Docs+Science

6 filmów
Utopia to słowo, w którym pobrzmiewają echa zdradzonych rewolucji, milionów zdeptanych życiorysów. Zapisane w języku ideologii powiewało nad polami śmierci i obozami zagłady. To synonim nieosiągalnego, jak dowodzą doświadczenia XX wieku, stanu wszechsprawiedliwości. W tegorocznej edycji Docs+Science badamy terytorium tej utopii, a także nieco innej, opisanej przez Wisławę Szymborską – wyspy, „na której wszystko się wyjaśnia”. To tam, nad jeziorem Głębokiego Przekonania, w Dolinie Oczywistości, rośnie drzewo Słusznego Domysłu. To wyspa – można by rzec – ontologiczna, ucieleśniona Teoria Wszystkiego. Mimo powabów jest jednak, jak zawiadamia poetka, bezludna. Dlaczego? Czy wszyscy odkrywcy już ją opuścili? Czy może jeszcze nikt tam nie dotarł? Na te pytania odpowiadają wybrane przez nas filmy. Nie zawsze wprost, każdy inaczej, a wszystkie przejmująco.
  • Gdzie lwy ryczały (Here Lions Once Roared)

    reż. Jean-Baptiste Bonnet, Laurine Estrade
    dok2022

    Wszędzie tam, gdzie przecinają się ścieżki ludzkie – i pozaludzkie – rzeczywistość musiała podlegać niekończącym się negocjacjom. Wektory interesów zawsze miały odmienne kierunki. Z antropologiczną wnikliwością francuscy dokumentaliści obserwują, jak nad rzeką w okolicach Tautavel odgrywane są zdarzenia sprzed prawie pół miliona lat.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Gdzie lwy ryczały
  • Historia naturalna zniszczenia (The Natural History of Destruction)

    reż. Sergei Loznitsa
    dok2022

    Miasta europejskie oglądane z pokładów bombowców podczas nalotów dywanowych stanowiły widok olśniewająco piękny i pierwotnie straszliwy. Były to obrazy piekła. Jak nigdy wcześniej, inżynierowie wojny planowali je z naukową precyzją. Do tworzenia choreografii zniszczenia wykorzystywali narzędzia matematyki i fizyki.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Historia naturalna zniszczenia
  • Martwe ptaki górą (Dead Birds Flying High)

    reż. Sönje Storm
    dok2022

    Opowieść o ptakach, motylach, grzybach, mchach i ludziach. Jürgen F. Mahrt (1882–1940) fotografował wszystkie te istoty z jednakową uwagą. Żywe i martwe. Te pierwsze utrwalił na wieczność. Drugie ujmował w bezruchu, ale w sposób jakby zaprzeczający śmierci. Działał obsesyjnie, przeciw chaosowi wojen i dramatowi gwałtownie zmieniającego się krajobrazu.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Martwe ptaki górą
  • Nieskończoność. Świat Luigiego Ghirriego (Infinity. The Universe of Luigi Ghirri)

    reż. Matteo Parsini
    dok2022

    Poetycki portret Luigiego Ghirriego (1943–1992), mistrza fotografii współczesnej. Jego autor oddaje głos – a zwłaszcza obraz – bohaterowi. Ten zabiera widzów w podróż po obrzeżach codzienności, widzianych zwykle kątem oka, na pogranicza tego, co sztuczne, i tego, co naturalne, wielkie i małe – w mezoskalę.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Nieskończoność. Świat Luigiego Ghirriego
  • Skąd się biorą ludzie (Budding Humans)

    reż. Gunhild Westhagen Magnor
    dok2022

    Balder i Haakon dopiero przed dwoma laty przybyli na naszą planetę. Z trudem się po niej poruszają. Obowiązują tu niejasne dla nich normy społeczne, szaleją fale trudnych do wysłowienia uczuć. Te dwie istoty czeka długa droga. Przez rok przyglądała się im norweska dokumentalistka.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Skąd się biorą ludzie
  • Szpieg, który współczuł (A Compassionate Spy)

    reż. Steve James
    dok2022

    Ted Hall nie podzielał radości innych naukowców biorących udział w projekcie Manhattan. Nie cieszył się z rozpalenia sztucznego Słońca nad pustynią w Nowym Meksyku. Niepokoił go amerykański monopol na broń tak potężną jak bomba jądrowa. Uznał, że świat będzie bezpieczniejszy, jeśli przekaże wiedzę na jej temat Rosjanom.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Szpieg, który współczuł