>

Muzyczny świat w pigułce na Krakowskim Festiwalu Filmowym

Każdego roku filmy prezentowane w ramach konkursu DocFilmMusic zaskakują różnorodnością dźwięków i gatunków muzycznych. Historie gwiazd światowego formatu, takich jak Miles Davis czy Steven Tyler spotykają się z opowieściami o anonimowych bohaterach. Największe sceny świata konfrontowane są z domowymi studiami nagrań i salkami prób w podrzędnych domach kultury. Tak też będzie podczas 59. Krakowskiego Festiwalu FIlmowego.

Spośród filmów zakwalifikowanych do konkursu, na pierwszy plan wysuwają się portrety charyzmatycznych legend rocka. W jednym z nich (“Steven Tyler. Nowy rozdział”, reż. Casey Tebo) śledzimy nową artystyczną ścieżkę lidera hardrockowej grupy Aerosmith. W 2016 roku prawie 70-letni Steven Tyler rozpoczął indywidualną karierę, nagrywając z  nowym zespołem przebojowy album w stylu country „We’re All Somebody from Somewhere”. Ich brawurowy występ w stolicy tego gatunku – Nashville, materiały zza kulis, jak i sama opowieść o przebytej przez Tylera drodze, tworzą obraz wolnego i niespokojnego ducha, który odnalazł dla siebie nowe miejsce.

Po drugiej stronie Oceanu Atlantyckiego, niemal w tym samym czasie, w największą trasę koncertową w swojej historii wyrusza niemiecka punkrockowa super grupa Die Toten Hosen. W dokumencie muzycznym i koncertowym (“Die Toten Hosen w trasie”, reż. Cordula Kablitz-Post, Paul Dugdale) przyglądamy się z bliska temu legendarnemu zespołowi – zarówno w świetle reflektorów, jak i za kulisami. Krakowska publiczność będzie miała okazję spotkać się z grupą na żywo podczas koncertu w Klubie Studio, który odbędzie się zaledwie kilka dni po zakończeniu Festiwalu.

“Die Toten Hosen”, reż. Cordula Kablitz-Post, Paul Dugdale

Francuski dokument Petera Webbera (“Duch Jamajki”) przenosi widzów na zbocza góry wznoszącej się nad Kingston na Jamajce, do domu wypełnionego starymi płytami winylowymi i głosami niegdysiejszych sław muzyki reggae: Kena Boothe, Winstona McAnufa, Kiddusa I i Cedrica Mytona, słynnego lidera Congos. W ramach projektu “Inna de Yard” artyści po latach ponownie się zjednoczyli, by powrócić do największych przebojów swojego repertuaru i nagrać wyjątkowy album akustyczny pełen utworów muzycznych znanych nie tylko fanom charakterystycznego riddimu.

“Szukając Karen Dalton”, reż. Emmanuelle Antille

Trzy niezwykłe kobiety są bohaterkami kolejnych dokumentów muzycznych w konkursie. Pierwsza z nich to kultowa pieśniarka, przyjaciółka Boba Dylana i zapomniana muza lat 60-tych, Karen Dalton. Film “Szukając Karen Dalton” (reż. Emmanuelle Antille) to, wypełniona zapierającym dech w piersiach niepowtarzalnym głosem artystki, mistyczna podróż tropem jej twórczości od Kolorado po legendarny Woodstock.

Kate Nash to pełna młodzieńczego buntu laureatka Brit Awards, ekscentryczna kompozytorka, autorka tekstów i królowa wrestlingu w telewizyjnym show “Glow”, która rezygnuje z pieniędzy i sławy, by otwarcie mówić o nierówności płci w branży muzycznej i przekonywać inne młode kobiety do znalezienia swojego własnego głosu. Film “Powrót Kate Nash” (reż. Amy Goldstein) to opowieść o kobiecej sile i zmaganiach artystów z bezwzględnym rynkiem muzycznym, w którym tylko nieliczni mają szansę tworzyć na własnych zasadach.

“Powrót Kate Nash” (reż. Amy Goldstein)

Trudne zderzenie z brutalnymi prawami fonograficznego świata ukazuje także dokument “Była sobie Aurora” (reż. Stian Servoss, Benjamin Langeland). Tytułowa Aurora, filigranowa nastolatka z małej miejscowości na zachodzie Norwegii, szturmem zdobyła listy przebojów i sceny muzyczne na całym świecie. Po latach wyczerpujących tras koncertowych i walki o artystyczną tożsamość, staje przed dylematem, czy droga, którą kroczy jest spełnieniem jej marzeń i twórczych pragnień.

W holenderskim filmie “Opera uliczna” (reż. Ramón Gieling) śledzimy członków amatorskiego chóru dla bezdomnych, którzy ćwiczą specjalnie dla nich skomponowaną operę The Disciples. Losy jej okrutnych i pozbawionych skrupułów bohaterów stopniowo przeplatają się z losami ich odtwórców, a rzeczywistość łączy się w niepokojący sposób z artystycznym dziełem.

“Opera uliczna”, reż. Ramón Gieling

W dokumencie “Męski klub” (reż. Petter Sommer, Jo Vemud Svendsen) poznajemy 25 mężczyzn w dojrzałym wieku, którzy co wtorek odrywają się od codziennego życia, pijąc piwo, opowiadając sprośne dowcipy, śpiewając nieprzyzwoite rockowe piosenki, a nawet supportując Black Sabbath na wielkim koncercie w Norwegii. Chociaż pochodzą z różnych światów, łączy ich niezwykła więź i prawdziwa przyjaźń, która przechodzi trudny egzamin w obliczu ulotności życia.

Bohaterem filmu “Elegie z wrzosowisk” (reż. Marianne Kõrver) jest Tõnu Kõrvits – jeden z najczęściej wykonywanych współczesnych estońskich kompozytorów i jego niezwykła poetycka i wizjonerska muzyka, pełna wibrujących polifonii i subtelnych harmonii, które zabierają odbiorców w mistyczne podróże. Oszałamiający wizualnie dokument, to także opowieść o ludziach, strażakach, kierowcach, fizjoterapeutach a nawet samej prezydent Estonii, którzy w taką podróż wyruszyli.

Nazwisko Rudy Love, tytułowego bohatera filmu “To jest Love” (reż. John Alexander) nie jest powszechnie znane, w przeciwieństwie do jego głosu. Film ma charakter dynamicznego wideoklipu, zmontowanego z bogatych archiwaliów, w którym Mick Fleetwood, Sinbad i George Clinton odkrywają tego wyjątkowego artystę muzyki soul, który porzucił sławę, by tworzyć z rodziną.

Zestawienie konkursowych filmów zamyka portret niekwestionowanej legendy, twórcy cool jazzu – Milesa Davisa. Dokument “Miles Davis: Ikona jazzu” (reż. Stanley Nelson) to fascynujący kolaż nigdy wcześniej nie publikowanych materiałów, w tym unikatowych zdjęć z sesji nagraniowych mistrza i nieznanych dotychczas wywiadów. Quincy Jones, Carlos Santana, Clive Davis, Wayne Shorter i Ron Carter prowadzą widzów przez zjawiskową karierę i wyjątkowe życie Milesa Davisa – jedynego w swoim rodzaju muzycznego wizjonera.

Bez wątpienia niezwykłą atrakcją będzie także obecność na Festiwalu Bretta Morgena, wybitnego amerykańskiego dokumentalisty, znanego polskiej i krakowskiej publiczności z głośnego i nagrodzonego Złotym Hejnałem w 2015 roku filmu “Cobain: Montage of Heck” oraz prezentowanej roku temu “Jane”. Brett Morgen będzie pełnił funkcję przewodniczącego jury DocFilmMusic.

Lista filmów zakwalifikowanych do konkursu muzycznego:

    • “Była sobie Aurora” / “Once Aurora”, reż. Stian Servoss, Benjamin Langeland, 72’ , Norwegia, 2019
    • “Die Toten Hosen w trasie” / “Die Toten Hosen – You Only Live Once”, reż. Cordula Kablitz-Post, Paul Dugdale, 107’, Niemcy, 2019
    • “Duch Jamajki” / “Inna De Yard”, reż. Peter Webber, 109’, Francja, 2019
    • “Elegie z wrzosowisk” / “Tõnu Kõrvits. Moorland Elegies”, reż. Marianne Kõrver, 58’, Estonia, 2018
    • “Męski klub” / “The Men’s Room”, reż. Petter Sommer, Jo Vemud Svendsen, 75’, Norwegia, 2018
    • “Miles Davis: Ikona jazzu” / “Miles Davis: Birth of the Cool”, reż. Stanley Nelson, 115′, USA
    • “Opera uliczna” / “The Disciples – a Street Opera”, reż. Ramón Gieling, 90’, Holandia, 2018
    • “Powrót Kate Nash” / “Kate Nash: Underestimate the Girl”, reż. Amy Goldstein, 89’, USA, 2018
    • “Steven Tyler. Nowy rozdział” /  “Steven Tyler: Out on a Limb”, reż. Casey Tebo, 94’ , USA, 2018
    • “Szukając Karen Dalton” / “A Bright Light – Karen and the Process”, reż. Emmanuelle Antille, 94’, Szwajcaria, 2018
  • “To jest Love” / “This is Love”, reż. John Alexander, 83’, USA, 2018

Filmy zakwalifikowane do pozostałych konkursów będą systematycznie publikowane na stronie www.krakowfilmfestival.pl.

  1. Krakowski Festiwal Filmowy odbędzie się w dniach 26 maja – 2 czerwca 2019 roku