Nagrody KFF Industry i wyróżnienia Krakowskiego Festiwalu Filmowego

Zakończyła się transmitowana na żywo Gala Industry, podczas której poznaliśmy pierwszych festiwalowych laureatów. Nagrody KFF Industry otrzymali uczestnicy Doc Lab Poland. Wyróżnienia trafiły do reżyserów filmów konkursowych. Uroczysta Gala zamknięcia Krakowskiego Festiwalu Filmowego, podczas której poznamy laureatów głównych nagród oraz nagrody publiczności odbędzie się w sobotę 6 czerwca o godz. 19.00.

MIĘDZYNARODOWY KONKURS FILMÓW DOKUMENTALNYCH

Jury konkursu dokumentalnego w składzie: Łukasz Żal – przewodniczący (Polska), Renata Santoro (Włochy), Tod Lending (USA), Eva Mulvad (Dania), Martin Horyna (Czechy) podjęło decyzję o przyznaniu następujących nagród:

WYRÓŻNIENIE dla reżyserki Yulii Vishnevets za film Hey! Teachers! (Rosja)

Za bogactwo wielowymiarowej historii przedstawionej na pozornie zwyczajnym tle oraz za gorzką ironię spojrzenia na to, w jaki sposób państwowy system edukacji w Rosji może łamać idealizm tych nauczycieli, których altruistycznym celem jest edukacja i lepsze życie ich uczniów.

Jury Międzynarodowej Federacji Krytyków Filmowych (FIPRESCI) w składzie: Jan Storø (Norwegia), Jihane Bougrine (Maroko), Nachum Mochiach (Izrael) przyznało nagrodę Margreth Olin, Katji Hogset, Espenowi Wallin za film Autoportret (Norwegia)

„Autoportret” jest jednym z tych filmów, który porywa widza od samego początku, aby z nim pozostać. Jest doskonałym przykładem kina rzeczywistego, które może poszczycić się autentyzmem i wizją estetyczną. Przejmujący i aktualny, odważny i emocjonalny – ten robiący wrażenie dokument to film o chorobie i sztuce, gdzie fotografia może zmienić naszą wizję życia.

Rekomendacja Krakowskiego Festiwalu Filmowego do Europejskiej Nagrody Filmowej w kategorii filmu dokumentalnego:

Autoportret, reż. Margreth Olin, Katja Hogset, Espen Wallin (Norwegia)
Punta Sacra, reż. Francesca Mazzoleni (Włochy)

MIĘDZYNARODOWY KONKURS FILMÓW KRÓTKOMETRAŻOWYCH

Jury konkursu krótkometrażowego w składzie: Jan Komasa – przewodniczący (Polska), Marko Škop (Słowacja), Dekel Berenson (Wielka Brytania), Paola Orlić (Chorwacja), Csilla Kato (Rumunia) postanowiło przyznać następujące nagrody:

WYRÓŻNIENIE – Dominika Łapka za film Dad You’ve Never Had (Polska)

Za odważną decyzję sfilmowania bolesnej i długo piętrzącej się rodzinnej konfrontacji, której celem jest poszukiwanie prawdy, godności, a przede wszystkim dowodów miłości. Za umożliwienie nam dostrzeżenia, że to, co zwykle jest dla nas ukryte i co postrzegamy jako haniebne, tak naprawdę w niepokojący sposób może stać się znajome.

WYRÓŻNIENIE – Hristo Simeonov za film Nina (Bułgaria)

Intymny portret młodej dziewczyny uwięzionej w życiu naznaczonym ubóstwem i występkiem oraz jej spotkanie z kobietą z klasy średniej, borykającą się z własnym nieszczęściem. Pięknie zagrana, subtelnie napisana, powściągliwa i autentyczna „Nina” opowiada historię ludzi, których nie zauważamy na tle naszego codziennego życia. Unikając osądzania i nadmiernej dramatyzacji, ukazuje po prostu, jak przebiega życie milionów osób – na całym świecie, każdego dnia.

Nagroda dla najlepszego filmu europejskiego (Kandydat KFF do Europejskiej Nagrody Filmowej w kategorii filmu krótkometrażowego) Złote guziki w reżyserii Alex Evstigneev (Rosja)

Jury Międzynarodowej Federacji Klubów Filmowych (FICC) w składzie: Mira Bernardes-Rusin (Polska), Terry Cloke (Wielka Brytania), Chris Hormann (Nowa Zelandia) postanowiło przyznać nagrodę Don Quichota filmowi Niewinność w reżyserii Bena Reid’a (Wielka Brytania). 

Decyzję tę Jury podjęło jednogłośnie wobec dzieła wyróżniającego się na tle wyjątkowo imponującego wyboru filmów. Trzymająca w napięciu historia kryminalna to tylko pierwsza warstwa: stanowi zarazem punkt wyjścia do zgłębienia często pomijanej – także w kinie – grupy społecznej, a mianowicie osób, które urodziły się z zespołem Downa. Jury wyraża również uznanie dla występującego w roli głównej Tommy’ego Jessopa, aktora z zespołem Downa, którego obecność i kluczowa kreacja aktorska wzniosły się ponad tradycyjną kliszę ofiary, stanowiąc proaktywną siłę napędową filmu i czyniąc postać bohatera w pełni ukształtowaną i dopracowaną. Pragniemy złożyć wyrazy uznania twórcom filmu za ich determinację w stawianiu na pierwszym planie grupy zmarginalizowanej, za zdecydowanie humanistyczne spojrzenie, które wpisuje się w ducha tej nagrody. 

oraz wyróżnienie filmowi Uścisków twoich mi potrzeba w reżyserii Andrieja Kuciły (Polska).

W tym filmie uwagę Jury zwróciło przedstawienie kluczowej relacji pomiędzy matką (Walentyna) a córką (Tania) poddanych wyjątkowej próbie. Sparaliżowaną od dziecka Tanią opiekuje się całe życie Walentyna, która przekroczyła już dziewięćdziesiąty rok życia. Dzieło jest zdumiewającym wyrazem bezwarunkowej miłości i poświęcenia matki dla jej dziecka, mimo życia pełnego wyrzeczeń. Piękne kadry ożywiają historię, podobnie jak poruszająca poezja Tani, która powstała mimo jej fizycznej niepełnosprawności. 

MIĘDZYNARODOWY KONKURS DocFilmMusic

Jury konkursu DocFilmMusic w składzie: Stephen Nomura Schible – przewodniczący (USA), Rachel Leah Jones (USA / Izrael), Leszek Możdżer (Polska) podjęło decyzję o przyznaniu następujących nagród:

WYRÓŻNIENERubika Shah za film White Riot (Wielka Brytania)

Honorowe wyróżnienie otrzymuje film „White Riot” za umiejętność uchwycenia sukcesu skupiającego fanów ruchu w wykorzystaniu potencjału muzyki (i muzyków) na rzecz społecznego uświadomienia słuchaczy oraz za precyzyjne, umiejętne połączenie formy z treścią. Poprzez zaakcentowanie pewnego momentu w historii, film zwraca uwagę na współczesne kryzysy polityczne i kulturowe, z których wszyscy możemy dowiedzieć się czegoś na temat dialektyki między widzem a wykonawcą oraz sprawiedliwości rasowej i etnicznej – w sztuce i w życiu. 

KONKURS POLSKI

Jury konkursu polskiego w składzie: Magdalena Łazarkiewicz – przewodnicząca, Joanna Szymańska, Elwira Niewiera, Izabela Plucińska, Paweł Dyllus po obejrzeniu wszystkich filmów konkursowych postanowiło przyznać następujące nagrody:

Nagroda Prezesa Stowarzyszenia Filmowców Polskich za montaż – Katarzyna Orzechowska za film Wieloryb z Lorino

Nagroda im. Macieja Szumowskiego za szczególną wrażliwość na sprawy społeczne – Aleksandra Potoczek za film xABo: Ksiądz Boniecki (Polska)

Nagroda dla najlepszego producenta polskich filmów krótkometrażowych i dokumentalnych ufundowana przez Krajową Izbę Producentów Audiowizualnych – Mikołaj Pokromski i Aldona Pokromska / Pokromski Studio za film Wieloryb z Lorino (Polska)

Nagroda pod patronatem Stowarzyszenia Autorów Zdjęć Filmowych za najlepsze zdjęcia ufundowana przez Coloroffon Film i Naima Film Kamil Małecki za film Ostatnie dni lata (Polska)

WYRÓŻNIENIE za film dokumentalny – Pollywood reżyser Paweł Ferdek

Za wielobarwną podróż w krainę filmowych snów i nadzieję, że wszystko jest możliwe.

WYRÓŻNIENIE za film animowany – Jestem tutaj reżyserka Julia Orlik

Za kreatywny pomysł na uchwycenie ostatnich minut życia, za czułość i subtelność.

WYRÓŻNIENIE za film fabularny – Noamia reżyser Antonio Galdamez

Za udaną próbę autorskiego zmierzenia się z kinem gatunkowym.

WYRÓŻNIENIE za kreację aktorską – Julia Kuzka za Ostatnie dni lata oraz Alicja i żabka

NAGRODA JURY STUDENCKIEGO

Po obejrzeniu wszystkich filmów konkursowych, Jury studenckie w składzie Karolina Hołub, Paweł Kędziora, Jędrzej Kościński, Dominika Laszczyk-Hołyńska, Mateusz Leśniak, Małgorzata Mączko, Marta Pęcak, Monika Pietras, Krzysztof Strumiński, Bartek Tesarz, Wojciech Tutaj, Dorota Żak postanowiło przyznać nagrodę filmowi Cienie bez słońca w reżyserii Mehrdad Oskouei (Iran, Norwegia)

Za przybliżenie świata, w którym fundamentalizm religijny i męska kultura doprowadzają do zbrodni, określając również karę; świata, który dla wielowymiarowych kobiet jest gorszym więzieniem niż zakład poprawczy.

NAGRODY KFF INDUSTRY I DOC LAB POLAND

ANIMATED IN POLAND

Animated In Poland Nagroda dla Najlepszej Prezentacji – Bon Studia Sound Mind na 10 dni postprodukcji dźwięku do filmu – „Gonâve”, reż. Róża Duda i Michał Soja, prod. Krakow Film Klaster 

Animated In Poland Wyróżnienie Specjalne  CeTA  – o wartości 30.000 PLN w formie wkładu niepieniężnego (aportu rzeczowego) w produkcję filmu – „Slow Light”, reż. Kijek/Adamski, prod. Animoon

NAGRODY DOC LAB POLAND 2020 DLA PROJEKTÓW PREZENTOWANYCH NA DOCS TO START

Nagroda HBO Award – 10 000 złotych na produkcję filmu – „Debiut”, reż. Aleksandra Maciejczyk, prod. Marta Gmosińska, Lava Films

Nagroda ColorOffOn – bon na postprodukcję obrazu o wartości 25 000 zł – „Nie z Gienkiem te numery”, reż. Grzegorz Szczepaniak, prod. Joanna Popowicz WF Anagram

Wyróżnienie DOK Leipzig – zaproszenie na Co Pro Meetings w Lipsku – „Gypsy Gadji”, reż. Dasa Raimanova, prod. Rafał Sakowski, Story Vehicle

Wyróżnienie FIPA DOC – zaproszenie na pitching FIPA DOC w Biarritz – „Easy Rider za żelazną kurtyną”, reż. Andrzej Miękus, prod. Olga Bieniek, FilmIcon

Wyróżnienie Fundacji Filmowej im. Władysława Ślesickiego – zaproszenie na najważniejsze europejskie dokumentalne wydarzenia branżowe – „Nina wychodzi za mąż”, reż. Andrzej Szypulski, prod. Anna Reichel, Fine Day Promotion

Wyróżnienie Polish Docs Pro – wsparcie promocji zagranicznej projektu oraz zaproszenie na jedno z międzynarodowych dokumentalnych wydarzeń branżowych – „Gdy powieje harmattan”, reż. Edyta Wróblewska, prod. Marta Dużbabel, With Passion Production

NAGRODY DOC LAB POLAND 2020 DLA PROJEKTÓW PREZENTOWANYCH NA DOCS TO GO

Nagroda ColorOffOn – bon na postprodukcję obrazu o wartości 25 000 zł – „Do ślubu”, reż. Daniel Stopa, prod. Małgorzata Staroń, Joanna Tatko, Staron-Film

Wyróżnienie Instytutu Filmu Dokumentalnego w Pradze – zaproszenie na East Doc Platform –  „Workcenter”, reż. Aniela Gabryel, prod. Agnieszka Dziedzic, Koi StudioWyróżnienia Fundacji Filmowej im. Władysława Ślesickiego – zaproszenia na najważniejsze europejskie dokumentalne wydarzenia branżowe –
„Jestem jednym z nich”
, reż. Nadim Suleiman, prod. Jacek Bławut, Luiza Pietrzak, Palmyra Films
„Lekcja wolności”
, reż. Tadeusz Chudy, Bartosz Łuniewski, prod. Rafał Sakowski, Story Vehicle