Międzynarodowy Konkurs Dokumentalny

Jacek Petrycki

Przewodniczący
Polska

Operator filmowy, reżyser filmów dokumentalnych i fabularnych, scenarzysta. Urodził się w 1948 roku. Jest absolwentem Wydziału Operatorskiego łódzkiej PWSFTviT. Jako operator debiutował w 1971 roku, realizując filmy dokumentalne. Wśród kilkudziesięciu dokumentów, które współtworzył jako autor zdjęć, są filmy Krzysztofa Kieślowskiego, Marcela Łozińskiego (m.in. nominowany do Oscara „89 mm od Europy”), Tomasza Zygadły, Bohdana Kosińskiego – twórców reprezentujących tzw. kino moralnego niepokoju. Od 1976 roku pracuje również przy filmach fabularnych, m.in. z Kieślowskim, Agnieszką Holland, Andrzejem Wajdą. Jego filmografia obejmuje również zdjęcia dla teatru telewizji oraz reportaże i dokumenty realizowane dla brytyjskich stacji Channel 4 oraz BBC, z którymi współpracuje od 1987 roku. Jest laureatem wielu nagród, w tym nagrody BAFTA Brytyjskiej Akademii Filmowej za zdjęcia do filmu dokumentalnego „The Betrayed” (1995, reż. Clive Gordon).

Talal Derki

 
Niemcy, Syria

Reżyser, scenarzysta i producent. Urodził się w 1977 roku w Damaszku w rodzinie syryjskich Kurdów. Po ukończeniu studiów filmowych w Atenach pracował jako asystent reżysera oraz twórca filmów i programów telewizyjnych dla arabskich stacji. Był też operatorem kamery w CNN i Thomson Reuters. Mając na koncie kilka filmów krótkometrażowych, zadebiutował w 2013 roku pełnometrażowym dokumentem „Powrót do Homs”, kręconym w ekstremalnych warunkach, z udziałem broniących miasta rewolucjonistów. Film doczekał się ponad dwudziestu nagród, m.in. na festiwalu IDFA w Amsterdamie, na Sundance, w Zagrzebiu oraz na Krakowskim Festiwalu Filmowym, gdzie w 2014 roku otrzymał Srebrny Róg. Jego kolejny film „O ojcach i synach”, dokument o „dzieciach kalifatu”, okazał się jeszcze większym sukcesem. Obok licznych nagród otrzymał nominację do Oscara w kategorii pełnometrażowego dokumentu.

Marja Pallassalo

 
Finlandia

Od początku lat 80. aktywnie zajmuje się promocją i dystrybucją filmu dokumentalnego i krótkometrażowego. Od 1998 do 2018 roku pracowała w The Finnish Film Foundation, gdzie była odpowiedzialna za międzynarodową promocję fińskich dokumentów i krótkich metraży. Obecnie jest doktorantką historii kultury na Uniwersytecie w Turku w Finlandii. Jej badania dotyczą ponadnarodowych powiązań dokumentów ery kina bezpośredniego przełomu lat 50. i 60. XX wieku w USA i Francji oraz w Kanadzie i Wielkiej Brytanii. „Moja miłość i zainteresowanie filmem dokumentalnym wyrasta z jego zdolności wymykania się definicjom oraz umiejętności pokazania nam kilku warstw czasu”.

Shane Smith

 
Kanada

Dyrektor programowy Hot Docs, największego północnoamerykańskiego festiwalu i targów filmów dokumentalnych. Współpracował z Międzynarodowym Festiwalem Filmowym w Toronto, gdzie był dyrektorem projektów specjalnych i programów publicznych. Był producentem wykonawczym zajmującym się systemem in-flight entertainment w agencji Spafax, gdzie nadzorował rozrywkę w Air Canada, oraz dyrektorem programowym Channel Zero. Kierował CFC Worldwide Short Film Festival, był programerem festiwalu Sundance oraz dyrektorem programowym Inside Out LGBT Film Festival. Wielokrotnie zasiadał w gremiach jurorskich, brał udział w panelach festiwalowych i wydarzeniach branżowych na całym świecie, m.in. podczas MFF Sundance, w Cannes i Toronto, w ramach Sheffield Doc Fest, DocNYC, IDA, DMZ Docs, IDFA, Tokyo Docs, w Kanadyjskiej Akademii Filmowej i Telewizyjnej czy na festiwalach w Guadalajarze i Bangkoku.

Ágnes Sós

 
Węgry

Ciesząca się międzynarodowym uznaniem reżyserka filmów dokumentalnych, autorka zdjęć, scenarzystka, producentka. Przez 11 lat pracowała dla węgierskiej telewizji publicznej jako wydawca i dyrektor. Od 1991 roku zrealizowała około 30 filmów dokumentalnych, pełno- i krótkometrażowych. Były one prezentowane i wielokrotnie nagradzane na całym świecie (m.in. „Invisible Strings”, „Stream of Love”). Współzałożycielka Międzynarodowego Festiwalu Filmów Dokumentalnych w Budapeszcie – pierwszego na taką skalę węgierskiego przedsięwzięcia tego typu – jest też laureatką Balázs Béla Prize, najważniejszej węgierskiej nagrody w dziedzinie kinematografii.

?

Międzynarodowy Konkurs Krótkometrażowy

Xawery Żuławski

Przewodniczący
Polska

W fabule zadebiutował filmem pt. „Chaos”, za który otrzymał m.in. Złotego Lwa za najlepszy debiut reżyserski w 2006 r. na Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni oraz Grand Prix „Wielki Jantar” na Koszalińskim Festiwalu Debiutów Filmowych „Młodzi i Film” w 2007 roku. Jednym z największym jak dotąd sukcesów reżysera jest zrealizowana w 2009 roku adaptacja powieści Doroty Masłowskiej „Wojna polsko-ruska”. Za film otrzymał m.in. Srebrne Lwy na FPFF w Gdyni, Nagrodę Publiczności na Międzynarodowym Festiwalu Kina Niezależnego „Off Camera” w Krakowie, nagrodę na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym „Tofifest” w Toruniu czy Wrocławską Nagrodę Filmową w konkursie „Nowe Kino Polskie” na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym „Nowe Horyzonty”. Reżyser takich seriali jak: „Diagnoza”, „Krew z krwi” czy „Prawo Agaty”. Niedawno zakończył zdjęcia do swojego najnowszego filmu „Mowa ptaków”.

 

Zbigniew Czapla

 
Polska

Scenarzysta, reżyser, animator, malarz i grafik. Ukończył studia na Wydziale Grafiki Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, gdzie w 2000 r. obronił dyplom w Pracowni Filmu Animowanego. Autor eksperymentalnych filmów animowanych „Papierowe pudełko”, „Toto” czy „Dziwny przypadek”. Laureat wielu nagród na festiwalach filmowych w Polsce i za granicą, m.in.: na Międzynarodowym Festiwalu Filmów Animowanych Animator, Etiuda&Anima, Krakowskim Festiwalu Filmowym (Srebrny Lajkonik i Srebrny Smok – 2017), „Message To Man” IFF (Rosja), Ann Arbor FF (USA), Klik Amsterdam Animation Festival (Holandia), International Animation Film Festival Animatou (Szwajcaria), Hollywood Eagle Animation Award (USA) i wiele innych.
Był stypendystą Elizabeth Greenshields Foundation (Kanada), DAAD (Niemcy) oraz Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Jest członkiem Stowarzyszenia Filmowców Polskich oraz przewodniczącym polskiego oddziału Międzynarodowego Stowarzyszenia Twórców Filmu Animowanego ASIFA. Mieszka i pracuje w Krakowie.

Mohammad Fahimi

 
Iran

Absolwent Uniwersytetu Tarbiat Modarres w Teheranie. Pracował dla irańskiej narodowej i międzynarodowej telewizji, produkując m.in. filmy dokumentalne dla tej ostatniej. Jest dyrektorem ds. międzynarodowych w Irańskim Stowarzyszeniu Młodego Kina oraz dyrektorem artystycznym i szefem komisji selekcyjnej Festiwalu Filmów Krótkometrażowych w Teheranie. Organizował wiele wydarzeń poświęconych krótkiemu metrażowi we współpracy z zagranicznymi placówkami dyplomatycznymi zarówno w Iranie, jak i poza jego granicami. Jest członkiem zarządu Short Film Conference, międzynarodowej organizacji zajmującej się filmem krótkometrażowym.

Alexei Medvedev

 
Rosja

Urodził się w Moskwie w 1969 roku. W latach 1989-1994 studiował reżyserię filmową w moskiewskim WGIK-u pod okiem Arkadego Sirenki. W latach 90 kontynuował swoją karierę jako dziennikarz, krytyk filmowy i tłumacz. Był członkiem komisji selekcyjnej Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Moskwie oraz programerem m.in. festiwalu w Cannes i wielu innych wydarzeń filmowych. Od 2012 roku organizował festiwal filmowy „On the Edge” na Sachalinie. Jest kuratorem festiwali filmowych w Jakucku, Archangielsku i Kaliningradzie. Jednak jego głównym zajęciem jest pełnienie funkcji dyrektora programu konkursowego Międzynarodowego Festiwalu Filmowego „Message to Man” w Petersburgu.

Sari Volanen

 
Finlandia

Redaktor zamawiający filmy dokumentalne i krótkometrażowe w YLE, fińskiej telewizji publicznej, z którą jest związana od ponad trzydziestu lat. Pracuje w dziale koprodukcji, gdzie produkuje filmy głównie z fińskimi niezależnymi twórcami i producentami. Jest odpowiedzialna za pasmo New Cinema nadawane w kanale YLE Teema, gdzie prezentowane są filmy krótkometrażowe i dokumentalne. Równolegle ze studiami filmowymi, brała udział w programach szkoleniowych, takich jak EAVE (1999), Eurodoc (2006) i Sources2 – Documentary Mentor (2008). Jest magistrem sztuki.

?

Międzynarodowy Konkurs DocFilmMusic

Brett Morgen

Przewodniczący
USA

Reżyser, scenarzysta i producent, nazywany „szalonym naukowcem” filmu dokumentalnego. W 1992 roku otrzymał licencjat w zakresie mitologii i historii Ameryki w Hampshire College, a w roku 1999 tytuł magistra sztuki (MFA) w dziedzinie filmu na Uniwersytecie w Nowym Jorku. Jego film dyplomowy „On the Ropes” (1999) zdobył m.in. Specjalną Nagrodę Jury na Festiwalu Filmowym Sundance, był również nominowany do Oscara w 2000 roku. Kolejne filmy Morgena prezentowane były na całym świecie, zdobywały także liczne nagrody, m.in.: „To rola dla niego” (2002) – prezentowany premierowo na festiwalu w Cannes; „Chicago 10” (2007) – uhonorowany m.in. nagrodą Emmy; „Crossfire Hurricane” (2012), „Kurt Cobain: Montage of Heck” (2015) – nagrodzony IDA Creative Recognition Award; „Jane” (2017) – otrzymał Prime Time Emmy Award. Jako reżyser i producent realizuje również serie i programy telewizyjne (m.in. „Nimrod Nation”) oraz reklamy, m.in. dla Nike, HSBC, Marlboro.

Adam Thorsmark

 
Dania

Urodził się w 1985 roku. Uzyskał tytuł magistra w zakresie filmu i mediów na Uniwersytecie Kopenhaskim. Od 2011 jest programerem i kuratorem wydarzeń muzycznych Międzynarodowego Festiwalu Filmów Dokumentalnych CPH:DOX w Kopenhadze. Przygotowuje tam program Audio:Visuals – kuratorski cykl koncertów realizowanych we współpracy z zespołami muzycznymi i artystami wizualnymi oraz Sound & Vision – sekcję dokumentów muzycznych. Był członkiem redakcji muzyczno-kulturalnego magazynu „Soundvenue”.

Mikołaj Trzaska

 
Polska

Urodził się w Gdańsku. Jest saksofonistą, klarnecistą basowym, kompozytorem muzyki filmowej, czołową postacią polskiej sceny improwizowanej. Wyrósł na gruncie yassu, artystyczno-społecznego ruchu, który na przełomie lat 80. i 90. zbuntował się przeciw skostnieniu polskiego środowiska jazzowego. Był współzałożycielem najważniejszej yassowej formacji – legendarnej Miłości – oraz Łoskotu. Współpracował z wieloma artystami przy realizacji projektów muzycznych i literackich. Jest liderem międzynarodowego tria Volumen, członkiem m.in. supergrupy Bassisters Orchestra czy wykonującego muzykę żydowską zespołu Shofar. Przede wszystkim jednak realizuje się na gruncie radykalnego free jazzu, współpracując z tuzami światowej wolnej improwizacji, takimi jak: Peter Brötzmann, Joe McPhee, Ken Vandermark, Peter Friis Nielsen, Michael Zerang, Clementine Gasser, John Tchicai, Noel Akchote. Jest również uznanym kompozytorem muzyki filmowej i teatralnej, stale współpracuje m.in. z Wojciechem Smarzowskim.

?

Konkurs Polski

Maciej Karpiński

Przewodniczący
Polska

Scenarzysta, prozaik, dramaturg, eseista i tłumacz. Jest autorem lub współautorem scenariuszy do takich filmów, jak: „Kobieta samotna” (reż. Agnieszka Holland, 1981), „Koniec gry” (reż. Feliks Falk, 1991), „Pierścionek z orłem w koronie” (reż. Andrzej Wajda, 1992), „Daleko od siebie” (reż. Feliks Falk, 1995), „Cud purymowy” (reż. Izabella Cywińska, 2001), „Różyczka” (reż. Jan Kidawa-Błoński, 2011) czy „Najlepszy” (reż. Łukasz Palkowski, 2017). Ponadto jest autorem powieści, książek o teatrze i filmie, sztuk teatralnych i adaptacji scenicznych, a także licznych esejów i artykułów. W latach 1990-1994 wiceprezes Stowarzyszenia Filmowców Polskich, obecnie przewodniczący Koła Scenarzystów przy SFP. W latach 1992-2005 dyrektor artystyczny Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni, następnie (2005-2010) pełnomocnik dyrektora PISF ds. międzynarodowych. Jest członkiem Polskiej Akademii Filmowej, Europejskiej Akademii Filmowej oraz Zarządu Federacji Scenarzystów Europejskich.

Weronika Bilska

 
Polska

Operatorka filmowa, absolwentka WRiTv UŚ w Katowicach, członkini PSC. Autorka zdjęć do kilkunastu filmów dokumentalnych i krótkometrażowych, prezentowanych i docenianych na festiwalach w kraju i za granicą. Jest laureatką „Złotej Kijanki” (2009) przyznawanej w ramach Festiwalu Camerimage oraz Nagrody Polskiego Kina Niezależnego im. Jana Machulskiego (2014 i 2018). Pierwszy pełnometrażowy film „Jak całkowicie zniknąć” nakręciła w 2014 roku z Przemysławem Wojcieszkiem. Od tamtej pory zrealizowała filmy „Kamper” (2016, reż. Łukasz Grzegorzek), i „Fale” (2016, reż. Grzegorz Zariczny) oraz kolejne dwa filmy kinowe tych samych reżyserów – „Córka trenera” Łukasza Grzegorzka weszła w marcu do kinowej dystrybucji, a film „Proste rzeczy” Grzegorza Zaricznego jest w fazie postprodukcji.

Damian Nenow

 
Polska

Absolwent wydziału reżyserii na PWSFTviT w Łodzi. Na międzynarodową scenę animacji wkroczył z krótkimi metrażami „The Aim” i „The Great Escape”. Jego pozycję wśród najlepszych europejskich reżyserów tego gatunku ugruntował pokazany na ponad 90 festiwalach film „Paths of Hate” (2010), który zdobył 25 nagród i znalazł się na oscarowej shortliście. Jest autorem dokumentu „Miasto ruin”, spotu społecznego „Głód jest tyranem”, cinematików do gier „Watch_Dogs 2”, „Skull & Bones” czy „Crossfire HD” oraz krótkometrażowego filmu „Fish Night” zrealizowanego dla Netflixa. W 2018 roku otrzymał Europejską Nagrodę Filmową dla Najlepszego Pełnometrażowego Filmu Animowanego za animację „Jeszcze dzień życia” zrealizowaną razem z Raúlem de la Fuente. Film, pokazywany na całym świecie, otrzymał również wiele innych nagród.

Marta Prus

 
Polska

Absolwentka wydziału reżyserii PWSFTviT, studentka studiów doktoranckich. Dwukrotna laureatka Nagrody Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego za wybitne osiągnięcia w twórczości artystycznej i Nagrody im. Wiesława Nowickiego dla najlepiej rokującego młodego twórcy. W listopadzie 2017 roku zadebiutowała wielokrotnie nagradzanym pełnometrażowym filmem dokumentalnym „Over the Limit”, dzięki któremu została zaliczona przez magazyn „Variety” do grona dziesięciorga twórców filmowych z Europy, których karierę warto śledzić. Autorka nagradzanych etiud „Vakha i Magomed” (2010), „Osiemnastka” (2012), „Mów do mnie” (2015) i „Ciepło-zimno” (2017). Zrealizowała serial dokumentalny „Teen Mom Poland” (2014), była reżyserem drugiej ekipy w serialu fabularnym „Nielegalni” dla stacji Canal+ (2018).

Tomasz Raczek

 
Polska

Absolwent Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie. Krytyk filmowy, publikował m.in. na łamach „Polityki”, „Rzeczpospolitej”, „Przeglądu Tygodniowego”, „Kina”, „Filmu”. Autor wielu popularnych programów – TVP2 prowadził z Zygmuntem Kałużyńskim legendarne „Perły z lamusa”. Był zastępcą dyrektora TVP2 ds. programowych (1989-1990), a także dyrektorem kanału telewizyjnego „nFilmHD”. Kierownik literacki teatrów Komedia w Warszawie, Muzycznego w Gdyni i Rozrywki w Chorzowie oraz Zespołu Filmowego „Oko”. Redaktor naczelny polskiej edycji „Playboya” (1992-1997) oraz miesięczników „Voyage” (1999-2000) i „Film” (2012-2013), od stycznia 2017 roku kieruje „Magazynem Filmowym”. W 2002 roku założył Instytut Wydawniczy Latarnik. Jest autorem m.in. pięciotomowego leksykonu „Perły kina” (wraz z Z. Kałużyńskim).

?

FIPRESCI

Irena Kotelovich

 
Białoruś

Nino Kovačić

 
Chorwacja

Nachum Mochiach

 
Izrael
 

?

FICC

Anita Moe

 
Norwegia

Grzegorz Pieńkowski

 
Polska

Michael Schäfer

 
Niemcy
 

?

Jury studenckie

  • Dominika Dąbek, Agata Grudzień, Natalia Klejdysz, Jędrzej Kościński, Małgorzata Mączko, Marta Pęcak, Maja Sanders, Viktoriia Semenska, Bartek Tesarz, Wojciech Tutaj, Iga Wójtowicz, Małgorzata Zagórska, Dorota Żak

     
    Polska

?