Konkurs krótkometrażowy

39 filmów
Najstarszy konkurs krakowskiego festiwalu. O Złotego Smoka i trzy Srebrne Smoki, ułatwioną drogę do Europejskiej Nagrody Filmowej i Oscara, zabiegać będzie 13 dokumentów, 13 fabuł i 13 animacji reprezentujących szeroki wachlarz stylów i tematów. Przemoc w domu i w szkole, prawo do samostanowienia, zmaganie się z własnymi ograniczeniami i presją otoczenia, samotność w obliczu śmierci. Jest i jasna strona życia – dorastanie w miłości, spełnienie w sztuce, szczęśliwa starość. Krótkie formy stawiają przed twórcami nie lada wyzwania. W kilkunastu minutach zawarte bywają najgłębsze rozważania, przynależne literaturze, malarstwu, teatrowi i muzyce.
  • 10:45

    reż. Giorgi Gogichaishvili
    fab2021

    Zwykłe mieszkanie w zwykłym mieście. Zwykły, leniwy, ciepły dzień. Zwyczajne dwie kobiety rozmawiające przez telefon. Mogą śnić o wszystkim, ze wszystkiego się sobie zwierzyć, trochę ponarzekać, żartować i tańczyć, kulić się w fotelu i słuchać muzyki. Ot, taki zwykły film. A może jednak nie?

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu 10:45
  • Anna

    reż. Julia Roesler
    dok2022

    Autoterapeutyczny i kojący. Taki jest filmowy portret tytułowej Anny. Jako dziecko z powodu nadwagi doświadczała przemocy i niechęci ze strony rówieśników i własnego ojca. Po latach walki o siebie stała się świadomą kobietą, która akceptuje swoje ciało i nie boi się go eksponować.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Anna
  • A Brief History of Us

    reż. Etgar Keret
    anim2021

    Kiedy jesteś w związku, wiele rzeczy robicie razem. Znacie się tak dobrze, jakbyście tworzyli jeden organizm. Co będzie, gdy nagle zamiast „my” trzeba będzie powiedzieć „ja”? Narysowana w komiksowej stylistyce animacja stawia ważne pytanie o poczucie indywidualności w związkach.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu A Brief History of Us
  • Bez nas (Without Us)

    reż. Julie Engaas
    anim2022

    Wyobraź sobie świat, z którego nagle zniknął człowiek. W opuszczonych kawiarniach huczy wiatr, a wyludnione galerie handlowe straszą skrzypiącymi schodami. Niespodziewanie zaczyna budzić się do życia roślinność, co sprawia, że w tej apokaliptycznej wizji świata zaczyna kiełkować ziarno nadziei.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Bez nas
  • Chiatura

    reż. Toby Andris
    fab2021

    Starsza kobieta Eliso żyje w wyludnionej Cziaturze, górniczym miasteczku Gruzji, słynącym z wydobycia manganu. Tym razem jej dzień pracy będzie wyglądał inaczej niż poprzednie. Usłyszawszy w radiu informację o zakończonym strajku górników, bierze ze sobą broń i rusza na prywatny protest. Jakie motywacje stoją za tą dramatyczną decyzją?

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Chiatura
  • Dom serca (Home of the Heart)

    reż. Sarah Saidan
    anim2021

    Mieszkający we Francji Omid w czasie napadu zostaje ugodzony nożem prosto w serce. Na szczęście okazuje się, że pochodzący z Iranu bohater… nie ma serca. Zagubione serce trzeba jednak znaleźć. Tak zaczyna się zabawna historia z wątkiem kryminalnym w tle. Czarna komedia o tym, że dom jest tam, gdzie serce twoje.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Dom serca
  • Do zobaczenia (Til We Meet Again)

    reż. Ülo Pikkov
    anim2022

    Estońska wyspa Ruhnu ma niecałe 12 km2 powierzchni. W czasie II wojny światowej wszyscy mieszkańcy musieli się ewakuować w obawie przed atakiem. Teraz niektórzy z nich powracają na wyspę, by w skrawkach przyrody, niewielkich przedmiotach i ocalałych domach odnaleźć fragmenty swojego dawnego życia.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Do zobaczenia
  • Figury niemożliwe i inne historie I (Impossible Figures and Other Stories I)

    reż. Marta Pajek
    anim2021

    Trzecia i ostatnia część cyklu Marty Pajek ukazuje bohaterkę kroczącą przez opustoszałe miasto. Ciągnące się w nieskończoność puste ulice tworzą labirynt złożony z figur i geometrycznych kształtów. Miasto nas pochłania, przeraża i budzi niepokój - i tylko zmarszczki na twarzach bohaterów przypominają, że kiedyś tętniło tu życie.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Figury niemożliwe i inne historie I
    Nagrody:Srebrny Lajkonik
  • Gąsienica (Caterpillar)

    reż. Marcus Anthony Thomas‭
    fab2021

    Nieudana ucieczka bohatera filmu odsłania przed widzem piekło współczesnego niewolnictwa. Brytyjska ulica dla grupy nastolatków jest boiskiem i placem zabaw, miejscem radości i wspólnego spędzania czasu. Dla obserwującego ich z okna wietnamskiego chłopca to nieosiągalne marzenie.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Gąsienica
  • Gila, która chodzi sama (Gila Who Walks Alone)

    reż. Yuval Shapira
    fab2021

    Grupa dziewczynek w różnym wieku zastyga w bezruchu. Bawią się w grę podobną do polskiej „raz, dwa, trzy, Baba-Jaga patrzy”. W tej rodzinie ortodoksyjnych żydów najstarsza jest Gila, na którą spada obowiązek opieki nad młodszymi. Widać, że dorastająca nastolatka chciałaby się wyrwać z zatłoczonego mieszkania.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Gila, która chodzi sama
  • Hardcore

    reż. Adán Aliaga
    dok2022

    „Podaj mi jointa” - mówi do swojej mamy Rafa. Mężczyzna od ponad 15 lat jest przykuty do łóżka, co nie przeszkadza mu w skakaniu ze spadochronem czy tworzeniu muzyki. Wydaje się, że mimo paraliżu Rafa radzi sobie znakomicie, a tymczasem chroniczny ból coraz częściej daje się mu we znaki.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Hardcore
    Nagrody:Wyróżnienie
  • Holy Holocaust

    reż. Osi Wald, Noa Berman-Herzberg
    anim2021

    Jennifer jest czarnoskórą Niemką o niemiecko-austriacko-nigeryjskich korzeniach. Noa to Izraelka z Tel Awiwu. Poznają się w Paryżu na lekcji rysunku i szybko się zaprzyjaźniają. Utrzymują ciągły kontakt do czasu, gdy Jennifer dowiaduje się, że jest wnuczką nazistowskiego zbrodniarza Amona Götha.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Holy Holocaust
  • Jak minął rok? (How Do You Measure A Year?)

    reż. Jay Rosenblatt
    dok2021

    Ella to córka Jaya Rosenblatta, reżysera znanego z dokumentalnych eksperymentów. Jednocześnie Ella to bohaterka filmu, która każdego roku od swoich drugich do osiemnastych urodzin odpowiada na kilka prostych pytań. Jak zmieniają się jej odpowiedzi wraz z upływem czasu?

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Jak minął rok?
    Nagrody:Złoty Smok
  • Już czas, byś umarła (It's Time You Died Already)

    reż. Hadar Morag
    dok2021

    Oto Evie – pogodna i rezolutna kobieta w dojrzałym wieku, która nawet podczas gotowania parówek wesoło podśpiewuje. Teoretycznie nie ma zbyt wielu powodów do radości, gdyż opiekuje się schorowaną matką Rose. Kobiety łączy głęboka więź, siarczysty język, nietuzinkowe poczucie humoru oraz podobny gust filmowy.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Już czas, byś umarła
  • Kocham, tato (Love, Dad)

    reż. Diana Cam Van Nguyen
    anim2021

    Diana po 15 latach znajduje listy, które kiedyś wysyłał do niej ojciec. Czy wybaczy mu, że zostawił ich rodzinę? Autorka do odtworzenia przeszłości wykorzystuje kolaż starych listów, archiwalnych filmów i fotografii oraz dziecięcych rysunków i wycinanek.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Kocham, tato
    Nagrody:Srebrny Smok
  • Kozie zaklęcie (A Goat's Spell)

    reż. Gerhard Funk
    anim2022

    Fabuła zaczyna się zupełnie normalnie: chłopiec je śniadanie i idzie do szkoły. Gdy dziecko wraca do domu i mlekiem kozy rozwala niebo na milion szklanych kawałków, wiemy już, że dalej nic nie będzie przewidywalne. Ta surrealistyczna, pokręcona animacja zabiera nas w psychodeliczną podróż po wyobraźni autora.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Kozie zaklęcie
    Nagrody:Wyróżnienie
  • Laboratorium nr 2 (Laboratory No.2)

    reż. Edris Abdi, Awara Omer
    dok2021

    Dokument Edrisa Abdiego i Aware Omera to sensualna podróż w świat śmierci. W tle pierwszych ujęć filmu kapanie wody odmierza czas, zupełnie jak w słynnym prologu „Persony” (1966) Ingmara Bergmana. W skąpanym w mroku laboratorium unosi się gęsty i drażniący zapach formaliny.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Laboratorium nr 2
  • Lasy (Forests)

    reż. Simon Plouffe
    dok2022

    Podwodny świat kanadyjskiej rzeki skrywa historię Innu, rdzennej ludności tych terenów. Ujęcia rzeki, z której mroków wyłania się polifoniczna narracja świadków, stanowią tło dla skrawków wspomnień, zachowanych do dziś śladów historii mówionej.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Lasy
  • Luce i skała (Luce and the Rock)

    reż. Britt Raes
    anim2022

    Mieszkańcy małej wsi żyją w zgodzie i przyjaźni. Codzienną sielankę zakłóca pojawienie się ogromnego kamienia w samym środku wsi. Mały Luce odkrywa, że kamień żyje i czuje. Czy uda mu się przekonać mieszkańców, że nie taki kamień straszny? Prosta, ale urocza historia o przyjaźni i odmienności.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Luce i skała
  • Maldita. Pieśń miłości do Sarajewa (Maldita. A Love Song to Sarajevo)

    reż. Raúl de la Fuente Calle, Amaia Ramirez
    dok2022

    Dajcie się uwieść barwie głosu i niezwykłej osobowości, która wymyka się wszelkiej kategoryzacji. Piękny obraz wolnej, utalentowanej osoby, która mimo uprzedzeń ze strony ludzi potrafi patrzeć na świat z ogromną życzliwością i wyrozumiałością.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Maldita. Pieśń miłości do Sarajewa
    Nagrody:Srebrny Smok
  • Menażeria (Menagerie)

    reż. Jack Gray
    anim2022

    Dzwoni budzik. Wstajesz, otwierasz okno, karmisz chomika, podlewasz roślinę, idziesz do pracy. I tak w kółko. Twoi sąsiedzi robią to samo. I ich sąsiedzi. I całe miasto. „Menażeria” w zabawny sposób pokazuje, że nasze życie składa się z ciągłego powtarzania tych samych czynności. „Tango” Rybczyńskiego w świecie Simpsonów.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Menażeria
  • Moody

    reż. Karolina Karwan, Tomasz Ratter
    dok2022

    Krystalicznie czysta woda, puste plaże i wysokie palmy. Ten pocztówkowy wizerunek indonezyjskiej wyspy skrywa damat jej jedynych mieszkańców. Mudi i jego starsza matka są odizolowani od reszty świata i skazani tylko na siebie. Jedyną ucieczką od prozy życia okazuje się taniec.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Moody
  • Mów mi mamuśka (Call Me Mommy)

    reż. Tara O'Callaghan
    dok2022

    Sinead jest seksworkerką. Łatwo byłoby ją zaszufladkować, nazwać wyrodną matką albo puszczalską. Tymczasem to twarda kobieta, której życie nie oszczędzało. Trudne, pełne przemocy relacje, choroba alkoholowa mamy i jej śmierć, a na utrzymaniu czwórka dzieci i kilka zwierzaków. Mogłaby się poddać, ale ona zawalczyła o siebie i swoich bliskich.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Mów mi mamuśka
  • Narzeczona morza (The Sea Bride)

    reż. Mohammed Ateeq
    fab2021

    Rodzina albo zaakceptuje skandal, albo odda swoją córkę za żonę mężczyźnie, który ją zgwałcił. Rozwiązanie sprawy drogą sądową oznacza zasłużoną karę więzienia dla przestępcy, ale jednocześnie okrywa hańbą rodzinę jego ofiary. Tak mówi tradycja. A co z głosem samej kobiety?

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Narzeczona morza
  • Na żywo (Live)

    reż. Baggio Jiang
    fab2021

    Jest ciepły letni wieczór. Młoda, atrakcyjna dziewczyna wsiada do zamówionego ubera. Jego kierowca informuje ją, że podczas jazdy będzie prowadził live streaming. Ona nie ma nic przeciwko, o ile nie znajdzie się w zasięgu kamerki jego telefonu. Czy kierowca uczciwie potraktuje swoją pasażerkę uczciwie?

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Na żywo
  • Obecność obowiązkowa (Mandatory Presence)

    reż. Adam Ziajski
    fab2021

    Brawurowy i pełen ironii, czasem też groteski komentarz do społeczno-politycznej rzeczywistości. Bohaterem jest samotny mężczyzna w średnim wieku. Ledwo co przeprowadza się do klaustrofobicznego mieszkania, a tu… koniec świata.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Obecność obowiązkowa
  • Parizad

    reż. Mehdi Imani Shahmiri
    dok2021

    Żywiołem filmu Mehdiego Imani Shahmiriego jest opowieść. Opowieść, którą snuje główna bohaterka, staruszka Keshvar Jafari, przeplatając ją wątkami misternego dywanu powstającego w jej rękach. To opowieść o wietrze, bezkresnych łąkach i górach Iranu. To opowieść o przywiązaniu do miejsca i tradycji, pośród których są obyczaje starsze od islamu.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Parizad
  • Przebiśniegi na końcu pociągu (Snowdrops at the End of the Train)

    reż. Galina D. Georgieva
    fab2021

    Zaskakująca ekologiczna postapokalipsa w pastelowych kolorach i w rytm melodii retro. W wyniszczonym i smutnym świecie Eva nie widzi już dla siebie przyszłości. Decyduje się na wspomagane przez rząd samobójstwo. W tych beznadziejnych okolicznościach pojawia się jednak nadzieja: przebiśniegi, które kochają muzykę.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Przebiśniegi na końcu pociągu
  • Roje (The Swarmers)

    reż. Alison Kuhn
    fab2022

    Prestiżowa szkoła z internatem, niepokoje dojrzewania, rywalizacja i nastolatka, która nie zgadza się na to, żeby być ofiarą. W szkole Sankt Severin pod powierzchnią buzuje jeszcze więcej problemów. Nieoczywisty film zainspirowany opowiadaniem „Die Turnstunde” Rainera Marii Rilkego.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Roje
    Nagrody:Wyróżnienie
  • Sen konia (The Dream of a Horse)

    reż. Marjan Khosravi
    dok2021

    Górzysty, ale niezwykle zielony krajobraz. Po skałach skaczą koziołki, a za nimi biegają roześmiane dzieci. W tym raju na ziemi swoje tymczasowe miejsce znalazły rodziny nomadów. Z jednej z nich pochodzi nastoletnia Shahnaz. Dziewczynka wkrótce powinna wyjść za mąż, ale ona myślami jest w świecie literatury.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Sen konia
  • Strigov

    reż. Barbora Bereznakova
    dok2022

    Jawa to czy sen? Przeszłość czy teraźniejszość? Sacrum czy profanum? Oto jeden z najbardziej tajemniczych dokumentów konkursu krótkometrażowego. Czarno-biały, wyszeptany przez dziecko, poetycki film. Oniryczna opowieść o ginącym świecie mieszkającej na Słowacji małej rusińskiej społeczności.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Strigov
  • Twierdza (Fortress)

    reż. Sławek Zalewski
    anim2021

    Miasteczko przygotowuje się do ataku wroga. Tylko wroga ciągle nie ma… Gotowi na śmierć mieszkańcy są sfrustrowani przedłużającym się stanem wyjątkowym. Winnego sytuacji trzeba jednak znaleźć... Parodia władzy autorytarnej i nieudolności rządzących, wraz z gorzką refleksją nad statusem jednostki w zderzeniu z systemem.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Twierdza
  • T. Rex (Ruthless)

    reż. Matthew McGuigan
    fab2021

    Lata 70., Irlandia Północna. Za chwilę wyjdzie najnowszy album zespołu T. Rex, po który ustawią się długie kolejki, a w jednej z nich także nastoletni bohater. Niestety, jego muzycznej pasji nie podziela ojciec i raczej nie da mu tych 2 funtów na upragniony winyl. Co innego mama, ale jej nie ma już wśród żywych.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu T. Rex
  • Victoria

    reż. Karolina Porcari
    fab2022

    Amelia czuje, że w jej małżeństwie z prawie 30-letnim stażem brakuje namiętności. Męża bardziej fascynują zbroje i rekonstrukcje średniowiecznych bitew niż jej ciało. Kobieta jest zmęczona codzienną rutyną. Pewnego dnia pod drzwiami mieszkania znajduje różową paczuszkę z zawartością, która odmieni jej życie.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Victoria
    Nagrody:Srebrny Smok
  • Warrawong... wietrzne miejsce na wzgórzu (Warrawong... the Windy Place on the Hill)

    reż. Simon Target
    dok2022

    Dużo psów i jeszcze więcej owiec, krów i kóz, a czasem nawet pojawi się kangur. W takim otoczeniu w australijskim interiorze żyje starsza para Sue i Brian. Świat jest pogrążony w pandemicznej zawierusze, a w ich farmerskiej codzienności prawie nic się nie zmienia.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Warrawong... wietrzne miejsce na wzgórzu
  • Wiśniowa kość (Cherry Bone)

    reż. Evgenia Gostrer
    anim2021

    Rodzice zawsze chcą zapewnić swoim dzieciom jak najlepszą przyszłość. Z tego powodu rosyjsko-żydowska rodzina w połowie lat 90. emigruje z Rosji do Niemiec. Czy naprawdę w obcym kraju żyło im się lepiej? Malarsko opowiedziana historia rodziny, która w poszukiwaniu lepszych perspektyw zaczęła wszystko od nowa.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu Wiśniowa kość
  • W Jego miłosierdziu (In His Mercy)

    reż. Christoph Büttner
    anim2022

    Więzień dowiaduje się, że następnego dnia ma zostać stracony. W nocy niespodziewanie drzwi jego celi się uchylają. Mężczyzna może uciec. Czy uda mu się odzyskać wolność? Mroczna animacja w czarnych barwach, w której bohater uwięziony jest nie tylko w labiryncie więziennych korytarzy, ale także własnych lęków.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu W Jego miłosierdziu
  • W kostnicy nie straszy (No Ghost in the Morgue)

    reż. Marilyn Cooke
    fab2022

    Keity jest studentką medycyny i podobnie jak kobiety w jej rodzinie pragnie zostać chirurgiem. Niestety, po nieudanej operacji, którą kierowała, zmuszona jest podjąć staż w kostnicy, by ponownie starać się o przyjęcie na chirurgię. W prosektorium zmaga się z wyrzutami sumienia z powodu śmierci pacjenta i z żałobą po babci.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu W kostnicy nie straszy
  • W stronę morza (To the Sea)

    reż. Lin Po-Yu
    fab2021

    Samotna matka każdego dnia zdaje najcięższy egzamin z miłości. Opieka nad synem z niepełnosprawnością to wyzwanie dla serca i głowy, przede wszystkim jednak dla kruchego ciała. Gdy chłopiec staje się mężczyzną, a kobieta staruszką, oboje stają w obliczu najboleśniejszej decyzji dotyczącej ich wspólnej drogi.

    Więcej o tym filmie
    Kadr z filmu W stronę morza