Nabór filmów na jubileuszowy 60. Krakowski Festiwal Filmowy zakończony!

15 lutego minął ostateczny termin nadsyłania filmów na jubileuszowy 60. Krakowski Festiwal Filmowy.

Przed selekcjonerami, pod kierunkiem dyrektora Festiwalu, Krzysztofa Gierata, karkołomny proces wyboru tych najlepszych, zarówno spośród 2500 zgłoszonych tytułów, jak i tych, które udało się zaprosić do Krakowa wprost z prestiżowych festiwali filmowych na świecie.

Zespół selekcjonerów, w skład którego wchodzi około 20 wybitnych krytyków, teoretyków filmu oraz filmowych twórców, do połowy kwietnia wybierze tytuły, które zostaną zaprezentowane w czterech równorzędnych konkursach – trzech międzynarodowych: dokumentalnym, krótkometrażowym, dokumentów muzycznych DocFilmMusic oraz w konkursie polskim. Fascynujące opowieści z całego świata trafią też do filmowych sekcji specjalnych.

Nie jest zaskoczeniem, że połowa z nadesłanych z całego świata filmów to krótkometrażowe fabuły. Ten trend utrzymuje się od lat. Podobnie jak w ubiegłym roku, zgłoszono ich prawie 1300.

Jak podkreśla Dagmara Romanowska, krytyczka filmowa, kuratorka sekcji fabularnej: “W tym roku przeważają intymne portrety rodziny i jednostek, tematy z przeciwnych krańców spektrum życia – dojrzewania i ostatnich lat, choroby, pożegnań. Sporadycznie pojawiają się historie, które musiały wyrosnąć na gruncie ruchu #MeToo, zadające pytania o seksualność i przekraczanie granic.“

Nie mniej pracy czeka selekcjonerów filmów dokumentalnych, przed którymi do obejrzenia – prawie 1000 propozycji.

Filmy, które do nas przychodzą z daleka i bliska – z Wenezueli, Iranu czy Rosji  – pokazują przede wszystkim, jak bardzo skurczył się nasz świat. Równocześnie rozszerza się formuła samego dokumentu: archiwalia odczytywane są na nowo, często w sposób bardziej krytyczny, kopalnią inspiracji stają się serwisy typu YouTube, odradza się formuła eksperymentu społecznego z udziałem kamery – zauważa Anita Piotrowska, krytyczka filmowa, kuratorka sekcji dokumentalnej.

Zgłoszone w tym roku filmy animowane oszałamiają potencjałem wyobraźni i tematów. Mamy tytuły uznanych autorów i oryginalne premiery debiutantów. Festiwal przyciąga animacje reprezentujące różne szkoły świata, dowodząc, że ten gatunek dynamicznie się rozwija. – podsumowuje trwającą selekcję Robert Sowa, kierownik pracowni filmu animowanego Akademii Sztuk Pięknych i kurator sekcji animacji. Przed jego zespołem do obejrzenia prawie 250 filmów animowanych

Spośród wszystkich zgłoszonych filmów  prawie 300 to filmy polskie lub koprodukcje. Pozostałe tytuły, jak co roku napłynęły do Krakowa z całego świata. Najwięcej z Francji i Niemiec (po 244), Hiszpanii (170) oraz Włoch (107). W czołówce zestawienia znalazły się też m.in. Wielka Brytania i Iran. Jak zwykle nie zabrakło zgłoszeń z odległych zakątków globu m.in. z Azerbejdżanu, Bangladeszu, Burkina Faso, Kongo, Gwatemali, Mongolii, Mozambiku, Nepalu, czy Filipin.

Pełny program Festiwalu poznamy w połowie kwietnia. Wtedy też dowiemy się, które tytuły powalczą o najwyższe festiwalowe laury: Smoki, Rogi, Lajkoniki i Hejnał, a także o szansę na najważniejsze światowe nagrody filmowe gdyż, Krakowski Festiwal Filmowy jest na ekskluzywnej liście wydarzeń kwalifikujących do Oscara w kategoriach krótkometrażowych (fabuła, animacja, dokument) oraz pełnometrażowego filmu dokumentalnego, a także rekomenduje do Europejskiej Nagrody Filmowej w tych samych kategoriach.