KFF Industry: projekty wybrane na CEDOC Market

26 projektów zakwalifikowało się do udziału w CEDOC Market – jedynym w Polsce międzynarodowym markecie koprodukcyjnym dla producentów dokumentalnych, którzy poszukują partnerów polskich i zagranicznych. Wśród nich znalazły się dokumenty z Polski, Wielkiej Brytanii, Estonii, Włoch, Norwegii oraz Portugalii. 
Tegoroczny CEDOC Market startuje 2 czerwca i potrwa do 4 czerwca 2021 roku. Wydarzenie jest organizowane w ramach DOC LAB POLAND przez Fundację Filmową im. Władysława Ślesickiego, we współpracy z KFF Industry podczas Krakowskiego Festiwalu Filmowego

 

Wśród zakwalifikowanych projektów są filmy o relacjach w rodzinie, duchowości, włoskich gangach, poszukiwaniu tożsamości, aborcji, realiach życia w autorytarnym państwie oraz pandemii koronawirusa. Ich autorami są wielokrotnie nagradzani na całym świecie twórcy, a także doświadczeni producenci. W selekcji znalazły się takie dokumenty jak „Blix” Grety Stocklassy produkowany przez Radovana Síbrta, który jest także producentem nagrodzonego w 2018 roku Złotym Niedźwiedziem filmu „Touch Me Not” Adiny Pintille. Z kolei producentem „Velvet Generation” w reżyserii Ivany Hucikovej jest Jakub Viktorin z nutprodukcii – firmy będącej koproducentem „Pokotu” Agnieszki Holland. Producentem innego zakwalifikowanego projektu, „Sound of Ice” Tommy’ego Gulliksena, jest norweski producent Thomas Robsahm z Oslo Pictures, współtwórca sukcesów takich głośnych filmów jak „Głośniej od bomb” Joachima Triera z Isabelle Huppert w roli głównej, czy nominowanej w zeszłym roku do Europejskiej Nagrody Filmowej „Nadziei” Marii Sødahl z Stellanem Skarsgårdem. W selekcji tegorocznego CEDOC Market znalazło się 12 polskich oraz 14 zagranicznych projektów.

Napłynęły do nas projekty bardzo różnorodne i niezwykle ciekawe. Niektóre z nich poruszają bardzo gorące tematy, jak np. „5 tabletek stąd” Karoliny Domagalskiej (prod. Anna Stylińska – My Way Studio) opowiadający o czterech kobietach prowadzących grupę wsparcia Abortion Dream, które z dnia na dzień stały się liderkami rewolucji. Innym tego przykładem może być „Shaman vs Putin” w reżyserii Beaty Bubenec i Mikhaila Bashkirova (prod. Nicolaï Iarochenko – Les Steppes Productions) o jakuckim szamanie, Aleksanderze Gabyshev, przemierzającym pieszo Rosję, aby wypędzić ze społeczeństwa Władimira Putina – „Demona”. W selekcji znalazły się też projekty dokumentów o ryzykownym eksperymencie, który podejmuje para pozornie szczęśliwych razem ludzi („Trust Me” reż. Joanna Ratajczak, prod. Stanislaw Zaborowski, Oliver Stoltz – Silver Frame); o grupie młodych mężczyzn rezygnujących z dotychczasowego życia i przystępujących do nowicjatu dominikańskiego („Nowicjusz” reż. Łukasz Woś, prod. Anna Gawlita – Kijora Film) czy nietypowa opowieść o głuchej dziewczynie, która rozpoczyna pracę taksówkarza w Moskwie, by zbliżyć się do swojego marzenia o zostaniu zawodową zawodniczką piłki ręcznej („Don’t Cut Me Off” reż. Marina Potapova, prod. Max Tuula, Maria Gavrilova – Marx Film) – wymienia Agnieszka Rostropowicz-Rutkowska, menedżerka marketu.

LISTA PROJEKTÓW ZAKWALIFIKOWANYCH NA CEDOC MARKET 2021:
  • 5 PILLS AWAY (5 tabletek stąd), reż.: Karolina Domagalska, prod.: Anna Stylińska – My Way Studio (Polska)
  • ARCTOWSKI, reż.: Katarzyna Dąbkowska, prod.: Ewa Żukowska – Studio Żuk (Polska)
  • ARIA DI BRAVURAm reż.: Bartosz Blaschke, prod.: Wojciech Karubin – Movie Mates sp. z o. o. (Polska)
  • BLIX, reż.: Greta Stocklassa, prod.: Radovan Síbrt – PINK (Czechy, Szwecja)
  • DON’T CUT ME OFF (Громкое такси), reż.: Marina Potapova, prod.: Max Tuula – Marx Film (Estonia)
  • DREAMERS FROM SALLY (Marzyciele z Sally), reż.: Julia Groszek, prod.: Justyna Kluczewska – Fundacja Raban! (Polska)
  • ISLAND OF LOVE, reż.: Svetlana Strelnikova, prod.: Frank Müller – Doppelplusultra Filmproduktion GmbH (Niemcy)
  • ISOLATION (Izolyatsia), reż.: Igor Minaev, prod.: Iurii Leuta – Trempel Films (Ukraina)
  • IUS SANGUINIS, reż.: Laura Plebani, prod.: Giada Mazzoleni – Paguro Film (Polska, Włochy, Wielka Brytania)
  • MAOMI, reż.: Judith Olah, prod.: Annika Mayer – Majmun Films (Niemcy, Węgry)
  • PROJECT UTOPIA, reż.: Nicolas Muñoz, Frederick Bernas, prod.: Rocio Pichirili – Eye Rise Films / Groncho Estudio (Argentyna, Hiszpania, Francja)
  • QUEENS OF POLAND, reż.: Sebastian Franke, prod.: Jürgen Kleinig – Neue Celluloid Fabrik (Niemcy)
  • RAP. STORIES (Rap. Historie), reż.: Adrian Borowski, prod.: Kinga Mielnik (Polska)
  • SHAMAN VS PUTIN (Shaman protiv Putina), reż.: Beata Bubenec, Mikhail Bashkirov, prod.: Nicolaï Iarochenko – Les Steppes  Productions (Francja, Rosja)
  •  SOUND OF ICE (Lyden av is), reż.: Tommy Gulliksen, prod.: Thomas Robsahm – Oslo Pictures (Norwegia)
  • THE IMPERISHABLE MAN (Nieprzemijalny), reż.: Kamil Napierski, prod.: Kamila Klimowicz – Foundation for Underwater Archaeology (Polska)
  • THE NOVICE (Nowicjusz), reż.: Łukasz Woś, prod.: Anna Gawlita – Kijora Film (Polska)
  • THE SEA WARRIOR, reż.: Sohel Rahman, prod.: Sohel Rahman – Green Meadows Pictures/ Vila Do Cinema (Portugalia)
  • THE ULTIMATE JOKER, reż.: Krzysztof Dzieciołowski, prod.: Agata Jujeczka – Vision House Productions sp. z o.o. (Polska)
  • THIN PLACES, reż.: Inesa Kurklietytė, prod.: Paul W Nethercott – AMMI/Studio Nethercott (Irlandia)
  • TOWARDS THE SUN (W stronę słońca), reż.: Agnieszka Kokowska, prod.: Sławomir Richert, Michał Zamencki – Warsaw Production Team Sp. z o.o. (Polska)
  • TRAP LORD RISING, reż.: Gianluca Orru, prod.: Gianluca De Angelis – Tekla films (Włochy)
  • TRUST ME, reż.: Joanna Ratajczak, prod.: Stanislaw Zaborowki, Oliver Stoltz – Silver Frame (Polska) 
  • VELVET GENERATION, reż.: Ivana Hucikova, prod.: Monika Lostakova, Jakub Viktorin – nutprodukcia (Słowacja)
  • WELCOME TO NEW KARABASH, reż.: Olga Delane, prod.: Marta Kowalska – Arkana Studio (Polska, Rosja, Niemcy)
  • WHEN THE WIND BECOMES SILENT (Kiedy umilknie wiatr), reż.: Mateusz Gołębiewski, prod.: Małgorzata Prociak – ZK Studio Sp. z o.o. (Polska)

CEDOC MARKET (Central European Documentary Market, dawniej DOC LAB POLAND Co-Production Market) ma na celu umożliwienie producentom i reżyserom dokumentalnym nawiązania kontaktów z partnerami w innych krajach, z którymi lub dzięki którym będą mogli zrealizować swoje filmy. W tym roku wydarzenie odbędzie się po raz siódmy. W trakcie CEDOC Market producenci mają szansę spotkać się z potencjalnymi koproducentami i zaprezentować sobie nawzajem swoje projekty – w ten sposób każdy producent występuje w podwójnej roli. To znacznie zwiększa możliwości poszerzenia sieci kontaktów i daje szansę na wielotorowe działanie mające na celu rozwijanie kreatywnej współpracy twórców i producentów z całej Europy – dodaje Katarzyna Ślesicka, szefowa CEDOC i wicedyrektorka Doc Lab Poland.
W poprzednich edycjach w markecie wzięły udział czołowe europejskie firmy produkcyjne oraz ponad 60 decision makerów z całego świata. W trakcie tego trzydniowego wydarzenia odbędą się indywidualne spotkania one-on-one oraz prezentacja projektów biorących udział w programie DOC LAB POLAND Docs to Start.

CEDOC MARKET jest organizowany przez DOC LAB POLAND we współpracy z KFF Industry podczas Krakowskiego Festiwalu Filmowego. Na wcześniejszych edycjach wydarzenia prezentowano takie produkcje jak m.in. „Wika!” Agnieszki Zwiefki, „Diagnoza” Ewy Podgórskiej, „Pollywood” Pawła Ferdka, „Wieś pływających krów” Katarzyny Trzaski, „Zwyczajny kraj” Tomasza Wolskiego, „Opera o Polsce” Piotra Stasika i „Ostatnia wyprawa” Elizy Kubarskiej.