>

Międzynarodowy konkurs krótkometrażowy 59. Krakowskiego Festiwalu Filmowego


Czy da się opowiedzieć złożoną historię w mniej niż 30 minut? Film prezentowane w konkursie krótkometrażowym udowadniają, że to możliwe. Dokumenty, animacje i fabuły to fascynujące opowieści z całego świata w różnych konwencjach gatunkowych: od historii miłosnych, przez czarne komedie, po trzymające w napięciu thrillery.

Filmy dokumentalne: podróż do wnętrza rodziny i niezwykłych miejsc

Dziesięć krótkometrażowych dokumentów, które zostały zaproszone do konkursu to zarówno kameralne portrety bohaterów, jak i filmy pokazujące problemy współczesnego świata. Przerażające zjawisko, rozpowszechnione w środowisku miłośników gier komputerowych, porusza “Swatted”, którego bohaterowie wysyłają dla zabawy jednostki specjalne SWAT do swoich znajomych z internetu, aby dzięki streamingowi oglądać na żywo brutalne akcje policji.  

Krótkie dokumenty to jednak przede wszystkim intymne, rodzinne opowieści. W filmie “O mojej mamie” reżyserka śledzi zmagania własnej matki z chorobą nowotworową, natomiast w “Kluczu do ojca” córka próbuje ożywić wspomnienia o ojcu – czarnoskórym uczestniku wojny w Hiszpanii, który trafia do obozu koncentracyjnego w Mauthausen. Rodzina syryjskich imigrantów, zamieszkujących holenderskie miasteczko, jest bohaterem dokumentu “Jak oni”, a film “Milady” przedstawia doświadczenia osób adoptowanych w młodości przez rodziny zastępcze. Z trudną przeszłością muszą poradzić sobie także norwescy nastolatkowie z filmu “Chłopaki z Loten”. Złożoną relację między dwojgiem ludzi pokazuje dokument “Kiedy nadszedł smok”. Bohaterowie pobrali się bardzo młodo, mają ósemkę dzieci i żyją razem, a jednak osobno. Zupełnym ich przeciwieństwem są Wiola i Krzysztof z filmu “Połączeni” – choroba Krzysztofa i łączące ich uczucie sprawiają, że są niemal nierozłączni.

Dokumenty na KFF to także odkrywanie trudno dostępnych miejsc. W podróż w głąb górskiej jaskini pośród krajobrazu Tatr Wysokich zaprasza widzów “Harda”, natomiast “Mars w Omanie” to wycieczka na rozległą pustynię, gdzie obok nomadów spacerują… astronauci.

Krótkometrażowe fabuły: mieszanka fikcji i rzeczywistości

Fabuły w konkursie krótkometrażowym to jak zwykle mozaika tematów i gatunków. Na pograniczu świata realnego i nadprzyrodzonego rozgrywa się “U kresu sił”, w którym walczący podczas I wojny światowej bohater Edwin zaskakuje niecodzienną umiejętnością, a także film “2 lub 3 rzeczy o Marie Jacobson”, czyli lekarce rozmawiającej ze zmarłymi i przygotowującej się do własnej śmierci. Podszyte czarnym humorem opowieści o zbrodni to “Czarny las”, gdzie punktem wyjścia jest przygotowanie smakowitego wypieku oraz “Ognisko domowe”, w którym mroczną historię ujawnia proces czasowego wynajmu mieszkania poprzez serwis internetowy.

Fabuły w tym roku zaglądają też do szkolnych murów: w “Bezpieczeństwie” nauczyciel musi wykazać się odwagą podczas strzelaniny, a “Analiza” to opowieść o szkolnej awanturze kończącej się tragedią. Za to “Ashmina” jest trzynastolatką, która zamiast chodzić do szkoły, pracuje składając dla turystów paralotnie, a nastoletni bohater filmu “Pieśń Ahmeda” pod kuratelą starszego mężczyzny uczy się wiele o życiu i samotności. Młodzi ludzie to też bohaterowie “Bror” – filmu o spotkaniu rodzeństwa po latach rozłąki. Fabuły w tegorocznym zestawieniu przedstawiają też trudne społecznie tematy. “Maras” to thriller o życiu w świecie gangów i przemocy, a “Tęsknota” jest filmem wracającym do tragedii związanej z katastrofą elektrowni atomowej w Fukushimie.

Polskie produkcje fabularne w konkursie międzynarodowym to “Ukąszenie” Heleny Oborskiej, tajemnicza historia ze zjawiskową Mary Komasą w roli głównej oraz “Tak jest dobrze” Marcina Sautera – kontemplacyjna podróż Nikodema, granego przez Adama Woronowicza, przez tundry Spitsbergenu.

Filmy animowane: gra z publicznością

– Jednym z pytań, jakie stawiamy sobie podczas selekcji jest to dotyczące publiczności: czy widzowie otworzą się na animowane światy dyktowane subwersywną anty-logiką snu, pożądania, eksperymentu? Nasz wybór zatem opiera się na idei balansu pomiędzy tradycyjnymi filmami narracyjnymi, zapraszającymi “początkujących” odbiorców animacji do rozpoznania estetyki i kodów medium filmu animowanego, a formami zmierzającymi w stronę mieszania gatunków, gier z percepcją czy narracją filmową – mówi Olga Bobrowska, selekcjonerka Krakowskiego Festiwalu Filmowego.

Czternaście animacji biorących udział w konkursie to mieszanka nie tylko gatunków, ale i technik animacji. Pełen absurdu i groteski “Portret Suzanne” to animacja plastelinowa, w której dawna kochanka powraca do mężczyzny jako jego lewa stopa. Natomiast “Dobre intencje” to animowany horror, w którym postacie, a nawet duchy wykonane są z filcu. Za to “Wypchane życie” wykorzystuje lalki, animowane w technice stop motion.

W programie znalazły się też animacje dokumentalne. “Wspomnienia Alby” to autentyczna opowieść o początkach miłości, opowiedziana z perspektywy starszej kobiety, uzupełniona archiwalnymi zdjęciami. “Było wspaniale” jest animowaną ilustracją dziennika koreańskiej prostytutki, a “Edna” to historia miłosna rozgrywająca się na tle kryzysu uchodźczego.

O nudzie w wieloletnich związkach opowiada “Miłość turbiny”, a o tęsknocie za utraconym uczuciem – “Vitae Azilia”. Skomplikowana, tajemnicza relacja dwojga bohaterów to jeden z wątków w filmie “Rozprysk”. Natomiast “Dzieciaki” to zabawna refleksja pokazująca zgubne skutki ślepego podążania za tłumem.

Nie braknie też animowanych thrillerów: “Ani słowa” to opowieść o chłopcu, który odkrywa mroczne interesy swojego ojca, a “Acid Rain” to narkotyczna podróż kamperem zmierzająca  do zaskakującego finału. W konkursie pojawią się też filmy wymykające się łatwym klasyfikacjom: “Strach pod żebrami” łączy w sobie różne techniki animacji, a “Zrób sobie ślimaka” to kampowa opowieść o tworzeniu perfekcyjnego kochanka.

Nagrody przyznawane w Międzynarodowym konkursie krótkometrażowym – Złoty Smok i Srebrne Smoki – to nagrody kwalifikujące do Oscara, a nagroda dla najlepszego filmu europejskiego daje możliwość ubiegania się o nominację do Europejskiej Nagrody Filmowej.

Filmy zakwalifikowane do międzynarodowego konkursu krótkometrażowego

KRÓTKOMETRAŻOWE FILMY DOKUMENTALNE

Chłopaki z Loten / Viva Løten!, reż. Teresia Fant, 27’, Norwegia, 2018

Harda / The Tough, reż. Marcin Polar, 14’, Polska, 2019

Jak oni / Like them, reż. Pau Ortiz, 30’, Holandia, 2018

Kiedy nadszedł smok / When the Dragon Came, reż. Stefan Pavlovic, 21’, Rumunia, Holandia, Serbia, 2018

Klucz do ojca / Greykey, reż. Enric Ribes, 29’, Hiszpania, 2018

Mars w Omanie / Mars, Oman, reż. Vanessa del Campo, 21’, Belgia, 2018

Milady, reż. Giulia Tivelli, Flavia Scardini, 18’, Włochy, 2018

O mojej mamie / Dandelion Mum, reż. Barbora Hollan, 30’, Norwegia, 2018

Połączeni / Connected, reż. Aleksandra Maciejczyk, 18’, Polska, 2018

Swatted, reż. Ismaël Joffroy Chandoutis, 21’, Francja, 2018

KRÓTKOMETRAŻOWE FILMY FABULARNE

2 lub 3 rzeczy o Marie Jacobson / 2 or 3 Things about Marie Jacobson, reż. Anne Azoulay, 25’, Francja, 2019

Analiza / Dissect, reż. Siavash Shahabi, 20’, Iran, 2018

Ashmina, reż. Dekel Berenson, 16’ , Wielka Brytania, Nepal, 2018

Bezpieczeństwo / Safety, reż. Fabrice Joubert, 14’, Francja, Dalekie Wyspy Mniejsze Stanów Zjednoczonych, 2018

Bror, reż. Sara Hjort Ditlevsen, 22’, Dania, 2019

Czarny las / Black Forest, reż. Jean-marc E Roy, Philippe David Gagné, 21’ , Francja, Kanada, 2018

Maras, reż. Salvador Calvo, 24’ , Hiszpania, 2019

Ognisko domowe / Hearth, reż. Sophie B. Jacques, 11’ , Kanada, 2019

Pieśń Ahmeda / Ahmed’s Song, reż. Foued Mansour, 30’ , Francja, 2018

Tak jest dobrze / It’s Good Like That, reż. Marcin Sauter, 23’ , Polska, 2019

Tęsknota / Homesick, reż. Koya Kamura, 28’ , Francja, Japonia, 2019

Ukąszenie / Bitten, reż. Helena Oborska, 24’ , Polska, 2019

U kresu sił / Attrition, reż. Kelly Holmes, 23’ , Francja, Wielka Brytania, 2018

KRÓTKOMETRAŻOWE FILMY ANIMOWANE

Acid Rain, reż. Tomek Popakul, 27’ , Polska, 2019

Ani słowa / Mum’s the Word, reż. Khris Cembe, 13’ , Hiszpania, Francja, 2018

Było wspaniale / Happy Ending, reż. Eunju Ara Choi, 5’ , Wielka Brytania, 2018

Dobre intencje / Good Intentions, reż. Anna Mantzaris, 9’, Wielka Brytania, 2018

Dzieciaki / Kids, reż. Michael Frei, 9’ , Szwajcaria, 2019

Edna / One of many, reż. Vuk Mitevski, 11’, Macedonia, 2019

Miłość turbiny / Turbine, reż. Alex Boya, 8’ , Kanada, 2018

Portret Suzanne / Portrait of Suzanne, reż. Izabela Plucińska, 15’ , Polska, Niemcy, Francja, 2019

Rozprysk / Splash, reż. Jie Shen, 9’ , Chiny, 2018

Strach pod żebrami / Under the Rib Cage, reż. Bruno Tondeur, 13’ , Francja, Belgia, 2018

Vitae Azilia, reż. Joanna Wapniewska, 7’ , Polska, 2019

Wspomnienia Alby / Alba’s Memories, reż. Andrea Martignoni, Maria Steinmetz, 5’ , Włochy, Niemcy, 2019

Wypchane życie / Imbued Life, reż. Ivana Bosnjak, Thomas Johnson, 12’ , Chorwacja, 2019

Zrób sobie ślimaka / Slug Life, reż. Sophie Koko Gate, 7’ , Wielka Brytania, 2018