Nabór filmów na 59. Krakowski Festiwal Filmowy zakończony!

15 lutego minął ostateczny termin zgłaszania filmów na 59. Krakowski Festiwal Filmowy. Sztab selekcjonerów, pod kierunkiem dyrektora Festiwalu, Krzysztofa Gierata, realizuje niezwykle trudne zadanie wybrania tych najbardziej wyjątkowych i zaskakujących, które zaprezentowane zostaną w sekcjach konkursowych i pozakonkursowych tegorocznego Festiwalu. Wkrótce poznamy pierwsze tytuły!

 

 

Od lat utrzymuje się trend przewagi liczby nadesłanych krótkometrażowych fabuł. Podobnie jak w ubiegłym roku, zgłoszono ich prawie 1400. Jak podkreśla Dagmara Romanowska, krytyczka filmowa, kuratorka sekcji fabularnej: „Zgłoszonych filmów nie można zamknąć w jednym temacie, ani w jednym stylu. Jak co roku, to barwna mozaika opowieści z całego świata. Kameralne historie o rodzinie i dojrzewaniu, stracie, nadziei i adaptacji do nowych warunków przeplatają się z bardziej drapieżnymi opowieściami o zacięciu społecznym lub historycznym. Ciągłe zainteresowanie budzi los uchodźców i nielegalnych imigrantów, ale zauważyć można też inne tropy – sytuację kobiet, świat w dobie mediów społecznościowych i protestów na ulicach wielu miast. Krótki metraż dawno przestał być formą, która służy jedynie jako ćwiczenie przed „wielkim debiutem”. To pełnoprawne kino, świetnie zagrane i mądrze opowiedziane, pięknie sfotografowane. Dojrzałe i wnikliwe. Pośród zgłoszeń dominuje Europa, ale wyraziście i zaskakująco odważnie odpowiada jej m.in. Bliski Wschód, głównie Iran. W konkursie na pewno nie zabraknie niespodzianek”.

 

Nie mniej pracy czeka selekcjonerów filmów dokumentalnych, przed którymi do obejrzenia – prawie 400 krótkometrażowych (do 30 min) oraz prawie 650 średnio i długometrażowych. „Dla selekcjonera dokumentów najlepszą tendencją jest… brak tendencji, czyli otwarcie się na różnorodność i niespodziankę. W tym roku, jak zwykle, zgłosił się do nas prawie cały świat, by opowiedzieć swoje historie w skali makro i mikro, z perspektywy lokalnej i uniwersalnej, głosami kobiet i mężczyzn, ludzi i zwierząt. Co ciekawe, w dokumencie polskim wyjątkowo żywe są obecnie tematy polsko-żydowskie – tym razem ukazywane z perspektywy bardzo osobistej” – tłumaczy Anita Piotrowska, krytyczka filmowa, kuratorka sekcji dokumentalnej.

 

„Filmy animowane zgłoszone w tym roku to,  jak zwykle, nieprzebrana różnorodność tematyki i formy. Widać tendencję do łączenia animacji z formami dokumentalnymi czy językiem dokumentalnym. Jednocześnie sporo jest filmów realizowanych w klasycznych technikach. Być może to przejaw ucieczki od animacji 3D i szukania nowych eksperymentalnych rozwiązań” – podsumowuje trwającą selekcję Robert Sowa, kierownik pracowni filmu animowanego Akademii Sztuk Pięknych, kurator sekcji animacji, który w dwuosobowym zespole mierzy się z ponad 200 nadesłanymi tytułami filmów animowanych.  

 

Spośród wszystkich zgłoszonych filmów (ok. 2500) ponad 300 to filmy polskie lub koprodukcje. Pozostałe tytuły, jak co roku napłynęły do Krakowa z całego świata. Najwięcej z Niemiec (249), Francji (245) i Hiszpanii (152), której miejsca tym razem ustąpiły USA (144). W czołówce znalazły się też m.in. Wielka Brytania, Włochy i wspomniany powyżej Iran. Pojawiło się także wiele zgłoszeń z najodleglejszych zakątków globu, z takich krajów jak: Kongo, Dominikana, Etiopia, Mjanma, Katar, Tadżykistan, Syria, Singapur, Kuba, Nepal, Honduras czy Gambia.

 

Każdego roku, zespół składający się z około 20 wybitnych krytyków, teoretyków filmu oraz twórców pod kierunkiem dyrektora Festiwalu Krzysztofa Gierata wybiera tytuły, które zostaną zaprezentowane w czterech równorzędnych konkursach: dokumentalnym, krótkometrażowym, dokumentów muzycznych DocFilmMusic i polskim. Starannie wybrane filmy zostaną także tradycyjnie przedstawione w towarzyszących Festiwalowi sekcjach specjalnych.

 

  1. Krakowski Festiwal Filmowy odbędzie się w dniach 26 maja – 2 czerwca 2019.
Kategoria: News.

Aktualności

597 z 1921