story of Tamara de Lempicka & The Art of Survival)

    reż. Julie Rubio
    dok2024

    Dziś jej malarstwo przeżywa na świecie renesans i pozostaje inspiracją dla twórców z różnych dziedzin. Nie mniej fascynujący od samych obrazów jest życiorys urodzonej w Warszawie artystki. Film składa hołd Łempickiej, która odważnie przekraczała granice stawiane kobietom w sztuce.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Prawdziwa historia Tamary Łempickiej
  • Rekonstrukcja (Reenactment)

    reż. Marcin Strauchold
    fab2025

    Za sprawą swojego chłopaka Anka trafia na obóz rekonstrukcji historycznych. Próbuje znaleźć swoje miejsce w społeczności, ale okazuje się, że historyczne uprzedzenia wobec kobiet są zaskakująco aktualne. Uczestnicy obozu z oddaniem odgrywają role z przeszłości, ale jednocześnie toczy się między nimi współczesna rozgrywka towarzyska.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Rekonstrukcja
  • Strach (Fear)

    reż. Robert Zawadzki
    fab2025

    Jola mieszka na Podlasiu, w pobliżu granicy z Białorusią. Jej syn Marek pracuje w Straży Granicznej i przeczesuje lasy w poszukiwaniu nielegalnych imigrantów. Jola jest taksówkarką i nie chce się wtrącać, ale pewnego dnia awaria samochodu zmusi ją do konfrontacji z własnymi przekonaniami.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Strach
  • Szczęście Agaty (Agatha's Happiness)

    reż. Krzysztof Rogulski
    dok2024

    Inspirująca opowieść o tym, że życie z chorobą to coś więcej niż tylko walka z przeciwnościami losu. Czy niepełnosprawność wyznacza granice szczęścia? Agata Roczniak – pierwsza w Polsce modelka na wózku, świetna pływaczka, prezeska Fundacji Diversum, żona i matka – udowadnia, że nie.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Szczęście Agaty
  • Tata

    reż. Lina Vdovîi, Radu Ciorniciuc
    dok2024

    W tym filmie globalny problem, jakim jest niewidzialne niewolnictwo, spotyka się z rodzinną historią przemocy. Kiedy mołdawska dziennikarka odkrywa, że jej zatrudniony we Włoszech ojciec jest wykorzystywany i bity przez pracodawcę, przyjeżdża na miejsce i ukrytą kamerą próbuje zarejestrować nadużycia. 

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Tata
  • To wszystko przez nią (It’s All Because of Her)

    reż. Daria Kopiec
    fab2025

    Maria samotnie wychowuje zamkniętego w sobie nastoletniego syna. Kostek ignoruje próby kontaktu, a ich relacja wydaje się zamrożona. Maria znajduje sposób, by do niego dotrzeć, ale ucieka się do mistyfikacji i kłamstwa, które będą ją drogo kosztować. Film dla osób 18+.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu To wszystko przez nią
  • Wassupkaylee

    reż. Pepi Ginsberg
    fab2025

    Najpierw content, potem lunch. Nastoletnia pranksterka Kaylee trafia do domu influencerów, gdzie liczą się tylko lajki i kontrakty reklamowe. Trudno jej się dopasować do grupy tiktokerów, ale niespodziewanie pojawia się szansa na przyjaźń. Jak daleko posunie się Kaylee, żeby stworzyć upragniony viral?

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Wassupkaylee
  • Zlata

    reż. Mattias Bavré
    dok2023

    12+ Zlata ma 12 lat. Po rosyjskiej pełnoskalowej inwazji na Ukrainę ucieka z rodziną do Belgii. Trudno jej się odnaleźć w nowym miejscu, nie pomaga też silna tęsknota za ojcem, który został, by walczyć. Ten prosty, poruszający film o dorastaniu przypomina, że konflikt dorosłych uderza również w młodszych.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Zlata
  • Zostać reżyserką filmową (Becoming a Film Director)

    reż. Rongfei Guo
    dok2025

    Historia dwóch kobiet, dla których reżyseria to coś więcej niż sztuka. Dokument śledzi ich drogę od pomysłu na film do jego realizacji. Zadaje pytania o sens tworzenia i ukazuje trudności w łączeniu działalności artystycznej z codziennymi zmaganiami, jakie stoją przed kobietami.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Zostać reżyserką filmową
  • Żeby tylko nas nie znaleźli (As Long As They Don't Find Us)

    reż. Maja Górczak
    dok2025

    Filmowy hołd dla jednej z pierwszych studentek reżyserii w łódzkiej Szkole Filmowej, Stefanii Świecy. Pozostawiła po sobie tylko jeden film – przejmującą etiudę, w której mierzyła się z traumą Holokaustu. Jakie były jej dalsze losy?

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Żeby tylko nas nie znaleźli
  • Żywe kamienie (Living Stones)

    reż. Jakob Ladányi Jancsó
    fab2025

    Młoda kobieta przebywa w ośrodku rehabilitacyjnym i zagłębia się w coraz mroczniejsze rejony swojej przeszłości. Pod nadzorem terapeuty powoli odkrywa kolejne warstwy traumy. Zaufanie i intymność są nieodzowną, ale bardzo kruchą częścią tego procesu.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Żywe kamienie