KFF Industry: nagrody dla projektów Animated in Poland i Doc Lab Poland

W ramach tegorocznej edycji KFF Industry online odbyły się trzy sesje pitchingowe: Animated in Poland – dla polskich projektów animowanych w produkcji oraz współorganizowane razem z Doc Lab Poland – Docs to Start i Docs to Go! – dla polskich projektów dokumentalnych w dewelopmencie i w postprodukcji. Na gali rozdania nagród branżowych ogłoszono nagrody dla najlepszych prezentacji.

W ramach Animated in Poland przyznano 2 nagrody. Wyróżnienie Specjalne Centrum Technologii Audiowizualnych otrzymał projektSlow Light w reżyserii Katarzyny Kijek i Przemysława Adamskiego, produkowany przez studio Animoon, a Nagrodę Sound Mind Studio – projekt „Gonâve”w reżyserii Róży Dudy i Michała Soi, produkcji Krakowskiego Klastra Filmowego.

Partner KFF Industry i fundator Wyróżnienia Specjalnego – Centrum Technologii Audiowizualnych (CeTA) jest wyjątkową przestrzenią, w której technologia, kultura oraz sztuka łączą się, przenikają i uzupełniają. Synergia tych elementów i genius loci miejsca sprzyjają kreatywnym twórcom, którzy mają szansę urzeczywistniać tutaj oryginalne pomysły. CeTA to miejsce kompleksowe, umożliwiające realizację wszystkich etapów profesjonalnej produkcji filmowej i telewizyjnej. Tutaj wsparcie otrzymują zarówno doświadczeni, jak i początkujący twórcy, którzy dodatkowo mogą skorzystać z licznych warsztatów.

Drugim fundatorem nagrody i partnerem KFF Industry jest studio Sound Mind –  studio postprodukcji dźwięku, założone przez Michała Fojcika – uznanego reżysera dźwięku, członka stowarzyszenia Motion Picture Sound Editors (MPSE), odpowiedzialnego za brzmienie takich filmów jak: „Bogowie”, „Czerwony Pająk”, „Sztuka Kochania”, czy „Ukryta Gra”.

Pitching Animated in Poland odbył się w tym roku już po raz ósmy. Pierwsza edycja pitchingu miała miejsce w maju 2013 roku podczas 53. edycji Krakowskiego Festiwalu Filmowego we współpracy z magazynem „Shortcut”. W ramach ubiegłorocznej edycji wydarzenia zaprezentowano m.in. film „Papa” Maryi Yakimovich, czy „Obyś nie musiała tutaj wrócić” Anastazji Naumenko, które właśnie rozpoczęły swoją drogę festiwalową. W tym roku zaprezentowanych zostało 6 projektów. Więcej o projektach Animated in Poland.

W ramach Doc Lab Poland przyznano trzy nagrody i siedem wyróżnień dla najlepszych prezentacji Docs to Start i Docs to Go!. W sesji Start Nagroda HBO Award o wartości 10 000 złotych na produkcję filmu trafiła do projektu „Debiut” w reż. Aleksandry Maciejczyk, prod. Marta Gmosińska (Lava Films), Nagrodę ColorOffOn – bon na postprodukcję obrazu o wartości 25 000 złotych – otrzymał projekt „Nie z Gienkiem te numery” w reż. Grzegorza Szczepaniaka, prod. Joanna Popowicz WF Anagram. W tej samej sesji wyróżniono także „Gypsy Gadji” w reż. Dasy Raimanovej, prod. Rafał Sakowski (Story Vehicle) – Wyróżnienie Dok Leipzig – zaproszenie na Co Pro Meetings w Lipsku, „Easy Rider za żelazną kurtyną”, reż. Andrzej Miękus, prod. Olga Bieniek (FilmIcon) –Wyróżnienie FIPADOC– zaproszenie na pitching FIPA DOC w Biarritz, „Kiedy powieje harmattan”, reż. Edyta Wróblewska, prod. Marta Dużbabel (With Passion Production) – Wyróżnienie Polish Docs Pro wsparcie promocji zagranicznej projektu oraz zaproszenie na jedno z międzynarodowych dokumentalnych wydarzeń branżowych, „Nina wychodzi za mąż”, reż. Andrzej Szypulski, prod. Anna Reichel (Fine Day Promotion) – Wyróżnienie Fundacji Filmowej im. Władysława Ślesickiego zaproszenie na jedno z najważniejszych europejskie dokumentalnych wydarzeń branżowych.

W sekcji Docs to Go! Nagrodę ColorOffOn – bon na postprodukcję obrazu o wartości 25 000 złotych – otrzymał projekt „Do ślubu”, reż. Daniel Stopa, prod. Małgorzata Staroń, Joanna Tatko (Staron-Film). Wyróżnienia przypadły trzem projektom: „Workcenter”, reż. Aniela Gabryel, prod. Agnieszka Dziedzic (Koi Studio) – Wyróżnienie Instytutu Filmu Dokumentalnego w Pradze – zaproszenie na East Doc Platform, „Jestem jednym z nich”, reż Nadim Suleiman, prod. Jacek Bławut, Luiza Pietrzak (Palmyra Films) i „Lekcja wolności”, reż. Tadeusz Chudy, Bartosz Bieniek, prod. Rafał Sakowski (Story Vehicle) – Wyróżnienia Fundacji Filmowej im. Władysława Ślesickiego: zaproszenia na jedno z najważniejszych europejskie dokumentalnych wydarzeń branżowych.
Więcej o projektach można przeczytać Docs to Start,Docs to Go!

W tym roku w drugiej sesji warsztatów Doc Lab Poland zakończonych pitchingami online w ramach KFF Industry podczas 60. Krakowskiego Festiwalu Filmowego wzięło udział 21 projektów. Do publicznych prezentacji projektów uczestników przygotowali międzynarodowi tutorzy: Adriek van Nieuwenhuyzen (szefowa IDFA Industry), Tereza Šimíkova (szefowa CPH:Forum), Christian Popp (szef FIPADOC Industry Days), Leena Pasanen, selekcjonerka Biografilm Festival, wieloletnia dyrektorka DOK Leipzig i Rada Šešic, selekcjonerka Sarajevo FF i współszefową Docu Rough Cut Boutique.

Uczestnicy mieli okazję spotkać się z ekspertami i decision makers z całego świata m.in. producentami z Niemiec, Japonii, USA, Ukrainy, Francji, Finlandii, Danii Brazylii,  przedstawicielami międzynarodowych wydarzeń dla branży dokumentalnej – Baltic Sea Forum, Emerging Producers, East Doc Platform, Documentary Campus, Dok Incubator, Agora Doc Market, Hot Docs Forum, IDFA Forum, CPH: Forum, DOK Industry, Docs Barcelona Industry, stacji telewizyjnych, funduszy filmowych, agentami sprzedaży (m.in. Sideways Film, Cat’n’Docs, Taskovski Films, Deckert Distribution, Sqare Eyes, New Europe Film Sales, Rise and Shine, Women Make Movies, Visible Film, JMT Films, Autlook Films, First Hand Fims, Syndicado) oraz najważniejszych festiwali filmowych prezentujących filmy dokumentalne – IDFA, Sundance, Hot Docs, CPH:DOX, Visions du Reel, Karlovy Vary, Berlinale, Doclisboa, One World, Festival dei Popoli, Trieste FF, Docaviv, Dokufest Kosovo, DOCSMX, Cannes FF, Venice FF czy Edinburgh IFF.