Cykle i konkursy

Konkursy

MIĘDZYNARODOWY KONKURS DOKUMENTALNY

Gromadzi najbardziej poruszające i wstrząsające historie, które dotyczą aktualnych problemów społecznych i politycznych na całym świecie, ale nie pozostają też obojętne na los jednostki. W konkursie prezentowanych jest około 20 filmów (średnio i pełnometrażowych), których czas trwania jest dłuższy niż 30 minut. Złoty Róg, główna nagroda w międzynarodowym konkursie dokumentalnym, jest nagrodą kwalifikującą do ubiegania się o nominację do Oscara w kategorii pełnometrażowy film dokumentalny.

Więcej informacji

Filmy międzynarodowego konkursu dokumentalnego

  • “Acasa, mój dom”, reż. Radu Ciorniciuc, 85’, Rumunia, Finlandia, Niemcy
  • “Autoportret”, reż. Margreth Olin, Katja Hogset, Espen Wallin, 70’, Norwegia
  • “Cienie bez słońca”, reż. Mehrdad Oskouei, 74’, Iran, Norwegia
  • “Czarna wyspa”, reż. Vladimir Kozlov, 71’, Francja
  • “Gorzka miłość (Bitter Love)”, reż. Jerzy Śladkowski, 86’, Szwecja, Finlandia, Polska
  • “Kocham cię, tęsknię, mam nadzieję zobaczyć cię zanim umrę”, reź. Eva Marie Rødbro, 76’, Dania
  • “Miłość bez granic”, reż. Hasan Oswald, 78’, USA
  • “Mistrz świata”, reż. Federico Borgia, Guillermo Madeiro 78′, Urugwaj
  • „Mój ojciec w roli ojca”, reż. Mo Scarpelli, 108′, Wenezuela, Wielka Brytania, Włochy, USA
  • “Odmienne stany świadomości”, reż. Piotr Stasik, Polska, 55′
  • „Punta Sacra”, reż. Francesca Mazzoleni, 98′, Włochy
  • “Wieloryb z Lorino”, reż. Maciej Cuske, Polska, 59′
  • “Wykop”, reż. Andrey Gryazev, 70’, Rosja
  • “Zwyczajny kraj”, reż. Tomasz Wolski, 53’, Polska
MIĘDZYNARODOWY KONKURS KRÓTKOMETRAŻOWY

Prezentuje krótkie dokumenty i fabuły oraz animacje (do 30 min) twórców z najdalszych zakątków świata, przez co stanowi najbardziej zróżnicowany i intrygujący zestaw konkursowy festiwalu. Nagrody przyznane w tym konkursie skracają ścieżkę ubiegania się o nominację do Oscara, a nagroda dla najlepszego filmu europejskiego daje możliwość ubiegania się o nominację do Europejskiej Nagrody Filmowej.

Więcej informacji

Krótkometrażowe filmy dokumentalne:
  • “Dad You’ve Never Had”, reż. Dominika Łapka, 29’, Polska, 2020
  • “Druga rodzina”, reż. Ramón Sánchez Orense, Susanne Krauss, 8’, Demokratyczna Republika Konga, 2019
  • “Dusza człowiek”, reż. Łukasz Konopa, 22’, Izrael, 2019
  • “Epitafium”, reż. Victor Asliuk, 28’, Białoruś, 2020
  • “Jak z filmu”, reż. Maija Blåfield, 29’, Finlandia, 2020
  • “Kamerdyner”, reż. Daniel Dencik, 25’, Dania, 2019
  • “Nieplanowane”, reż. Tessa Louise Pope, 24’, Holandia, 2019
  • “Nocna zmiana”, reż. Verena Wagner, 21’, Niemcy, 2019
  • “Uścisków twoich mi potrzeba”, reż. Andrej Kuciła, 19’, Polska, 2020
  • “W Kijowie się nie strzela”, reż. Jakub Šedý, 30, Czechy, 2019
  • “Zajezdnia w Asmarze”, reż. Beatrice Möller, 25’, Niemcy, 2019
  • “Złote guziki”, reż. Alex Evstigneev, 19’, Rosja, 2020
  • “Zwykły facet”, reż. Shoko Hara, 15’, Niemcy, 2020
Krótkometrażowe filmy fabularne:
  • “Alicja i żabka”, reż. Olga Bołądź, 28’, Polska, 2020
  • “Białe oko”, reż. Tomer Shushan, 21’, Izrael, 2019
  • “Dorośli”, reż. Zhenya Kryukova, 26’, Rosja, 2019
  • “Los Bengalas”, reż. David Valero Simón, 21’, Hiszpania, 2019
  • “Mam na imię Sonila”, reż. Suela Bako, 20’, Francja, Albania, 2019
  • “Niewinność”, reż. Ben Reid, 20’, Wielka Brytania, 2019
  • “Nina”, reż. Hristo Simeonov, 20’, Bułgaria, 2019
  • “Ojciec”, reż. Gleb Osatinski, 9’, USA, 2019
  • “Problem”, reż. Tomasz Wolski, 15’, Polska, 2020
  • “Pyza”, reż. Madeleine Sims-Fewer, Dusty Mancinelli, 22’, Kanada, 2019
  • “Większość”, reż. Tessa Hoffe, 15’, Wielka Brytania, 2019
  • “W potrzasku”, reż. Mads Koudal, 19’, Dania, 2019
  • “Wyrok w sprawie K.”, reż. Özgür Anil, 30’, Austria, 2020

Krótkometrażowe filmy animowane:

  • “backstage.episodes”, reż. Marcin Wojciechowski, Polska, 2020, 11′
  • “Brodząc”, reż. Upamanyu Bhattacharyya, Kalp Sanghvi, 11’, Indie, 2019
  • “Dziecko z drewna i ukryta matka lasu”, reż. Stephen Irwin, 10’, Wielka Brytania, 2020
  • “Jak moja babcia stała się krzesłem”, reż. Nicolas Fattouh, 10’, Liban, Niemcy, Katar 2020
  • “Maski”, reż. Patrick Smith, 4’ USA, Japonia, 2020
  • “Miara szczęścia”, reż. Maja Gehrig, 7’, Szwajcaria, 2019
  • “Miss Przeznaczenia”, reż. Joder von Rotz, 8’, Szwajcaria, 2020
  • “Oko ducha”, reż. Wouter Sel, Thijs De Cloedt, 19’, Belgia, 2020’
  • “On nie może żyć bez kosmosu”, reż. Konstantin Bronzit, 16’, Rosja, 2019
  • “Plantarium”, reż. Tomek Ducki, reż. Polska, Węgry, 7’, 2020
  • “Powrót do domu”, reż. Benjamin Swiczinsky, 4’, Austria, 2019
  • “Toomas w Dolinie Dzikich Wilków”, reż. Chintis Lundgren, 18’, Estonia, Chorwacja, Francja, 2019
  • “Wszyscy jej umarli kochankowie”, reż. Anna Benner, Eluned Zoe Aiano, 6’, Niemcy, Czechy, 2020
MIĘDZYNARODOWY KONKURS DOCFILMMUSIC

Najmłodszy konkurs festiwalu, w którym konkuruje ze sobą około 9 pełnometrażowych dokumentów muzycznych z całego świata. DocFilmMusic udowadnia, że gatunek dokumentu muzycznego to nie tylko biografie artystów czy zespołów, ale też niekonwencjonalne zabawy formą, ciekawe podejście do tematu i podróże w jeszcze niezgłębione muzyczne historie.

Więcej informacji

Filmy zakwalifikowane do konkursu DocFilmMusic:

  • “Africa Mia”, reż. Richard Minier, Edouard Salier, 81’, Francja 2019
  • “Burzliwe życie Ike’a White’a”, reż. Daniel Vernon, 77’, Wielka Brytania 2019
  • “Byli sobie bracia”, reż. Daniel Roher, 102’, Kanada 2019
  • “Jutro już minęło”, reż. Boaz Goldberg, 70’, Izrael 2019
  • “Nokturn” , reż. Gwanjo Jeong, 97’, Korea Południowa 2019
  • “Perła pustyni”, reż. Pushpendra Singh, 82’, Indie, Korea Południowa 2019
  • “Pieśni z krainy węgla”, reż. Grit Lemke, 98’, Niemcy 2019
  • “Saul & Ruby – Kapela ocalałych”, reż. Tod Lending, 80’, USA 2019
  • “White Riot”, reż. Rubika Shah, 81’, Wielka Brytania 2019
KONKURS POLSKI

Najstarszy konkurs, wzbudzający od samego początku ogromne emocje. Rywalizują w nim polskie filmy dokumentalne (krótko-, średnio- i pełnometrażowe), animowane oraz fabularne (do 30 min). W szranki stają uznani twórcy i obiecujący debiutanci. Pierwszeństwo w selekcji mają produkcje, które dotąd nie były dystrybuowane w polskich kinach oraz nie zostały zaprezentowane wcześniej na żadnym festiwalu.

Więcej informacji

Filmy dokumentalne:
  • “Dad You’ve Never Had”, reż. Dominika Łapka, 29’, 2020
  • “Efekt motylka”, reż. Jarosław Szmidt’ 91, 2020
  • “Fortunata”, reż. Paweł Banasiak, 80’, 2020
  • “Guczo. Notatki z życia”, reż. Maria Zmarz-Koczanowicz, 76’, 2020
  • “In Case of An Emergency”, reż. Jakub A. Kozieł, 26’, 2019
  • “Latawce”, reż. Franciszek Dźwierżyński, Łukasz Stryjewski, 5’, 2020
  • “Między nami”, reż. Dorota Proba, 53’, 2020
  • “Odmienne stany świadomości”, reż. Piotr Stasik, 55’, 2020
  • “Ostatni rycerze prawej strony”, reż. Michał Edelman, 67’, 2020
  • “Papa”, reż. Maryia Yakimovich, 29’, 2020
  • “Pielgrzymi Bożego Miłosierdzia”, reż. Przemysław Jan Chrobak, 83’, 2020
  • “Pollywood”, reż. Paweł Ferdek, 85’, 2020
  • “Powiedz mi coś jeszcze”, reż. Martyna Peszko, 29’, 2020
  • “Synek”, reż. Paweł Chorzępa, 40’, 2019
  • “Szklane negatywy”, reż. Jan Borowiec, 39’, Polska, 2019
  • “Tygrysice menopauzy”, reż. Henryk Dederko, 50’, 2020
  • “Uścisków twoich mi potrzeba”, reż. Andrej Kuciła, 19’, 2020
  • “We Have One Heart”, reż. Katarzyna Warzecha, 11’, 2020
  • “Wielki strach”, reż. Pawlina Carlucci Sforza, 28’, 2020
  • “Wieloryb z Lorino”, reż. Maciej Cuske, 59’, 2019
  • “xABo: Ksiądz Boniecki”, reż. Aleksandra Potoczek, 73’, 2020
  • “Zwyczajny kraj”, reż. Tomasz Wolski, 53’, 2020

 

Filmy animowane:

  • “backstage.episodes”, reż. Marcin Wojciechowski, 11’, 2020
  • “Ciałość”, reż. Weronika Szyma, 6’, 2020
  • “Jestem tutaj”, reż. Julia Orlik, 15’, 2020
  • “Millenium” reż. Daria Godyń, 8’, 2020
  • “Papierowy dom”, reż. Martyna Hołda, 6’, 2020
  • “Plantarium”, reż. Tomek Ducki, 7’, 2020
  • “Portret kobiecy”, reż. Natalia Durszewicz, 5’, 2020
  • “Roz-poznanie”, reż. Przemysław Świda, 6’, 2020
  • “Rozwiązanie”, reż. Szymon Ruczyński, 8’, 2020
  • “Słuchaj”, reż. Kasia Kijek, Przemek Adamski, 4, 2020
  • “Własne śmieci”, reż. Daria Kopiec, 6’, 2020

Filmy fabularne: 

  • “Alicja i żabka”, reż. Olga Bołądź, 28’, 2020
  • “Czuły Film”, reż. Aleksandra Maciejczyk, 18’, 2019
  • “Dalej jest dzień”, reż. Damian Kocur, 26’, 2020
  • “Kamień”, reż. Bartosz Kozera, 25’, 2020
  • “Maria nie żyje”, reż. Martyna Majewska, 29’, 2020
  • “Noamia”, reż. Antonio Galdamez, 29’, 2020
  • “Ostatnie dni lata”, reż. Klaudia Kęska, 26’, 2020
  • “Problem”, reż. Tomasz Wolski, 15’, 2020
  • “Sukienka”, reż. Tadeusz Łysiak, 30’ 2020
  • “Uległość”, reż. Michał Ciechomski, 30’, 2020

Cykle pozakonkursowe

GDZIEŚ W EUROPIE

W tej sekcji prezentowane są filmy wyprodukowane na naszym kontynencie, ale opisujące te mniej znane i eksplorowane oblicza Europy. Prezentowane dokumenty przedstawiają całe spektrum problemów, które nękają naszych sąsiadów i ich mikroświat położony z dala od świateł neonów i wielkomiejskiego ruchu nowoczesnych europejskich stolic.

Gdzieś w Europie. Chłopaki też płaczą Więcej informacji

  • “Belfer”, reż. Alex Brendea, 82’, Rumunia, 2019
  • “Gdzie jesteś, Adamie?”, reż. Oleksandr Zaporoshchenko, 80’, Ukraina, 2019
  • “Najszczęśliwszy facet na świecie”, reż. Joonas Berghall, 85’, Finlandia, 2020
  • “Nasza macierz”, reż. Shamira Raphaela, 73’, Holandia, 2019
OPOWIEŚCI ZE ŚWIATA

W tym cyklu przenosimy się w rozmaite mniej i bardziej znane zakątki naszego globu, podążając za ciekawymi historiami, wyrazistymi postaciami i wciąż aktualnymi tematami, opowiedzianymi przez wielkich reżyserów lecz również przez debiutantów.

Opowieści ze świata. Świat kobiet Więcej informacji

  • “Anna”, reż. Dekel Berenson, 15′, Ukraina 2019
  • “Brokat i kurz”, reż. Anna Koch, Julia Lemke, 91’, Niemcy, 2020
  • “Koszerna plaża”, reż. Karin Kainer, 62’, Izrael, 2019
  • “Lili”, reż. Peter Hegedus 75’, Australia, Węgry, 2019
  • “Ninoszka”, reż. Peter Torbiörnsson, 104’, Szwecja, 2020
  • “The Unseen”, reż. Behzad Nalbandi, 61’, Iran, 2019
RETROSPEKTYWA SMOKA SMOKÓW

Sekcja prezentująca dorobek laureata Nagrody Smok Smoków, przyznawanej twórcom filmów dokumentalnych i animowanych za wyjątkowy wkład w rozwój światowej kinematografii. Nagroda, którą przyznaje Rada Programowa Krakowskiej Fundacji Filmowej, wręczana jest podczas ceremonii odbywającej się w trakcie festiwalu. W tym roku odbierze ją Péter Forgács – wybitny węgierski dokumentalista i światowej sławy artysta multimedialny.

Więcej informacji

  • “Exodus przez Dunaj” , reż. Péter Forgács, Holandia, 1998, 60’
  • “Gdzieś w międzyczasie 1940-1943”, reż. Péter Forgács, Węgry, 1994, 52’
  • “Imigrancki Blues – Amerykański sen”,  reż. Péter Forgács, Węgry, 2009, 100’
  • “Malownicze epoki”,  reż. Péter Forgács, Węgry, 2016, 133’
  • “Miss Universum 1929. Lisl Goldarbeiter. Królowa w Wiedniu”,  reż. Péter Forgács, Austria, Holandia, Węgry,  2006, 70’
  • “Pocałunek Kadara. Prywatne Węgry 12”,  reż. Péter Forgács, Węgry, 1997, 46’
  • “Swobodne opadanie. Prywatne Węgry 10”,  reż. Péter Forgács, Węgry, 1996, 75’
  • “Traktat Wittgensteina”,  reż. Péter Forgács, Węgry, 1992, 32’
  • „Zamęt. Kronika rodzinna” , reż. Péter Forgács, Holandia, 1997, 60’
PANORAMA POLSKIEGO DOKUMENTU

Staranny wybór najciekawszych polskich dokumentów, które już zaczęły odnosić pierwsze znaczące sukcesy i takich, dla których premiera na festiwalu może być przepustką do międzynarodowej kariery.

Więcej informacji

  • “Dom literatów, czyli kartoteka zebrana”, reż. Marek Gajczak, 61’, 2019
  • “Jak pływać, żeby nie utonąć”, reż. Anna Pawluczuk, 22’, 2019
  • “Moja bezsenna ciemność”, reż. Ryszard Lenczewski, 8’, 2019
  • “Na Górze Tyrryry”, reż. Renata Kijowska, 60’, 2019
  • “Położna”, reż. Maria Stachurska, 54’, 2020
  • “Wystarczy nie śpiewać”, reż. Jędrzej Michalak, 25’, 2019
  • “W zgodzie”, reż. Dorota Bator, 14’, 2019
  • “Zepsuta głowa”, reż Maciej Jankowski, 42’, 2019
DOCS+SCIENCE

Docs+Science to jeden z najmłodszych cykli Krakowskiego Festiwalu Filmowego. Każdego roku podąża za filmowymi ekspresjami na temat fascynujących przyrodniczych zjawisk, największych naukowych odkryć, śledzi losy najwybitniejszych umysłów epoki, a także przygląda się skomplikowanym relacjom człowieka z naturą i technologią. W tegorocznym cyklu twórcy będą próbowali odpowiedzieć na wielkie pytania za pomocą różnorodnych filmowych technik i form, a poza filmami dokumentalnymi pojawią się animacje, a także obrazy nie dające się zamknąć w gatunkowych ramach.

  • “Bajkonur. Ziemia”, reż. Andrea Sorini, dok., 76’, Włochy, 2019
  • “Co ma nadejść, jest zaledwie obietnicą”, reż. Anna Maria Martena, Roberto Taroni, dok., 22’, Holandia, Włochy, Nowa Zelandia, 2019
  • “Gruba Kaśka”, reż. Julia Pełka, dok.,14’ Polska, 2019
  • “Jest tam kto?”, reż. Maartje Nevejan, dok., 89’, Holandia, 2019
  • “Kiruna – Nowy wspaniały świat”, dok., 87’,  Czechy, 2019
  • “Kodak”, reż. Andrew Norman Wilson, dok., 33’, USA, 2019
  • “Po stronie nocy”, reż. Alexandra Navratil, dok., 5’, Holandia, 2019 
  • “Powtórnie rzeźbione w czasie: Sanatorium Zonnestraal”, reż. Michiel van Bakel, anim., 10’ Holandia, 2020
  • “Prawie jak człowiek”, reż. Jeppe Rønde, dok., 47’, Dania, Wielka Brytania, 2020
  • “Sasha”, reż. María Molina Peiró, dok.’ 20’, Holandia, 2019
  • “Słoneczna wycieczka”, reż. Réka Bucsi, anim., 21’ Dania, 2017  
  • “Twarz Carlotty”, reż. Valentin Riedl, Frédéric Schuld, anim., 5’, Niem 2019   
KIDS&YOUTH. KINO DLA MŁODYCH

W trakcie festiwalu przewidzieliśmy miejsce także dla najmłodszej widowni. Kids&Youth to zainicjowany w 2005 roku program filmowy dla dzieci i młodzieży przygotowany wspólnie z zagranicznymi partnerami. Cykl obejmuje pokazy przeznaczone dla uczniów szkół podstawowych oraz pokazy familijnych filmów dla widzów indywidualnych.

SHORT MATTERS! KRÓTKIE FILMY ROKU

Przygotowany przez Europejską Akademię Filmową przegląd filmów krótkometrażowych nominowanych do Europejskich Nagród Filmowych i prezentowanych na festiwalach i przeglądach filmowych w całej Europie oraz poza jej granicami.

NOC WIDEOKLIPÓW

Organizowany od ponad 10 lat nocny przegląd najciekawszych wideoklipów muzyki alternatywnej. Wybrane przez Jana Chołoniewskiego klipy to gratka zarówno dla miłośników muzyki, jak i wielbicieli niekonwencjonalnych krótkich form.

FOKUS NA… 

Głównym bohaterem cyklu jest kinematografia z wybranego kraju. Oprócz prezentacji najnowszych filmowych osiągnięć, organizowana jest również konferencja branżowa z filmowcami i przedstawicielami instytucji filmowych. Pierwszym zaproszonym krajem był w 2010 roku Izrael, kolejnymi Holandia (2011), Włochy (2012), Szwajcaria (2013), Wielka Brytania (2014), Litwa (2015), Szwecja (2016), Niemcy (2017), Estonia (2018), Finlandia (2019), Dania (2020).

Więcej informacji

Filmy z cyklu Fokus na Danię:

Dokumenty

  • “Fotograf wojny”, reż. Boris Benjamin Bertram, 78’, 2019
  • “Front grubych”, reż. Louise Detlefsen, Louise Unmack Kjeldsen, 87’, 2019
  • “Podróż zimowa”, reż. Anders Østergaard, 87’, 2019
  • “U barbera”, reż. Emil Langballe, 60’, 2019
  • “Współczesny mężczyzna”, reż. Eva Mulvad, 84’, 2017
  • “Z głębi lądu”, reż. Jannik Splidsboel, 84’, 2019

Fabuły i animacje

  • “Daimi”, reż. Marie Grahtø, 19′, 2012
  • “Ernst and the Light”, reż. Anders Thomas Jensen, Tomas Villum Jensen, 12′, 1996
  • “Ikki Illa Meint”, reż. Andrias Høgenni, 21′, 2018
  • “Maja”, reż. Marijana Jankovic, 22′ 2018
  • “Syn naszego ojca”, reż Ulaa Salim, 8′, 2014
  • “Untamed”, reż. Juliette Viger, 8′, 2016

Cykl Fokus na Danię jest realizowana we współpracy z:

Cykle pozakonkursowe, które zobaczymy w 2021 roku

DŹWIĘKI MUZYKI

Cieszące się zawsze ogromną popularnością pokazy filmów muzycznych pod gołym niebem u stóp samego Wawelu. W Kinie Pod Wawelem wyświetlane są filmy, w których rytm i dźwięki są esencją życia: muzyczne klasyki, biografie artystów i zespołów, historie gatunków.

LAUREACI FESTIWALI

Cykl obejmuje filmy już docenione i nagrodzone na prestiżowych festiwalach filmów dokumentalnych i krótkometrażowych na całym świecie. Doskonała okazja, by nadrobić zaległości i zobaczyć najgłośniejsze tytuły roku.

ETIUDY STUDENCKIE 

Prezentacja dokonań studentów wybranych szkół filmowych.