>

Zwycięzcy 62. Krakowskiego Festiwalu Filmowego

“Katedra” Denisa Dobrovody, “Syndrom Hamleta” Elwiry Niewiery i Piotra Rosołowskiego, “Jak minął rok?” Jaya Rosenblatta oraz “Jan Kapr. Opera dokumentalna” Lucie Královej to złoci laureaci 62. Krakowskiego Festiwalu Filmowego! W sobotę, 4 czerwca w Kinie Kijów międzynarodowe jury przyznało nagrody najlepszym filmom dokumentalnym, krótkometrażowym i animowanym, które przez cały festiwalowy tydzień rywalizowały o względy ekspertów i publiczności w krakowskich kinach.

W Gali wręczenie nagród 62. Krakowskiego Festiwalu Filmowego, prowadzonej przez Annę Tatarską wzięli udział przedstawiciele branży filmowej, miłośnicy kina z całego świata, a także bohaterowie wielu festiwalowych filmów. Główne festiwalowe nagrody wręczyli m.in. Jacek Bromski, Prezes Stowarzyszenia Filmowców Polskich oraz Robert Piaskowski, Pełnomocnik Prezydenta Miasta Krakowa ds. Kultury. 

Niekwestionowanymi zwycięzcami festiwalu zostali Elwira Niewiera i Piotr Rosołowski których film “Syndrom Hamleta” (Polska, Niemcy) otrzymał najwyższy laur w konkursie polskim – Złotego Lajkonika. Dokument otrzymał także Nagrodę Studentów Miasta Krakowa oraz wyróżnienie w międzynarodowym konkursie dokumentalnym. Producentki filmu, Magdalena Kamińska i Agata Szymańska (Balapolis) otrzymały również Nagrodę Krajowej Izby Producentów Audiowizualnych oraz FDR Studio dla najlepszego producenta polskich filmów dokumentalnych i krótkometrażowych “dla filmu tworzonego w trudnych warunkach, który wymagał szczególnej troski o bohaterów, czułości, ale także wolności i zaufania do twórców.

Srebrnego Lajkonika w konkursie polskim, jury w składzie: Piotr Stasik – przewodniczący, Daria Kopiec, Kuba Mikurda, Anna Sienkiewicz-Rogowska, Małgorzata Szyłak przyznało Bognie Kowalczyk za pełnometrażowy film dokumentalny “Boylesque” (Polska, Czechy). Film otrzymał także jedną z ważniejszych nagród festiwalu – nagrodę publiczności przyznaną przez “Magazyn Filmowy SFP”. 

Drugi Srebrny Lajkonik przypadł Marcinowi Lesiszowi za krótkometrażowy film “Koniki na biegunach” (Polska). Najlepszą animacją konkursu polskiego zostały “Figury niemożliwe i inne historie I” nagradzanej wielokrotnie na Krakowskim Festiwalu Filmowym Marty Pajek (Polska, Kanada), a najlepszą fabułą został film  “Martwe małżeństwo” (Polska) Michała Toczka.

Nagrodę im. Macieja Szumowskiego za szczególną wrażliwość na sprawy społeczne pod mecenatem Stowarzyszenia Autorów ZAiKS otrzymał film “Bóg i wojownicy lunaparków” (Polska) Bartłomieja Żmudy. Nagrodę wręczył prezes ZaiKS, Janusz Fogler.

Zwycięstwo w Międzynarodowym konkursie filmów dokumentalnych, a tym samym możliwość ubiegania się o nominację do Oscara, zapewnił sobie film dokumentalny “Katedra” (Słowacja) w reżyserii Denisa Dobrovody o samozwańczym architekcie, który niemal wyłącznie za pomocą własnych rąk rozpoczął wznoszenie katedry w hiszpańskim Mejorada del Campo. 

Srebrny Róg dla najlepszego filmu dokumentalnego o tematyce społecznej otrzymała Laura Sistero za film “Poślizg kontrolowany” (Hiszpania). Srebrnym Rogiem dla reżysera filmu o wysokich walorach artystycznych został nagrodzony Shaunak Sen za dokument “Wszystko, co żyje” (USA, Wielka Brytania, Indie).  Jury konkursu obradowało w składzie: Till Brockmann (Szwajcaria), Christine Camdessus (Francja), Ohad Milstein (Izrael), Petrula Veljanovska (Północna Macedonia), Agnieszka Zwiefka (Polska).

Laureatem najstarszego festiwalowego konkursu – Międzynarodowego konkursu filmów krótkometrażowych – został dobrze znany krakowskiej publiczności, Jay Rosenblatt za film “Jak minął rok?” (USA). Poprzedni film reżysera “Kiedy byliśmy łobuzami” był w tym roku nominowany do Oscara.

Srebrne Smoki to nagrody przyznawane najlepszym filmom krótkometrażowym reprezentującym wszystkie filmowe gatunki konkursu. Srebrnym Smokiem za najlepszy film dokumentalny zostali nagrodzeni Raul de la Fuente Calle i Amaia Ramirez za film “Maldita. Pieśń miłości do Sarajewa” (Hiszpania). Najlepszym filmem animowanym został czesko-słowacki “Kocham, tato” (reż. Diana Cam Van Nguen). Animacja została także krakowskim kandydatem do Europejskiej Nagrody Filmowej w kategorii filmu krótkometrażowego. Jury obradowało w składzie: Juliusz Machulski (Polska), Olga Lucovnicova (Mołdawia), Andrea Martignoni (Włochy), Anita Reher (Dania) and Amer Salmeen Al Murry (Zjednoczone Emiraty Arabskie) przyznało następujące nagrody

Srebrnego Smoka za najlepszy krótkometrażowy film fabularny otrzymała Karolina Porcari za film “Victoria” (Polska) z brawurową rolą Katarzyny Figury, która wciela się w tytułową Victorię, która po pięćdziesiątce zaczyna odkrywać swoją seksualność.

Laureatką międzynarodowego konkursu DocFilmMusic została Lucie Kralova za film “Jan Kapr. Opera dokumentalna” (Czechy, Słowacja). Jury konkursu w składzie: Włodek Pawlik (Polska) – przewodniczący, Roman Gutek (Polska), Robert Kirchhoff (Słowacja) nagrodziło film za “nieoczywistą i innowacyjną formę wypracowaną, aby opowiedzieć o rozbudowanym i kontrowersyjnym bohaterze. Film o trudnych wyborach i zderzeniu się sztuki z reżimem totalitarnym, z historią wschodniej Europy XX w.” Nagrodę wręczył mistrz flamenco i bohater filmu prezentowanego w konkursie dokumentalnym (“W moich butach”) – Paco Mora.

Nagrodę Don Quichota Międzynarodowej Federacji Krytyków Filmowych otrzymał film “Parizad” w reżyserii Mehdi Imani Shahmiri (Iran).

Wyjątkowo w tym roku w ramach Krakowskiego Festiwalu Filmowego odbył się Docudays UA Międzynarodowy Festiwal Filmów Dokumentalnych o Prawach Człowieka, który jest największy festiwalem filmów dokumentalnych w Ukrainie. Tegoroczna edycja miała rozpocząć się 25 marca w Kijowie. W wyniku brutalnego ataku Rosji i trwającej wojny, nie było to możliwe. Jury w składzie Daniel Abma, Devika Girish, Stanislav Bytiutsky przyznało nagrodę główną filmowi “Plai” (reż. Eva Dzhyshyashvili).

W piątkowy wieczór, 3 czerwca odbyła się Gala Industry, podczas której poznaliśmy pierwszych festiwalowych zwycięzców, w tym wyróżnionych oraz laureatów nagród pozaregulaminowych. Nagrody otrzymali także uczestnicy Doc Lab Poland – największego w Polsce programu skierowanego do filmowców-dokumentalistów, którego kolejna sesja zakończyła się właśnie w ramach 62. Krakowskiego Festiwalu Filmowego. 

Krakowski Festiwal Filmowy jest na ekskluzywnej liście wydarzeń kwalifikujących do nagrody Amerykańskiej Akademii Filmowej aż w trzech kategoriach krótkometrażowych (fabuła, animacja, dokument), a także w kategorii pełnometrażowego filmu dokumentalnego. Laureaci Złotego i Srebrnych Smoków mają skróconą ścieżkę do oscarowej selekcji. KFF  rekomenduje również filmy do Europejskiej Nagrody Filmowej w tych samych kategoriach.

Krakowski Festiwal Filmowy realizowany jest przy wsparciu finansowym Unii Europejskiej w ramach programu “Kreatywna Europa”, Miasta Krakowa, Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej, Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Województwa Małopolskiego. Współorganizatorem jest Stowarzyszenie Filmowców Polskich, a głównym organizatorem Krakowska Fundacja Filmowa.

Pokazy nagrodzonych filmów odbędą się w niedzielę, 5 czerwca w Małopolskim Ogrodzie Sztuki.

Pełny werdykt jury oraz szczegółowy program pokazów filmów narodzonych.

Do 12 czerwca wszystkie filmy konkursowe z programu Krakowskiego Festiwalu Filmowego oraz specjalny cykl filmowy Domówka dostępne są online na platformie KFF VOD.

63. Krakowski Festiwal Filmowy odbędzie się w dniach od 28 maja do 4 czerwca 2023 roku.