>

@miriamfrompoland w krakowskich kinach studyjnych

Pokazami filmu dokumentalnego “@miriamfrompoland” Piotra Szczepańskiego zakończy się tegoroczna edycja prezentacji najciekawszych polskich filmów dokumentalnych w krakowskich kinach studyjnych organizowana przez Krakowską Fundację Filmową, ze wsparciem Miasta Krakowa.

Projekt będący odpowiedzią na potrzeby widzów i twórców spragnionych kinowej atmosfery rozpoczął się w lipcu. W 7 krakowskich kinach –  Kino Pod Baranami, Agrafka, Kika, Paradox, Kijów, Mikro i Sfinks, zobaczyliśmy dotychczas m.in. laureata polskiego Orła “Wieloryba z Lorino” oraz ulubieńca publiczności tegorocznego Krakowskiego Festiwalu Filmowego – “Polański, Horowitz. Hometown”. 

Nie jest łatwo zbliżyć się do ortodoksyjnych Żydów i towarzyszyć im z kamerą przez dłuższy czas. Udało się to Piotrowi Szczepańskiemu w filmie „@miriamfrompoland”, gdzie sportretował młodą kobietę, która wybrała tradycyjny model życia w judaizmie. Film obala przy okazji wiele stereotypów na temat tej religii i roli, jaką spełnia w nim kobieta. – pisze Anita Piotrowska, krytyczka filmowa, programerka Krakowskiego Festiwalu Filmowego.

Co ciekawe, Maria stała się Miriam niejako wbrew tendencjom asymilacyjnym i emancypacyjnym panującym wśród kobiet z jej rodziny. Słyszymy z ekranu, że to właśnie w powrocie do korzeni bohaterka odnalazła prawdziwe spełnienie, będąc żoną, matką gromadki dzieci i aktywistką na rzecz odrodzenia życia żydowskiego w Polsce. Film wrzuca nas w sam środek zabieganej codzienności Miriam, lecz obce są jej dylematy kobiet próbujących godzić pracę z rodziną. Albowiem dla bohaterki to jeden spójny świat, gdzie wszystko się nawzajem dopełnia. I Szczepański filmuje go „na gorąco”, bez autorskiej ingerencji. Jego opowieść co chwila zatacza szersze kręgi, obejmując społeczność łódzkich Żydów, jak i problem skomplikowanych relacji polsko-żydowskich czy ciągle żywego antysemityzmu.

“Ja jestem rzeką i ja wyznaczam swoją drogę” – w taki sposób Miriam mówi o swym miejscu w rodzinie i religii. To samo można by powiedzieć o jej byciu w filmie. Energia i kobieca siła wypełniają każde niemal ujęcie, sprawiając, iż zamknięty i dla wielu egzotyczny świat staje się znajomy i wyzwalający od uprzedzeń. Taki jest zresztą jeden z celów współtworzonej przez Miriam internetowej telewizji. Dzięki dokumentowi Szczepańskiego dochodzi do fascynującego spotkania z żywą kulturą, której nie zdołał unicestwić Holocaust. Za sprawą takich osób jak bohaterka filmu ożywa jednak nie tylko pamięć, ale i codzienna rzeczywistość tworzona przez młodych religijnych Żydów w dzisiejszej Polsce. Tu właśnie jest ich dom, na przekór mrocznej historii i niełatwej czasem teraźniejszości. – wyjaśnia Piotrowska.

Film będzie można zobaczyć w jednym z siedmiu krakowskich kin studyjnych:
  • 16 grudnia    MIKRO, godz. 18:00
  • 17 grudnia    AGRAFKA, godz. 19:00
  • 18 grudnia    KIKA, godz. 17:00
  • 19 grudnia    KINO POD BARANAMI, godz. 16:00
  • 20 grudnia    KIJÓW, godz. 19:00
  • 21 grudnia    PARADOX, godz. 16:20
  • 22 grudnia    SFINKS, godz. 17:45

Na seanse filmowe obowiązuje specjalna cena biletów: 10 zł.

Krakowski Festiwal Filmowy jest jednym z najważniejszych wydarzeń na świecie, prezentujących filmy dokumentalne i krótkometrażowe. Jako jedyny w Polsce i jeden z nielicznych na świecie jest na ekskluzywnej liście Amerykańskiej Akademii Sztuki i Wiedzy Filmowej (AMPAS) wydarzeń kwalifikujących do Oscara® w kategoriach krótkometrażowych (fabuła, animacja, dokument) oraz pełnometrażowego filmu dokumentalnego, a także rekomenduje do Europejskiej Nagrody Filmowej w tych samych kategoriach.

Organizatorem projektu jest Krakowska Fundacja Filmowa, przy wsparciu finansowym ze środków Miasta Krakowa.
Na seanse filmowe obowiązuje specjalna cena biletów: 10 zł. Wszystkie pokazy będą odbywały się z zachowaniem najwyższych procedur bezpieczeństwa i zasad związanych z rozprzestrzenianiem się COVID-19.