KFF Talks. Fake newsy, dezinformacja i AI

Żyjemy w czasach, w których nie wiadomo, która informacja jest prawdziwa, a która zmyślona lub wygenerowana przez sztuczną inteligencję. Być może czytany przez Was tekst stworzyła maszyna, a spotkania w ramach KFF TALKS nigdy się nie odbędą. Żeby sprawdzić to ostatnie, trzeba udać się do Pałacu Potockich 26 i 28 maja, gdzie podobno odbędą się fascynujące dyskusje dotyczące AI i dezinformacji.

Od kilku lat wkraczamy w przestrzeń zarezerwowaną dla innych dziedzin niż sztuka filmowa. Chcemy rozmawiać o tematach, które wyłaniają się z prezentowanych na festiwalu tytułach, ale z zupełnie innych, czasem bardzo różnych perspektyw. Temu właśnie służą nasze rozmowy w ramach cyklu KFF Talks. W tym roku – a jakże – nie zostajemy obojętni wobec sztucznej inteligencji, porozmawiamy również o dezinformacji. – opowiada Barbara Orlicz-Szczypuła, dyrektorka biura programowego festiwalu.

KFF TALKS to cykl wyjątkowych spotkań i fascynujących dyskusji z wybitnymi postaciami nie tylko z filmowego świata. To rozmowy z pogranicza filozofii, nauk ścisłych, przyrodniczych i humanistycznych o kondycji świata i miejscu człowieka we współczesnej rzeczywistości.

AI. Odrażająca, brudna, zła 

Z jednej strony prezentowana jest jako wybawienie ludzkości od codziennej rutyny, wzmacniacz myślenia naukowego, katalizator wysiłków artystycznych. Z drugiej – jako siła niszczycielska, pod atrakcyjnym interfejsem ukrywająca knowania wielkiego kapitału. Jak myśleć o sztucznej inteligencji? Pewnych wskazówek mogą dostarczyć filmy prezentowane w tegorocznej odsłonie sekcji Docs+Science oraz pierwsze ze spotkań KFF Talks. O AI opowiedzą Karolowi Jałochowskiemu wyjątkowi goście – Anna Wasilewska, Sławomir Wojciechowski oraz Michał Bejger, którzy reprezentują różne sfery twórczości – literaturę, muzykę, astronomię. Każdy z nich ma własne obawy i nadzieje związane z narastającą obecnością AI. Podobne? Różne? A może kiedy myślimy o tym wynalazku w kategoriach strat i korzyści, naszej uwadze umyka to, co w nim najbardziej frapujące: jego odrębna, „nieludzka“ wrażliwość?

KFF Talks:  AI. Odrażająca, brudna, zła

26.05 ND 16:00-17:30 | PAŁAC POTOCKICH

Partner: Pulsar

Nowe narracje. To nie dezinformacja jest (największym) problemem 

Od wywiadu Tuckera Carlsona z Putinem po scenariusze filmów historycznych – w mediach, filmach i serialach coraz częściej pojawiają się alternatywne wizje historii i współczesnej polityki. Nigdy wcześniej nie dysponowaliśmy tak łatwym i tanim dostępem do informacji. AI już teraz używana jest przez propagandystów. Czy subiektywne prawdy – a ściślej: konstruowane z nich nowe narracje – są nowym zagrożeniem dla odbiorców mediów i kultury? I czy tworząc je, twórcy fikcji zawsze dysponują nieograniczoną wolnością? O wyzwaniach dla mediów i granicach sztuki porozmawiają Małgorzata Majewska, Dariusz Rosiak i Marcin Żyła. Doskonałym uzupełnieniem ich dyskusji będą seanse wybranych festiwalowych filmów, takich jak “Syn mułły” (reż. Nahid Persson), “Putin’s Playground” (reż. Konrada Szołajskiego) czy “O karawanie i psach” (reż. Askold Kurov, anonimowi twórcy).

KFF Talks: Nowe narracje. To nie dezinformacja jest (największym) problemem 

28.05 WT 17:30-19:00 | PAŁAC POTOCKICH

Partner: Raport o stanie świata

Karnety na 64. Krakowski Festiwal Filmowy już w sprzedaży!

Krakowski Festiwal Filmowy jest na ekskluzywnej liście wydarzeń filmowych kwalifikujących do Oscara® w kategoriach krótkometrażowych (fabuła, animacja, dokument) oraz pełnometrażowego filmu dokumentalnego, a także rekomenduje do Europejskiej Nagrody Filmowej w tych samych kategoriach.

Festiwal realizowany jest ze środków: Gminy Miejskiej Kraków, Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Programu Kreatywna Europa Komisji Europejskiej, Województwa Małopolskiego, Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej. Współorganizatorem jest Stowarzyszenie Filmowców Polskich.

64. Krakowski Festiwal Filmowy odbędzie się w kinach od 26 maja do 2 czerwca 2024 roku oraz online na KFF VOD od 31 maja do 16 czerwca 2024 roku.

Kategoria: News.
Tag: / / .

Aktualności

41 z 1973