Krótkie filmy roku

13 filmów
Krótkometrażowe dokumenty, fabuły i animacje – wszystkie z paszportem do światowej kariery. Oto filmy nominowane do Europejskiej Nagrody Filmowej w 2020 roku przez najważniejsze festiwale naszego kontynentu. Krakowski Festiwal Filmowy należy do tego ekskluzywnego grona i przedstawia najlepsze europejskie filmy krótkie z ubiegłego roku. Wśród nich jest produkcja „W ciemności wszystkie koty są szare” w reżyserii Lassego Lindera, która otrzymała Europejską Nagrodę Filmową w kategorii filmu krótkometrażowego.
  • Genius Loci

    reż. Adrien Mérigeau
    anim2019

    Młoda, wrażliwa samotniczka Reine przechodzi trudny okres w życiu. Pewnej nocy wszystko dookoła niej staje się zaskakująco metafizyczne. Wędrując po mieście, dziewczyna niejasno wchodzi w interakcje z innymi samotnikami, a pośród miejskiego chaosu dostrzega poruszającą jedność. Czy ten wieczór przyniesie odpowiedzi na dręczące pytania o egzystencję i potrzebę transformacji? Film otrzymał nominację do EFA z Kurzfilm Festival Hamburg.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Genius Loci
  • Ludzie w sobotę (People on Saturday)

    reż. Jonas Ulrich
    fab2020

    Słoneczne i leniwe sobotnie popołudnie w Zurychu. Na środku zatłoczonego placu na ławce leży biznesmen. W innym miejscu nastolatek tęskni za uznaniem. Podróżujący walczy z biletomatem. Film przedstawia 10 scenariuszy codziennych sytuacji w mieście. Przebywający w nim ludzie stają przed małymi lub dużymi problemami; każdy z nich jest Syzyfem, który bez końca toczy w górę małe kamienie codziennego życia. Film otrzymał nominację do EFA na festiwalu w Locarno.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Ludzie w sobotę
  • Najlepsze miasto to wcale nie miasto (The Best City Is No City at All)

    reż. Christoph Schwarz
    dok2019

    Zardzewiały hangar służy młodemu mężczyźnie jako miejsce do gry na gitarze. Opuszczony drewniany kościół trafi na obrzeża miejskiego obszaru ekspansji, do użytku kulturalnego. Dzieci w wieku przedszkolnym w kręgu krzeseł mówią sobie nawzajem, czego nie robią. W tym filmowym eseju miesza się wiele punktów widzenia na największy obszar ekspansji miejskiej Wiednia. W obliczu nieuchronnego załamania ekologicznego podzielają one sentymentalną krytykę wzrostu i odmowę podążania za postępem.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Najlepsze miasto to wcale nie miasto
  • Niewidzialny (Invisible Hero)

    reż. Cristèle Alves Meira
    fab2019

    Duarte to starszy niewidomy mężczyzna, który w dniu swoich urodzin postanawia odszukać przyjaciela z Zielonego Przylądka, Leandra, który zniknął w tajemniczy sposób. Pomimo letnich upałów w Lizbonie Duarte spaceruje po swojej okolicy, poznając mieszkańców miasta z różnych warstw społecznych, ale okazuje się, że nikt nie widział ani nie pamięta jego znajomego. Misja bohatera filmu ostatecznie zaprowadzi go do miejsca, które być może ujawni sekret. Film otrzymał nominację do EFA z festiwalu w Clermont-Ferrand.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Niewidzialny
  • Niezapomniane (Memorable)

    reż. Bruno Collet
    anim2019

    Louis doświadcza ostatnio dziwnych wydarzeń. Ciągle czegoś zapomina, a jego świat zaczyna być coraz mniej realny. Meble, przedmioty, a nawet ludzie powoli tracą kształty, niszczą się, czasami się rozpadają. Malarz i jego żona z coraz większym trudem radzą sobie z postępującą demencją mężczyzny. Zrealizowana w technice stop motion animacja otrzymała nominację do nagrody EFA z Tampere Film Festival.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Niezapomniane
  • Nina

    reż. Hristo Simeonov
    fab2019

    Kino małego realizmu społecznego, pozbawiona tkliwego sentymentalizmu obserwacyjna opowieść o dziewczynce w potrzasku. W jaki sposób Nina pozbawiona została beztroskiej radości dzieciństwa i trafiła pod „opiekę” znacznie starszego od siebie mężczyzny, w obcym mieście, z dala od swojej rodziny? Pieniądze na utrzymanie zdobywa jako kieszonkowiec. Przyjaźni szuka w towarzystwie porzuconego psiaka. Przy kolejnej kradzieży zostaje złapana na gorącym uczynku, ale jej ofiara postanawia nie wzywać policji. Ofiarowuje za to swoją pomoc. Czy to jednak wystarczy, aby uciec do lepszego życia? Film otrzymał wyróżnienie jury na 60. Krakowskim Festiwalu Filmowym.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Nina
  • Praca tymczasowa (The Shift)

    reż. Laura Carreira
    fab2020

    Przed zrobieniem zakupów Anna wyprowadza psa na poranny spacer. W supermarkecie kobieta próbuje znaleźć najbardziej przystępne cenowo artykuły i rezygnuje z drobnych przyjemności. Gdy zbliża się do kasy, nagle otrzymuje telefon z pracy; okazuje się, że straciła swoją zmianę. Film portretuje trudną sytuację pracowników tymczasowych z perspektywy młodej kobiety, która bezsilnie patrzy na to, jak jej życie w jednej chwili się rozpada. Film otrzymał nominację do EFA na festiwalu w Wenecji.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Praca tymczasowa
  • Rzeczy, które wydarzają się w łazience (Things that Happen in the Bathroom)

    reż. Edward Hancox
    fab2018

    Dla Jaka łazienka to azyl – miejsce, w którym chłopak może egzystować bez konieczności noszenia maski, którą codziennie przedstawia światu. Tu wykonuje rytuały stylizacji, oczyszczania i ukojenia, tu odkrywa swoją queerową tożsamość. Ale kiedy zostaje zgwałcony przez nowego kochanka, jego poczucie osobistej autonomii się kruszy. Film bada kwestie związane z samotnością, niepewnością seksualną i oczekiwaniami. Produkcja dostała nominację do EFA na Cork International Film Festival.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Rzeczy, które wydarzają się w łazience
  • Słońce poboczne (Sun Dog)

    reż. Dorian Jespers
    fab2020

    Trwa najdłuższa noc roku w Murmańsku. Młody ślusarz Fiodor niespiesznie wędruje od klienta do klienta w mrokach mroźnej rosyjskiej Arktyki. Z każdym zleceniem wydaje się coraz bardziej zatracać w świecie snów – dopóki surrealistyczne spotkania nie osiągną punktu kulminacyjnego i na horyzoncie nie pojawi się fascynujące zjawisko optyczne. Film zdobył nominację do EFA z festiwalu w Rotterdamie.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Słońce poboczne
  • To nie była ta góra, Mohammadzie (It Wasn't the Right Mountain, Mohammad)

    reż. Mili Pecherer
    anim2019

    Abraham, Izaak, zagubiona pasterka i stado antylop pojawiają się w tej starożytnej opowieści przeniesionej do nowego cyfrowego świata. W tej rzeczywistości nikt nie jest niewinny, a rzeczy, których szukamy – i które ostatecznie odnajdujemy – nieuchronnie muszą się ponownie zagubić. To opowieść o absurdalności wiary, istnienia i natury. Ale to także historia o pięknie, miłości i nadziei. Film otrzymał nominację do EFA na festiwalu w Berlinie.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu To nie była ta góra, Mohammadzie
  • Wujek Tomasz, rozliczanie dni (Uncle Thomas, Accounting for the Days)

    reż. Regina Pessoa
    anim2019

    Ta historia jest przedstawiona w formie listu młodej kobiety do wuja, neurotycznego outsidera z obsesją na punkcie liczb. Dla dziewczyny przez cały czas pozostaje on fascynujący, niezwykły i godny zaufania. Czarno-białe obrazy wzbogacone czerwoną barwą ożywiają przeszłość. Wspomnienia Reginy są hołdem dla Tomasza i wyrazem wiary w to, że nie trzeba być „kimś”, by być dla innej osoby kimś wyjątkowym. Film zdobył nominację do EFA na Riga International Film Festival.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Wujek Tomasz, rozliczanie dni
  • W ciemności wszystkie koty są szare (All Cats Are Grey in the Dark)

    reż. Lasse Linder
    dok2019

    Christian, samotny mężczyzna w średnim wieku, mieszka ze swoimi dwoma ukochanymi kotami, Marmoladą i Katjuschą. Decyduje się na zapłodnienie Marmolady przez kota z zagranicy, Hektora. Film subtelnie pokazuje niekonwencjonalną relację człowieka ze zwierzęciem, ludzką potrzebę bliskości i budowania więzi. W 2020 roku produkcja otrzymała nagrodę dla najlepszego europejskiego filmu krótkometrażowego.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu W ciemności wszystkie koty są szare
  • Złote guziki (The Golden Buttons)

    reż. Alex Evstigneev
    dok2020

    Rosyjska szkoła dla kadetów zatrzymała się w czasie. Chłopcy, co prawda korzystają z telefonów komórkowych, by porozumiewać się z bliskimi i przeglądać Internet, a zajęcia z musztry są uzupełnione o ćwiczenia baletowe, to jednak duch i myśl o potędze wschodniego mocarstwa wydają się od lat być niezmienne. Kamera cierpliwie portretuje uczniów, daje im możliwość opowiedzenia o sobie, ale też podgląda ich w różnych prozaicznych sytuacjach. Z dokumentu wyłania się obraz zwyczajnych chłopców, których w młodym wieku wplątano w niebezpieczne mechanizmy. Film otrzymał nagrodę Srebrnego Smoka dla najlepszego krótkometrażowego dokumentu na 60. KFF.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Złote guziki