Jury 54. Krakowskiego Festiwalu Filmowego

 
KONKURS DOKUMENTALNY
 
Wojciech Staroń – przewodniczący
Operator i reżyser. Urodził się w 1973 roku w Ostrowcu Świętokrzyskim. Absolwent wydziału operatorskiego PWSFTViT w Łodzi. Jest autorem zdjęć do ponad dwudziestu filmów dokumentalnych i pełnometrażowych fabuł. Członek Europejskiej Akademii Filmowej i Stowarzyszenia Twórców Obrazu Filmu Fabularnego. Jako dokumentalista zadebiutował filmem Syberyjska lekcja (1998), nagrodzonym m.in. w Amsterdamie (IDFA) i Krakowie. Za zdjęcia do filmu El Premio (reż. Paula Markovitch) otrzymał Srebrnego Niedźwiedzia podczas Berlinale 2011. Jego ostatni film Argentyńska lekcja nagrodzony został Złotym Rogiem w Krakowie w 2011 roku.
 
Marc Isaacs
Zrealizował ponad 10 autorskich dokumentów dla BBC oraz Channel 4. Jego filmy otrzymały nagrody Grierson, Royal Television Society oraz BAFTA, a także liczne nagrody na międzynarodowych festiwalach filmowych. W 2008 roku otrzymał doktorat honoris causa na University of East London za swoje dokonania w dziedzinie filmu dokumentalnego. Prowadzi gościnne wykłady w London Film School, Państwowej Szkole Filmowo-Telewizyjnej (NFTS) i Royal Holloway University.
 
Pau Montagud
Założyciel i dyrektor artystyczny Festiwalu Filmów Dokumentalnych Mexico City (DocsDF). Filolog języka hiszpańskiego, uzyskał dyplom z dziennikarstwa na Uniwersytecie im. Miguela Hernándeza w Elche, brał także udział w warsztatach filmu dokumentalnego w Międzynarodowej Szkole Filmowo-Telewizyjnej (EICTV) na Kubie. Pracował jako scenograf teatralny i telewizyjny, współpracował z mediami elektronicznymi i tradycyjnymi. Wykładał dziennikarstwo i komunikację audiowizualną m.in. w Instytucie Technologicznym w Monterrey. Juror licznych festiwali filmowych w Meksyku i za granicą.
 
Marat Sargsyan
Urodził się w 1978 roku w Kirowakanie (dziś: Wanadzor) w Armenii. Już w wieku 13 lat rozpoczął pracę w lokalnej stacji telewizyjnej jako montażysta i operator. W 1994 roku przeniósł się na Litwę, gdzie kontynuował pracę przy projektach telewizyjnych; tworzył również teledyski, które zdobyły wiele nagród branżowych. W 2005 roku rozpoczął studia w Litewskiej Akademii Muzyki i Teatru, gdzie uzyskał dyplom w dziedzinie reżyserii filmowej i telewizyjnej (2011). Jego filmy były pokazywane i nagradzane na całym świecie.
 
Krzysztof Kwiatkowski
Absolwent socjologii UW. Dziennikarz działu kultury tygodnika „Wprost”, publikował również w „Newsweek Polska”, „Wysokich Obcasach”, „Gazecie Wyborczej”, „Dzienniku”, „Perspektywach”. Należy do Międzynarodowej Federacji Krytyków Filmowych FIPRESCI. Przeprowadzał wywiady z największymi gwiazdami kina, m. in. z Quentinem Tarantino, Pedro Almodovarem, Kenem Loachem, Woodym Allenem, Michaelem Hanekem, Michaelem Douglasem, Meryl Streep, Leonardo DiCaprio. Pisze relacje z najważniejszych europejskich festiwali filmowych, od Cannes po Karlowe Wary.
 
KONKURS MUZYCZNY DocFilmMusic
 
Jan Kanty Pawluśkiewicz – przewodniczący
Jeden z najbardziej znanych kompozytorów muzyki filmowej i rozrywkowej w Polsce. Karierę artystyczną rozpoczął w 1966 roku jako jeden ze współzałożycieli kabaretu Anawa, który z czasem przerodził się w zespół muzyczny z wokalistą Markiem Grechutą. Jest autorem muzyki wielu znanych piosenek z repertuaru Marka Grechuty, Andrzeja Zauchy czy Grzegorza Turnaua. Jest kompozytorem wielu form muzycznych, między innymi: Opery żebraczej, oratorium Nieszpory Ludźmierskie, poematu symfonicznego Harfy Papuszy oraz wspólnie z Markiem Grechutą musicalu Szalona lokomotywa. W dorobku artysty ważne miejsce zajmuje także komponowanie muzyki filmowej i teatralnej.
 
Dick Fontaine
Pół wieku twórczych działań przyniosło brytyjskiemu twórcy ponad czterdzieści filmów – zrealizowanych dla telewizji oraz produkcji niezależnych. Dick Fontaine był inicjatorem nowatorskiego programu World in Action i pionierem zastosowania w telewizji technik direct cinema. Wiele filmów poświęcił gwiazdom i zjawiskom popkultury, ale też wielkim jazzmanom, takim jak Ornette Coleman, Art Blakey czy Betty Carter. Jego portret giganta jazzu Sonny Rollins – Beyond the Notes zdobył nominację do Grierson Award (2012). Znany z działalności pedagogicznej, od 1995 roku prowadzi Wydział Filmów Dokumentalnych w brytyjskiej Państwowej Szkole Filmowo-Telewizyjnej (NFTS).
 
Peter Rippl
Peter Rippl urodził się w 1961 roku. Studiował komunikację wizualną, scenopisarstwo i rzeźbiarstwo. Twórca scenariuszy dla telewizji, od 2005 roku zajął się realizacją własnych projektów filmowych. Autor m.in. muzycznych dokumentów O człowieku, który śpiewa(Leningrad – The Man Who Sings, 2008), Nie ufaj. Nie bój się. Nie proś (No trust. No fear. Ask nothing, 2012), Good Friday (2014, w postprodukcji). Jego filmy są prezentowane na licznych międzynarodowych festiwalach w całej Europie. Jak sam stwierdził w swoim komentarzu do Leningradu…, inspiruje go chęć „uchwycenia żywego ducha ich muzyki”.
 
KONKURS KRÓTKOMETRAŻOWY
 
Wojciech Marczewski – przewodniczący
Reżyser i scenarzysta, absolwent PWSFTViT w Łodzi. Laureat Srebrnego Niedźwiedzia na festiwalu Berlinale, a także Złotych i Srebrnych Lwów w Gdańsku i Gdyni. Zasłynął takimi filmami, jak m.in. Zmory (1978), Dreszcze (1981), Ucieczka z Kina „Wolność” (1990), Weiser(2000). Pedagog, wykładowca PWSFTViT w Łodzi, zainicjował program „30 minut”. Współzałożyciel, wiceprezes i dyrektor programowy Fundacji Szkoła Wajdy, prowadzi zajęcia w Wajda Studio; wykładał reżyserię także w Niemczech, Danii, Szwajcarii i Holandii. Był dziekanem Wydziału Reżyserii w brytyjskiej Państwowej Szkole Filmowo-Telewizyjnej (NFTS). Przewodniczący Rady Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej.
 
Cinzia Spironello
Założycielka Other Voices, jedynej jak dotąd włoskiej firmy dystrybucyjnej ukierunkowanej na krajowe i zagraniczne filmy krótkometrażowe. Po uzyskaniu dyplomu w dziedzinie komunikacji kulturalnej pracowała przez kilka lat w Hiszpanii. W latach 2009-2011 działała przy organizacji Mecal Film Festival w Barcelonie. Jednocześnie zajmowała się selekcją filmów krótkometrażowych dla Vintage Festival w Padwie. W 2011 roku przeniosła się do Walencji, obejmując stanowisko dyrektora handlowego w firmie Some Like it Short; bierze udział w międzynarodowych wydarzeniach filmowych jako uczestnik targów i paneli oraz juror.
 
Giannalberto Bendazzi
Profesor Politechniki Nanyang w Singapurze, Griffith University w Brisbane oraz Università degli Studi w Mediolanie, Giannalberto Bendazzi, urodzony w Ravennie w 1946 roku, uważnie śledzi historię animacji od ponad czterech dekad. Członek-założyciel Towarzystwa Studiów nad Animacją, od dziewięciu lat zasiada w Radzie Dyrektorów ASIFA (Międzynarodowego Stowarzyszenia Filmu Animowanego). Jest autorem lub redaktorem wydanych w kilku językach renomowanych publikacji, takich jak Cartoons i Alexeieff – Itinerary of a Master.
 
Katrine Kiilgaard
Dyrektor zarządzająca Filmkontakt Nord i szef Nordisk Panorama – największego przedsięwzięcia tej organizacji : dorocznego festiwalu i zarazem branżowej platformy spotkań nordyckiego przemysłu filmów krótkometrażowych i dokumentalnych. Związana z Filmkontakt Nord od 2000 roku, doświadczenia uzyskane dzięki swej działalności na międzynarodowym rynku filmowym wykorzystuje przy selekcji filmów i w jury kilku festiwali, a także jako wykładowca i moderator. Po studiach w dziedzinie filmu, współczesnej kultury oraz komunikacji, Katrine Kiilgaard pozostaje związana z różnymi segmentami przemysłu filmowego od 1994 roku.
 
Illia Gladshtein
Jest kijowskim specjalistą w dziedzinie programowania festiwali filmowych, działaczem miejskim i kulturalnym. Współzałożyciel i kurator programu Międzynarodowego Festiwalu Filmu i Urbanistyki „86” (2014) w Sławutyczu – mieście, którego losy splotły się z tragiczną historią Czarnobyla. Od 2009 roku koordynator konkursu filmów krótkometrażowych na kijowskim Międzynarodowym Festiwalu Filmowym Molodist. Jego ambicją jest przybliżenie niezależnego kina szerszej ukraińskiej publiczności. Jako dyplomowany lekarz uważa, że film jest potężnym środkiem diagnozowania i leczenia społeczeństwa.
 
KONKURS POLSKI
 
Jerzy Śladkowski – przewodniczący
Urodził się w 1945 roku w Radomiu, jest absolwentem Uniwersytetu Toruńskiego (filologia klasyczna) i Uniwersytetu Warszawskiego (fotografia, radio i TV). Od roku 1972 reporter, producent i reżyser telewizyjny, zaś po wyjeździe do Szwecji w 1982 roku – reżyser i twórca filmów dokumentalnych. Współpracuje z telewizjami krajów nordyckich oraz z TVP i PISF, a także z kanałami ZDF i ARTE. Autor około 40 filmów, w tym zrealizowanych w najdalszych zakątkach globu: człowiek w obliczu dramatycznych zmian lub w konfrontacji z nieprzyjaznym otoczeniem to powracające wątki jego twórczości. Laureat m.in. IDA Award za Szwedzkie tango, Feliksa za Vendettę i Złotego Gołębia za Fabrykę Wódki.
 
Irena Strzałkowska
Zastępca dyrektora Studia Filmowego „Tor” ds. promocji i rozpowszechniania w kraju i za granicą. Jest członkiem komitetu ekspertów programu „Kreatywna Europa”, a także przedstawicielem polskiej kinematografii w funduszu Rady Europy EURIMAGES oraz ekspertem Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej i Regionalnych Funduszy Filmowych. W kinematografii działa od roku 1972: pracowała m.in. w Biurze Komitetu Kinematografii jako wicedyrektor odpowiedzialna za promocję filmu polskiego za granicą. Od roku 1999 jest członkiem Polskiej Akademii Filmowej, a od 2001 – Europejskiej Akademii Filmowej.
 
Zbigniew Żmudzki
Producent filmowy, prezes spółki Se-ma-for Produkcja Filmowa oraz Fundacji Filmowej Se-ma-for. Absolwent ekonomii, a także Wyższego Zawodowego Studium Organizacji Produkcji Filmowej PWSFTViT. Pracę w kinematografii podjął w 1976 roku, a z animacją związał się w roku 1993. Inicjator powstania łódzkiego Se-ma-for Muzeum Animacji i Se-ma-for Film Festival. Był m.in. producentem nagrodzonego Oscarem filmu Piotruś i wilk (reż. Suzie Templeton). Prowadzi wykłady w PWSFTViT na kierunku Organizacja Produkcji Filmowej. Jest także współautorem podręcznika animacji poklatkowej Almanach młodego animatora.
 
Filip Dzierżawski
Reżyser i scenarzysta. Absolwent Wydziału Reżyserskiego Akademii Filmu i Telewizji oraz Psychologii Społecznej w Szkole Wyższej Psychologii Społecznej w Warszawie. Autor scenariusza i reżyser serialu dokumentalnego o kibicach Legii Fanatycy (2011) oraz telewizyjnego programu kulturalnego „Łossskot”. Twórca teledysków i spotów telewizyjnych. Laureat Złotego Lajkonika (2013) za swój debiut reżyserski Miłość.
 
Piotr Lenar
Operator, urodzony w 1958 w Krakowie. Absolwent wydziału operatorskiego PWSFTviT w Łodzi. Autor zdjęć do słynnego filmu Jana Jakuba Kolskiego Jańcio Wodnik (1993). Z początkiem lat 90. wyjechał do Niemiec, gdzie współpracował z Ursem Odermattem czy Thomasem Jahnem. W Polsce pracował przy licznych produkcjach, m.in. Milion dolarów, Pitbull, Magda M., Kryminalni. W 2010 roku założył w Krakowie szkołę filmową Akademia MultiArt.
 
FIPRESCI JURY
Pierre-Simon Gutman (Francja)
Tonci Valentic (Chorwacja)
István Szathmáry (Węgry)
 
FICC JURY
Jan Jankowiak (Polska)
Tea Gabidzashvili (Gruzja)
Tapesh Sharma (Indie)
 
JURY STUDENCKIE 
Konkurs DocFilmMusic 
Anita Bugajska
Maja Korbecka
Ula Szanduła
 
Konkurs dokumentalny 
Mateusz Kicka
Magdalena Ciesielska
Kamil Kalbarczyk
 
Konkurs krótkometrażowy 
Mateusz Góra
Ala Mazurkiewicz
Tomasz Lasek
 
Konkurs polski 
Urszula Wolak
Tytus Gołuński
Kaja Łuczyńska